>

Loxam ja Ramirent yhdistymisaikeissa

Euroopan suurin konevuokrausyhtiö Loxam ja Ramirent Oyj ovat allekirjoittaneet tänään yhdistymissopimuksen, jonka mukaan Loxam tekee vapaaehtoisen, Ramirentin hallituksen suositteleman julkisen käteisostotarjouksen kaikista Ramirentin liikkeeseen lasketuista ja ulkona olevista osakkeista, jotka eivät ole Ramirentin tai sen tytäryhtiöiden hallussa. Tällä yritysjärjestelyllä Loxam ja Ramirent tulevat luomaan Euroopan johtavan konevuokrausyrityksen.

Ostotarjouksessa Ramirentin osakkeenomistajille tarjotaan 9 euron käteisvastike jokaista osaketta kohden. Ramirentin hallitus on riippumattomien jäsenten edustamana yksimielisesti päättänyt suositella osakkeenomistajilleen Ostotarjouksen hyväksymistä.

Jos ostotarjous hyväksytään, Ramirent jatkaa toimintaansa erillisenä yksikkönä osana Loxamia. Ramirentin tunnettu brändi säilyy entisellään.

Vuonna 1967 perustettu Loxam on Euroopan suurin toimija konevuokrausmarkkinoilla erityisesti rakentamisen, teollisuuden, julkisten töiden, palveluiden ja tapahtumien sektoreilla 1 483 miljoonan euron liikevaihdolla ja 501 miljoonan euron käyttökatteella vuonna 2018. 2000-luvun alussa Loxam aloitti kansainvälisen laajentumisensa yrityskaupoilla ja avaamalla uusia konevuokraamoja. Loxamin palveluksessa on arviolta 8 000 työntekijää ja sillä on 766 konevuokraamon verkosto yli 13 maassa Euroopassa sekä Lähi-Idässä, Brasiliassa, Kolumbiassa ja Marokossa. Loxamilla oli 31.12.2018 yhteensä noin 350 000 vuokrakonetta ja -laitetta.

Ramirent puolestaan on yksi johtavista Pohjoismaiden ja Itä-Euroopan konevuokrausalan toimijoista, joka palvelee laajoja asiakasryhmiä, kuten rakennus-, teollisuus- ja palvelualoja, julkista sektoria sekä kotitalouksia. Ramirent toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Ramirent on yksi Pohjoismaiden ja Itä-Euroopan johtavista konevuokrausyhtiöistä vuoden 2018 712 miljoonan euron liikevaihdolla ja 107 miljoonan euron vertailukelpoisella liiketoiminnan tuloksella. Ramirentilla on 2 900 työntekijää ja 294 konevuokraamon verkosto.

Loxamin ja Ramirentin yhdistyminen luo yritysten mukaan johtavan eurooppalaisen konevuokraustoimijan, jonka yhteenlaskettu liikevaihto olisi vuoden 2018 raportoitujen lukujen perusteella 2,2 miljardia euroa ja jolla olisi Euroopan laajin konevuokraamojen verkosto eli yli 1 000 konevuokraamoa. Kalustoa tulisi olemaan yli 600 000 yksikköä. Uusi yhtiö tulisi olemaan myös kansainvälisesti yksi suurimmista konevuokraajista.

Euroopan ensimmäinen Hyundai HX900 L asiakkaalle

Baumassa esitellyn 90-tonnisen Hyundai HX900 L -kaivinkoneen toimitukset Eurooppaan ovat käynnistyneet. Ensimmäinen kone luovutettiin Iso-Britannian suurimmalle purkuyritykselle, middlesboroughilaiselle Ablelle. Koneen työkohteeksi tuli koillisrannikon Seaton Portissa sijaitseva metallinkäsittelyalue, jossa sillä paloitellaan metallia kierrätettävään muotoon. Työkaluna koneessa on 10 tonnin Fortress-nokkaleikkuri, ja varustukseen kuuluu myös 4,85 kuution kauha, mikäli maansiirtotehtäviä edellytetään.

Ablelle Hyundain koneet ovat tuttuja, ja käytössä on mm. 43-tonninen R430LC-9A, josta saadut kokemukset vakuuttivat myös uuden koneen hankintaan, varsinkin kun ominaisuudet vaikuttivat juuri sellaisilta, joita lisääntynyt työmäärä metallinkäsittelyssä edellytti. ”Olemme enemmän kuin tyytyväisiä uuteen koneeseen, ja uskomme yhteistyön jatkuvan tulevaisuudessakin. HX900L suoriutuu töistä erinomaisesti, emme voisi toivoa enempää”, linjaa Philip Mangan, Ablen kohdepäällikkö tuntojaan uudesta koneesta.

Metson 10 000. HP-kartiomurskain myyty

Vincent Follet, Didier Thevenard ja Eric Guelton.

Metso saavutti merkittävän virstanpylvään myytyään 10 000. Nordberg HP -kartiomurskaimensa. Tämä uudemman sukupolven kartiomurskainsarja on nyt ollut markkinoilla 30 vuotta. Järjestyksessä 10 000. HP-kartiomurskain luovutettiin tänään Metson Mâconin tehtaalla Ranskassa murskeen ja asfaltin tuotantoon sekä kaupunki-infrastruktuurin kehittämiseen erikoistuneelle Eurovialle.

”HP on epäilemättä yksi Metson käytetyimmistä innovaatioista. HP-murskausteknologiaa on kehitetty vuosien mittaan asiakkaiden muuttuvien tarpeiden mukaan ja sarjan laitteiden suorituskyky sekä luotettavat murskaustulokset ovat auttaneet asiakkaita tehostamaan toimintaansa kaikkialla maailmassa. Se onkin todennäköisin syy, miksi HP-sarja on vakiinnuttanut asemansa niin laajasti erilaisissa kivenmurskauksen ja kaivosteollisuuden sovelluksissa”, kertoo Arto Halonen, johtaja, Aggregates Crushers, Metso.

HP-kartiomurskaimet saivat alkunsa Yhdysvaltain Milwaukeessa 1980-luvun alkupuolella. Nordbergin tutkimusohjelman teknologiset saavutukset tehostivat murskausta merkittävästi ja loivat perustan uudenlaisille kartiomurskaimille. Vuonna 1989 markkinoille tuotiin ensimmäinen Nordberg High-Performance -kartiomurskain, joka nykyisin tunnetaan lyhyesti nimellä HP. 

Nykyään HP-kartiomurskaimia kehitetään ja valmistetaan Metson osaamiskeskuksessa Ranskan Mâconissa. Lisäksi niitä valmistetaan Brasiliassa, Kiinassa ja Intiassa. Monipuolinen murskain soveltuu kiinteisiin ja liikuteltaviin käyttökohteisiin aina kalkkikiven käsittelystä sepelin ja teollisen hiekan tuotantoon.

 ”Osaaminen, joka on kertynyt HP-sarjan kehittämisestä ja tuhansista asiakassovelluksista ympäri maailmaa, on ollut merkittävässa osassa Metson murskaukseen liittyvissä tutkimus- ja kehityshankkeissa. Tämä merkkipäivä on meille tärkeä virstanpylväs. Haluamme kiittää asiakkaitamme luottamuksesta ja yhteistyöstä koko HP-sarjan tähänastisen matkan ajan ja odotamme innolla tulevaisuuden kehitysmahdollisuuksia”, Halonen linjaa.

Swedish Steel Prize 2019 -kilpailu on alkanut

Swedish Steel Prize -palkinto jaetaan ideoille ja tuotteille, jotka vaikuttavat tulevaisuuden teräsratkaisuihin. Palkintojenjakotilaisuus järjestetään Tukholmassa 14. marraskuuta 2019 osana Swedish Steel Prize 2019 -tapahtumaa.

Palkinto myönnetään tänä vuonna 20. kerran, ja kilpailuun voi nyt lähettää hakemuksia. Vuosien aikana palkinto on inspiroinut insinöörejä, suunnittelijoita ja keksijöitä ympäri maailmaa hyödyntämään teräksen loputtomia mahdollisuuksia.

Kilpailuun voivat osallistua niin yksityishenkilöt, yritykset kuin organisaatiotkin, ja palkinto myönnetään sellaiselle metodille tai tuotteelle, jossa valittu teräslaji toimii parhaiten osana merkittävää innovaatiota.

Hakemukset arvioi riippumaton tuomaristo. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota ideoiden innovatiivisuuteen, luovuuteen, ympäristötietoisuuteen sekä suoritus- ja kilpailukykyyn. Kannustamme erityisesti lähettämään ehdotuksia, jotka tuovat esiin uudenlaista ajattelua ja jotka liittyvät ympäristöön, digitaalisiin ratkaisuihin ja talouden uusiin trendeihin.

”Swedish Steel Prize -palkinnolla juhlistetaan innovaatioita ja hyvää teknistä suunnittelua. Etsimme ratkaisuja, jotka koettelevat teräksen rajoja joko yksinään tai yhdessä muiden materiaalien kanssa ja joissa on kestävään kehitykseen tai digitaalisuuteen liittyviä ominaisuuksia”, Swedish Steel Prize -tuomariston puheenjohtaja ja SSAB:n tutkimus- ja innovaatiojohtaja Eva Petursson kuvailee.

Swedish Steel Prize -palkinnon voittaja saa diplomin, kuvanveistäjä Jörg Jeschken suunnitteleman pienoisveistoksen sekä runsaasti julkisuutta. Lisäksi SSAB tekee Swedish Steel Prize -tapahtuman yhteydessä 100 000 Ruotsin kruunun lahjoituksen hyväntekeväisyyteen.

Swedish Steel Prize -tapahtumaan saapuu osallistujia eri puolilta maailmaa vaihtamaan ajatuksia, verkostoitumaan ja tutustumaan uusimpiin terästeknologioihin. Palkintoseremonia järjestetään tämän maineikkaan, innovaatioihin kannustavan tapahtuman päätteeksi.

Kilpailun säännöt, hakuohjeet ja tietoja aiempien vuosien finalisteista saa osoitteesta www.steelprize.com/apply. Hakemusten on oltava perillä viimeistään 15. elokuuta.

Cramo ja Huuto.net pilotoivat konevuokrausta tavallisille kuluttajille

Huuto.net ja Cramo lanseeraavat yhteistyössä pilottihankkeen, jossa konevuokrauspalvelu tuodaan aiempaa helpommin myös kuluttajien saataville. Huuto.netin kautta kuluttajat voivat vuokrata ammattilaistason työkaluja arjen tarpeisiin Cramon verkkovuokrauspalvelua hyödyntämällä.

”Kiertotalous kiinnostaa yhä enemmän. Pyrimme vastaamaan tähän trendiin tarjoamalla kuluttajille mahdollisuuden vuokrata Cramon laadukkaita työkaluja satunnaisiin tarpeisiin. Sen sijaan, että remontoijat ostavat halpoja työkaluja nurkkiin pölyttymään, he voivat nyt kätevästi vuokrata huipputyökalut milloin he niitä tarvitsevat”, Huuto.netin tuotekehityspäällikkö Juho Laatikainen kertoo. 

Suomessa on perinteisesti hankittu työkalut rautakaupasta jopa hyvin pieniin ja satunnaisiin käyttötarkoituksiin. Tämä on Cramon tiedotteen mukaan johtanut siihen, että kuluttajien varastot ovat täynnä hyvin vähällä käytöllä olevia työkaluja. 

”Kestävä kuluttaminen on tärkeämpää kuin koskaan. Vuokraamalla koneet ja laitteet remontoija säästää kustannuksissa ja saa käyttöönsä ammattilaistason välineet. Asiakkaillamme on aina parhaat välineet jokaiseen työhön”, markkinointipäällikkö Kaisa Tiira-Vahala Cramosta toteaa.

Huuto.net-pilotti starttaa 3.6.2019, ja sen odotetaan vastaavan jatkossakin kysyntään: ”Huuto.netin kautta tapahtuva verkkovuokraus tukee Cramon omaa verkkopalvelua, joka on toiminut Cramon nettisivuilla jo muutaman vuoden. Verkkovuokraus on tullut alalle jäädäkseen” Cramolta linjataan.



John Deere 1910G -video Punkaharjulta

Suomen ensimmäinen 1910G päätyi videolle Punkaharjulla. Ja näkyyhän siellä myös 1270G 8WD. Käy katsomassa nauha alla olevan linkin kautta! Se on kelattu valmiiksi alkuun, ei tarvitse kuin painaa playtä. Koko juttu luettavissa Koneurakointi 5/2019 -numerossa.

Lisätilaa ja kapasiteettia – John Deere investoi isosti Joensuun tehtaaseen

Deere & Company on investoinut tällä vuosikymmenellä suomalaiseen metsäkoneliiketoimintaan yli 50 miljoonaa euroa. Vauhti ei osoita laantumisen merkkejä, sillä uusin, Joensuun metsäkonetehtaan laajennusta ja kapasiteetin lisäystä koskeva investointi on John Deere Forestry Oy:n historian suurin yksittäinen investointi kyseiseen tehtaaseen. Investoinnin toteutus aloitetaan kesällä 2019 ja valmista on suunnitelmien mukaan vuonna 2021.

Investoinnilla on tarkoitus parantaa ja laajentaa Joensuun tehtaan kokoonpano- ja koeajotiloja sekä lisätä komponenttivalmistuksen kapasiteettia. Investoinnin kokonaismäärä on noin 15 miljoonaa euroa. ”Tämä laajennus auttaa meitä jatkossa vastaamaan paremmin kysyntään huippusuhdanteissa. Uusi tila lisää myös työturvallisuutta ja henkilöstön viihtyvyyttä”, kertoo tehtaanjohtaja Janne Haapasalo.

Laajennuksen jälkeen John Deere Forestry Oy:n tuotanto- ja logistiikkatilat ovat kokonaisuudessaan 3,2 hehtaaria.

Myös yrityspuisto Green Park laajenee, sillä John Deere Forestry Oy on myynyt Joensuun kaupungille tontin nykyisen yrityspuiston itäpuolelta. Joensuun Yrityskiinteistöt Oy rakennuttaa tontille uuden kiinteistön, joka tulee John Deere Forestry Oy:n käyttöön. Tämän investoinnin arvo on puolestaan noin viisi miljoonaa euroa, ja uusi kiinteistö valmistuu kesäkuussa 2020.

Green Park -toimittajapuiston laajennuksella saadaan keskitettyä Joensuun tehtaan logistiikkatoimintoja ja lisättyä logistiikan tehokkuutta entisestään.

”Vahva yhteistyö Joensuun kaupungin ja Green Park -yrityspuistoa hallinnoivan Joensuun Yrityskiinteistöt Oy:n kanssa sekä yhtenäinen tahtotila kehittää alueen yritystoimintaa on meille ensisijaisen tärkeä asia. Aivan tehtaan välittömässä läheisyydessä toimivat kriittiset alihankkijat ovat todistetusti tehostaneet toimintojamme”, Haapasalo sanoo.

Logsetilta uusi hybridiharvesteri

Logset lanserasi tuotevalikoimaansa uuden hybridiharvesterimallin, Logset 8H GTE Hybridin. Harvesterimalli on yhtiön toinen hybridiharvesteri sitten maailman suurimman pyörillä liikkuvan harvesterin, Logset 12H GTE Hybridin, joka lanseerattiin 2016.

”Kun lanseerasimme ensimmäisen hybridiharvesterin, monia kiehtoi Logsetin ottama merkittävä harppaus eteenpäin. Logset 12H GTE Hybridin suosio pohjautui huipputeknologiaan, joka vastasi modernin metsätalouden tarpeisiin. Kolme vuotta myöhemmin kestävien, tuottavien ja taloudellisten ratkaisujen kysyntä on suurempi kuin koskaan, ja Logsetin huipputeknologia on valmis sovellettavaksi pienempiin koneisiin. Logset on sitoutunut tarjoamaan uskottavia ratkaisuja, jotka työntävät koko metsäkonealaa eteenpäin. Uusi tuotelanseeraus on investointi, johon meillä on vahva usko”, sanoo myyntijohtaja Pascal Réty

Uudessa harvesterimallissa on EU:n uusimmat 5-tason päästömääräykset täyttävä AGCO Power 74 LFTN -dieselmoottori. Hybridijärjeselmä koostuu sähkömoottorista ja superkondensaattoreista, jotka toimivat energiavarastona. Hybriditeknologian avulla harvesterissa on jopa 100 kW lisävoimaa. Lisäväännön hyöty mitataan koneen kyvyssä tehdä useita toimintoja normaalia tehokkaammin samanaikaisesti, mikä kasvattaa tuottavuutta. Moottorin kierrosluvut pysyvät kuitenkin tasaisina, mikä vuorostaan vähentää päästöjä tuotettua puukuutiota kohden.

”Tämä hybridimalli sopii monille eri markkina-alueille, ja sen voi varustella Logset TH65- tai TH75-hakkuupäällä. Hybridiharvesterin käyttökustannukset ovat alhaisemmat kuin perinteisellä harvesterilla, mikä on yksi hybriditekonolgian pääeduista. Polttoainesäästö voi olla jopa 30 %. Hybriditeknologia on selvästi yksi osa kestävän metsätalouden tulevaisuutta”, näkee Réty.

Palaamme aiheeseen seikkaperäisemmin Koneurakointi-numerossa 5/2019.

Lundberg esitteli 50-sarjan

Lundberg esitteli uudistuneen monitoimikonemallistonsa, eli Lundberg 50 -sarjan, Maskinexpo 2019-tapahtuman yhteydessä järjestetyssä lehdistötilaisuudessa Ruotsissa.

Valmistajansa mukaan uuden mallisarjauudistuksen lähtökohtina ovat olleet ajomukavuuden, tuottavuuden ja monitoimisuuden parantaminen sekä ympäristökuormituksen vähentäminen.

”Lopputuloksena esittelemme markkinoiden energiatehokkaimmat koneet. Enemmän suorituskykyä vähemmällä polttoainekulutuksella ja päästöillä”, tiivistää Lännen Tractors Oy:n tuoteryhmäpäällikkö Jan Aspvik.

50-sarjan koneissa on tuotekategoriansa ensimmäisenä käytössä Stage V -päästöluokan dieselmoottorit, joissa voidaan käyttää polttoaineena myös HVO-biodieseliä. Moottorit ovat nyt Deutzin valmistetta, eli aiempi VM-moottoriyhteistyö on tältä osin päättynyt 4150/4250-malleja lukuunottamatta.

Modernimman muotokielen ja värimaailman saaneissa uutuuksissa kaikki ajo- ja työvalot ovat led-valoja. Ajovaloissa on automaattinen huurteenpoisto. Koneet ovat varustettu progressiivisesti säädettävällä ohjauksella, mikä mahdollistaa entistä yksilöllisemmät säädöt kuljettajan, työlaitteen ja työtehtävän tarpeiden mukaan. Uutuuksissa on lisäksi turvallisuutta lisäävä yksiavainjärjestelmä koodatulla avaimella ja käynnistyksenestolla.
Kuljettajan ajo- ja käyttömukavuutta lisäävät ohjauspyörän parantuneet säätömahdollisuudet sekä lisävarusteena saatava viilennettävä ilmaistuin. Jäähdyttimen tuuletin on hydraulikäyttöinen, minkä ansiosta se on hiljainen ja sen pyörimissuuntaa voidaan muuttaa jäähdyttimen puhdistamiseksi. Lisäksi moottorin kierrosnopeudesta riippumaton mahdollistaa myös tehokkaamman jäähdytyksen alhaisillakin moottorin kierrosnopeuksilla ajettaessa.

Lundberg 50 -sarja jatkaa tuttua mallistologiikkaa esittelemällä neljä uutta mallia 4 – 8 tonnin kokoluokkiin: 4150/4250, 5250, 6250 ja 8250.

Lännen Tractorsilta kerrotaan, että uutuustuotteet esitellään kotimaan asiakkaille Lepaa 2019 ja Maxpo 2019 -tapahtumissa.

Koneurakointi-lehden numerossa 5/2019 kerrotaan myös koneesta tarkemmin artikkelimuodossa.

Nokian Ground Kare – uusi kaivinkonerengas

Maansiirtotyön viimeaikaisiin muutoksiin kuuluvat suuret, monikäyttöiset koneet, joissa on raskaita lisälaitteita. Tämä lisää renkaisiin kohdistuvia kantavuusvaatimuksia. Toinen trendi on nopeammat ja pidemmät maantiesiirtymät kohteiden välillä, jolloin renkailla on oltava hyvät maantieajo-ominaisuudet ja niiden on siedettävä kestopäällysteen aiheuttamaa kulutusta. Kolmas tarve on maaperään kohdistuvan rasituksen vähentäminen ja tarkka työskentely – pakollisia vaatimuksia kaupunkipuistoissa ja yksityisillä pihoilla kaivettaessa. Nokian Renkaat tiedottaa, että uudet Ground Kare -renkaat on suunniteltu nimenomaan näihin vaatimuksiin.

“Toki muitakin lähtökohtia suunnittelulle oli”, kertoo tuotepäällikkö Eva-Leena Varpe Nokian Renkailta. ”Etenkin pito ja vakaus ovat koko rengasta määritteleviä ominaisuuksia.”

Oikea rengas jokaiselle työmaalle

Kaivuutyömaat ovat erilaisia. Kun vaatimuksena on erityisesti vakauden saavuttaminen, voi valinta olla palakuvioinen Nokian Armor Gard 2 paripyöräasennuksena. Hyvin pehmeillä alustoilla leveä, ripakuvioinen Nokian Excavator -rengas on suosittu pitonsa vuoksi. Nokian Renkaat kertoo saavuttaneensa hyvän kompromissin näiden kahden välille aivan uudella palakuvioisella Nokian Ground Kare -renkaalla. Valmistajansa mukaan se tarjoaa hyvän pidon pehmeillä alustoilla, maaperälle hellävaraisen matalan pintapaineen sekä erinomaisen vakauden ja maantieominaisuudet.

Nokian Ground Kare

“Nokian Ground Kare -renkaiden uusi pintakuvio on varta vasten suunniteltu kestävyys ja matala pintapaine mielessä”, Varpe tiivistää. ”Kaivuutöissä tärkeää vakautta ja tarkkuutta tuo erityinen iskuja ja heilahduksia vaimentava kumiseos ja erityisen vahva runko, joka mahdollistaa korkean rengaspaineen.”

Nokian Renkaat siteeraa myös käyttäjäkokemuksia kentältä, jotka puhuvat parantuneen vakauden tuoman työtehon puolesta. ”Renkaan vakaus on parempi, samoin kuin rungon iskunvaimennus”, Nokian Ground Kare -käyttäjä Mark Geurts Alankomaista vahvistaa. ”Tämä säästää aikaa, sillä kaivaessa jokainen kauhaisu osuu kohdalleen ensimmäisellä kerralla.” 

Mark Geurts on tyytyväinen myös Nokian Ground Kare -renkaan maaperäystävällisyyteen. ”Rengaskuvio ei siirrä hiekkaa sivusuunnassa”, hän kertoo. ”Sen ansiosta vältyn ajoreittini aikaa vievältä tasoittamiselta.”

Renkaan vankka rakenne on tärkeä ominaisuus kivisillä rakennustyömailla. Nokian Ground Kare –rengas on varustettu teräsvöillä pisto- ja viiltovaurioita vastaan, Nokian Renkailta kerrotaan. Lisäksi saavutetaan jopa 7500 kg:n kantavuus rengasta kohden.

“Raskaat lisälaitteet monikäyttöisissä koneissa laittavat renkaat koetukselle”, Eva-Leena Varpe sanoo. ”Nokian Ground Kare -renkaat antavat enemmän pelivaraa, ja käyttö on taloudellista hitaan ja tasaisen kulumisen ansiosta.”

Myös Mark Geurts on todennut renkaan hitaan kulumisen. ”Rengas toimii hienosti ja lupaa pitkän käyttöiän ajotuntien puolesta”, Geurts iloitsee. ”Puhdistuvuus on odotettua parempi, ja tien päällä renkaan mukavuus ja hiljaisuus on suorastaan ilo.”

Nokian Ground Kare semi-slick rautatiekäyttöön

Nokian Ground Kare -renkaiden koot on valittu kaivinkoneita ja traktorikaivinkoneita ajatellen. Jälkimmäisiä varten renkaasta on vielä erikoisversio rautatiekäyttöön – ensimmäinen laatuaan koko maailmassa.

“Rautatiekäytössä erikoisvarusteltua traktorikaivinkonetta ajetaan kiskoilla”, Eva-Leena Varpe muistuttaa. ”Renkaiden toinen puolisko kulkee teräksen päällä, mikä kuluttaa rengasta epätasaisesti. Nokian Ground Kare -renkaista on saatavilla puoliksi kuvioitu erikoisversio, joka tasaa renkaan kulumista ja pidentää sen käyttöikää.”

Nokian Ground Kare Semi Slick

Koot ja saatavuus

Nokian Ground Kare -renkaita on saatavilla kesäkuusta 2019 alkaen pyöräalustaisille kaivinkoneille koossa 650/45-22.5 ja traktorikaivinkoneille koossa 620/60B34. Rautatiekäyttöön tarkoitettu puoliksi kuvioitu 620/60B34 Nokian Ground Kare semi-slick -rengasmalli on saatavilla joulukuusta 2019 alkaen.

2,310tykkääjääTykkää