>

Nokian Ground Kare – uusi kaivinkonerengas

Maansiirtotyön viimeaikaisiin muutoksiin kuuluvat suuret, monikäyttöiset koneet, joissa on raskaita lisälaitteita. Tämä lisää renkaisiin kohdistuvia kantavuusvaatimuksia. Toinen trendi on nopeammat ja pidemmät maantiesiirtymät kohteiden välillä, jolloin renkailla on oltava hyvät maantieajo-ominaisuudet ja niiden on siedettävä kestopäällysteen aiheuttamaa kulutusta. Kolmas tarve on maaperään kohdistuvan rasituksen vähentäminen ja tarkka työskentely – pakollisia vaatimuksia kaupunkipuistoissa ja yksityisillä pihoilla kaivettaessa. Nokian Renkaat tiedottaa, että uudet Ground Kare -renkaat on suunniteltu nimenomaan näihin vaatimuksiin.

“Toki muitakin lähtökohtia suunnittelulle oli”, kertoo tuotepäällikkö Eva-Leena Varpe Nokian Renkailta. ”Etenkin pito ja vakaus ovat koko rengasta määritteleviä ominaisuuksia.”

Oikea rengas jokaiselle työmaalle

Kaivuutyömaat ovat erilaisia. Kun vaatimuksena on erityisesti vakauden saavuttaminen, voi valinta olla palakuvioinen Nokian Armor Gard 2 paripyöräasennuksena. Hyvin pehmeillä alustoilla leveä, ripakuvioinen Nokian Excavator -rengas on suosittu pitonsa vuoksi. Nokian Renkaat kertoo saavuttaneensa hyvän kompromissin näiden kahden välille aivan uudella palakuvioisella Nokian Ground Kare -renkaalla. Valmistajansa mukaan se tarjoaa hyvän pidon pehmeillä alustoilla, maaperälle hellävaraisen matalan pintapaineen sekä erinomaisen vakauden ja maantieominaisuudet.

Nokian Ground Kare

“Nokian Ground Kare -renkaiden uusi pintakuvio on varta vasten suunniteltu kestävyys ja matala pintapaine mielessä”, Varpe tiivistää. ”Kaivuutöissä tärkeää vakautta ja tarkkuutta tuo erityinen iskuja ja heilahduksia vaimentava kumiseos ja erityisen vahva runko, joka mahdollistaa korkean rengaspaineen.”

Nokian Renkaat siteeraa myös käyttäjäkokemuksia kentältä, jotka puhuvat parantuneen vakauden tuoman työtehon puolesta. ”Renkaan vakaus on parempi, samoin kuin rungon iskunvaimennus”, Nokian Ground Kare -käyttäjä Mark Geurts Alankomaista vahvistaa. ”Tämä säästää aikaa, sillä kaivaessa jokainen kauhaisu osuu kohdalleen ensimmäisellä kerralla.” 

Mark Geurts on tyytyväinen myös Nokian Ground Kare -renkaan maaperäystävällisyyteen. ”Rengaskuvio ei siirrä hiekkaa sivusuunnassa”, hän kertoo. ”Sen ansiosta vältyn ajoreittini aikaa vievältä tasoittamiselta.”

Renkaan vankka rakenne on tärkeä ominaisuus kivisillä rakennustyömailla. Nokian Ground Kare –rengas on varustettu teräsvöillä pisto- ja viiltovaurioita vastaan, Nokian Renkailta kerrotaan. Lisäksi saavutetaan jopa 7500 kg:n kantavuus rengasta kohden.

“Raskaat lisälaitteet monikäyttöisissä koneissa laittavat renkaat koetukselle”, Eva-Leena Varpe sanoo. ”Nokian Ground Kare -renkaat antavat enemmän pelivaraa, ja käyttö on taloudellista hitaan ja tasaisen kulumisen ansiosta.”

Myös Mark Geurts on todennut renkaan hitaan kulumisen. ”Rengas toimii hienosti ja lupaa pitkän käyttöiän ajotuntien puolesta”, Geurts iloitsee. ”Puhdistuvuus on odotettua parempi, ja tien päällä renkaan mukavuus ja hiljaisuus on suorastaan ilo.”

Nokian Ground Kare semi-slick rautatiekäyttöön

Nokian Ground Kare -renkaiden koot on valittu kaivinkoneita ja traktorikaivinkoneita ajatellen. Jälkimmäisiä varten renkaasta on vielä erikoisversio rautatiekäyttöön – ensimmäinen laatuaan koko maailmassa.

“Rautatiekäytössä erikoisvarusteltua traktorikaivinkonetta ajetaan kiskoilla”, Eva-Leena Varpe muistuttaa. ”Renkaiden toinen puolisko kulkee teräksen päällä, mikä kuluttaa rengasta epätasaisesti. Nokian Ground Kare -renkaista on saatavilla puoliksi kuvioitu erikoisversio, joka tasaa renkaan kulumista ja pidentää sen käyttöikää.”

Nokian Ground Kare Semi Slick

Koot ja saatavuus

Nokian Ground Kare -renkaita on saatavilla kesäkuusta 2019 alkaen pyöräalustaisille kaivinkoneille koossa 650/45-22.5 ja traktorikaivinkoneille koossa 620/60B34. Rautatiekäyttöön tarkoitettu puoliksi kuvioitu 620/60B34 Nokian Ground Kare semi-slick -rengasmalli on saatavilla joulukuusta 2019 alkaen.

50 vuotta JCB-kuormaajia

JCB juhlii tänä vuonna 50 vuottaan pyöräkuormaajien valmistajana. Tuotanto alkoi, kun JCB osti toisen brittimerkin, Chasesiden, vuonna 1968. Linjastot siirrettiin Blackburnista Rocesteriin ja tuotanto saatiin JCB:n huomassa käyntiin vuoden 1969 alussa. Ensimmäisenä vuonna pyöräalustaisia kuormaajia rakennettiin 298 ja ne menivät pääasiassa Britannian sisämarkkinoille.

1969 – Chaseside-kuormaajia alettiin valmistaa JCB:n tehtaalla Rocesterissa vuoden 1969 alussa.

Katso kuvagalleria artikkelin lopusta!

Nyt 50 vuotta myöhemmin kuormaajatuotanto on Iso-Britannian lisäksi Intiassa, Brasiliassa ja Kiinassa. Tuotelinjaan kuulu tällä hetkellä 25 eri mallia.

Mutta palataan hetkeksi historiaan. Ensimmäiset varsinaiset JCB-kuormaajat esiteltiin 1971, jolloin ne korvasivat Chaseside-mallit. Uudet JCB:t olivat linkkukoneita, joissa hytti oli asennettu eturunkoon. Keskinivel oli myös keinuva. Markkinoille tuli myös 110-telakuormaaja hydrostaattisella voimansiirrolla ja kuormaajan kaksivipuohjauksella. Telakuormaajia valmistettiin 70-luvulla myös 112- ja 114-mallisina.

1972 – JCB 413:n hytti on edelleen eturungossa, mutta keskinivel on keskellä hytin alla.

Vuonna 1973 julkaistiin 423- ja 428-mallit, jolloin siirryttiin jo suurempaan konekokoon. Myös 418 liittyi joukkoon. 80-luvun alussa 428:sta tehtiin myös kaatopaikkajyrä, ja 410 Farm Master puolestaan laajensi konekantaa agripuolelle. 80-luvun alussa kuvastosta löytyivät 410:n lisäksi myös 420 ja 430, jotka toivat mukanaan paralleeliaisaston Z-aisaston rinnalle.

Katso kuvagalleria artikkelin lopusta!

Vuonna 1987 julkistettiin ensimmäinen kompaktin kokoluokan kuormaaja eli 406 ja pari vuotta myöhemmin 408 ja 408 Farm Master. Hytti oli nyt takarungossa, ja näistä tuli varsin suosittuja koneita, ja tästä rohkaistuneena isompaa päätäkin alettiin uudistaa. Vuonna 1994 esiteltiin uudet 411, 412S ja 416. Nyt hytti siirtyi myös isoissa koneissa takarunkoon, ja vain vuotta myöhemmin esiin marssivat 414S, 426, 436ZX ja JCB:n ensimmäinen teleskooppipuominen kuormaaja 409TM, jossa sovellettiin jo parin kymmenen vuoden aikana kertynyttä kurottajakokemusta. Vuonna 1997 malliston yläpää kasvoi 456ZX:n myötä.

Tämän jälkeen työtä tehtiin mallisarjojen kanssa nousujohteisesti, myynnin kasvaessa ja koneiden päivittyessä kerta toisensa jälkeen. Suurimman kuormaajan paikalle asettui vuonna 2012 esitelty 467. 

Varsinainen seuraava iso uudistus tapahtui vuonna 2014, kun JCB CommandPlus -hytti esiteltiin. Tätä kuvaillaan JCB:llä usein käännekohdaksi, jossa asiakas asetettiin aivan uudenlaiseen asemaan: kuljettajan mukavuuteen alettiin toden teolla panostaa. Ajan myötä koko mallisarja päivitettiin uudelle hytille. Sen jälkeen uudistuksia on nähty esimerkiksi moottorimuutosten myötä, ja ehkäpä tulevaisuudessa nähdään taas jotain uutta.

Valtra ja Nokian Tyres lentokentän lumenpoistossa

Pölynimuri- ja ruohonleikkuurobotit ovat jo todellisuutta, mutta voidaanko samaa ajatusta soveltaa 7 tonnin koneeseen, joka poistaa lumet kiitoradalta? Todistaakseen sen mahdolliseksi Valtra ja Nokian Renkaat tekivät maaliskuussa 2019 yhteistyötä kolmen muun suomalaisyrityksen kanssa Euroopan unionin pohjoisimmalla lentokentällä. Kaksi Valtra T254 Versua varustettuna Nokian Hakkapeliitta TRI –renkailla, vetäen 4,5 metriä leveää lumilinkoa, poistivat autonomisesti lumen Ivalon lentokentän kiitoradalta Lapissa.  

Konsepti

Suomen talvi voi olla hyvin pitkä, ja suuri osa maata on lumipeitteen alla 150–200 päivää vuodessa. ”Lentokentän operaattoreina meidän on luotava kesäolosuhteet Suomen kiitoradoille jopa keskellä talvea. Etsimme jatkuvasti tähän haasteeseen uusia ratkaisuja, jotka tukevat maailmanluokan lumitietämystämme”, sanoo Henri Hansson, Finavian tekninen johtaja. Finavia on vastuussa useimpien Suomen lentokenttien ylläpidosta. 

Näin syntyi ajatus projektista ”Runway Snowbot” suomalaisten Pohjoismaiden sääolot tuntevien oman alansa asiantuntijoiden keskuudessa. Projekti koostui seuraavista yrityksistä: Valtra, Nokian Renkaat, lentokenttälumilinkoja valmistava Vammas (Fortbrand), Neste, sekä Finavia. 

Kohti kestävämpää kiitoratojen ylläpitoa

”Runway Snowbot on vision todistava projekti, joka osoittaa, että yhdistämällä viiden suomalaisyrityksen tietotaidon lentokentän kiitoradat voidaan puhdistaa aivan uudella tavalla – entistä turvallisemmin, kestävämmin, edullisemmin ja mukavammin”, sanoo Matti Tiitinen, Senior Brand Business Manager, Valtra Scandinavia, Baltics & Western and Central Europe. 

Valtra on työskennellyt automaattiohjauksella varustettujen traktoreiden parissa jo vuosia. Yhdessä Nokian Renkaiden kanssa molemmat brändit tekivät uuden nopeusennätyksen miehittämättömässä lumenaurauksessa vuonna 2018 käyttäen autonomista T254 Versua, jossa oli Nokian Hakkapeliitta TRI -renkaat. Runway Snowbot -projektissa sellaiset Valtra SmartTouchin ominaisuudet kuin senttimetritason automaattiohjaus ja Isobus-työkoneohjaus tarjosivat teknologian, joka tarvittiin lumen hallittuun poistoon ennalta määrätyiltä reiteiltä. 

Nokian Hakkapeliitta TRI -renkaat, jotka ovat maailman ensimmäiset traktoreille tarkoitetut talvirenkaat, takasivat tämän autonomisen lumenpoistoprojektin pidon ja tarkkuuden, joka vaadittiin traktorin toimintaan ilman kuljettajaa – samalla ne takasivat, ettei kiitoradan pinta vaurioitunut. ”Kun kuljettaja ei ole suorittamassa vaistomaisia ohjaus- ja kaasutuskorjauksia, renkaiden on taattava erittäin ennakoitava käsittely”, sanoo Toni Silfverberg, myynti- ja markkinointijohtaja, Nokian Raskaat Renkaat. ”Lisäksi nastattomat renkaat, Nokian Hakkapeliitta TRI -renkaiden matala vierintävastus ja kestävä valmistusprosessimme tehostavat taloudellisuutta ja kestävyyttä.” 

Sekä Valtra että Vammasin lumilinko käyttivät Nesteen MY Renewable -dieseliä, jonka tiedotetaan vähentävän kasvihuonepäästöjä noin 90 % fossiilidieseliin verrattuna. 

Tulokset

Tämä talvella 2018–2019 suoritettu testi osoittautui menestykseksi kaikille osapuolille. Vaikka projekti ei ole vielä täysin valmis kaupalliseen toteutukseen, se raivaa tietä uudelle ajattelutavalle. 

”Traktorit ovat kiinnostava vaihtoehto lentokentän konekannoille, kun 4,5 metrin työleveys on riittävä. Traktorien kokonaiskustannukset ovat huomattavasti matalammat kuin kuorma-autojen, ja ne ovat paljon monipuolisempia, koska niitä voidaan käyttää muihinkin töihin, kuten lumen linkoamiseen tai ruohonleikkuuseen kesällä”, kommentoi Tero Santamanner, Finavian laiteasiantuntija.  

”Runway Snowbot oli toinen projekti autonomisessa toiminnassa ja saumattomassa toiminnassa Valtran traktoreiden ja Nokian Renkaiden välillä”, kommentoivat Matti Tiitinen ja Toni Silfverberg. ”Tulevaisuus avaa yhä enemmän autonomisia sovelluksia, ja me olemme valmiita niiden tuomiin uusiin vaatimuksiin.” 

Mählersin uusi harjalaite kuorma-autoihin ja pyöräkuormaajiin

Mählers jatkaa tuotevalikoimansa laajentamista. Nyt yhtiöltä tulee markkinoille hydraulikäyttöinen pyörivä harjalaite SOP-LB2800, joka soveltuu sekä kuorma-autoihin että pyöräkuormaajiin.
Harjatelan aktiivinen kellunta-asento pitää valmistajan mukaan pintapaineen tasaisena ja seuraa alustan profiilia. Näin harjan paine jakautuu tasaisesti koko telalle peruskoneen tai ajoneuvon asennosta riippumatta. Tämän myötä myös harjan käyttöikä on pidempi, Mählers tiedottaa

”Testiemme mukaan aktiivinen kellunta-asento vähentää harjojen kulumista ja parantaa toimintatehoa merkittävästi”, sanoo uuden harjatelan kehittämisessä mukana ollut suunnittelija Oscar Nyberg Mählersiltä.

Andreas Ottosson, Ottossons Åkeri AB, on yksi LB2800-harjatelaa testanneista yrittäjistä, ja hän vahvistaa, että Ljungby L13:een asennetun harjalaitteen käyttöikä on ollut tälle tuotetyypille poikkeuksellisen pitkä.

”Kyllä, tällä harjatelalla on tehty töitä monta kymmentä kilometriä enemmän kuin muilla merkeillä, ja se yhdessä tehokkaan toiminnan kanssa antaa syyn odottaa paljon Mählersin uudelta harjatelalta”, Ottosson sanoo. 

LB2800 kääntyy ±35 astetta, ja siihen voi asentaa sivullesiirron sekä kastelutoiminnon erillisellä vesisäiliöllä. Harjatelan kehityksessä on ajateltu helppoa huollettavuutta, ja siksi esimerkiksi harjarenkaiden vaihtaminen sujuu nopeasti, vain muutamalla yksinkertaisella liikkeellä, Mählersiltä lausutaan.

”Harjojen pitkä käyttöikä ja nopeasti tapahtuvat huoltotoimenpiteet madollistavat kiireisen puhdistuskauden hyödyntämisen mahdollisimman tehokkaasti”, sanoo Andreas Ottosson

Mählers ilmoittaa, että Harjatela LB2800 on tilattavissa MaskinExpo 2019 -messuilla tapahtuvasta ensiesittelystä alkaen.

Tekniset tiedot SOP-LB2800

Asennetaan kuorma-autoon tai pyöräkuormaajaan

Harjatelan leveys (suora asennus) 2800 mm

Pienin harjausleveys 2350 mm

Pienin kuljetusleveys 3025 mm

Kääntyvyys maks. ±35º

Harjarenkaiden koko Ø 915 mm

Hydraulivirtaus 40–80 l/min

Omapaino 850 kg

Maavara maks.nostossa 200 mm

Komatsu PC290LC-11 -video

Kaivu ja kuljetus Juuso Jussilan uusin Komatsu-kaivinkone esitellään Koneurakointi-lehden numerossa 4/2019. Se tarkoittaa samalla sitä, että asiasta hitsattiin kompakti video kaikkien nähtäville.

Volvo EC380EHR -purkukone

Tällä videolla esiintyy Umacon Oy:n Volvo EC380EHR -purkukone. Kone oli työssä Lahden Starkin alueen purku-urakalla, ja siitä, kuten Volvostakin, kerrotaan lisää Koneurakointi-lehdessä 4/2019.

Video Kaunissaaren aallonmurtajatyömaalta

Koneurakointi-numerossa 4/2019 käydään Pyhtään Kaunissaaressa, jossa oli työn alla uusi aallonmurtaja. Käyhän katsomassa myös videota tuolta urakalta!

Koneurakointi 4/19

Lehti ilmestyy 16.5.2019

Vuoden neljännessä Koneurakointi-lehden numerossa käydään tarkistelemassa messutarjontaa myös Suomen rajojen ulkopuolella, mutta työmaavierailujakaan ei ole tietenkään unohdettu näyttelyiden lomassa.

KONEET JA URAKAT

10 Sarjassa seuraava

Kaivu & Kuljetus Juuso Jussilan uusi Komatsu PC290LC-11 on jatkumoa pitkälle perinteelle.

26 Toimivaa Logiikkaa

Eco Log on Suomessa verrattain harvinainen merkki, mutta omaa vannoutunuteen käyttäjäkunnan.

48 Aaltoja vasten

Pyhtään Kaunissaaressa oli käynnissä mielenkiintoinen työmaa, jonka myötä aallonmurtaja muuttaa muotoaan.

60 Ylhäältä alas

EC380EHR edustaa Volvon purkukoneiden pienintä mallia. Mikään pieni kone se ei kuitenkaan ole.

72 Lastia BelAZilla

BelAZ-7560-sarjan kiviautot ovat yhdistelmä länsimaista tekniikkaa ja itärautaa. Eli toimivia paketteja.

78 Sveitsiläinen monitoimikone

Aebi VT450 Vario on etenemiskykyinen ja moneen toimeen soveltuva ajoneuvo esimerkiksi kunnalliskäyttöön.

88 Renault Master uudistuu

Renaultin Master -pakettiauto saa osakseen nipun uudistuksia, ja valittavana on myös erikoismalli.

90 Tuttua Rautaa – Perinteikäs Pappismies

Muistatko vielä Priestman-kaivinkoneet ja -nosturit? Jos et, ei se mitään. Ei ehkä kovin moni muukaan.

TAPAHTUMAT

34 Koneiden karnevaalit

Bauma 2019 oli jälleen aiempia karkeloita suurempi, kauniimpi ja tietenkin rautaisempi.

54 Maamess 2019 – Jokaiselle jotakin

Tarton messualueella järjestettävä Maamess-tapahtuma on erinomainen katsaus hyvin monelle alalle.

66 Kävikkö nää Oulusa?

Oulun Oikiat Konepäivät 2019 oli hyvän mielen aurinkoinen tapahtuma ilman turhaa stressaamista.

85 Alkulämmittelyä

Tampereen ympäristössä vietettiin konetapahtumaa eräänlaisena Bauman alkupalana.

VAKIOPALSTAT

18 Uutiskynnys

95 Keräilypiirros – Ruotsin raudat

96 Konttorin puolelta

John Deere -ajokoneiden kiinteät ohjaamot uudistuivat

John Deere Forestry on tehnyt yhteistyötä aiemminkin BMW Design Worksin kanssa metsäkoneiden suunnittelun ja muotoilun osalta. Nyt käsittelyyn on otettu ajokoneiden kiinteä ohjaamo, joka on päivitetty asiakastoiveiden pohjalta.
Uudistettu kiinteä ohjaamo on John Deere Forestryn mukaan sisätiloiltaan tilavampi, ja kuljettajalla on esimerkiksi enemmän tilaa istuinta käännettäessä.
Myös sisävalaistusta on lisätty ja erityistä huomiota on kiinnitetty akustiikkaan, ulkoasuun ja kuljettajan viihtyvyyteen. John Deere Forestry tiedottaa, että uudistetussa kiinteässä ohjaamossa on laadukkaat ja helppohoitoiset sisustusmateriaalit sekä uudet led-valaistusratkaisut, jotka valaisevat lattiatilaa, ohjaamotilaa sekä ohjaamon yläosassa olevia uusia ovellisia hyllytiloja. Kattoon sijoitettu valo valaisee portaita koneeseen noustaessa. Mikäli kone on varustettu keskuslukituksella, sisältyy kokonaisuuteen myös lähestymisvalo.

Uudistettu kiinteä ohjaamo tuli tuotantoon ja korvasi aikaisemman ohjaamon huhtikuun lopussa 2019.

Eco Logit Savossa – video

Koneurakointi 4/2019 ilmestyy 16.5.2019 ja tuossa lehdessä on juttua Anripuu Ay:n Eco Logeista, jotka tavattiin töissä Riistavedellä, ja ketjuun kuuluivat Eco Log 560D -harvesteri ja Eco Log 574C -ajokone. Katso tästä video tuohon juttuun liittyen.

0tykkääjääTykkää