>

Koneurakointi 6/19

Alkusyksyn lehdessä perehdytään Cat 140M3 -tiehöylään, joka on kesän aikana valmistunut MR Takanen Oy:n riveihin. Meille tarjoutui myös upea tilaisuus päästä näkemään Kevitsan uusia Komatsu 830E-5 -kiviautoja työssään sekä rakennusvaiheessa. Ihastelimme myös Oromaa Oy:n uutta hopeanharmaata Liebherr A 914 Compactia, jututimme Heikkisen Anssia Paltamossa ja selvitimme, miten Tatra puhuttelee länsinaapurissa. Mukana myös reilu annos muuta juttua.

KONEET JA URAKAT

10 Catilla tasaiseksi

MR Takanen Oy hankki uuden Cat 140M3 -tiehöylän.

18 Russellista Catiin – 100 vuotta moottorihöyliä

Itsekulkeva tiehöylä täytti tänä vuonna sata vuotta.

28 Erikoistumalla etua

Hakkuupalvelu Lappalaisen erikoisalaa ovat turvemaiden harvennukset.

34 Tyylillä toteutettu

Oromaa Oy:n hopeanharmaa Liebherr A 914 Compact Litronic.

40 Kevitsan Komatsut

Bolidenin Kevitsan kaivos teki isoja hankintoja Euroopan mittakaavassa.

50 Kuiluntekijä

Herrenknecht VSM on mielenkiintoinen ratkaisu pystykuilujen jyrsimiseen.

52 Paltamon Heikkisiä

Koneurakointi A. Heikkisellä on jo kymmenes Länkkäri menossa.

58 Tavaraa lavalla Tatran tavalla

Ruotsissa Tatra Phoenix on jo merkittävä dumpperin korvaaja.

66 KAMAGin kamppeita

50-vuotias KAMAG on merkittävä tekijä erikoisten siirtokoneiden alalla.

72 Kaikilla kynsillä

Dangelin neliveto yhdistettiin Peugeot Partneriin.

78 Autonominen asfalttijyrä

Bomag Robomag kätkee sisälleen melkoisen määrän nykytekniikkaa.

82 Kireitä liinoja!

Näin kalastettiin auto joen pohjasta kaivinkoneella.

84 Puksiirmasin

Pikasilmäys Viron armeijan hinaus-Actrosiin.

86 Tekniikkauutisia

Kesän mittaan esiteltyjä tekniikkapuolen tuoreuksia.

90 Dinon jäljillä

Ponsse Dino muutti aikanaan historiaa Vieremällä.

94 Stefa!

Stefasta puhutaan, mutta minkälainen on Stefan tarina?

VAKIOPALSTAT

6 Pääkirjoitus

20 Uutiskynnys

88 Katsaus Koneeseen – Volvo EW180E

96 Konttorin puolelta

Huddig vahvistaa myyntiä Itä-Eurooppaan Suomen kautta

Daniel Myrgren, Huddig AB, ja VP Huunonen, Huddig Oy.

Ruotsalainen monitoimikuormaajia valmistaja Huddig on uudelleenjärjestellyt vientimyyntiään joustavammaksi, tavoitteenaan markkina-asemansa vahvistaminen. Aiemmin uutisoitu laajentuminen USA:n markkinoilla saa nyt jatkoa myös Euroopassa, ja levittyy itään päin Suomessa toimivan Huddig Oy:n uudelleenjärjestelyllä. Elokuun alusta lähtien kaikki Itä-Euroopan myynti hoidetaan Turusta käsin.

Uudelleenjärjestely tarkoittaa sitä, että toimitilat siirtyivät uuteen osoitteeseen Lemminkäisenkatu 46A. VP Huunonen ottaa ohjat Itä-Euroopan aluemyyntipäällikkönä, Lars Sverin, Huddig Oy:n toimitusjohtaja, jää eläkkeelle ja Janne Välilä siirtyy uusiin haasteisiin. Toistaiseksi uusien koneiden myynti hoidetaan Ruotsista, Hudiksvallista käsin, kunnes uusi organisaatio Suomessa on saatu rakennettua. Huddig Oy kuitenkin toimii myynnin tukena tämänkin ajan.

Huolto, varaosat ja tekninen tuki hoidetaan Suomessa sopimushuoltajien kanssa, jotka ovat Vaasassa Maskinservice Konehuolto Marander Ky Kb, Maskussa Tuulissuon Ajoneuvo ja Maanrakennuskonehuolto Tmi, Kuopiossa Konehuolto K. Ronkainen Oy, Sotkajärvellä Konehuolto Vikström Oy, Sipoossa Konehuolto J. Eklund Maskinservice ja Keravalla Uudenmaan Konehuolto Oy.

Länsirannikon Konepäivät lauantaina

Satakunnan Koneyrittäjät ry järjestää Länsi-Suomen suurimman konealan näyttelyn, Länsirannikon Konepäivät. Tapahtuma järjestetään jälleen 24.8.2019 Ulvilassa. Suosittu tapahtuma kokoaa yhteen maan suurimmat maanrakennus- ja metsäkonevalmistajat, koneyrittäjät ja muut alan tekijät. 

Konepäivien näyttelyalueena toimii MM-terminaalin metsään rajoittuva sora- / asfalttikenttä, missä koneet ovat esillä aidossa ympäristössä työmaalla. Luvassa on mm. metsäkoneiden, maansiirtokoneiden ja hakkureiden työnäytöksiä sekä uutena tapahtumana mukana ajokonemestaruuskilpailu. 

Näyttely tarjoaa konealan ammattilaisille, opiskelijoille ja yleisölle kattavan katsauksen uusimmista metsäkone- ja maanrakennuskonemalleista, viimeisimmästä tekniikasta sekä varaosa- ja huoltopuolen uutuuksista sekä mahdollisuuksista. Paikalla on myös lukuisia alan yrittäjille tärkeitä yhteistyökumppaneita kertomassa palveluistaan. Verkostoitumismahdollisuudet ovat tapahtumassa loistavat. 

Ajokonemestaruuskilpailu on nyt toista kertaa järjestettävä WinNova Cup, joka nähtiin aiemmin helmikuussa. Säännöt ovat kilpailussa aiemman kaltaiset, mutta nyt käytössä on kaksi rataa ja mahdollisesti myös useampi konemerkki. Lue lisää WinNova Cupista täältä.

Näyttelyn juontaa legendaarinen näyttelyjuontaja Harri Pöntinen

Aiempien Länsirannikon Konepäivien perusteella paikalle odotetaan jälleen jopa tuhansia kävijöitä tutustumaan ja useita kymmeniä näytteilleasettajia kertomaan tuotteistaan ja palveluistaan. Kahdeksatta kertaa järjestettävän tapahtuman ensimmäiset kymmenet näyttelypaikat on jo ennakkomarkkinoinnin aikana varattu ja paikalle odotetaan uusiakin edustajia. Edellisen kerran Konepäivät järjestettiin 3.10.2015 samassa paikassa.

Satakunnan Koneyrittäjät on Koneyrittäjien liiton jäsenyhdistys. Koneyrittäjien liitto on 2500 energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjän valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö. 

Laivan hylky löytyi kaivutöiden myötä Oulussa

Kuva: Museovirasto

Kaivaessa voi vastaan tulla yhtä sun toista, mutta ehkä harvemmin kauhaan on osunut laivaa. Näin kävi kuitenkin viime perjantaina Oulussa.

Oulun RadissonBlu -hotellin (Hallituskatu 1) takana sijaitsevan pysäköintialueen kaivutöissä paljastui 9.8.2019 puinen laivan hylky, joka on mahdollisesti yksi Pohjois-Suomen vanhimmista laivalöydöistä.

Kaivutyöt liittyvät hotellin kunnostustöihin, ja niitä on ollut seuraamassa kaksi Museoviraston Arkeologisten kenttäpalveluiden arkeologia, sillä alueella tiedetään olleen vanhaa satamatoimintaa 1500-luvulta 1720-luvulle saakka. Arkeologit ovat jatkaneet hylyn esiin ottamista ja dokumentointia tämän viikon ajan. 

Maamassojen alla säilyneestä hylystä on tällä hetkellä esillä noin puolet eli 10×5 metriä laivan pohjaosaa. Vanha laiva on aikoinaan uponnut toiselle kyljelleen, joka on nyt pohjaveden ansioista paremmin säilynyt märässä hiekassa. Ylemmät laivanosat ovat jo maatuneet näkymättömiin, mutta säilyneessä puussa erottuu vielä veistojäljet.

Löytöpaikkansa mukaan Hahtiperän hylyksi nimetyn laivajäännöksen alustavana ajoituksena voi toistaiseksi pitää 1600-luvun lopulta 1800-luvun alkuun rajoittuvaa ajanjaksoa, ja se edustanee paikallista laivanrakennusteknologiaa. Hylyn tarkempi ajoitus selviää myöhemmin. Alustavien tulkintojen mukaan kyseessä on lotja- tyyppinen lastinkuljetusalus. Se on mahdollisesti yksi Pohjois-Suomen vanhimmista laivalöydöistä. Löytö on Suomen olosuhteissa poikkeuksellinen, ja sen tutkiminen avaa Oulun merellistä menneisyyttä ja ranta-alueiden kaupunkiarkeologista potentiaalia.

Hahtiperän hylyn kaivutyöt jatkuvat arviolta vielä vajaan viikon. Tavoite on saada hylystä kolmiulotteinen malli, joka onnistuu sen jälkeen kun siitä on saatu näkyviin säilynyt osa. Hylkypuu poistetaan kaivutyön yhteydessä, jottei parkkipaikan alue painu hylyn maatuessa lisää.

Arkeologisten kaivaustutkimusten kustannuksista vastaa Kiinteistö Oy Oulun Vaakuna.

Hylyn rakenteita ja apulaistutkija Terhi Taipaleenmäki. Kuvat Matleena Riutankoski, Museovirasto

Clark Tracksille lisää tuotantokapasiteettia

Telojen kasvavaan kysyntään vastataan Clark Tracksin tehtaalla Dumfriesiessa, Skotlannissa. Nordic Traction Group investoi tuotantolaitokseen kapasiteetin kasvattamiseen, ja uusi 4100 m2 tuotantotila tulee nykyisen tilan viereen, kasvattaen kokonaistilan 7500 m2, mikä on yli kaksinkertainen aiempaan verrattuna. 

“Uudessa tehtaassa investoimme automaatioon ja tuotannon tehostamiseen, säilyttäen samalla joustavuuden räätälöityjen tuotteiden tuottamiseen”, sanoo Stewart Kelly, Clark Tracksin johtaja.

Uusi tehdas ja lisäkapasiteetti otetaan käyttöön tämän vuoden viimeisen neljänneksen aikana. Seuraavan kahden vuoden aikana Clark Tracksin tuotantokapasiteetti tulee tuplaantumaan. Kokonaisinvestointi on noin 2.5M puntaa.

Clark Tracks Ltd on metsäkoneiden telojen suunnitteluun ja valmistamiseen erikoistunut yhtiö Skotlannista ja osa Nordic Traction Groupia, jonka pääkonttori on Suomessa Loimaalla. 

Scanialta 540 hevosvoimaa 13-litraiseen moottoriin

Scanian 13-litraisten moottorien yläpää täydentyy 540-hevosvoimaisella moottorilla. DC 13 166 on tarkoitettu ajotehtäviin, jossa tarvitaan voimaa ja vääntöä, mutta 520-hevosvoimaisista versiosta alkavat, aavistuksen painavammat V8-moottorit eivät ole optimaalisin ratkaisu.

Scania tarjoaa nyt viisi tehopykälää kuusisylinterisiin moottoreihin: 370, 410, 450, 500 ja 540 hevosvoimaa. Uusin 540-hevosvoimainen moottori jakaa suurimman osan tekniikastaan 500-hevosvoimaisen pikkusisarensa kanssa, kuten kiinteägeometrisen, kuulalaakeroidun ahtimen.

Scanialta kerrotaan, että uusi moottori on hyvä vaihtoehto asiakkaille, jotka haluavat mahdollisimman paljon voimaa, mutta samalla esimerkiksi paikalliset etuakselimassasäännökset rajaavat V8:n pois vaihtoehdoista. Valmistaja kehuukin moottorin sopivan hyvin kaikenlaisiin kuljetuksiin aina kukista tukkeihin, kun 2700 Nm vääntöä 1000 kierroksella tarjoava moottori yhdistetään käyttötarkoitusta vastaavaan vaihteistoon.

Dometicilta erittäin matala ja tehokas taukoilmastointi

Dometic on tänään esitellyt CoolAir SPX1200 -taukoilmastointilaitteen, joka on erittäin matala, hiljainen ja tehokas. Laitteen korkeus on vain 57 millimetriä ja ilmastointi perustuu uuden sukupolven säätyvänopeuksiseen kompressori-invertteritekniikkaan. Tämä tekniikka tekee valmistajansa mukaan jäähdytystehosta entistä paremman mutta pitää virrankulutuksen samalla alhaisena ja varmistaa joustavan toiminnan jopa 12 tunnin ajaksi, ulkona ja sisällä vallitsevista olosuhteista riippuen.

Dometicin EMEA-alueen pääjohtaja Peter Kruk sanoo: ”Uusi Dometic CoolAir SPX on markkinoiden matalin tuote. Se on suunniteltu erityisesti kuorma-autoihin, joihin ei ole mahdollista asentaa klassista katolle asennettavaa taukoilmastointilaitetta, koska niissä on liian korkea ohjaamo tai koska niiden katolle on jo asennettu muita rakenteita.”

Uuden sukupolven kaksiosaisessa SPX-järjestelmässä kompressoriyksikkö asennetaan erilleen höyrystimestä, mikä mahdollistaa joustavan asennuksen lähes kaikkiin markkinoilla oleviin kuorma-autoihin. Höyrystintä on saatavana kahdessa eri mallissa, jotka ovat katolle asennettava matalan mallinen SPX1200T ja ohjaamoon asennettava SPX1200I.

Keskeiset ominaisuudet:

  • Hiljainen käyntiääni 
  • Boost-tila nopeaan viilentämiseen 
  • Täytetty valmiiksi kylmäaineella nopean asennuksen varmistamiseksi
  • Erinomainen jäähdytysteho: 1 200 W ISO 5151 -standardin mukaan
  • Ainoastaan 5 A virrankulutus Eco-tilassa 
  • ADR-määräysten mukainen kaikissa paitsi EX/II- ja EX/III-luokissa
  • Ajoneuvokohtaiset asennussarjat, jotka takaavat täydellisen yhteensopivuuden
  • Maalattavat koteloiden ulkokuoret 
  • Alijännitesuoja 
  • Testattu Dakar-rallissa äärimmäisissä olosuhteissa

Norcar ja Wihuri myyntiyhteistyöhön

Wihuri Tekninen Kauppa on vastedes Norcar-pienkuormaimien uusi myyntiorganisaatio Suomessa. Uudessakaarlepyyssä valmistettavia Norcarin pienkuormaimia myydään nykyisin 15 maassa ympäri maailmaa, ja kotimaan markkinat ovat aina olleet Norcarille tärkeä kohde. Tähän saakka suomalainen asiakaskunta on koostunut lähinnä maanviljelijöistä, mutta nyt aloitettava myyntiyhteistyö Wihuri Teknisen Kaupan kanssa levittänee merkin tunnettuutta myös muille aloille.

Norcarilla on tuotannossa seitsemän erilaista pienkuormainta, sekä niille noin 50 erilaista työlaitetta. Yritys myös kertoo kehittävänsä jatkuvasti uusia kuormainmalleja ja työlaitteita sekä päivittävänsä olemassa olevia malleja kaiken aikaa uusilla toiminnoilla ja parannuksilla. Kaikki Norcar-mallit valmistetaan ja testataan Uudessakaarlepyyssä.

Norcarin pienkuormaimet ominaisuuksia, kuten hydrauliikkaa, voimansiirtoa, turvallisuutta ja ajomukavuutta voidaan muokata ja varustella asiakkaan toiveiden mukaiseksi.

”Pienkuormaimen käyttömahdollisuudet ovat rajattomat. Uudella yhteistyöllä otamme tärkeän askeleen kohti suurempia markkinoita, joilla tärkeitä tulevaisuuden aloja ovat mm. kiinteistönhoito, teollisuus, maarakennus sekä puutarha-ala”, kertoo Jan Hägg, Norcar Ab:n myyntijohtaja. ”Olemme iloisia voidessamme kertoa, että olemme tehneet sopimuksen Norcarin pienkuormainten ja niiden työlaitteiden myynnistä Suomessa Wihuri Teknisen Kaupan kanssa”, hän linjaa.

Myös Wihurilla ollaan luottavaisissa tunnelmissa uuden yhteistyön tiimoilta. ”Wihuri on suuri toimija ympäristö- ja monitoimikoneiden alalla. Norcarin pienkuormainten ja niiden työlaitteiden valikoima sopii hyvin tuotepalettiimme, koska omat tuotteemme ovat nykyisellään fyysisesti isompia kuin Norcarin pienkuormaimet. Näin vahvistamme valikoimaamme niille asiakkaille, jotka tarvitsevat työssään pienempää, vahvaa ja ketterää konetta. Yhteistyökumppanin valinnassa meille oli tärkeää, että tuotteiden laatu on yhtä korkea kuin omien koneidemme. Odotamme innolla pitkää ja antoisaa yhteistyötä uuden kumppanimme kanssa”, kertoo myyntijohtaja Ollipekka Sinisalo, Wihuri Oy Tekninen Kauppa.

MR Takasen uusi Cat 140M3 videolla

Ensi viikolla ilmestyy Koneurakointi 6/19 ja siinä käsitellään laajasti MR Takanen Oy:n uutta Cat 140M3 -tiehöylää. Lehden ilmestymistä odotellessasi voit ottaa jo tunnelmaa pintaan katsomalla tämän videon.

Hybridi-Logsetille palkinto Euroopassa

Logsetin keväällä lanseeraama keskikokoinen hybridiharvesteri, Logset 8H GTE Hybrid, sai vastikään merkittävän tunnustuksen Ranskan ja Belgian rajalla pidetyillä Libramontin-messuilla heinäkuussa 2019.  Metsäalan johtava ranskankielinen lehti Bois International ja laaja valintakomitea valitsivat Logsetin hybridiharvesterin Vuoden Metsäkoneeksi.

Valinnan perusteena mainittiin innovatiivisuus ja ympäristöystävällisyys erityisesti hiilidioksidipäästöjen ja energiatehokkuuden osalta. Palkinnon ottivat Logsetin puolesta vastaan Area Sales Manager Marc Mimeau ja yhtiön hallituksen puheenjohtaja Tapio Nikkanen

Nikkanen kertoi kiitospuheessaan seuraavaa: Logsetin strategian kulmakiveksi valittiin muutama vuosi sitten olla metsäkonealan ykkönen ympäristöystävällisyydessä ja energiatehokkuudessa. Olemme määrätietoisesti kehittäneet uusia ratkaisuja tuomalla markkinoille nyt jo toisen hybridimallin.  Vuoden Metsäkone-palkinto on yhtiöllemme hieno kiitos ja kannustaa meitä jatkossakin kehittämään strategiamme mukaisia uusia tuotteita.

2,310tykkääjääTykkää