>

Mantsinen investoi yli 12 miljoonaa Ylämyllyn tehtaaseensa

Materiaalinkäsittelykoneisiin ja logistiikkapalveluihin erikoistunut Mantsinen Group tekee reilun 12 miljoonan investoinnin Ylämyllyn tehtaaseensa. Investointi kohdistuu uuteen tuotanto- ja toimistotilaan, koneistuskeskukseen ja pintakäsittelylinjastoon. Kyseessä on yrityksen mittavin kertainvestointi tuotantoteknologiaan.

Investoinnin taustalla on Mantsisen Materiaalinkäsittelykoneet-liiketoiminnan viime vuosien reipas kasvuvauhti ja liikevaihdon tuplaamistavoitteet seuraavan 2020-luvun aikana. Valmistetuista materiaalinkäsittelykoneista ja satamanostureista yli 80 % menee vientiin, ja siinä onkin suurin kasvupotentiaali.

”Pyrimme kansainvälisesti erittäin merkittäväksi materiaalinkäsittelyratkaisujen tarjoajaksi. Uusi investointi tuotantoteknologiaan mahdollistaa tuotantokapasiteetin kasvattamisen ja toiminnan tehostamisen sekä lisää kilpailukykyämme globaaleilla markkinoilla. Tämä on meille mittava investointi ja yksi osa kattavaa investointiohjelmaamme”, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Mia Mantsinen.

Lähtökohtana investoinnissa on ollut tulevaisuuden tarpeiden huomioon ottaminen ja tuottavuuden nostaminen. Modernit laitteistot ja tilat lisäävät myös työntekijöiden turvallisuutta, ergonomiaa ja siten toivottavasti myös työhyvinvointia.

”Uusi koneistuskeskus ja pintakäsittelylinjasto vastaavat mitoiltaan, kapasiteetiltaan ja toiminnallisuuksiltaan sekä nykyisiä että tulevia tarpeita. Uutta tuotantotilaa rakennetaan yli 3000 m2, mikä sisältää laitteistojen lisäksi kokoonpanotilan. Tämä tarkoittaa yli 30 %:n kasvua Ylämyllyn tuotantotiloihimme”, Mia Mantsinen toteaa.

Mantsinen on rekrytoinut Ylämyllyn tehtaalleen viime vuosina yli 30 uutta henkilöä ja investoinnin myötä organisaation kasvun uskotaan jatkuvan. Parhaillaankin yritys hakee osaajia useisiin eri tehtäviin.

Rakentaminen aloitetaan tulevana syksynä ja projektin on määrä olla valmis syksyllä 2020. Tuotantotilojen ohessa rakennetaan myös toimistotilaa kasvavalle organisaatiolle. Työn aikataulu on tiukka, mutta tämä ei Mantsisen mukaan huoleta, vaan päin vastoin luo sopivaa haastetta.

”Meidän porukallamme on uskomaton tekemisen henki. Teemme tätä työtä kunnianhimoisesti ja olemme vahvasti sitoutuneita paikalliseen toimintaan. Matkallamme globaaliksi vaikuttajaksi haluamme säilyttää saman yrittäjähengen, joka meillä on ollut jo yli 50 vuotta. Minulle on tärkeää, että pysymme tulevaisuudessakin uskollisina arvomaailmallemme ja tavallemme tehdä tätä työtä”, Mia Mantsinen linjaa lopuksi.

Claas-myynti Finnish Agro Machinery Oy:lle

Elokuun 1. päivästä lähtien Finnish Agro Machinery Oy aloittaa Suomessa mm. Claas-, Horsch-, Rauch- ja Samson-merkkien myynnin. Uuden yrityksen omistaa Danish Agro -ryhmä, joka sai hiljattain hyväksynnän Euroopan komissiolta hankkeeseen, jossa Konekesko Oy:n organisaatio näiltä osin siirtyy tanskalaisryhmän haltuun.

Danish Agro -ryhmän toimitusjohtaja Henning Haahr on erittäin hyvillään kaupan hyväksynnästä. ”Olemme viimein saaneet viranomaisten hyväksynnän ja nyt pyrimme varmistamaan toimivan liiketoiminnan siirron Keskon ja tuotteiden toimittajien kanssa. Olen erityisen tyytyväinen siihen, että voimme rakentaa toimintamme jo olemassa olevan ja erittäin kokeneen johdon, kuten myös myynti- ja jälkimarkkinointiorganisaation varaan. Laajemman fokuksen myötä uskomme uudella yrityksellä olevan hyvät mahdollisuudet positiiviseen kehitykseen”, Haahr sanoo.

Danish Agro tulee jatkossa siis edustamaan sekä Claasia että John Deereä Suomessa. John Deere -kauppaa tekevä Hankkija nimittäin kuuluu myös Danish Agro -ryhmään, ja jatkaa John Deeren maatalouskoneiden myyntiä ja maahantuontia Suomessa, kuten on tehnyt jo vuodesta 1992 saakka.

CH-7 on suomalainen katupölyimuri

Tieseiskan CH-7 -katupölyimuri on suomalaista suunnittelua ja valmistusta. Lisäksi sen idea on erityinen, sillä se imee hienonkin pölyn ilman harjaamista, kastelua ja niiden huonoja puolia. Sitä voi käyttää myös monien nestemäisten materiaalien imemiseen. Juttu ilmestyy Koneurakointi 5/19-numerossa ja video näkyy tässä.

Rodo-monikäyttöjyrsin videolla

Kesän Koneurakointi-numerossa 5/2019 tutustumme kotimaiseen Rodo RD9 -monikäyttöjyrsimeen, jolla voidaan tehdä mm. kaapeliuran esijyrsintää. Jyrsimen tarkoitus ei ole syrjäyttää auraa, vaan tukea sen toimintaa maakaapeloinnissa. Lue juttu lehdestä ja katso video tästä!

Koneurakointi 5/19

Tämän numeron antiin kuuluvat mm. ensimmäinen John Deere 1910G Suomessa, JCB:n uutuudet, Lundbergin uusi 50-sarja, kotimaiset keksinnöt eli Rodo-monitoimijyrsin ja CH-7-katupölynimuri sekä runsaasti muuta nähtävää ja tutustuttavaa.

KONEET JA URAKAT

6 Puunsiirtäjä

John Deere 1910G saapui viimein myös suomalaiselle savotalle.

20 Seuraava kymppi

Lundberg uudisti monitoimikonemallistonsa 50-sarjaan.

28 Auran avuksi

Kotimaisen Rodo Machineryn RD9-monitoimijyrsin helpottaa kaapelointia.

34 Pienempi risteytys

Logset jatkoi hybridikehittelyään odotetusti pienempään malliin.

40 Ritiläyhdistelmä

Dunderbygge näyttää nuppilavetilta, mutta onkin oikeastaan yhdistelmä.

46 Uusi muokkari

Koneurakointi Jameko hankki uuden Doosanin metsänmuokkauksille.

52 Pölynpurija

Tieseiska Oy:n CH-7 on innovatiivinen ase pölynpoistoon melkein missä vain.

56 Vekaransalmi – kansi päälle

Pikaraportti Vekaransalmen sillan kansivalusta.

58 Nyt pyörii!

JCB esitteli vuoden 2019 uutuuksia ja lanseerasi ympäripyörivän kurottajan.

64 Hymyilevä retkeilijä

Suzuki Jimny on nostalginen hauskuus, joka vie ketterästi maastoon.

70 Kulmien hiomista

Komatus Days 2019 paljasti, mitä Komatsu 2020 -tuoteohjelma sisältää.

84 Traktoritähti

MB-Trac oli uranuurtaja, joka on jättänyt pitkät jäljet nykypäivään.

TAPAHTUMAT

74 Skogsnolia 2019

Vännäsissä vietettiin kolmipäiväistä metsäkonetapahtumaa.

78 Pientä ja suurempaa

Tukholman MaskinExpo oli pieni mutta dynaaminen tapahtuma.

82 Hyödyllistä nähtävää

Kuljetus-Logistiikka 2019 kattoi esille myös pakuja, pick-upeja ja muuta.

VAKIOPALSTAT

12 Uutiskynnys

51 Keräilypiirros – Lokomo 909

89 Konttorin puolelta

Kronos-kärkiohjaus ja SmartDrive+ työtä tehostamaan

Kronos Gripto -metsäkuormainten Smart Boom Control -kärkiohjaus sekä metsäperävaunujen hydraulinen SmartDrive+ -vetojärjestelmä tuovat traktori-metsäkärry-yhdistelmää lähemmäs varsinaisia metsäkoneita.

Kronos Smart Boom Controlissa kuormain liikkuu tasaisesti eikä aalloittain. Sähköinen päätyvaimennus estää kolahdukset, kun kuormain osuu ääriasentoonsa. Myös käännön sivuttaisnopeus voidaan asettaa vakioksi riippumatta siitä onko nosturin kärki metrin vai kymmenen metrin päässä kuljettajasta.

Järjestelmän vaatimat anturit ovat sylinterin ulkopuolella, mutta puomin sisällä, jolloin ne on helppo tarvittaessa vaihtaa. Järjestelmän vaatima äly on integroitu venttiilipöydän kontrolleriin ja siinä on myös diagnostiikka.

Kärkiohjauksen verollinen hinta on 4950 euroa ja se on saatavilla Gripto 1010- ja 1009 -kuormaimiin. Kärkiohjaus sopii niin traktorikäyttöön kuin ajokoneisiin. 

SmartDrive-järjestelmässä kärry vaihtaa ajosuuntaa yhdessä traktorin kanssa, mutta SmartDrive+ muuttaa ajosuunnan lisäksi myös ajonopeutta. Kuljettajan ei tarvitse enää huolehtia kärryn vedosta. Veto on toteutettu napamoottoreilla, joten myös ketjuja voi käyttää kärryssä. SmartDrive+ kytketään suoraan traktorin väylään, josta se käyttää samoja tietoja kuin Isobus-järjestelmä.

JCB Fastracille traktorien nopeusennätys

JCB Fastrac on lunastanut nimiinsä maailman nopeimman traktorin tittelin. Tuoreeltaan saadun tiedon mukaan Guy Martinin ohjastama Fastrac peittosi huimalla 103,6 mailin eli 166,7 kilometrin huipputuntinopeudella mm. TopGearin vuonna 2018 Trac-Tor-traktorillaan asettaman 140,5 kilometrin ja Juha Kankkusen Valtralla vuonna 2015 ajaman 130,2 kilometrin tuntinopeusennätyksen.

Guy Martin ja ennätys-västäräkki.

Moottorina Fastracissa oli 7,2-litrainen JCB DieselMax, joka tuotti 1000 hevosvoimaa ja 2500 Nm vääntöä. Lisäksi itse traktoria oli kevennetty ja sen aerodynamiikkaa oli paranneltu mm. urheiluautojen kehittämisestä tunnetun Williams Advanced Engineeringin toimesta.

Doosan DX160LC-5 HT muokkaa videolla!

Jameko Oy hankki tämän sesongin muokkauksille uuden metsäalustaisen Doosanin. Siitä käytiin raapaisemassa juttu ja samoilla lämmöillä paistettiin myös video esille. Juttu seuraavassa lehdessä, eli siinä kesän kuumassa vitosessa. Video laitetaan kelaamaan jo nyt. Eli nyt.

Uusia kokoja Nokian HTS G2 -rengasperheeseen

Nokian Renkaat esittelee kaksi uutta kokoa Nokian HTS G2 E-4 -rengasperheeseen. Uusien 14.00-24 ja 16.00-25 -kokojen myötä myös tyhjien konttien käsittelijät ja haarukkatrukit saavat rengasvalmistajan mukaan turvallisuutta ja tehokkuutta lisäävää parempaa vakautta.

Renkaiden vakaus on tärkeä tekijä konttikurottajien, haarukkatrukkien ja puutavarankäsittelykoneiden tehokkaassa ja turvallisessa työskentelyssä. Kiireisessä terminaalissa ei ole aikaa ylimääräisiin liikkeisiin, joten on tärkeää, että kontinkäsittelykoneen renkaat vaimentavat värähtelyt ja iskut nopeasti.

“Mitä korkeammalle kurotat, sitä vakaamman alustan tarvitset”, kiteyttää liiketoimintalinjan johtaja Tuomas Färlin Nokian Renkailta. ”Renkaiden vakaudella on suora vaikutus työn turvallisuuteen ja tehokkuuteen.”

Nokian HTS G2 -perheen satama- ja terminaalirenkaat on valmistajansa mukaan suunniteltu alusta asti vakautta ja korkeaa kantavuutta silmällä pitäen. Erityistä huomiota on kiinnitetty renkaan joustoalueeseen, joka hyötyy rengasrungon iskuja vaimentavasta kumiseoksesta, Nokian Renkailta kerrotaan. Kaikki HTS G2 -renkaat ovat ristikudosrakenteisia, joka on valmistusperiaatteena jo sinällään hyvin vakaa. Nokian Renkaat kertoo lisäksi pystyneensä parantamaan tätä entisestään.

Nokian HTS G2 -renkaasta on saatavilla kaksi versiota – sileäpintainen Nokian HTS G2 L-4S sekä viistetyillä kuviopaloilla varustettu, helposti kääntyvä ja vähemmän lämpöä tuottava Nokian HTS G2 E-4. ”Sileäpintainen rengas luonnollisesti kuluu hyvin hitaasti”, Tuomas Färlin huomauttaa. ”Mutta pidemmille siirtoetäisyyksille soveltuvan Nokian HTS G2 E-4 -renkaankin pintakuvio kestää hyvin kulutusta, ja keskiosan umpikumipinta estää pistovaurioita.”

Nokian HTS G2 E-4 -renkaista on kesäkuusta 2019 eteenpäin tarjolla myös koot 14.00-24 ja 16.00-25. ”Uudet rengaskoot on valittu täydentämään valikoimaa ja laajentamaan sitä tyhjän kontin käsittelijöiden ja terminaalitrukkien suuntaan”, Färlin sanoo. ”Samat ominaisuudet, jotka ovat todistaneet toimivuutensa konttikurottajissa, palvelevat hyvin myös näissä sovelluksissa.”

Uusien kokojen myötä Nokian Renkaat tarjoaa täyden kattauksen varta vasten vaativaan satamakäyttöön suunniteltuja erikoisrenkaita. ”Heidän työnään on pienentää läpimenoaikoja turvallisuudesta tinkimättä”, kuvailee Färlin loppukäyttäjien haasteita. ”Nokian Renkaat tuo heille mielenrauhaa kiireisimpäänkin päivään.”

Metso tekee McCloskey-kaupat

Metso on allekirjoittanut sopimuksen kanadalaisen liikuteltavien murskaus- ja seulontalaitteiden valmistajan McCloskey International -yhtiön ostamisesta. Kaupan avulla Metso aikoo laajentaa tarjontaansa kivenmurskausteollisuudessa maailmanlaajuisesti ja vahvistaa asiakaskuntaansa etenkin maanrakennusalan urakoitsijoiden keskuudessa.

Liikuteltavien kivenmurskauslaitteiden markkinan arvioidaan kasvavan 4-6 % vuosittain 2019-2023 perustuen teiden rakentamiseen liittyviin investointeihin. Kaupan myötä Metson läsnäolo tällä kasvavalla markkinalla vahvistuu.

”Yrityskauppa on linjassa Metson kasvustrategian kanssa. Se vahvistaa kivenmurskausliiketoimintaamme sen keskeisillä kasvualueilla. Suhdanteiltaan erilainen kivenmurskausala myös tasapainottaa aiemmin vahvemmin kaivostoimintaan keskittynyttä portfoliotamme”, kertoo Metson toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

”Kivenmurskaus- ja rakennusalan asiakkaillamme on erilaisia tarpeita. Tämä kauppa tukee kivenmurskausliiketoimintamme laajentumissuunnitelmia, ja sen myötä täytämme erilaisia asiakastarpeita eri kanavien ja tarjoomien avulla”, lisää Markku Simula, Metson Aggregates Equipment -liiketoiminta-alueen johtaja. ”Jatkossa Metso aikoo kehittää McCloskeyn brändiä ja jakelukanavia irrallaan Metson kanavista. Hankintaa lukuunottamatta kauppa tuo pääosin liikevaihtoon liittyviä synergiaetuja, jotka syntyvät kummallekin kanavalle saatavilla olevasta laajemmasta tarjoomasta sekä murskauslaiteiden, palvelujen ja varaosien lisämyynnistä”, hän jatkaa.

McCloskeyn vertailukelpoinen liikevaihto 30.9.2018 päättyneellä 12 kuukauden tilikaudella oli 464 miljoonaa Kanadan dollaria eli 308 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen käyttökatemarginaali 10,3 %. Yritys on kasvanut kannattavasti usean vuoden ajan ja kasvun odotetaan jatkuvan vuonna 2019. Yrityksen liikevaihdon 30.9.2019 päättyvällä tilikaudella arvioidaan ylittävän 500 miljoonaa Kanadan dollaria eli 330 miljoonaa euroa. Yrityksellä on noin 900 työntekijää Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Pohjois-Irlannissa.

”Olemme ylpeitä saavuttamastamme kasvusta kilpailluilla markkinoilla. Tiedän, että liittyminen Metsoon on oikea siirto kaikille asiakkaillemme, työntekijöillemme, jakelijoillemme sekä yhteistyökumppaneillemme. Tuotteemme ja henkilöstömme yhdistäminen Metson maailmanlaajuisiin voimavaroihin auttaa luomaan yhä parempia ratkaisuja asiakkaillemme”, sanoo Paschal McCloskey, McCloskeyn perustaja ja toimitusjohtaja.

Kaupan arvo on 420 miljoonaa Kanadan dollaria eli 279 miljoonaa euroa ja kauppahinta maksetaan yrityskaupan täytäntöönpanon yhteydessä. Lisäksi maksetaan 35 miljoonan Kanadan dollarin eli 23 miljoonan euron lisäkauppahinta perustuen ostetun yrityksen kannattavuuteen yrityskauppaa seuraavan kahden vuoden aikana. Kaupalla arvioidaan olevan positiivinen vaikutus Metson osakekohtaiseen tulokseen 2020. McCloskey raportoidaan osana Metson Minerals-segmenttiä.

Yrityskaupan rahoittamisen varmistamiseksi Metso on sopinut kahdenvälisestä luotosta Nordea Bank Oyj:n kanssa. Luotto on maturiteetiltaan kaksivuotinen ja sisältää option pidentää laina-aikaa vuodella.

Yrityskaupan vahvistaminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä, mukaan lukien kilpailuviranomaisten selvitykset. Kaupan arvioidaan toteutuvan vuoden 2019 viimeisen neljänneksen aikana.

2,310tykkääjääTykkää