>

Kaasu-Casella tulevaisuuteen

Case esitteli Baumassa konseptimallin tulevaisuuden pyöräkuormaajasta, joka vastoin nykypäivän yleistyvä trendiä ei turvaakaan dieselmoottorin korvaustalkoissa sähköön. Sen sijaan voimaa kehitetään kaasusta, ja vielä kaiken lisäksi biokaasusta. Näin ollen fossiilisia polttoaineita ei kuluteta lainkaan, ja kaiken lisäksi tekniikka on jo käytössä kokeiltua.

CNH-konsernillahan on taustallaan jo pitkä taival kaasumoottoreiden parissa ja tähän mennessä konserniin kuuluvan FPT-moottorivalmistajan tuottamia kaasumoottoreita on kuorma-autoihin ja busseihin asennettu yli 28 000 kappaletta. Kaiken kaikkiaan kaasumoottoreita on FPT:n linjalta lähtenyt jo 40 000 ja uusimpana käyytösovelluksena ovat traktorit, puimurit – ja jatkossa myös ilmeisesti maansiirtokoneet.

Project Tetra on ulkoisesti varsin futuristinen laite, mutta eiköhän se suuntaus ala tämä jo vähitellen olla. Toki tällaisena tämä kuormaaja ei valmistuslinjalle tule päätymään, mutta varmasti maltillisemminkin muotoiltu sarjavalmisteinen lopputulos tulee sisältämään yhteneviä piirteitä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen

Pääpolttoaineenaan kone käyttää jätteestä valmistettavaa biometaania eli LBG:tä, mutta Caselta kerrotaan, ettei maakaasujenkaan käyttö ole lopulta mikään ongelma, jos asiakas niin haluaa. Fossiilisia kaasuja käytettäessä joudutaan kuitenkin tinkimään jonkin verran CO2- ja hiukkaspäästöistä. Biokaasulla päästösäästöjen kerrotaan olevan hiilidioksidin osalta 95%, hiukkasten osalta 80% ja ohiajomelun osalta 50% verrattuna vastaavankokoiseen dieselkäyttöiseen kuormaajaan. Tehossa Tetra ei häviä kokoiselleen, sillä sen ilmoitetaan olevan aivan samantehoinen kuin Case 821G:n.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Muutenkin Tetra-tutkielma pitää sisällään tulevaisuuden teknologiaa. Kuormaajassa on kattava esteentunnistusjärjestelmä sekä peilit korvaava 360° näkevä kamerasysteemi, joka välittää kuvaa teräväpiirtonäytöille. Led-valaistusta käytetään paitsi työvaloina, myös erilaisissa huomiota lisäävissä kohdissa mahdollistamaan koneen parempi havaittavuus. Hytin pinnoissa on käytetty 20% enemmän lasia, joka parantaa näkyvyyttä ulospäin. Alla pyörivät Michelinin uudet komposiittirenkaat, jotka ovat ilmattomat ja erittäin vastustuskykyiset kaikenlaista rikkoutumista vastaan. Niistä käytetään peräti ilmaisua tuhoutumaton.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Caselta linjataan lopuksi, että heidän panostuksensa ja uskonsa tulevaisuuden päästövähennyksiin nojaa vahvasti kaasuratkaisuihin. Sähköä ei pidetä kovin todennäköisenä akkumuotoisena versiona, mutta jonkinlainen polttokenno sen sijaan voisi tulla kysymykseen. Samassa puheenvuorossa linjataan, että kaasu ei ole väliaikaisratkaisu tai siirtymän välivaihe, vaan se tullaan ottamaan ihan oikeasti käyttöön – eikä siihen mene kuin 1-2 vuotta. Kiinnostus on ollutkin jo kuulemma suurta ja markkinatilanne koetaan nyt otolliseksi. Jäämmekin siis odottamaan mitä konseptin jälkeen on tarjolla.

RealMachinery lisää löylyä ja suuntaa ulkomaille

RealMachinery-konekonserni kertoi tänään uusimmista kasvusuuntauksistaan. Tämän vuoden alkupuolella konemyynnin kerrotaan lähteneen hyvään vauhtiin, ja erityisesti vaihtokonemarkkinat ovat olleet toimitusjohtaja Mikko Uusi-Marttilan mukaan pirteät. ”RealMachineryn visiona on olla tulevaisuudessa toimialan asiakaslähtöisin toimija Pohjoismaissa”, Uusi-Marttila linjaa. Tähän liittyen julkistettiin muutamia merkittäviä avauksia asian tiimoilta.

Ensinnäkin yritykselle pitkään suunniteltu keskitetty konevarusteluhalli avattiin virallisesti tänään Lempäälässä ja se otetaan käyttöön heti tapahtuman jälkeen. Uusi, yli 3300 neliömetrin varusteluhalli mahdollistaa jopa 500 uuden koneen varustelun vuositasolla. Jatkossa kaikki RealMachineryn myymien koneiden varustelu tullaan tekemään Lempäälässä. ”Tässä hallissa tullaan varustelemaan kaikki Suomeen ja Ruotsiin menevät koneet. Pyrimme tarjoamaan asiakkaille enemmän valmiita varustelupaketteja, jolloin varustelu on nopeampaa ja myös takuukäsittely selkeämpää. Perustamme myös tietyille työlaitteille ja esimerkiksi pyörittäjille myyntivaraston, jolloin komponentteja ei tarvitse odottaa”, Mikko Uusi-Marttila kertoo. ”Uusi varusteluhalli tulee toimimaan ikään kuin tehtaan tuotantolinjan jatkona”, lisää varatoimitusjohtaja Petteri Eronen RealMachineryltä.

Uuden hallin päädyssä toimii myös RealLiftin myynti- ja näyttelytila. Lisäksi halli on varusteltu tulevaisuutta varten myös mm. rasvamontuilla ja dynamometrillä, mikäli yrityksen toimintavalikoima laajenee jossakin vaiheessa raskaan kuljetuskaluston pariin.

Kohti länsinaapuria.

Kuten aiemmin vihjattiin, suuntaa RealMachinery myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Tämä onkin ollut myös pitkään yhtenä RealMachineryn tulevaisuuden tavoitteena, RealMachineryltä kerrotaan. Niinpä RealMachinery-konekonserni allekirjoittikin tänään 5.4. yrityskaupan ruotsalaisen konevuokrauksessa ja konekaupassa toimivan PG Rental & Trading AB:n koko osakekannan ostosta. Yrityskaupalla RealMachinery-konekonserni laajenee nopeasti vaihto- ja vuokrakonemarkkinoille Ruotsiin ja tavoitteena on saavuttaa merkittävä markkinaosuus lähivuosina sekä samalla kasvattaa vuokrausliiketoiminnan tehokkuutta ja myyntiä koko konsernissa. PG on tällä hetkellä noin 150 koneen ja kahdeksan henkilön kokoinen yritys, mutta sen kasvulle moninkertaisiin mittoihin on selkeät odotukset. Yritys on kasvanut nopeasti ja kysyntä on ylittänyt kaluston tarjontamahdollisuudet, joten laajentuminen RealMachineryn kanssa koettiin ajankohtaiseksi. PG Rental & Trading jatkaa ainakin tällä erää omalla, tunnetuksi tulleella nimellään.

RealMachineryltä kerrotaan, että pohjoismaihin laajeneminen edesauttaa myös RealMachineryn asiakaspalvelua Suomessa, sillä jatkossa konsernin resurssit laajenevat. Tämän vuoksi kuluvan vuoden aikana RealMachinery kertoo panostavansa erityisesti vuokrakonekalustoon sekä jälkimarkkinointipalveluiden saatavuuteen sekä laatuun. Alkuvuoden aikana RealMachinery on hankkinut kattavasti eri työtarpeisiin soveltuvaa vuokrakalustoa sekä rekrytoinut uusia asentajia sekä lisälaitemyyjiä.

Yhteistyöhön Metson kanssa.

Näiden uutisten lisäksi lehdistötilaisuudessa allekirjoitettiin yhteistyösopimus RealMachineryn ja Metso Minerals Oy:n välillä. Jatkossa RealMachinery on Metson kumppani Jonsson & Söner -laitteiden jälkimarkkinoinnissa sekä J&S-seulontalaitteiden myynnissä, vuokrauksessa sekä Metso-konsernin valmistamien, käytettyjen murskien ja seulojen myyntikanavana. ”Koemme, että RealMachinery on vahva kumppani viemään Jonsson & Söner -tuotteiden tunnettuutta Suomessa eteenpäin. Kalusto on raskaammasta päästä, ja erittäin suosittua Norjassa ja Ruotsissa, joten odotukset myös Suomen markkinoista ovat hyvät”, kertoo Metso Mineralsin myyntijohtaja Toni Laaksonen.

Klubilla etuja.

Lisäksi RealMachinery avaa RealClub-asiakasetuohjelman, johon liittymällä RealMachinery asiakkaat, kuskit sekä muut sidosryhmiin kuuluvat saavat selvää lisäarvoa palvelulta sekä rahanarvoisia etuja. Etuihin kuuluvat muun muassa alennukset valtakunnallisista hotelliketjuista, mediapalveluista, ravintolaketjuista sekä liikuntapaikosta, unohtamatta jäsenille ennakkoon valikoituja ja tarjottavia etuja RealMachinery-konekonsernin tuotteista ja palveluista.

Metso esittelee uuden Lokotrack Urban -sarjan murskaus- ja seulontaratkaisun

Metso laajentaa erityisesti taajamakäyttöön suunnitellun Lokotrack Urban -sarjan liikuteltavien murskaus- ja seulontalaitosten valikoimaa. Metso Urban -ratkaisun suojaominaisuudet vähentävät merkittävästi melu- ja pölypäästöjä perinteiseen murskaukseen verrattuna. Uuteen Lokotrack Urban LT96 -ratkaisuun voi tutustua Pirkkalassa Rotatorin pihalla 5.-6.4. ja Metson osastolla Bauma-messuilla 8.-14. huhtikuuta. 

”Kiviaineksen kuljetus kaupungin keskustojen rakennustyömaille kaukana sijaitsevilta louhoksilta on kallista ja vie energiaa ja aikaa. Samaan aikaan nopea kaupungistuminen työntää murskaustoimintaa lähemmäs kaupunkien keskustoja. Asiakkaamme tarvitsevat ratkaisuja, joilla voidaan välttää tarpeettomat kuljetukset ja vähentää ympäristöhaittoja mahdollisimman paljon”, kertoo Kimmo Anttila, Metson Lokotrack-ratkaisuista vastaava johtaja. 

”Metson Urban-ratkaisu kehitettiin, jotta säännellyimmilläkin kaupunkialueilla voidaan murskata kiviainesta ja samalla aktiivisesti suojella työmaa-alueiden työntekijöitä ja lähistöllä asuvia ihmisiä.” 

Ympäristöystävällisyyttä murskaamiseen taajamissa

Urban-ratkaisussa yhdistyvät Metson murskaustekniikka ja nykyaikaiset ympäristö- ja turvallisuusominaisuudet. Sarjan viimeisin uutuus on Lokotrack Urban LT96 -leukamurskauslaitos, joka sopii pienille ja keskisuurille työmaille, joilla murskataan ja kierrätetään purettua betonia. Vuonna 2017 lanseerattu ja markkinoiden ensimmäinen Urban-ratkaisu on saatavissa myös sähkökäyttöiseen LT130E-malliin, LT120-malliin ja LT106/S-malliin, joka on Metson käytetyimpiä liikuteltavia murskauslaitoksia.

Lokotrack Urban -sarjan murskaus- ja seulontalaitoksissa käytetään patentoituja ratkaisuja, joilla Metson mukaan melua voi torjua tehokkaasti ja joiden huolto on helppoa. Kovien kiviainesten murskauksessa meluntorjuntaan tarvittavaa etäisyyttä voidaan lausunnon mukaan yleensä lyhentää 50-60 prosenttia perinteisiin murskauslaitoksiin verrattuna.

Sisäänrakennetut ympäristöominaisuudet auttavat määräysten noudattamisessa

Kaupunkialueilla tapahtuvaa murskaamista säännellään yhä tiukemmin ympäristö- ja turvallisuusmääräyksillä, jotka vaihtelevat eri maissa. Metson Urban-sarjassa on integroituja ominaisuuksia vaatimusten täyttämiseksi. Niistä on hyötyä etenkin silloin, kun haetaan ympäristölupia lyhytaikaiselle murskaustoiminnalle.

”Uskomme, että ympäristön kannalta kestävä toiminta ja sen joustavuus voidaan sovittaa samaan ratkaisuun. Kentältä saamamme palautteen mukaan Metson Urban-ratkaisun käyttö helpottaa lupien hakemista. Tavoitteemme on, että Urban auttaa asiakkaitamme hyödyntämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia kestävästi”, Anttila toteaa.N

Metso esittelee erilaisia kestävään tuottavuuteen tähtääviä kivenmurskauksen ja kaivosteollisuuden innovaatioita Bauma 2019 -messuilla osastolla FS.1111/2.

Renault-maansiirtoautoihin uusia turvallisuusominaisuuksia

Renault Trucks lanseeraa C- ja K-sarjoihin uusia ominaisuuksia, jotka edistävät maansiirtoautojen soveltumista kaupunki- ja työmaaympäristöihin. Jo saatavilla olevien turvallisuusjärjestelmien lisäksi markkinoille tuodaan viisi muiden tienkäyttäjien turvallisuutta parantavaa varustetta. Näillä ratkaisuilla halutaan Renault Trucksin toimesta parantaa etenkin kevyen liikenteen turvallisuutta kaupunkiympäristössä.

Uusia ominaisuuksia ovat:

• Seisontajarrun päällekytkentä (karkaamisenestotila) vähentää odottamattoman liikkeellelähdön riskiä, kun kuljettaja on poissa ohjaamosta. Jarrujärjestelmä kytketään automaattisesti päälle, kun auton ovi avataan, jolloin kuorma-auto ei lähde liikkeelle omia aikojaan.

• Matkustajan puolen erikoisovi, jossa on alaikkuna parantaa kuljettajan suoraa näkyvyyttä, sillä kuljettaja näkee mahdolliset muut tienkäyttäjät.

• Ajoneuvon ulkopuolelle sijoitetut kamerat parantavat kuljettajan epäsuoraa näkökenttää. Kuvaa tiestä välitetään Roadpad+ -näytölle.

• Ajoneuvon ulkopuolelle, kuljettajaan nähden vastakkaiselle puolelle, sijoitettavat tunnistimet parantavat kuljettajan valmiuksia havaita katveessa olevia tienkäyttäjiä. Kuljettaja saa varoituksen ohjaamossa sekä äänimerkillä että merkkivalolla.

• Ulkopuolelle sijoitettavat varoituskaiuttimet varoittavat kevyttä liikennettä, kun ajoneuvo valmistautuu kääntymään kuljettajan puoleen nähden vastakkaiseen suuntaan, kun ajoneuvo peruuttaa ja kun kuljettaja käyttää ajoneuvon päällirakennetta.

• Kaiutinta täydentää kaksi merkinantolaitetta, jotka on tarkoitettu kuulovammaisille tai kuulokkeita käyttäville tienkäyttäjille.

Näiden turvallisuusratkaisujen kerrotaan täydentävän Renault Trucksin kuorma-automalliston nykyisiä turvallisuusominaisuuksia, joita ovat esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (AEBS), etutörmäysvaroitin (FCW), kaistavahti (LDWS), tutkaohjattu ACC-vakionopeudensäädin, ajonvakautusjärjestelmä (ESC) ja sähkötoiminen seisontajarru (EPB), joka kytketään automaattisesti päälle moottorin sammuessa. Työmaa-ajon turvallisuuden parantamiseksi maansiirtoautomalliston kuorma-autoissa on maastoajotila ja maastovakionopeudensäädin vakiovarusteena.

Destialle kymmenen maanteiden kunnossapidon alueurakkaa

Maanteiden hoidon ja ylläpidon alueurakoiden kilpailutukset vuosille 2019-2024 on ratkaistu. Destia voitti kymmenen urakkaa kilpailutetuista 17 alueurakasta. Voitetut viisi vuotta kestävät urakat Espoossa, Iisalmessa, Ivalossa, Kiteellä, Kokkolassa, Kuhmossa, Mikkelissä, Porissa, Raisiossa ja Seinäjoella alkavat 1.10.2019.

Destialla on tällä hetkellä hallussaan 45 urakkaa Suomen maanteiden kunnossapidon 79 alueurakasta. Väylävirasto kilpailuttaa vuosittain yhdessä ELY-keskusten kanssa maanteiden alueurakoita. Sopimukset urakoista allekirjoitetaan hankinta-alueen ELY-keskuksen kanssa. Alueelliset ELY-keskukset myös vastaavat hoitotöiden valvonnasta.

Alueurakoissa Destia vastaa talvikunnossapidon lisäksi ympäri vuoden alueen sorateiden pinnan hoidosta, viher- ja puhtaanapitotöistä, erilaisten varusteiden ja laitteiden, kuten liikennemerkkien kunnossapidosta sekä päällysteiden paikkauksista.

Innovaatiokisalla ratkaisuja Helsingin lumen käsittelyyn

Helsingin lumenkäsittelyn innovaatiokilpailu on ratkennut. Kilpailun kärkeen yltäneet ratkaisut tähtäävät muun muassa lumen kuljetuksen tarpeen pienentämiseen, varastoinnin tehostamiseen ja mereen kaatamisen ympäristöhaittojen vähentämiseen. Kaupungin ja kilpailussa menestyneiden yritysten yhteistyö jatkuu.

Helsingissä kuljetetaan lunta keskimäärin 50 000 kuormaa talvessa kaupungin lumenvastaanottopaikoille. Se tarkoittaa yhteensä lähes miljoonan kilometrin matkaa kuorma-autolla. Lumen mukana roskia ja epäpuhtauksia kulkeutuu myös Itämereen. Helsinki tavoitteli This is a Snow Problem -kilpailulla uusia ideoita ja yhteistyökumppaneita lumen käsittelyn eri vaiheiden tehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseen.

”Saamamme ratkaisuehdotukset jalostavat jo ennalta tuttuja ideoita pitemmälle ja niissä käytetään uutta teknologiaa. Kilpailu osoitti, että mahdottomiltakin tuntuneet ratkaisut saattavat sittenkin olla mahdollisia”, Staran tuotantopäällikkö Tero Koppinen sanoo.

Neljän kärki kilpailussa

Korkeimmat pisteet sai mittausjärjestelmiä tuottava Sensmet Oy, jonka ratkaisu mittaa lumen käsittelystä syntyvää vettä reaaliaikaisesti. Näin syntyvä massadata ja sen analyysi antavat tietoa siitä, miten, missä ja milloin lunta tulisi käsitellä ja sulattaa.

Meriteollisuuden suunnittelutoimisto A&T Subsea Oy:n ja merellisiä kuljetuspalveluja tuottavan Ullanlinnan Treselex Oy:n ratkaisu tehostaa lumen kaatamista mereen ja vähentää sen ympäristöhaittoja. Monipuolinen ehdotus vähentää lumen kuljetusmatkoja, mereen päätyvien roskien määrää ja samalla myös CO2-päästöjä. Tämä ratkaisu on otettavissa käyttöön erityisen helposti, ja sen avulla on mahdollista vähentää lumen mereen kaatamisen haittavaikutuksia jo ensi talvena.

Meri jäätyy, kun sinne kaadetaan suuria määriä lunta. Vedenkäsittelylaitteisiin erikoistuneen W-Rix Oy:n ratkaisu tarjoaa helpotusta tähän ongelmaan. Se on edullinen ja vähäpäästöinen tapa pitää vesistö auki ja vähentää samalla ruoppauksen tarvetta.

Lumensulatusteknologiaa kehittävän LumiPower Oy:n ideana on sulattaa lumi kaukolämmön paluuveden sisältämällä lämpöenergialla tai muiden hukkalämmönlähteiden avulla jo satamispaikallaan. Näin mereen päätyisi korkeintaan roskista puhdistettua lumivettä. Kilpailuehdotus tähtää lumen käsittelyn koko ketjun ympäristövaikutusten minimointiin. Tavoitteena on vähentää selvästi lumen kuljetusta ja samalla koneiden, metelin ja päästöjen määrää.

This is a Snow Problem -kilpailun kautta saadut ideat ja innovaatiot ovat niin lupaavia, että niitä kehitellään ja kokeillaan edelleen kaikkien neljän yrityksen kanssa. Kilpailun järjesti Industryhack Oy, jonka kehittämä malli saattaa yhteen innovaatioyrittäjiä ja potentiaalisia asiakkaita.

Poliisilla 24 tunnin nopeusvalvontamaraton

Vuorokauden mittainen nopeusvalvontamaraton järjestetään kaikissa poliisilaitoksissa keskiviikkona 3.4. kello 00.00-24.00.

Nopeuksia valvovien poliisipartioiden lisäksi valvonnassa käytetään automaattivalvontalaitteistoja. Kaikki kiinteiden valvontapisteiden noin 130 kameraa sekä valvonta-autot ovat tuolloin käytössä.

Nopeusvalvontaa kohdennetaan erityisesti taajamiin sellaisille alueille ja tieosuuksille, joissa on tapahtunut liikenneonnettomuuksia ja ajetaan ylinopeuksilla.

”Tavoitteenamme on, että valvonnalla ja siitä ennakkoon tiedottamisella ennalta estettäisiin liikenneonnettomuuksia. Toivottavaa on, että kuljettajat pohtisivat omaa ajokäyttäytymistään ja nopeusrajoitusten noudattamisen merkitystä niin oman kuin muidenkin tienkäyttäjien näkökulmasta”, poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta sanoo.

Viime vuoden vastaavassa valvontatapahtumassa ylinopeuksista jäi kiinni 5 159 kuljettajaa, joista poliisipartiot pysäyttivät 1309 kuljettajaa ja automaattivalvonnalla todettiin 3 850 ylinopeutta.

Automaattivalvonnan kiinteisiin valvontapisteisiin ylinopeutta ajettiin tuolloin 2 104 kertaa ja valvonta-autojen havaitsemia rikkeitä todettiin puolestaan 1746 kappaletta.

Euroopan liikennepoliisiverkoston (TISPOL) koordinoimaan valvontaoperaatioon osallistuu yli 20 Euroopan maata.

Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston (ETSC) mukaan sopimaton nopeus on eniten liikennekuolemia aiheuttava tekijä Euroopan tieverkolla. EU-komission mukaan nopeus on vaikuttavana tekijänä noin 30 prosentissa kuolonkolareista.

Pelätty ”3D-vero” hyväksyttiin EU-parlamentissa

GPS-järjestelmien ylläpidon jatkossakin mahdollistava verotustekninen ratkaisu on hyväksytty tänään 1.4. EU-parlamentissa äänin 401-214. Lakivalmistelu sai alkunsa lisääntyneestä GPS-järjestelmiä hyödyntävien laitteiden suosiosta, joka asettaa myös järjestelmien kapasiteetin ylläpidon yhä kovempien haasteiden eteen. Kompensaatiota tähän haetaan nyt verosta, jonka mukaan erityisesti ammattikäytössä hyödynnettävien laitteiden signaalinkäyttö muuttuu minuuttiperustaisen veloituksen taakse. Veloitus tulee olemaan alkuvaiheessa 1,4 senttiä minuutilta, mutta sen uskotaan nousevan hyvin nopeasti lain tultua voimaan.

”Uutta lakia valmisteltaessa katsottiin, että erityisesti ammattimaisessa käytössä järjestelmien hyödyt ovat jo pitkään näkyneet positiivisesti niitä käyttävien tahojen tuloksessa. Siksipä onkin luonnollista, että tätä osa-aluetta halutaan myös verottaa. Ei ole tarkoituksenmukaista, että signaalia tarjotaan ilmaiseksi niille, jotka tekevät tällä alun perin puolustuskäyttöön tarkoitetulla keksinnöllä rahaa”, kertoo lakia valmistelleen valiokunnan puheenjohtaja April Herringwater. ”Tällaisia tahoja ovat tietomme mukaan esimerkiksi kaupallisen lentoliikenteen harjoittajat, taksiliikenne sekä erilaiset maanrakennus- ja kaivosteollisuuden toimijat”, Herringwater jatkaa. 

Laki astuu voimaan kahden vuoden siirtymäajan jälkeen, eli 1.4.2021. Siihen mennessä jokaisen jäsenvaltion tulee kartoittaa alueellaan toimivien GPS-järjestelmien aktiiviset ammattikäyttäjät yhdessä laitevalmistajien kanssa. Käytössä oleviin ja uusiin järjestelmiin velvoitetaan tehtäväksi ohjelmistotason muutoksia, jotka mahdollistavat signaalin valvonnan ja käyttömäärän mittaamisen. Kustannukset näistä muutoksista tulevat asiakkaiden maksettaviksi. ”Joka tapauksessa maksu tulee olemaan pienempi kuin mahdolliset sanktiot, jotka hyväksymättömien tai päivittämättömien järjestelmien käytöstä lankeavat. Olemme myös valmiita käyttämään muuttuvaa häirintäsignaalia, jolla rekisteröimättömien laitteiden käyttö tulee käytännössä mahdottomaksi siirtymäajan jälkeen”, April Herringwater linjaa. 

Minkälaisia terveisiä EU-parlamentista sitten halutaan lähettää esimerkiksi suomalaiselle maanrakentajalle, joka on investoinut uuteen teknologiaan 3D-järjestelmien muodossa ja joutuu nyt kohtaamaan mittavien päivitysten ja minuuttiveloituksen tuomia lisäkustannuksia? ”Tärkeintä on pysyä rauhallisena näiden muutosten kanssa, sillä ne ovat tulevaisuutta. Ottaa vaikka sillivoileipä ja varoa, ettei kuravesi kastele sukkia jos kaivaa ilman kenkiä”, kommentoivat asiaa nimettömänä pysyttelevät ulkomaanrakennuspolitiikan erikoisasiantuntijat Koneurakointi-lehdelle.

Kampanja teiden puolesta

SKAL, INFRA ja Suomen Tieyhdistys vetoavat uudella yhteiskampanjallaan tiestön tuntuvan lisärahoituksen puolesta. Kampanjatahojen mukaan Suomi ansaitsee toimivan tieverkon ja sellaiset päättäjät, jotka ymmärtävät ihmisten tarpeen turvalliseen ja sujuvaan liikkumiseen.

Kampanjan myötä tehdyssä #Ihmistentakia-elokuvassa keskeisten tienkäyttäjäryhmien edustajat kertovat tiestön merkityksestä juuri heille. Kaikki tienkäyttäjät ovat tervetulleita jakamaan elokuvaa sekä omia ihmisten takia -viestejään ja tiekokemuksiaan sosiaalisessa mediassa kampanjatunnisteella #ihmistentakia.

Eduskuntavaalien alla käynnistyvän kampanjan tavoitteena on vaikuttaa järjestäjiensä mukaan Suomen seuraavaan hallitusohjelmaan siten, että tieverkon korjausvelan hoitoon sekä ylläpitoon ja kehittämiseen varataan tuntuvasti rahaa. Nykyinen rahoitustaso ei ole riittävä, kampanjatiedotteessa linjataan. Samalla muistutetaan, että tiestöä on hoidettava ja kehitettävä pitkäjänteisesti, laaja-alaisesti ja älykkäästi – ihmisten takia.

SKAL, INFRA ja Suomen Tieyhdistys ovat kampanjassaan linjanneet myös seikkoja, joihin tien kunto vaikuttaa jokapäiväisessä elämässä.

  • Tiestön kunnolla on merkittävin vaikutus liikenneturvallisuuteen. Esimerkiksi kohtaamisonnettomuuksia voidaan huomattavasti vähentää leventämällä teitä ja lisäämällä keskikaiteita. Routavauriot, tienreunojen mureneminen ja tienpinnan liukkaus aiheuttavat liikenneonnettomuuksia, jotka olisivat estettävissä kestävällä tienpidolla.
  • Tiestö on elinkeinoelämälle teollisuuden ja kaupan tuotantolinjojen jatke, jonka häiriötön toiminta on osa suomalaisten yritysten kilpailukykyä. Perustienpito on maamme toimintavarmuudesta huolehtimista. Ihmiset tarvitsevat tavaroita sekä arkeensa että työhönsä. Tavaratonneistamme 86 prosenttia kuljetetaan maanteitse. Panostukset tiestöön maksavat itsensä takaisin hyvinvointina.
  • Hyvin hoidettu tie on ympäristöteko. Tieverkon ongelmat, kuten nopeuden vaihtelua sekä väistöliikkeitä aiheuttavat vauriot, sohjo ja jää, lisäävät polttoaineen kulutusta ja kasvattavat päästöjä. Häiriötön liikenne on vähäpäästöisempi vaihtoehto.

Uudet älykkäät ratkaisut infran monitoroinnissa ja hoidossa ovat keskeisessä roolissa tieverkon kehittämisessä, mutta ne eivät kampanjatahojen mukaan korvaa ihmisen tekemää tienhoitotyötä ja valvontaa. SKAL, INFRA ja Suomen Tieyhdistys järjestävät tähän teemaan pureutuvan keskustelutilaisuuden otsikolla Pikeä vai bittejä? SuomiAreenassa 18.7. klo 16, Eetun aukion lavalla Porissa. Keskustelu on osa yhteistä #ihmistentakia-kampanjaa ja pitkäjänteistä vaikuttamistyötä.

Saris Magnumin saa nyt haluamallaan värillä

Saris Magnum koneenkuljetusvaunua myyvä Alberni Oy tiedottaa toimittaneensa viiden vuoden aikana jo 314 kpl Magnumeja, ja yrityksestä kerrotaan myyntimenestyksen perustuneen todella lujaan kuumasinkittyyn teräsrunkoon ja hyvään kantavuuteen. Esimerkiksi Saris Magnum Maxx 350:n sisämitat ovat 184 x 406 cm ja siinä voi laillisesti kuljettaa jopa 2800 kg painavan kaivurin. Samalla painopiste on hyvin matalalla, Alberni Oy:stä lausutaan.

Lisävarusteena saatava vaneripohjan pinnoitus 3 mm alumiinisella turkkilevyllä antaa vaunulle reilusti lisää käyttöikää, ja koneesta tippunut öljy tai polttoöljy on helppo pestä pois liuottimella.
Astinlaudat sivuilla auttavat nousussa kärryyn ja koneeseen. Saris Magnum on vain 40 cm korkea, eli jos ajaa ohi rampin, kone ei kaadu. Kolme tonnia kantavat teräsrampit on varustettu säädettävillä tukijaloilla. Ramppien välissä voi kuljettaa 6 m viemäriputkinippua tai Leguan Liftin kuljetuksessa henkilönostimen kori mahtuu kuljetusasennossa ramppien välistä ulos.
Lisävarusteena on myös saatavana 30 cm korkea teräksinen perälauta. Sen päällä voi kuljettaa peräti 1000 kg painavan lautanipun.

Uutuutena Saris Magnum koneenkuljetusvaunun voi tilata myös asiakkaan haluamissaväreissä maalattuna sinkityksen päälle. Maalaus voidaan tehdä kaikissa RAL värisävyissä, ja sen voi tilata joko yksivärisenä tai lokasuojat ja runko eri värisinä. Tämän uudistuksen myötä vaunu on pirteämmän näköinen ja ennen kaikkea maalipinta on Suomen olosuhteissa paljon helpompi pitää puhtaana, jolloin vaunu säilyy uuden näköisenä vuosikymmeniä, Alberni Oy muistuttaa.

Saris Aanhangers BV Hollannissa täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Pitkä kokemus perävaunujen valmistuksessa ja isot yli 30 000 vaunun tuotantomäärät takaavat tasaisen laadun. Alberni Oy on toiminut 20 vuotta Saris-vaunujen maahantuojana Suomessa.

Alberni Oy:n esittelyvideolla tutustutaan tarkemmin Saris-vaunuihin.
0tykkääjääTykkää