>

John Deere Forestrylle uusi ennätys Joensuussa

John Deere Forestry Oy:n Joensuun tehdas on tehnyt tuotantoennätyksen lokakuun lopussa päättyneenä tilivuonna 2019. Aikaisempi ennätys on vuodelta 2008. Tehtaan valmistuskapasiteetti on kahdeksan konetta päivässä ja kokonaistuotantomäärä vuodesta 1972 alkaen on yli 32 000 metsäkonetta. 

Deere & Company on investoinut tällä vuosikymmenellä suomalaiseen metsäkoneliiketoimintaan yli 50 miljoonaa euroa. Uusin, tehtaan laajennusta ja kapasiteetin lisäystä koskeva investointi on suurin yksittäinen investointi Joensuun tehtaaseen. Investoinnin toteuttaminen alkoi kesällä 2019 ja sen on tarkoitus valmistua vuonna 2021. 

John Deere Forestryn mukaan investoinnilla parannetaan ja laajennetaan Joensuun tehtaan kokoonpano- ja koeajotiloja sekä lisätään komponenttivalmistuksen kapasiteettia. Investoinnin kokonaismäärä on noin 15 miljoonaa euroa. ”Tämä laajennus auttaa meitä jatkossa vastaamaan paremmin kysyntään huippusuhdanteissa”, kertoo tehtaanjohtaja Janne Haapasalo

Komatsu Forest Oy:lle uusi toimitusjohtaja

Jari Nurminen (vas.) ja Jari Alahuhtala

Komatsu Forest Oy:n hallitus on on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajaksi asiakaspalvelupäällikkö Jari Nurmisen 1.4.2020 alkaen. Hän on tullut yhtiön palvelukseen vuonna 2010 ja toiminut siitä lähtien jälkimarkkinoinnin esimies- ja johtotehtävissä.
Nurmisen johdolla Komatsu Forest Oy:ssä on panostettu koneyrittäjille suunnattujen palveluiden kehittämiseen muun muassa perustamalla huoltokeskukset Pirkkalaan, Jyväskylään ja Rovaniemelle.
Samaan aikaan yhteistyöyritysten muodostamaa Komatsu-palveluverkostoa on laajennettu Suomessa ja Baltiassa.

Eläkkeelle jäävä Jari Alahuhtala on palvellut yhtiötä 32 vuoden ajan. Hän on toiminut erilaissa johtotehtävissä, työskennellyt Suomessa, Ruotsissa ja kymmenen vuoden ajan Venäjällä. Alahuhtala on eläkkeelle jäädessään 65 vuoden ikäinen. 

Prosilva osaksi Tampereen Konepajat -konsernia

Tampereen Konepajat Oy on ostanut lokakuun alkupuolella enemmistön Ruovedellä metsäkoneita valmistavasta ProSilva Oy:stä. Näin ollen ProSilvasta tulee Tampereen Konepajat Oy:n tytäryhtiö, mutta vanhat omistajat pysyvät yhä mukana toiminnassa.

Vuonna 1998 perustetun Prosilva Oyj:n liikevaihto on 4 M€ ja yhtiö työllistää 12 henkilöä Ruovedellä. Metsäkoneita valmistuu vuosittain 10-20 kappaletta ja tähän mennessä koneita on tehty 215. Uuden yritysjärjestelyn myötä valmistusta ja kehitystä aiotaan lisätä, yritykset tiedottavat.

Tampereen Konepajat Oy:n liikevaihto on 40 M€ ja konserniyhtiöt työllistävät yli 220 henkilöä Juuassa, Kihniössä, Kiuruvedellä, Peräseinäjoella, Pärnussa, Tuusulassa ja Ylöjärvellä. Molemmat yhtiöt uskovat vakaasti kotimaisen konepajateollisuuden ja erikoislaitevalmistuksen tulevaisuuteen.

Rototilt digitalisoi ostamisen

Rototilt esittelee digitaalisen osto-oppaan, jossa rototiltit ja Rototiltin muu tuotevalikoima on liitetty yhteensopiviksi asiakkaan kaivinkoneen kanssa. ”Kyseessä on älykäs ratkaisu, jonka avulla asiakkaan on helppo valita oikea tuote ja saada yhteys oikeaan jälleenmyyjään”, Rototiltin markkinoinnista ja myynnistä vastaava johtaja Per Väppling kertoo.

Osto-opas on digitaalinen väline, joka on mukautettu paitsi kunkin loppukäyttäjän, myös Rototiltin jälleenmyyjien tarpeisiin. Näin he pystyvät näkemään helposti, mitkä Rototiltin tuotteet sopivat yhteen minkäkin kaivinkonemallin kanssa.

”Monet lisävarusteemme ja tarvikkeemme ovat synnyttäneet tarpeen luoda selkeä kuva siitä, mitkä yhdistelmät ovat oman rototiltin ja kaivinkoneen kanssa mahdollisia. Tämän oppaan ansiosta asiakkaiden on helppo löytää yhteensopivat tuotteet. Uskomme sen olevan hyvä väline, joka tekee ostoprosessista entistä sujuvamman sekä koneiden ostajille että jälleenmyyjille”, Väppling sanoo.

Rototilt on jo julkistanut osto-oppaan ensimmäisen liveversion osoitteessa rototilt.com

Tähän lopputulokseen pääseminen on vaatinut paljon työtä, koska käsiteltävää tietoa on suuri määrä ja siihen liittyy monia erilaisia riippuvuussuhteita. Tarkoituksenamme on jatkaa oppaan kehittämistä, jotta tuotteittemme ostaminen olisi mahdollisimman helppoa”, Väppling toteaa lopuksi.

Kaikesta myynnistä vastaavat entiseen tapaan Rototiltin paikalliset jälleenmyyjät.

Koneurakointi 7/19

Loppusyksyn lehdessä palaamme vielä myöhäiskesän tapahtumiin, kuten Maxpoon, Länsirannikon konepäiville ja Kuhmalahti Pullingiin. Konepuolella tutustumme Suomessa harvinaiseen perunannostokoneeseen, Katu-Karhun kamppeisiin, hybridikaivinkoneiden hyötykäyttöön, Scanian AXL-konseptiin, Simex-seulakauhaan ja niin edelleen.

Joko sinulla on uusin numero? Lehti löytyy kaikista hyvinvarustetuista lehtihyllyistä, tai voit tilata sen itsellesi edullisesti täältä!

KONEET JA URAKAT

6 Voimanostaja

Jalaston tilalla nostetaan luomuperunaa AVR Puma 3:lla.

20 Hyvän ruokahalun kauha

Suomen ensimmäinen Simex CBE 40 -murskakauha lähikatsauksessa.

26 Kolme uusinta

MKU Risto Kangassalon uusimmat Logset-hankinnat töissään.

32 Katu-Karhun kintereillä

Vantaalainen Katu-Karhu tekee kantavaa maanrakennusurakointia.

38 Säästöjä käännöissä

Hybridikaivinkoneet ovat tuoneet merkittäviä säästöjä oikein käytettynä.

44 Vahva kenttäpelaaja

Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n Volvo L350H Koskinen Oy:n tukinkäsittelyssä.

56 Kärkikahinoihin

Uudistunut Iveco Daily tarjoaa yhä houkuttavampaa varustelutasoa.

66 Uusia pikku-Cateja

Caterpillarin liukuohjattujen ja telakuormaajien mallisto uudistui.

68 Kohennetut

Uudistuneet Renault Trafic ja Master saapuivat Suomeen.

72 Anna mun ajaa monttutie

Scania AXL on itseohjaava maansiirtokonsepti.

74 Joustavuutta huoltoihin Rotatorilta

Palvelut-osiossa kerromme Rotatorin jälkimarkkinointiuudistuksista.

82 Hetkiä matkan varrelta

Kuvaajamme ikuisti Venäjän tunnelmia viime talven retkeltään.

86 Kivisen maan kasvatti

Brøyt X41 oli yksi norjalaisen konevalmistuksen ihmeitä.

TAPAHTUMAT

48 Koko kentän mitalla

Maxpo 2019 täytti Hyvinkään lentokentän.

62 Leppoisa lauantai länsirannikolla

Ulvilassa vietettiin konepäivää hyvällä meiningillä.

76 Voimaa kuin pienessä kylässä!

Kuhmalahti Pulling 2019 oli koko perheen ja koko päivän tapahtuma.

VAKIOPALSTAT

12 Uutiskynnys

Video: MKU Risto Kangassalon Logsetit

Koneurakointi-lehden numerossa 7/2019 tutustuttiin MKU Risto Kangassalon toimintaan ja uusimpiin koneisiin, joista Logsetit edustavat kattavaa osuutta. Lue juttu lehdestä ja katso asiaan kuuluva video tästä.

Video: Voimanostaja

Jalaston tilan AVR Puma 3 -perunannostokone on Suomessa harvinainen näky, mutta kyseisellä maatilalla merkki on tuttu jo lähes kahden vuosikymmenen ajalta. Uudenuutukainen kone päätyi Koneurakointi 7/19 -numeron lisäksi myös tälle videolle.

Video: Simex-murskakauha

Koneurakointi-lehdessä 7/2019 esitelty Simex CBE 40 -murskakauha nähdään myös videomuodossa töissään Joensuussa. Peruskoneena videolla esiintyy Doosan DX300LC-5.

Hyundain A-kuormaajat valmiina tuotantoon

Baumassa keväällä vilautettu Hyundain A-sarjan HL900-pyöräkuormaajamallisto on yrityksen mukaan nyt valmiina sarjatuotantoon ja myyntiin.

Hyundai Construction Equipment Europe kertoo, että malliuudistuksessa puheena ovat mallit HL940A, HL955A ja HL960A, ja koneille on tehty muutakin kuin vain päästöluokan nosto Stage V:n rajoihin.

Tärkeimmät uudistukset ovat seuraavanlaisia:

Moottorina on Cummins B6.7, joka on Stage V -määräykset täyttävä voimanlähde, jossa kaikki jälleenkäsittelyjärjestelmät on pakattu yhdeksi kokonaisuudeksi. Partikkelisuodatin ei tarvitse manuaalista regenerointia eikä järjestelmässä ole EGR-takaisinkierrätyksen tarvetta, joten Hyundailta kommentoidaan moottorin olevan aiempaa luotettavampi kokonaisuus.

Polttoainetehokkuutta on parannettu kolmella älykkäällä työskentelytilalla, jotka ovat Power, Power Smart ja Economy. Näitä oikeissa yhteyksissä käyttämällä luvataan polttoainesäästöjä, ja Hyundain kertoman esimerkin mukaan Power Smart -tila auttaa vähentämään keskimäärin kolmesta viiteen prosenttia kulutusta.

Hytin puolella kuormaajan hallinta hoituu sähkö-hydraulisella kahvalla, ja lisävarusteena koneeseen saa myös toisen joystickin, jolla konetta pystyy ajamaan. Istuin on neljään suuntaan ilmajousitettu ja kyynärnoja on täysin säädettävissä sopivaksi. Lisävarusteena on myös saatavana hytin oven kaukoavaus, jolloin uksi lennähtää valmiiksi auki jo kuljettajan saapuessa koneelle.

Peruutuskamera on toki vakiona, mutta lisävarusteena saa peruutustutkan, jonka ulottuma on 10 metriä taaksepäin. Myös nelikamerainen AAVM-kamerajärjestelmä eli 360 asteen kuvaa tarjoava systeemi on lisävarustelistalla. Tähän yhdistyy myös IMOD eli älykäs liikkuvien kohteiden tunnistusjärjestelmä, joka havaitsee työalueella toikkaroivat ihmiset, koneet ja muut vastaavat asiat.

Kameroiden lisäksi paljaalla silmälläkin suoritettavaa näkemistä on parannettu uudelleenmuotoillulla konepeitolla, joka on nyt lyhyempi ja pakoputken sijoittelu on siirtynyt oikealta puolelta keskilinjalle ja ylemmäs.

Kestävyyttä on parannettu HL955A:n ja HL960A:n osalta uudella, vankemmalla taka-akselistolla, ja niihin saa lisäksi lisävarusteena heavy-duty-etuakselin mikäli työtehtävät sellaista vaativat. Myös hydrauliikkaa on parannettu uudistuneen pääventtiilin suhteen, joka on johtanut vähentyneeseen letkumäärään. Lisäksi HL940A- ja HL955A-malleissa on uudistunut Z-aisastogeometria parantuneilla suoritusarvoilla.

Video: Volvo L350H Logger

Oy Adolf Lahti Yxpila AB:n Volvo L350H töissä Koskisen Oy:n Järvelän tuotantolaitoksella. Nippu nousee kokonaan autosta, ja hautomoaltaat täyttyvät yhdellä kourallisella. Video kertoo paremmin kuin monta sanaa, mutta niitä sanoja löytyy sitten lisää Koneurakointi-lehden numerossa 7/2019.

2,310tykkääjääTykkää