>

Hyundailta 90-tonninen kaivinkone Scanian vinkkelikasilla

Hyundai aikoo tuoda Baumaan näytille uuden, HX-sarjan toistaiseksi suurimman koneen, joka on jo ennakko-odotuksiakin herättänyt HX900 L. Tämä kone tulee korvaamaan R800LC-9:n, ja uutuus on suunniteltu erityisesti eurooppalaisten asiakkaiden toiveita kuunnellen. Hyundain tela-alustaisten huipulle jää edelleen 120-tonninen R1200-9.

HX900 L:n voimanlähteenä lätkyttää legendaarinen moottori, tänä vuonna 50-vuotista vinkkelitaivaltaan juhlistava Scanian V8-kiuas. Tarkemmin ottaen moottorin tyyppi on tässä tapauksessa Scania DC16 084A ja hevosvoimia se tarjoilee 641 kappaletta, kilowateiksi tulkattuna tämä on 478.

Hyundailta kerrotaan, että uuden 88 800 kiloa lähtöpainoltaan olevan kaivinkoneen kehittelyssä on tähdennetty erityisesti sen kestävyyttä. Puomi on vahvistettu kestämään erittäin kovaa työskentelyä suurilla kuormilla, telaston suojaukseen ja kestävyyteen on myös panostettu ja alavaunu on vahvisteltu ottamaan vastaan kovempaakin maastokosketusta ja hankalia olosuhteita.

Jäähdytyksestä huolehtii Hyundain kehittelemä jäähdytysjärjestelmäpaketti joka koostuu jäähdyttimestä ja ahtoilman jäähdytyspuhaltimesta sekä vaihtuvasuuntaisesta öljynjäähdyttimen flektistä. Myös hydrauliikkapuolta on kehitetty entisestään, jotta kone olisi joka suhteessa polttoainetaloudellinen, Hyundailta tiedotetaan.

Hytti on asennettu tärinöitä ja ääntä vaimentavasti ja sisätiloissa on kattava määrä erilaista nykypäivän elektroniikkaa, kuten kosketusnäyttö, äänentoistojärjestelmä Bluetooth-handsfreellä, nopeasti ja tarkasti hytin lämpötilaa säätävä ilmastointi/lämmitysjärjestelmä, ilmajousitteinen penkki ja niin edelleen.

Hyundai HX900 L – peruskoneen perustiedot:

  • Työpaino alkaen: 88,800 kg
  • Vakiokauhakoko: 4,85 m³
  • Moottori: Scania DC16 084A
  • Moottorin bruttoteho: 478 kW / 2,100 rpm
  • Kaivusyvyys: 7,230 mm
  • Kaivuvoima (kauha) (SAE): 385.4 kN
  • Kaivuvoima (varsi) (SAE): 372.7 kN

Video: John Deere 1010G kiertueella

John Deere 1010G on kiertänyt ahkerasti Suomea kevättalven aikana, ja koneesta kerrotaan hieman lisää Koneurakointi-numerossa 3/19, jo aiemmin viime vuonna (KU 5/18) läpikäydyn 910G:n -esittelyn jälkitunnelmissa.

Pysähdyimme yhdessä kiertueen kanssa Mäntyharjulle helmikuun alkupäivinä, jolloin juttukin tehtiin. Samalla otettiin vähemmän makkaraa ja enemmän videota, joten tässä on nauha nähtäväksi.

Jos haluat pikakurssin koneen teknisistä tiedoista, esitekin on aivan tässä:

Komatsu 895 -video

Kävimme länsinaapurissa tutustumassa suurta suosiota nauttivaan Komatsu 895 -ajokoneeseen. Tällä reissulla koostettiin myös video, joka liittyy Koneurakointi 3/19 -numerossa ilmestyvään artikkeliin aiheesta.

Tässä lisäksi Komatsu 895 -esite, mikäli kaupallinen sanoma kiinnostelee tai ostohousujen saumat ritisevät liitoksissaan.

Tadano ostaa Terex Demag -mobiilinosturit

25.2. saapuneen tiedon mukaan Terex Corporation on myöntynyt myymään Demag-mobiilinosturituotannon japanilaiselle Tadanolle 215 miljoonan dollarin kauppahintaan. Kauppa menee vielä kilpailuviranomaisten syyniin, mutta toteutuessaan se kattaa kaiken Demag-mobiili- ja telanosturituotannon, sisältäen tehtaan Saksan Zweibrückenissa, sekä myynti- ja jälkimarkkinointitoiminnot. Kaupan pitäisi astua voimaan vuoden 2019 puolivälissä.

Tadanolta kerrotaan, että kauppa auttaa sitä pyrkimyksissään nousta maailman johtavaksi nostolaitteiden valmistajaksi. Ristikkopuominostureiden lisääminen valikoimaan ja mobiilikalustovalikoiman kasvaminen parantaa Tadanon tiedotteen mukaan yrityksen kykyä vastata asiakkaiden tarpeisiin.

”Tadanon mobiilinosturituoteryhmien lisääminen Demagin tuotteilla parantaa maailmanlaajuista asemaamme tällä osa-alueella. Uskomme, että Zweibrückenin tuotantolaitos ja sen kansainvälinen tiimi, kuten tämänhetkinen jakeluverkostokin ovat tärkeitä liiketoimintamme menestykselle tulevaisuudessa”, lausuu Koichi Tadano, Tadanon toimitusjohtaja.

Bell – 41 tonnia nelivedolla

Eteläafrikkalaisen dumpperivalmistaja Bellin kaksiakselisten niveldumppereiden tarjonta kasvaa Bauman myötä yhdellä uudella koneella, kun B60E 4×4:n ja B30E 4×4:n väliin kiilaa Bell B45E 4×4. Eturungon kerrotaan olevan sama kuin kolmeakselisessa nelivitosessa, voimaa tuottaa 390 kilowatin MTU-kuutonen, laatikosto on Allisonin seitsennopeuksinen automaatti ja isommasta B60E-mallin takarungosta oppia ottanut koneen loppupää on varusteltu 25 kuution kiululla ja Kesslerin 55-tonnin taka-akselilla sekä 21.00R35-paripyörillä. Edessä rullaa 775/65R29-rengastus ja etupää on myös tilattavissa mukautuvalla Bell Comfort Ride -joustuksella.  Laitteen julkistuksen myötä alkaa myös sen valmistus, sillä ensimmäiset koneet ovat myynnissä saman tien messupöytien ääressä. 

Komatsulta PC490HRD-11 -purkukone

Uusi PC490HRD-11 on Komatsun uusin korkeapurkuihin tarkoitettu kone, jonka kerrotaan tarjoavan luokkansa parhaan työskentelykorkeuden 60-tonnisten koneiden joukossa. Kone voidaan varustella erilaisilla puomi- ja varsivaihtoehdoilla kuudella eri tavalla. Kone vie maksimissaan kahden tonnin purkutyökalun 32 metrin korkeuteen, 3,34 tonnin työkalun 28 metriin ja viiden tonnin painoisen lisälaitteen 17,4 metriin.

PC490HRD-11:n työpaino sijoittuu 55,2 ja 73,4 tonnin välille, ja siinä on 270-kilowattinen Komatsun EU-tason V täyttävä moottori.

Kone on suunniteltu ja kehitetty Komatsun Iso-Britannian konttorilla ja valmistettu lähellä Newcastlea sijaitsevalla Komatsun Euroopan tehtaalla. Asiakkaiden pyyntöjen pohjalta kehitellyssä koneessa on mm. helppoon puomin vaihdettavuuteen tähtävä järjestelmä ylisuurine ja kuristamattomine pikaliittimineen ja puomiston sisään, suojaan vahingoittumiselta asennetut hydraulisesti lukittavat tapit.

Koneessa on myös työulottumaa valvova järjestelmä, jonka avulla kuljettaja voi käyttää konetta turvallisesti sen koko ulottuma-alueella. Järjestelmään voidaan lisäksi liittää kamera purkuvarren päähän. Pieninä, mutta kuljettajan elämää helpottavina varusteina mainitaan mm. hytin kallistuksen ja lasinpyyhkimien käyttö kahvojen napeista otetta irrottamatta.

Komatsu PC490HRD-11

Metso esittelee uudistetun Lokotrack LT200HP -kartiomurskainlaitoksen

Metso esittelee Münchenin Bauma-messuilla uudistetun mallin Lokotrack LT200HP -kartiomurskauslaitoksesta. Laitos tarjoaa urakointiin lisää tehokkuutta ja taloudellisuutta, sekä sopii hyvin väli- ja hienomurskaukseen, kuten rautatiesepelin sekä asfaltti- ja betonilajikkeiden valmistukseen, Metsolta kerrotaan. Tämä, ja muut Metson uutuustuotteet ovat esillä Baumassa huhtikuun 8.-14. päivinä osastolla FS.1111/2.

Metsolta kerrotaan, että suoravedon ansiosta uudistettu LT200HP-laitos kuluttaa 15% vähemmän polttoainetta kuin vastaava, hydraulitoiminen laitos. Lisäksi laite täyttää eurooppalaisen Stage V-tason päästönormit.

”Polttoainetalous ja tehokkuus pysyvät jatkuvasti tärkeimpinä asioina murskausurakoitsijoiden toivelistalla. Myös alhaiset päästöt ovat vuosi vuodelta olennaisempia tekijöitä urakoinnissa”, arvioi Lokotrack-liiketoimintaa Metsossa vetävä Kimmo Anttila.

Tehokkuuden ohessa LT200HP-laitokseen on toteutettu lukuisia huoltoa ja turvallisuutta parantavia yksityiskohtia, kuten uudet huoltotasot, jotka nopeuttavat päivittäistä huoltoa, Metsolta tiedotetaan.

LT200HP-malliin on saatavilla myös langaton Metso ICR -kauko-ohjausjärjestelmä, jonka avulla keskeisiä murskaustoimintoja voidaan säätää kaivinkoneen tai pyöräkuormaajan hytistä. Näin kokonaista Lokotrack-laitosta, jossa on mukana myös esimurskauslaitos ja mobiiliseuloja, voidaan ohjata ICR-järjestelmällä.
”Lokotrack LT200HP on myös kompakti siirtää työmaalta toiselle. Se yhdistettynä luokassaan markkinoiden tehokkaimpaan HP200-kartiomurskaimen tekee uudistetusta laitoksesta varteenotettavan vaihtoehdon murskausurakointiin”, tuotepäällikkö Jouni Hulttinen luonnehtii.

A-Valtralle Machine of the Year -palkinto

Valtra A HiTech 4 on voittanut Pariisin SIMA-näyttelyssä Machine of the Year -palkinnon alle 150 hevosvoiman traktoriluokassa. Palkinto on yksi maatalouskoneteollisuuden arvostetuimmista palkinnoista, ja sillä annetaan tunnustusta tärkeistä teknologiaan ja suorituskykyyn liittyvistä innovaatioista.

“Neljännen sukupolven traktoriemme saamat useat tunnustukset ja palkinnot ovat hieno asia. Koneidemme muotoilu ja helppokäyttöisyys ovat saaneet kiitosta riippumattomilta tuomaristoilta ja asiakkailtamme. Uskomme tämän menestyksen olevan tulosta jatkuvasta läheisestä yhteistyöstä asiakkaittemme kanssa”, sanoo Valtra EME:n markkinointijohtaja Mikko Lehikoinen.

Tämän vuoden tammikuussa julkaistut A-sarjan uudet mallit, A104 ja A114 HiTech 4, tarjoavat jälleen uudenlaista mukavuutta ja suorituskykyä. Uuden 16+16R powershift -voimansiirron käyttö on vaivatonta, sujuvaa ja kytkinpolkimen käyttötarve on minimoitu, Valtralta kerrotaan. Voimansiirrossa on neljä aluetta, joissa kussakin on neljä nopeutta. Tärkeimmällä 4–12 km/h -työnopeusalueella on käytettävissä kuusi nopeutta. Automaattisten ja esiohjelmoitujen toimintojen ansiosta käyttäjä voi keskittyä työvälineeseen ja työympäristöön traktorin huolehtiessa vaihtamisesta.
Valinnainen ohjaamon mekaaninen jousitus lisää kuljettajan mukavuutta ja traktorin suorituskyvyn seuraaminen on nyt helpompaa uudistetun kojelaudan ansiosta, Valtra tiedottaa. 
A-sarjalle on myönnetty useita palkintoja jo ennen tätä uusinta tunnustusta. Traktorisarja on saanut Machine of the Year-palkinnon vuonna 2017 ja Red Dot -muotoilupalkinnon vuonna 2018 hyötyajoneuvojen luokassa. 

Maanrakennusalan kustannukset jatkavat kasvuaan

Tilastokeskuksen mukaan maarakennusalan kustannukset nousivat 1,8 prosenttia vuoden 2018 tammikuusta vuoden 2019 tammikuuhun. Kustannusten vuosimuutos vaihteli osaindekseittäin teknisten ja muiden järjestelmien 0,7 prosentista maarakenteiden 2,8 prosenttiin.

Maarakennuskustannusindeksi tammikuu 2019

Indeksi (2015=100)PistelukuVuosimuutos, %
Maarakennuskustannukset, kokonaisindeksi104,71,8
Pohjarakenteet105,11,6
Maarakenteet102,92,8
Kalliorakenteet102,41,2
Päällysteet113,51,8
Kunnallistekniset järjestelmät103,90,8
Betonirakenteet103,90,9
Tekniset ja muut järjestelmät101,50,7
Murskaustyöt 1)104,81,6
Teiden ylläpito 1)102,32,2
Katujen ylläpito 1)103,11,9
Ratojen ylläpito 1)102,50,8
Ylläpito yhteensä 1)102,71,8

1) erillisindeksi

Kokonaisindeksin nousuun vaikutti erityisesti maa- ja kiviaineksen, bitumien ja muovituotteiden sekä ostettujen konepalvelujen kallistuminen. Kustannusten nousua hillitsi etenkin ostettujen kuljetuspalveluiden sekä valmisbetonituotteiden halpeneminen edellisen vuoden tammikuusta.

40 000. Claas Jaguar valmistui

Kuvat: Claas

Claasin Harsewinkelin tehtaalta on vastikään valmistunut 40 000. Jaguar-ajosilppuri. Ensimmäinen Jaguar näki päivänvalon vuonna 1973 ja kehitys on kehittynyt tuosta vuosiluvusta melkoisia harppauksia. Ajosilppurin tarve lisääntyi 1960-luvun lopulla maailmalla, sillä maissin kasvatus oli hurjassa nosteessa, ja niinpä sen korjuuseenkin kaivattiin lisää tehoja.

Claasilla ymmärrettiin tämän segmentin mahdollisuudet ja niinpä ensimmäinen Jaguar-malli, 60 SF, valmistui kesäkuussa 1973. Vuonna 1976 valmistui kehittyneempi 80 SF, jossa oli jo tuohon aikaan mm. automaattinen sarkaohjausjärjestelmä. Ykkössukupolven mallistoon lisättiin vielä 70 SF, jonka jälkeen maailma olikin valmis ottamaan vastaan vuonna 1983 seuraavan Jaguar-sukupolven, johon kuuluivat 675, 680, 685 ja 690. Näiden koneiden myötä Claasista tuli ajosilppureiden markkinajohtaja Euroopassa.

Claas Jaguar 60 SF
Jaguar 690, 685, 680 ja 675 vuodelta 1983

Jaguar 800 -sarja nähtiin ensi kertaa vuonna 1993, ja jälleen oli kehitystä tapahtunut. Moottorit oli nyt asennettu käänteisesti taka-akselin taakse, jolloin saatiin aikaan yksinkertaisempi suoravetoinen voimansiirto, parempi jäähdytys ja helpompi huollettavuus. Tätä tapaa käytetään standardinomaisesti yhä edelleen.

Jaguar 880 vuodelta 1994

Ensimmäisiä hevosvoimarajapyykkejä rikottiin vuonna 2001, kun 900-sarjalaiseen Jaguariin asennettiin yli 600-hevosvoimainen (605 hp) moottori. Samalla myös ohjaamoa tuotiin kohti sitä nykypäivän huipputeknistä työympäristöä, joihin uusissa Jaguareissa on jo totuttu. Sittemmin Jaguarin uusia malleja on nähty esimerkiksi vuonna 2008 ja 2014, ja joka kerta peliin on tuotu yhä enemmän ominaisuuksia erityisesti helpomman, varmemman ja tehokkaamman käytön mahdollistamiseksi. Aivan viimeisimpiä innovaatioita on viime vuonna mallistoon tuotu tela-alustainen Terra Trac -vaihtoehto, jossa eturenkaat on korvattu telastoilla. Niinpä ei olekaan suuri ihme, että myös tämä 40 000. Jaguar on nimenomaan tällainen 960 Terra Trac.

2,310tykkääjääTykkää