>

Metso toimittaa kaksi kevytlavaa Bolidenin Aitikin kaivokseen Ruotsissa

Metsolta on tilattu kaksi Metso Truck Body -kevytlavaa Bolidenin Aitikin kaivokseen Ruotsin Jällivaaraan. Lisäksi Metso toimittaa kumivuoraukset viiteen kiviautoon. 

Puolessa Bolidenin kiviautoista on käytetty Metson kumivuorauksia useiden vuosien ajan, koska vuoraus tekee työskentelystä miellyttävämpää ja helpottaa kunnossapitoa. Bolidenin päätös hankkia uusi Metso Truck Body -ratkaisu auttaa Aitikin kaivosta maksimoimaan kaluston suorituskykyä, Metsolta kerrotaan.

Valmistajansa mukaan Metso Truck Body -ratkaisussa yhdistyvät kumivuorauksen hyvät ominaisuudet ja teräksen erinomainen rakenteellinen lujuus. Joustava kumi vaimentaa kaikki iskut, ja siksi teräsrakenne voi olla tavanomaista kevyempi. Tämän ansiosta runko kestää suurimmatkin iskut keveydestään huolimatta.  Lisäksi hyötykuormat voivat olla suuremmat ja kumivuoraus vähentää kunnossapidon tarvetta, jolloin käyttökustannukset alenevat.

”Metso ja Boliden ovat tehneet yhteistyötä useita vuosia löytääkseen ratkaisuja, jotka tehostavat kuljetuksia ja parantavat kuljettajien työoloja Aitikissa. Metso Truck Bodyn käyttöönotto on merkittävä virstanpylväs. Se on markkinoiden kustannustehokkain kevytlava, koska se pienentää kaivoksen kuljetuskustannuksia minimoimalla kunnossapidon tarpeen ja maksimoimalla malminkuljetuskapasiteetin”, toteaa Lars-Erik Bergman, Metson myyntipäällikkö Pohjois-Ruotsissa.

Metso Truck Body -kevytlavat asennetaan Aitikin kahteen kiviautoon, joiden hyötykuorma on yli 290 tonnia. Metson kevytlavat painavat 20 prosenttia vähemmän kuin alkuperäisvalmistajien lavat, ja niihin mahtuu 11 tonnia enemmän malmia.

Tilaus on kirjattu Metson vuoden 2019 ensimmäisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin, ja toimituksen on määrä tapahtua syyskuussa.

DAF esittelee autokalustoa maansiirto- ja rakennuspuolelle

DAF Trucks laajentaa valikoimaansa uusilla ajoneuvokokoonpanoilla, joihin kuuluu muun muassa 8×4-tasakuorma-auto, jossa on teliveto ja ohjaava taka-akseli. Hollantilainen kuorma-autovalmistaja tuo markkinoille myös 10 tonnin etuakselin, jonka se on kehittänyt ja valmistanut itse, sekä täysin uuden 7,5 tonnin teliakselin. Uusilla tuotteilla DAF kertoo pyrkivänsä erityisesti vahvempaan asemaan maansiirtopuolella.

”2018 oli historiallinen vuosi DAF:lle”, markkinointi- ja myyntijohtaja ja DAF Trucksin johtoryhmän jäsen Richard Zinkkertoo. ”Vuoden lopussa olimme Euroopan toiseksi suurin kuorma-autovalmistaja, ja markkinaosuutemme raskaiden ajoneuvojen luokassa oli 16,6 %. Olimme markkinajohtaja seitsemässä maassa, valmistimme ennätykselliset 67 000 kuorma-autoa ja olimme jälleen kerran suurin tuontimerkki Euroopan suurimmalla kuorma-autojen markkina-alueella Saksassa. Lisäksi DAF on ollut kiistaton markkinajohtaja vetoautojen segmentissä Euroopassa jo useiden vuosien ajan.” 

Yrityksellä on suunnitelmat kasvaa myös tulevaisuudessa. ”Tämän vuoksi pyrimme olemaan yhä varteenotettavampi haastaja tasakuorma-autojen ja rakennusajoneuvojen segmentissä”, Zink jatkaa. ”Tässä segmentissä DAF:lla on huomattavaa kasvupotentiaalia. Meillä on kattava valikoima raskaaseen käyttöön tarkoitettuja alustoja ja akseleita, tehokkaita voimansiirtoja ja mukavia ohjaamoja. DAF tarjoaa parhaat kuorma-autot kaikkiin käyttötarkoituksiin.”

Uusia akseleita

DAF on kehittänyt ja valmistanut omia akseleita vuodesta 1958 lähtien. Akselit on suunniteltu täysin yhteensopiviksi yrityksen omiin alustamalleihin, ja nyt valikoimiin tulee uusia tuotteita.

Uutuutena 10 tonnin etuakseli

DAF tuo tämän vuoden jälkimmäisellä puoliskolla saataville CF- ja XF-malleihin uuden 10 tonnin etuakselin nykyisten 7,5, 8 ja 9 tonnin etuakseleiden lisäksi. Uudelle akselille löytyy käyttöä erityisesti ajoneuvoista, joiden etuosa on raskaasti kuormitettu – näin on esimerkiksi silloin, kun nosturi on sijoitettu heti ohjaamon taakse. Uudessa 10 tonnin etuakselissa on parabolinen jousitus kolmella lehtijousella. Se estää ylikuormitusta osakuormituksella. Uusi 10 tonnin etuakseli on saatavilla CF- ja XF-mallien versioihin, joissa on yksi etuakseli ja PACCAR MX-11- tai PACCAR MX-13 -moottori.

Uusi 7,5 tonnin teli ykköspyörillä

DAF esittelee myös täysin uuden 7,5 tonnin telin yksikköpyörillä. Telissä on uudistettu painevalettu akselikotelo, joka lisää valmistajan mukaan jäykkyyttä ja kestävyyttä entisestään. Painoa on kuitenkin onnistuttu vähentämään 10 kiloa. Staattista kuormakapasiteettia on lisätty 25 prosentilla 26 tonniin, DAFilta tiedotetaan. Tällä on merkitystä etenkin silloin, jos kuorma on hetken aikaa takimmaisen akselin varassa kuormauksen ja kuorman purkamisen aikana. 

Uusi 7,5 tonnin teli soveltuu käytettäväksi tasakuorma-autoissa rakennusalan kevyemmissä töissä, kuten vaihtolavakuljetuksissa tai ajotyypeissä, joissa kuorma-auton takaosaan on sijoitettu nosturi. Uusi teli on saatavana myös CF- ja XF-mallien vetoautoversioihin, jolloin hyötyjä näkynee puoliperävaunulavettien vetämisessä tai yli 44 tonnin yhdistelmäpainoissa.

Teliveto CF- ja XF-malleihin 

DAF tarjoaa valikoiman telivetoja 6×4- ja 8×4-akselirakenteisiin CF- ja XF-kuorma-autoihin, joilla ajetaan säännöllisesti maastossa tai jotka tarvitsevat hyviä pito-ominaisuuksia. 
Yksi esimerkki näistä on SR1132T, 19 tonnin teliveto, jossa on yksi alennusvaihde, lehtijouset sekä levy- tai rumpujarrut. Sitä käytetään kevyissä 8×4-betoniautoissa, ja se on erityisen suosittu Britanniassa ja Irlannissa. 
Raskaampiin käyttökohteisiin DAF tarjoaa 21- ja 26-tonniset versiot, joissa on yksi alennusvaihde. Yhdellä alennusvaihteella varustetussa SR1360T-telivedossa on levyjarrut ja ilmajousitus. Sitä voidaan käyttää kolmi- ja neliakselisten vetoautojen ja tasakuorma-autojen kanssa. 
DAF:n valikoimaan kuuluu myös 21- ja 26-tonninen napavälityksellä varustettu HR1670T-teliveto, joka voidaan varustaa ilmajousituksella tai lehtijousilla. Mallissa on rumpujarrut. Tämä yhdistelmä sopii raskaan käytön lisäksi myös maasto-olosuhteisiin. 
Käytettävissä on vähintään kymmenen vetopyörästön välityssuhdetta (3.46:1–7.21:1 riippuen telistä), millä on tärkeä merkitys polttoainetaloudellisuudelle. Harvavälitteiset vetopyörästön välityssuhteet tuottavat matalampia kierrosnopeuksia optimaalisen polttoainetaloudellisuuden saavuttamiseksi.
DAFilta muistutetaan, että käyttökustannukset on pyritty saamaan mahdollisimman alhaisiksi, ja niinpä telin akselikoteloiden öljy on vaihdettava vain kolmen vuoden tai 450 000 kilometrin välein. 

Alustavalikoimaa laajennettu

Uusien akselien lisäksi DAF laajentaa valikoimaansa uusilla akselikokoonpanoilla. 

Uudet CF- ja XF 8×4 -mallit, joissa on teliveto ja ohjaava taka-akseli

DAF CF 480 FAW 8×4

DAF:in yksikkö- ja paripyörällisten neliakselisten kuorma-autojen valikoimaan on myöhemmin kuluvan vuoden aikana tulossa uusi FAW-malli. FAW on neliakselinen CF- tai XF-tasakuorma-auto, jossa on tridem-akseli. Se koostuu joko alennusvaihteisesta SR1360T -telivedosta tai napavälitteisestä HR1670T-telivedosta, joissa on ohjaava taka-akseli. 

Uuden 8×4 FAW -alustan tekninen kokonaispaino on 37 tonnia. Alustassa on ohjaava taka-akseli, ja kääntösäde on noin 7,8 metriä. Uusi alusta soveltuu vaikkapa kippilaitekäyttöön, päällirakenteeseen, jossa on takana nosturi, tai nosturin ja vaihtolavalaitteen yhdistelmään. 

XF FTM: 8×4-vetoauto, jossa on tridem-akseli

DAF XF 530 FTM 8×4

Raskaaseen kuljetuskäyttöön tarkoitettua vetoautoa, joka perustuu XF-mallin uusimpaan sukupolveen, ei ole vielä esitelty kansainväliselle ammattilehdistölle. FTM on 8×4-vetoauto, jossa on paripyörällinen SR1360T- tai HR1670T-teliveto ja ohjaava taka-akseli, jotka muodostavat yhdessä tridem-akselin. Vankkatekoinen XF soveltuu hyvin erikoiskuljetuksiin, joiden yhdistelmäpainot voivat olla jopa 120 tonnia. Yhden etuakselin ja kolmen taka-akselin yhdistelmä tarkoittaa, että akselikuormituksia voidaan hyödyntää täysimääräisesti ilman lakisääteisten rajoitusten ylittämistä. 

XF FTM -mallin alustan akseliväli on 4,65 metriä, ja se on rakenteeltaan suhteellisen kompakti. Mallin tekninen kokonaispaino on 41 tonnia. Näistä ominaisuuksista on merkittävää hyötyä ohjattavuuden sekä vetopöydän sijainnin ja lavettien kaulan usein rajallisen ulottuman kannalta.

XF FTM on neliakselinen vetoauto, joka on saatavana useissa kokoonpanoissa. Yksi esimerkki näistä on versio, jossa on 8 tonnin etuakseli, 8 tonnin ohjaava taka-akseli ja 21 tonnin napavälitteinen HR1670T-teliveto. Se soveltuu ihanteellisesti 34 tonnin kokonaispainolle. Toisessa XF FTM -versiossa on 9 tonnin tai uusi 10 tonnin etuakseli, 8 tonnin ohjaava taka-akseli ja 26 tonnin teliveto napavälityksellä. Kummankin mallin vetopöydän enimmäisnettokuormitus on joko noin 24 tai 31 tonnia.

Uusi XF 8×2 -tasakuorma-auto, jossa on kaksi ohjattua etuakselia

DAF CF 480 FAX 8×2

FAX on 8×2-tasakuorma-auto, jossa on kaksi ohjaavaa etuakselia (8 tai 9 tonnia) ja ohjaava takateli (7,5 tonnia) vetävän akselin takana. Tämä versio on jo ollut saatavana CF-mallina ja tulee nyt saataville myös XF-mallina. 

Kuten vastaavaa CF-mallia, myös XF FAX -mallia voidaan käyttää jopa 37 tonnin kokonaispainoilla. Sen ohjaava takateliakseli takaa parhaan mahdollisen ohjattavuuden, mistä on hyötyä rakennusmateriaalien kuljetuksessa ja esimerkiksi silloin, kun ohjaamon taakse sijoitetaan raskas nosturi. 

Uusi CF 10×4 sekä LF ja CF Construction

DAF CF 480 FAD Construction 10×4

DAF tuo markkinoille yhdessä toisen alankomaalaisen yrityksen Estepen kanssa erityisesti raskaaseen maanrakennuskäyttöön suunnitellun 10×4 CF:n, jossa on kaksi ohjattua 10 tonnin etuakselia, hydraulisesti ohjattu 10 tonnin kääntyvä ja nouseva akseli sekä napavälitteinen HR1670T-teliveto ilmajousituksella, ns. ’trippeli’.
Tämän erikoismallin nettohyötykuorma on noin 30 tonnia, ja ajoneuvon kokonaispaino on 49 tonnia. Malli on tarkoitettu ensisijaisesti raskaiden kuormien, kuten hiekan, soran ja kivien kuljettamiseen. Rakenne takaa, että runsaasta akselien määrästä huolimatta 350-litraiselle polttoainesäiliölle on riittävästi tilaa.

DAF tarjoaa myös jatkossa LF- ja CF-malleista Construction-versioita, jotka soveltuvat erityisesti kuorma-autoihin, joilla ajetaan säännöllisesti maastossa. Niissä on erityismuotoiltu puskuri ja säleikkö, 25 asteen lähestymiskulma ja reilu maavara (LF 32 cm, CF 40 cm), mikä tarkoittaa, että niillä voidaan ajaa kaikissa maastoissa. Lisäksi DAF Construction -malleissa on 3 mm paksu jäähdytintä suojaava teräslevy. CF Construction -mallin oven takana oleva askelma ja katon kaide helpottavat lavan tai kuorman tarkastamista.

CF Construction on saatavana 6×4 FTT -telivetona sekä 6×4 FAT- ja 8×4 FAD -tasakuorma-autoina, joissa kummassakin on teliveto ja jälkimmäisessä lisäksi kaksi ohjaavaa etuakselia. CF Construction -mallien TraXon-vaihteistossa on vakiona erityinen maastoajotila, joka optimoi vaihteenvaihto-ominaisuudet vaativissa maastoissa ajettaessa. Vaihteiden vaihto tapahtuu erittäin nopeasti, mikä takaa parhaan mahdollisen pidon korkeilla kierrosnopeuksilla.

LF Construction on saatavana 19 tonnin alustalla. LF Construction -mallissa on DAFin mukaan samat edut kuin muissakin LF-malleissa: alhaisen nettopainon mahdollistama korkea hyötykuorma, ylivoimainen ohjattavuus, erinomainen näkyvyys apukuljettajan oven ylimääräisen ikkunan ansiosta, ohjaamon matala sisäänkäyntikorkeus ja hyvä polttoainetaloudellisuus.

Tehokkaat ja suorituskykyiset DAF-voimansiirrot

10,8-litraisen PACCAR MX-11- ja 12,9-litraisen PACCAR MX-13 -moottorien (nimellisarvot 220 kW / 299 hv – 390 kW / 530 hv) enimmäisvääntömomentti DAF CF- ja XF-malleissa on suurimmillaan kierrosnopeuden ollessa alle 1 000 rpm. Yhdessä uusimman sukupolven automatisoitujen 12- ja 16-vaihteisten TraXon-vaihteistojen kanssa tämä takaa valmistajansa mukaan erinomaisen suorituskyvyn kaikissa olosuhteissa. DAF CF on saatavana myös 6,7-litraisella PACCAR PX-7 -moottorilla, jonka nimellisarvot ovat 172 kW / 234 hv – 239 kW / 325 hv.

LF-sarjan ajoneuvojen voimanlähteenä toimii joko tehokas nelisylinterinen, 3,9-litrainen PACCAR PX-4-, 4,5-litrainen PACCAR PX-5- tai kuusisylinterinen, 6,7-litrainen PACCAR PX-7 -moottori, joiden nimellisarvot ovat 115 kW / 156 hv – 239 kW / 325 hv. Runsas vaihteistovalikoima kattaa niin manuaaliset, automatisoidut kuin täysin automaattiset vaihteistotkin, joissa on joko 5, 6, 9 tai 12 vaihdetta.

Voimanulosottoja löytyy

Rakennusalalla laaja voimanulosottojen valikoima niin kippilaite-, betoniauto- kuin nosturikäyttöönkin on erittäin tärkeää.
DAF:n valikoimaan kuuluu esimerkiksi moottorin voimanulosotto, jonka sijainti on kello 1:ssa sekä MX-11- että MX-13-moottoreissa. Tämä toimii suoralla pumppukiinnityksellä tai laippakiinnityksellä, ja siinä on jatkuva 800 Nm:n vääntömomentti ja 1 000 Nm:n huipputeho. Se soveltuu erityisesti raskaisiin käyttökohteisiin, kuten betoni- tai jätteenkeräysautoihin.

PACCAR MX-11 -malliin on saatavana voimanulosotto myös suoralla pumppukiinnityksellä, jonka sijainti on kello 11:ssa. Myös se asennetaan suoraan moottoriin, ja sen vääntömomentti on 250 Nm ja huipputeho 400 Nm. Tämä voimanulosotto soveltuu kevyisiin käyttötarkoituksiin, kuten pidennettäviin tukijalkoihin ja kippijärjestelmiin.

Saatavilla on myös laaja valikoima vaihteiston voimanulosottoja kippijärjestelmä-, kompressori- ja nosturikäyttöön. Lisäksi eteen voidaan asentaa epäsuora voimanotto pumppukiinnityksellä. Tämän kevyen voimanulosoton nimellisarvo on 20 kW tai 35 kW, ja se soveltuu koukku- tai kippilaitekäyttöön. 

Asennus helpoksi

DAF asentaa tehtaalla valmiiksi muutamia erilaisia korin kiinnitysmoduuleja oikeisiin kohtiin helpottamaan asennusta. Näin päällirakentaja voi asentaa esimerkiksi raskaan nosturin, kippilaitteen tai konttien kuljetusjärjestelmän nopeasti ja tehokkaasti. Lisäksi alustan peräylityksessä on reikäkuvio, joka mahdollistaa takalaitanostimen, nosturin, vetotangon poikittaispalkin tai taka-alleajosuojan nopean asennuksen. Tämä vähentää kustannuksia ja varmistaa kuorma-autojen nopean käyttöönoton. 

DAF tarjoaa myös monia vaihtoehtoja päällirakenteen hallintaan ohjaamosta ja päinvastoin. Esimerkiksi moottorin kierrosnopeuden kaltaisia parametreja voidaan hallita päällirakenteesta joko analogisin keinoin tai CAN-väylän kautta. 

Palvelut

Kuten muillakin aloilla myös rakennusalalla kuljetusyritysten on voitava luottaa siihen, että ajoneuvojen käyttövalmius on parhaalla mahdollisella tasolla. DAF on kehittänyt tätä varten erityisiä palveluita, kuten DAF MultiSupport huolto- & korjaussopimukset. 

DAF Connect -kalustonhallintajärjestelmän avulla kuljetusyrittäjät voivat seurata kalustoansa verkossa milloin tahansa ja varmistaa näin optimaalisen tehokkuuden. Näin myös huoltotyöt voidaan suunnitella ennakoivasti. Toinen hyödyllinen ominaisuus kuljetusyrittäjille on se, että heillä on aina käytössään tarkka yleiskuva siitä, miten kuorma-autoa ja päällirakennetta (voimanulosoton tuntien avulla) käytetään. Tämä voi auttaa alentamaan kustannuksia ja lisäämään käyttövalmiutta.

DAF Transport Efficiency -periaate tarkoittaa myös PACCAR Partsin toimittamien osien parasta mahdollista toimitustasoa. Se toimittaa alkuperäiset DAF-osat ja PACCAR-moottorien osat DAF-jälleenmyyjille. Lisäksi PACCAR Parts tarjoaa tänä vuonna juhlavuottaan viettävän TRP All Makes -sarjan myötä suuren valikoiman yleismallisia osia kuorma-autoihin, perävaunuihin ja päällirakenteisiin, kuten betoniautoihin ja nostureihin. Pelkästään hydraulijärjestelmissä TRP:n valikoima kattaa noin 1 000 erilaista rakennusajoneuvojen järjestelmää.

Renault Master uudistuu

Renault Trucks tuo markkinoille tänä vuonna uuden mallin Master-pakettiautostaan. Uudistuksia kokevat keula, sisätilat, moottorit ja kuljettajan apujärjestelmät. Uuden Masterin myötä myyntiin tulee myös Red EDITION -erikoisversio. 

Uuden Renault Masterin ulkoisista tuntomerkeistä selkein on keula, jonka muotoilu on selvästi muuttunut aiemmasta esimerkiksi valojen, säleikön sekä aiempaa pystymmän sivuprofiilinsa myötä.  Sisustus on myös uusittu reiluin vedoin, ja tämä koskee mm. kojelautaa ja ohjauspyörää, sekä aiempaa käytännöllisempiä ja ergonomisempia säilytystiloja. Lisäksi uusi Renault Master tarjoaa vankan nivaskan lisättyjä kuljettajan apujärjestelmiä, joita ovat esimerkiksi aktiivinen jarru, sivutuuliavustin, jatkuvaa kuvaa tarjoava takakameran näyttö, kuolleen kulman varoitin sekä etu- ja takapysäköintiavustin.

Uudessa Master-mallistossa on valittavana kuusi uutta Euro 6d-temp- ja Euro VI -dieselmoottoria tehovälillä 130–180 hv, sekä 57 kW:n sähkömoottorilla varustettu täyssähköinen ZE-malli. Kaikki dieselmoottorit ovat tuplaturbokoneita, joissa vääntöalueen kerrotaan lähtevän hyvin matalalta, ja siihen yhdistyvän moottorin kokonaistehokkuuden. Näillä moottoriuudistuksilla polttoaineen kulutus laskee jopa litran verran sadalla aiempiin verrattuna, ja CO2-päästöt ovat siis nykyaikaisilla EU-tasoilla.

Master Red EDITION on erikoisversio.

Renault Trucks Master Red EDITION -vaihtoehto on saatavana kaikissa Master-malleissa, ja se on vakiona varustettu uudella 150 hevosvoiman ja 385 Nm:n Euro 6d-temp-moottorilla.

Master Red EDITIONissa on vakiovarusteena myös erityinen kromisäleikkö, joka käy mainiosti ajoneuvon uusien ajovalojen kanssa yhteen.

Sisätilojen uudet hiilikankaiset istuinpäälliset, ilmastointiventtiileiden ja painikkeiden kromatut yksityiskohdat sekä uusi musta-krominen vaihteenvalitsin luovat erikoisversioon oman tyylinsä, ja sisätilassa viihtymistä on lisätty myös toimivilla ominaisuuksilla, kuten ulosvedettävällä tasolla, joka tarjoaa lisää tilaa työskentelyyn tai vaikka eväiden syöntiin. Hansikaslokerosta löytyy reilusti säilytystilaa, ja modernina uutuutena on myös vakiona tuleva langaton laturi älypuhelimille, jotka tukevat induktiolatausta. 

Muita vakiovarusteita ovat ilmastointi, nopeudensäädin ja -rajoitin sekä ajovalojen ja pyyhkimien automaattinen kytkentä, USB-Bluetooth-radio ja sivutuuliavustin. 

Lisävarusteita listalta.

Saatavana on myös valikoima lisävarusteita, eli kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmä (AEBS) aktiivisella jarrutuksella ja pysyvä takanäyttö jossa ajoneuvon takaosaan sijoitettuun kameraan on liitetty näyttö, jonka avulla kuljettaja voi valvoa takaosaa ulkopuolisten taustapeilien lisäksi. Pysäköintiä helpottaa avustin, jossa takakameran lisäksi sekä etu- että takatutka helpottavat ohjaamista ja kuolleessa kulmassa olevasta liikenteestä varoittaa sivupeileissä oleva valo 

Taka- ja sivuovet on mahdollista tilata lisävarmuuslukoin tavaratilan turvallisuuden parantamiseksi. Ja mikäli mielii laajempaa viihdekokoemusta Masteriin, varustelistalta kannattaa valita Medianav 4 -multimediajärjestelmä 7 tuuman kosketusnäytöllä. Laitteessa on Android Autoja Apple CarPlay-yhteensopiva älypuhelimen replikointi ajonaikaista puhelinsovellusten käyttöä varten.  

Sisu esillä kuljetusmessuilla

Sisu Auto tuo Kuljetus-Logistiikka 2019 messuilla Helsingin Messukeskuksessa 9.-11.5. näytille laajan valikoiman tuotteitaan ja esittelee osaamistaan, kuten hybriditeknologiaa, erikoisajoneuvoja ja niihin liittyviä teknisiä ratkaisuja. Sisäosastolla 6D20 kävijät pääsevät tutustumaan Sisu Polar -mallisarjan maansiirtoon ja raakapuunkuljetuksiin suunniteltuihin kuorma-autoihin, Sisu Auto tiedottaa. 
Ulko-osasto UP5 on varattu vaativiin erikoiskäyttöihin suunnatuille ajoneuvoille, joista esimerkkinä raskas hinausauto ja 8×8-vetotavalla varustettu ratatöihin suunniteltu nosturiauto.

Sisu Polar Super 10×6 -kaivosauto ensimmäistä kertaa näyttelyssä

Erikoisajoneuvojen vientimarkkinoille suunnattu, raskaaseen maansiirtoon suunniteltu Super-mallisto näyttäytyy nyt suurelle yleisölle. 
”Olemme ylpeitä saadessamme esitellä tämän ajoneuvon teknisiä ratkaisuja ja vaikuttavia suorituskykyarvoja. Alustaltaan, rengastukseltaan, jousitukseltaan ja runkorakenteiltaan normaalia Polar mallistoamme raskaampi aina 45 tonnin hyötykuorman kantava kaivosauto 10×6-vetotavalla on vaikuttava näky”, Sisu Autolta kerrotaan. 
Auton varustukseen kuuluvat mm. kolmen vetävän akselin teli ohjautuvalla viimeisellä akselilla sekä jousituksen älykkäät, mutta yksinkertaiset ratkaisut akselipainojakauman tasaamiseen vaihtelevissa ajo-olosuhteissa.

Tommi Ekman Logsetin toimitusjohtajaksi

BSc Tommi Ekman, 44, on valittu Logset Oy:n toimitusjohtajaksi. Ekman aloittaa tehtävässä myöhemmin loppuvuoden aikana. Hän siirtyy Logsetille John Deere Forestry Oy:n General Manager, Marketing & Fulfillment-tehtävästä.  Aiemmin hän on toiminut useissa eri tehtävissä John Deerellä ja Waratah Forestry Attachment -liiketoiminnassa. Ekmanilla on kaikkiaan 19 vuoden kokemus erilaisista vaativista metsäkonealan tehtävistä Suomessa ja ulkomailla.
”Olen kiinnostuneena seurannut Logsetin viimeaikaista hyvää kehitystä ja kun yhteydenotto tuli, en kauaa empinyt tarttua Logsetin tarjoamaan haasteeseen. Logsetin edelläkävijyys hybridi-teknologiassa, vahvat panostukset myyntikanaviin ja laadukkaat sekä modernit tuotteet antavat yhtiölle hyvät mahdollisuudet kasvutavoitteiden saavuttamiseen. Tähän työhön haluan tuoda oman kokemukseni ja energiani”, sanoo Logsetin tuleva toimitusjohtaja.

”Tommi Ekmanista saamme todellisen metsäkonemiehen Logsetin johtoon.  Hänen vankka kokemuksensa alalta erilaisista vaativista tehtävistä vakuutti yhtiön hallituksen. Tommi voi tuoda merkittävän osaamislisän toimintamme kaikille osa-alueille, ja hänen positiivisen energiansa ansiosta häntä on helppo seurata”, sanoo Logsetin hallituksen puheenjohtaja Tapio Nikkanen.

Tytäryhtiö Kanadaan

Lisäksi Logset tiedottaa perustavansa toukokuussa 2019 Logset Inc. -nimisen tytäryhtiön Ontarioon, Kanadaan. Tytäryhtiö tarjoaa myyntiapua ja teknistä tukea Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä Japanissa ja Australiassa toimiville jälleenmyyjille. Tytäryhtiön ansiosta Logset pystyy työskentelemään samalla aikavyöhykkeellä kuin kyseisellä puolella maapalloa olevat jälleenmyyjät. Tytäryhtiön kolme työntekijää ovat myynti- ja markkinointijohtaja Pascal Réty (joka toimii tytäryhtiön toimitusjohtajana), teknisen tuen Jari-Pekka Ylikoski, sekä toimistotyöntekijä Johanna Sereda. Réty ja Ylikoski aloittavat työt uudella toimistolla kesäkuussa 2019. Sereda lähtee Kanadaan muutamaa kuukautta myöhemmin.
”Logset myy tuotteita jälleenmyyjiensä kautta ympäri maailman. Strategia on sama Logset Inc.  -yhtiön kohdalla. Haluamme tukea paremmin jälleenmyyjien työtä ja tavoitteenamme on kasvaa yhdessä”, Réty kertoo. 

Logset on myynyt koneita Kanadassa vuodesta 2002. Yhtiö allekirjoitti nykyisen jälleenmyyntisopimuksen Quebecin osavaltiossa toimivan LN Machinerien kanssa 2010. Vuonna 2017 Logset solmi merkittävät jälleenmyyntisopimukset USA:ssa toimivien Fabick CAT:in ja Milton CAT:in kanssa. Fabick CAT:in myyntialue koostuu Illinoisin, Missourin ja Wisconsinin osavaltioista, sekä Michiganin pohjoisosasta. Milton CAT:in kautta Logset koneita myydään Uuden-Englannin alueella (kuusi osavaltiota), sekä New Yorkin pohjoisosissa.
Brasiliassa Logset on myynyt koneita Lagesissa, Santa Catarinassa nykyisen jälleenmyyjänsä Minusan kautta. Vuoden 2018 alusta yhtiö allekirjoitti jälleenmyyntisopimuksen myös Brasiliassa toimivan Pesa CAT :in kanssa. Tytäryhtiön perustaminen lähemmäs uusia jälleenmyyjiä on Logsetille luonnollinen seuraava askel.
”Pohjois- ja Etelä-Amerikka ovat meille potentiaalisia kasvualueita. Tytäryhtiön perustaminen on sitoumus ja investointi, jonka Logset haluaa tehdä alueelle. Päätimme perustaa tytäryhtiön Ontarioon, Kanadaan, koska osavaltio on sopivasti kolmen Pohjois-Amerikassa toimivan jälleenmyyjän välissä”, Réty selittää.

Vuonna 2018 Logset Oy:n liikevaihto nousi ennätykselliseen 40,128 miljoonaan euroon (2017: 30,922 miljoonaa euroa) ja liikevoitto 1,671 miljoonaan euroon (2017: 0,935 miljoonaa euroa). Voimakkain kasvu saavutettiin Venäjän ja Etelä-Amerikan markkina-alueilla.

Konenäyttely työmaaympäristössä elokuussa

Satakunnan Koneyrittäjät ry järjestää Länsi-Suomen suurimman konealan näyttelyn, Länsirannikon Konepäivät. Tapahtuma järjestetään jälleen 24.8.2019 Ulvilassa. Suosittu tapahtuma kokoaa yhteen maan suurimmat maanrakennus- ja metsäkonevalmistajat, koneyrittäjät ja muut alan tekijät. 

Konepäivien näyttelyalueena toimii MM-terminaalin metsään rajoittuva sora- / asfalttikenttä, missä koneet ovat esillä aidossa ympäristössä työmaalla. Luvassa on mm. metsäkoneiden, maansiirtokoneiden ja hakkureiden työnäytöksiä sekä uutena tapahtumana mukana ajokonemestaruuskilpailu. 

Näyttely tarjoaa konealan ammattilaisille, opiskelijoille ja yleisölle kattavan katsauksen uusimmista metsäkone- ja maanrakennuskonemalleista, viimeisimmästä tekniikasta sekä varaosa- ja huoltopuolen uutuuksista sekä mahdollisuuksista. Paikalla on myös lukuisia alan yrittäjille tärkeitä yhteistyökumppaneita kertomassa palveluistaan. Verkostoitumismahdollisuudet ovat tapahtumassa loistavat. 

Näyttelyn juontaa legendaarinen näyttelyjuontaja Harri Pöntinen

Aiempien Länsirannikon Konepäivien perusteella paikalle odotetaan jälleen jopa tuhansia kävijöitä tutustumaan ja useita kymmeniä näytteilleasettajia kertomaan tuotteistaan ja palveluistaan. Kahdeksatta kertaa järjestettävän tapahtuman ensimmäiset kymmenet näyttelypaikat on jo ennakkomarkkinoinnin aikana varattu ja paikalle odotetaan uusiakin edustajia. Edellisen kerran Konepäivät järjestettiin 3.10.2015 samassa paikassa.

Satakunnan Koneyrittäjät on Koneyrittäjien liiton jäsenyhdistys. Koneyrittäjien liitto on 2500 energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjän valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö. 

AFM-Forestin tuotteilla Pohjois-Italian myrskytuhojen kimppuun

AFM-Forest Oy ja Italian Etelä-Tirolissa kotipaikkaansa pitävä WoodPower Company vGmbH ovat allekirjoittaneet jälleenmyyntisopimuksen. Sopimuksen mukaan WoodPower myy AFM-Forestin tuotteita, varaosia sekä tarjoaa kattavan huoltopalvelun.


”Niin kuin monet ovat jo kuulleet, myrsky teki suuret tuhot viime syksynä Pohjois-Italiassa. Arvioiden mukaan noin 15 miljoonaa kuutiometriä puuta on kaatunut myrskyn seurauksena. AFM-Forest ja WoodPower tulevat apuun tuulenkaatojen korjuutöissä tarjoamalla sopivat tuotteet sekä palvelut kyseisellä alueella. Meidän laaja hakkuupäävalikoimamme sopii täydellisesti markkinan tarpeisiin. Vaikeista olosuhteista johtuen suurin osa puista vinssataan kokonaisina runkoina laaniin, jossa tela-alusteinen kone prosessoi kokorunkopuut sopivaan mittaan. Wood Powerin korkea osaaminen takaa asiakkaidemme tyytyväisyyden koko Italiassa”, kertoo AFM-Forest Oy:n aluemyyntipäällikkö Timo Savornin.

Metsolta kumivuorattu kivilava

Metso laajentaa tuotevalikoimaansa uudelle alueelle esittelemällä kiviautoihin suunnitellun kevytlavan. Metso Truck Body on alan perinteitä rikkova innovaatio, jossa yhdistyvät kumin ja teräksen parhaat puolet. Lava tarjoaa kaivoksille ja louhoksille mahdollisuuden kuljettaa enemmän kuormaa pienemmillä kustannuksilla. Metso Truck Body ensiesiteltiin Bauma 2019 -messuilla Münchenissä.

”Tyypillisessä kaivos- tai louhostoiminnassa kiven kuljetus on yksi suurimmista menoeristä. Polttoaineen ja työvoiman lisäksi autot vaativat paljon kunnossapitoa. Kustannustehokkuuden takaamiseksi kiviautojen pitäisi kuljettaa kerralla mahdollisimman suurta kuormaa. Me Metsolla päätimme vastata tähän haasteeseen ja suunnittelimme lavan, joka vaatii mahdollisimman vähän kunnossapitoa ja johon mahtuu mahdollisimman paljon kuormaa. Tuloksena käyttökustannukset pienenevät joka tonnilta”, kertoo Lars Skoog, Metson kaivosalan kulusuojaustuotteista vastaava johtaja.

Metso Truck Body on kevyt, kumivuorattu lava, joka on suunniteltu suuriin kiviautoihin. Joustava kumi vaimentaa kaikki iskut eikä päästä niitä runkoon saakka, mikä mahdollistaa sen, että kumin alla olevan rungon materiaalina voidaan käyttää tavanomaista kevyempää suurlujuusterästä. Tämän yhdistelmän ansiosta lava kestää suurimmatkin iskut keveydestään huolimatta.

Jopa kuusinkertainen käyttöikä ja 20-30 prosenttia vähemmän painoa

Metso on toimittanut toimivaksi todettuja kumivuorauksia kiviautoihin useiden vuosikymmenien ajan erinomaisin tuloksin: kunnossapidon tarve on vähentynyt ja kuljettajat ovat saaneet paremman työympäristön. Etuja ovat myös jopa kuusinkertainen käyttöikä perinteiseen teräsvuoraukseen verrattuna, puolet alhaisempi melutaso ja 97 prosenttia vähemmän tärinää. Uusin innovaatio, Metso Truck Body, vie konseptin uudelle tasolle: kumi suojaa hyvin kulumiselta ja parantaa käyttömukavuutta, samalla kun kevyt runko mahdollistaa suuret hyötykuormat.

”Monet kaivokset ja louhokset suosivat kevytlavoja, koska ne mahdollistavat suuremmat hyötykuormat. Perinteisten kevytlavojen ongelmana on kuitenkin se, että ne eivät ole kestäviä. Ne on usein vaihdettava uusiin vuoden tai kahden välein tai niitä on korjattava, mikä käy kalliiksi”, Lars Skoog selittää. ”Metso Truck Body on ennennäkemätön ratkaisu, joka on sekä kevyt että kestävä. Kumivuoraus ja suurlujuusteräsrunko on suunniteltu yhtenä kokonaisuutena”, hän jatkaa.

Tyypillinen Metso Truck Body painaa 20-30 prosenttia vähemmän kuin perinteinen teräsvuorattu lava. Käyttökohteesta riippuen hyötykuorma voi olla useita tonneja tavallista suurempi.
Metso Truck Body -lava on saatavilla kaikkiin yleisiin kiviautomalleihin, joita käytetään kaivoksilla ja louhoksilla. Useiden vuorausvaihtoehtojen ansiosta lava sopeutuu vaikeisiinkiin olosuhteisiin ja myös kiinnitakertuvan materiaalin kuljetukseen.

Uusi Transporter hymyilee leveämmin

Volkswagen Hyötyautot esitteli uudistuvan Multivan 6.1 -malliversion helmikuussa ja nyt Münchenissä BAUMA-näyttelyssä esiteltiin Transporter 6.1. Näyttelyssä nähtiin umpipakettiauto ja Suomessa harvinaisempi avolavaversio pitkähyttinen versio saksalaisittain doka- eli doppelkabine-ohjaamolla.

Ulkoisesti T6.1:n suurin ero on leventynyt hymy.


Volkswagen Transporter 6.1 uusiutuu valmistajansa mukaan enemmän kuin normaalissa mallipäivityksessä on ollut tapana. Esimerkkinä tästä on hydraulisesta ohjauksesta siirtyminen sähkömekaaniseen ohjaustehostimeen – normaalisti tällainen järjestelmän muutos tapahtuu uuden mallisukupolven vaihdoksen yhteydessä. Sähkömekaanisen ohjauksen avulla voidaankin ottaa käyttöön uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja samalla lisätä auton turvallisuutta ja käyttömukavuutta. Uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat mm. kaistanpitoavustin Lane Assist, pysäköintiavustin Park Assist, antureihin perustuva kylkisuojaus sekä kuolleenkulman ja risteävän takaliikenteen varoitin, joka varoittaa liian lähellä olevasta esteestä tai jalankulkijasta sekä peruutettaessa sivulta lähestyvästä ajoneuvosta, ja perävaunun peruutusavustin Trailer Assist. Navigaatiojärjestelmän yhteyteen tulee saataville liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä Road Sign Display. Vakiovarusteita ovat esimerkiksi monitörmäysjarrutus ja mäkilähtöavustin. Tämän lisäksi umpipakettiauton, Kombi-mallin, Caravellen ja Multivanin vakiovarusteena on sivutuuliavustin, joka auttaa puuskittaisessa sivutuulessa ylläpitämään auton suuntavakauden.   

Transporter 6.1 -mallin uusia vakiovarusteita ovat mm. myös uudet H7 ajovalot, uudet led-teknologialla toteutetut sisävalot sekä radiojärjestelmä ”Composition Color” bluetooth-yhteydellä. Lisävarusteena on saatavilla uusimman sukupolven MIB3-infotainment-järjestelmä, joka tarjoaa uudenlaisia digitaalisia ominaisuuksia kuten online-palveluita ja integroidun SIM-kortin.

Transporter 6.1 saa uudistuksessa myös uudelleensuunnitellun ohjaamon. Uusiin ominaisuuksiin kuuluvat mm. 230 voltin pistorasia kuljettajan istuimen läheisyydessä ja lukittava säilytyslaatikko oikean puoleisen istuimen alla. Tämän lisäksi pitkien tavaroiden kuormausta on helpotettu, sillä nyt ne voidaan työntää oikeanpuoleisen etuistuimen alle. Tämä toiminto kasvattaa tavaratilan maksimaalista kuormauspituutta 2 450 mm:stä 2 800 mm:iin ja pidemmällä akselivälillä varustetun mallin kuormauspituuden 2 900 mm:stä 3 300 mm:iin. Transporter 6.1 on varustettu myös umpipakussa ja seinällisessä kombi-mallissa erillisellä tavaratilan lukkojärjestelmällä. Tämä mahdollistaa tavaratilan erillisen lukitsemisen.

Transporter 6.1 lanseerataan 2,0-litraisilla turbodieselmoottoreilla. TDI-dieselmoottorit tulevat tarjolle neljässä eri teholuokassa: 66 kW (90 hv), 81 kW (110 hv) 110 kW (150 hv) ja 146 kW (199 hv). Kaikki moottorit täyttävät Euro 6d-TEMP -päästöstandardin. 4MOTION-neliveto on saatavilla 110 kW ja 146 kW tehoversioihin.

Suomeen uudistuneet Transporter 6.1 -mallit saapuvat loppuvuodesta 2019.

Kaasu-Casella tulevaisuuteen

Case esitteli Baumassa konseptimallin tulevaisuuden pyöräkuormaajasta, joka vastoin nykypäivän yleistyvä trendiä ei turvaakaan dieselmoottorin korvaustalkoissa sähköön. Sen sijaan voimaa kehitetään kaasusta, ja vielä kaiken lisäksi biokaasusta. Näin ollen fossiilisia polttoaineita ei kuluteta lainkaan, ja kaiken lisäksi tekniikka on jo käytössä kokeiltua.

CNH-konsernillahan on taustallaan jo pitkä taival kaasumoottoreiden parissa ja tähän mennessä konserniin kuuluvan FPT-moottorivalmistajan tuottamia kaasumoottoreita on kuorma-autoihin ja busseihin asennettu yli 28 000 kappaletta. Kaiken kaikkiaan kaasumoottoreita on FPT:n linjalta lähtenyt jo 40 000 ja uusimpana käyytösovelluksena ovat traktorit, puimurit – ja jatkossa myös ilmeisesti maansiirtokoneet.

Project Tetra on ulkoisesti varsin futuristinen laite, mutta eiköhän se suuntaus ala tämä jo vähitellen olla. Toki tällaisena tämä kuormaaja ei valmistuslinjalle tule päätymään, mutta varmasti maltillisemminkin muotoiltu sarjavalmisteinen lopputulos tulee sisältämään yhteneviä piirteitä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen

Pääpolttoaineenaan kone käyttää jätteestä valmistettavaa biometaania eli LBG:tä, mutta Caselta kerrotaan, ettei maakaasujenkaan käyttö ole lopulta mikään ongelma, jos asiakas niin haluaa. Fossiilisia kaasuja käytettäessä joudutaan kuitenkin tinkimään jonkin verran CO2- ja hiukkaspäästöistä. Biokaasulla päästösäästöjen kerrotaan olevan hiilidioksidin osalta 95%, hiukkasten osalta 80% ja ohiajomelun osalta 50% verrattuna vastaavankokoiseen dieselkäyttöiseen kuormaajaan. Tehossa Tetra ei häviä kokoiselleen, sillä sen ilmoitetaan olevan aivan samantehoinen kuin Case 821G:n.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Muutenkin Tetra-tutkielma pitää sisällään tulevaisuuden teknologiaa. Kuormaajassa on kattava esteentunnistusjärjestelmä sekä peilit korvaava 360° näkevä kamerasysteemi, joka välittää kuvaa teräväpiirtonäytöille. Led-valaistusta käytetään paitsi työvaloina, myös erilaisissa huomiota lisäävissä kohdissa mahdollistamaan koneen parempi havaittavuus. Hytin pinnoissa on käytetty 20% enemmän lasia, joka parantaa näkyvyyttä ulospäin. Alla pyörivät Michelinin uudet komposiittirenkaat, jotka ovat ilmattomat ja erittäin vastustuskykyiset kaikenlaista rikkoutumista vastaan. Niistä käytetään peräti ilmaisua tuhoutumaton.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Caselta linjataan lopuksi, että heidän panostuksensa ja uskonsa tulevaisuuden päästövähennyksiin nojaa vahvasti kaasuratkaisuihin. Sähköä ei pidetä kovin todennäköisenä akkumuotoisena versiona, mutta jonkinlainen polttokenno sen sijaan voisi tulla kysymykseen. Samassa puheenvuorossa linjataan, että kaasu ei ole väliaikaisratkaisu tai siirtymän välivaihe, vaan se tullaan ottamaan ihan oikeasti käyttöön – eikä siihen mene kuin 1-2 vuotta. Kiinnostus on ollutkin jo kuulemma suurta ja markkinatilanne koetaan nyt otolliseksi. Jäämmekin siis odottamaan mitä konseptin jälkeen on tarjolla.

2,310tykkääjääTykkää