>

Raitiotieallianssin Länkkäri videolla

Raitiotieallianssin ratikkatyömaalla Tampereella työskentelee erittäin runsaasti varusteltu Lännen 8800K. Aiheesta kerrottiin Koneurakointi-lehden numerossa 2/2019 ja nyt esillä on myös video.

Renault Trucksille 10% myynninkasvu

Renault Trucks tiedottaa myyneensä vuonna 2018 yhteensä 54 868 ajoneuvoa, mikä merkitsi 10 %:n kasvua edellisestä vuodesta. Euroopan nousevilla markkinoilla ranskalaisyhtiö onnistui vahvistamaan asemiaan ja kasvattamaan yli 16 tonnin ajoneuvojen markkinaosuutta 0,2 prosenttiyksikköä. 

Vuosi 2018 olikin jo neljäs perättäinen vuosi, jona Renault Trucks pystyi kasvattamaan myyntiään. Raskaiden ja keskiraskaiden ajoneuvojen myynti nousi 7,6%, pakettiautojen myynti puolestaan 15%. Euroopassa myynti kasvoi 13,5%. 

Myynti jakaantuu alueittain seuraavasti:

·         Eurooppa (pois lukien Ranska): 26 830 myytyä ajoneuvoa (+13,5 %)

·         Ranska: 23 581 myytyä ajoneuvoa (+10,1 %)

·         Muu maailma: 4 457 myytyä ajoneuvoa (−8,8 %)

Merkittävä volyymin lisäys Euroopassa

Euroopan yli 6 tonnin ajoneuvojen dynaamisilla markkinoilla (kasvu 4,2 %), Renault Trucks ‑ajoneuvojen toimitukset kasvoivat 7,6 %. Tämän ansiosta Renault Trucksin markkinaosuus nousi hieman: 0,1 prosenttiyksikköä 8,5 prosenttiin. Yli 16 tonnin ajoneuvojen segmentissä Renault Trucks kasvatti markkinaosuuttaan Euroopassa 0,2 prosenttiyksikköä 8,9 prosenttiin. 6–16 tonnin ajoneuvoryhmässä markkinaosuus laski 0,3 prosenttiyksikköä (6,2 %). Rekisteröinnit vähentyivät 3,8 % Renault Trucks D cab 2m ‑mallin valmistuksen lopettamisen vuoksi. Edelleen tuotannossa olevia malleja verrattaessa osuus on kuitenkin pysynyt samana. Renault Trucks vahvisti johtoasemaansa kotimarkkinoillaan Ranskassa, joilla sen osuus on 28,1 %.

Kansainvälistä myyntiä viitoittaa noususuunta Afrikassa

Renault Trucks ‑ajoneuvojen toimituksen ovat kansainvälisesti laskeneet 8,8 % myynnin ollessa 4 457 ajoneuvoa. Tämän laskun selittää tuontirajoitusten käyttöönotto Algeriassa vuonna 2018. Renault Trucks on erityisen aktiivinen Afrikassa, jossa myynti kasvoi 25 % vuonna 2018. Ranskankielisessä Afrikassa Renault Trucksin osuus premium-markkinasta on 20 % (+1 prosenttiyksikkö).  Vuonna 2018 valmistajan myynti kehittyi hyvin myös Turkissa (+2,1 prosenttiyksikköä, markkinaosuus 5,8 %) ja Lähi-idässä (+1,1 prosenttiyksikköä, markkinaosuus 6,4 %).

Ennätyksellinen 23 %:n nousu Renault Trucksin käytetyille kuorma-autoille

Vuonna 2018 Renault Trucksin käytettyjen kuorma-autojen myynti kasvoi ennätykselliset 23 prosenttia 8 500 ajoneuvoon. Myös käytettyjen autojen palvelujen vuosi on ollut hyvä johtuen erityisesti ns. Selection-takuusta, jonka markkinakattavuus oli 18 %, mikä merkitsee 6 prosenttiyksikön kasvua. 

Käytetyt ajoneuvot ovat Renault Trucksin mukaan sille hyvin strateginen sektori. Vuonna 2017 Renault Trucks avasi ”käytettyjen kuorma-autojen tehtaan” Bourg-en-Bressen tehtaan yhteyteen käytettyjen ajoneuvojen kunnostusta varten. Vuonna 2018 siellä kunnostettiin 400 käytettyä kuorma-autoa, ja vuoden 2017 vastaava luku oli 230 ajoneuvoa. Tavoite on, että käytettyjen kuorma-autojen tehtaan ajoneuvot muodostavat ennen pitkää 10 % käytettyjen ajoneuvojen kokonaismyynnistä. T X-Roadin jälkeen Renault Trucks julkaisi vuonna 2018 käytettyjen kuorma-autojen tehtaaltaan T P-Road ‑mallin, joka on tasakuorma-autoksi muunnettu vetoauto.

Jälkimarkkinat: varaosien liikevaihto kasvoi 5 %

Renault Trucks varaosien liikevaihto kasvoi viime vuonna 5%. Myös huoltosopimusten myynti on kasvussa ja huoltosopimusten markkina nousi vuoden 2018 aikana 5 prosenttiyksikköä 23,6 prosenttiin. Nyt 60 000 ajoneuvoa hyötyy Renault Trucks ‑huoltosopimuksesta tai laajennetusta takuusta. Renault Trucks on pidentänyt hyväksytyn Renault Trucks ‑palvelupisteiden asentamien varaosien takuunsa 2 vuoteen ilman ajomäärärajoituksia.

Takana kasvun vuosi myös SuomessaRenault Trucksin vuosi 2018 sujui myönteisesti ja asetettujen kasvutavoitteiden mukaisesti myös Suomessa. Renault Trucks -kuorma-autojen myynti kasvoi kaikki kokonaispainoluokat yhteenlaskettuna peräti 24 prosentilla vuoden 2017 myyntiin verrattuna. Raskaissa, yli 16 tonnin kuorma-autoissa Renault Trucksin myynti kasvoi Suomessa liki neljänneksen edellisvuodesta. Pykälää kevyemmässä 6 – 16 tonnin kokonaispainoluokassa kysyntä pysyi tavoitteen mukaisesti edellisvuoden tasolla. 

”Nyt saavutettua lähes 25 prosentin kasvua kuorma-autojen ensirekisteröintien määrässä voidaan pitää erittäin positiivisena tuloksena Suomen haastavilla hyötyautomarkkinoilla”, maahantuontiyhtiö Volvo Finland Ab:n Renault Trucks myyntijohtaja Pasi Gerpe sanoo.


Renault Trucks valmistautuu tulevaisuuteen

Polttoainesäästöt ja CO2-päästöjen vähentäminen ovat Renault Trucksin mukaan aina olleet sille keskeinen tavoite. Renault Trucks investoikin mittavasti EU:n CO2-päästöjä koskevien rajoitusten täyttämiseen. Vuoden 2018 lopussa Renault Trucks toi T-, D- ja D Wide ‑mallien vuoden 2019 versiot markkinoille.  Uudistuneet mallit on suunniteltu vähentämään polttoaineen kulutusta jopa 7 % aiempiin versioihin verrattuna. Renault Trucks jatkaa myös dieselajoneuvojen tehokkuustutkimusta ns. Optifuel Lab 3 ‑laboratorioajoneuvollaan. Tavoitteena on pienentää täysimittaisen raskaan ajoneuvoyksikön polttoaineenkulutusta 13 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Renault Trucks parantaa ilmanlaatua tuomalla Blainville-sur-Ornen tehtaallaan valmistettavat D- ja D Wide Z.E ‑sähkökuorma-autot markkinoille vuonna 2019. Renault Master Z.E. ‑mallia toimitetaan jo Renault Trucks ‑verkoston kautta valikoiduilla markkina-alueilla.

Yanmar B110W kärryn kanssa

Koneurakointi 3/19 esittelee varsin kattavasti varustellun Kaivuripalvelu Markku Järvinen Oy:n Yanmar B110W:n. Koneen mukana kulkee usein myös Kire Steel 9 -perävaunu, ja tällainen yhdistelmä on Suomessa vielä melko harvinainen. Lue 28.3.2019 ilmestyvästä lehdestä lisää, videon näet jo tästä!

Caterpillarin 2019-valikoimaa videolla

Caterpillar tuo Cat-koneiden osalta yli 20 uutta tai uudistettua mallia esille Baumassa. Tämä onkin yrityksen historian suurin uusien tuotteiden kertalanseeraus, ja koneisiin päästiin tutustumaan lähietäisyydeltä Malagassa Caterpillarin esittely- ja koulutuskeskuksessa. Aiheesta lisää maaliskuun Koneurakointi-numerossa, mutta tapahtumasta koostamamme video on nähtävillä jo nyt!

Trimble Groundworks poraukseen ja paalutukseen

Trimble on esitellyt uuden sukupolven Trimble Groundworks -koneohjausärjestelmän poraus- ja paalutustehtäviin. Trimblen mukaan järjestelmä mahdollistaa poraus- ja paalutustoimenpiteiden nopean, turvallisen ja tarkan läpiviennin.

”Trimble Groundworks on helppokäyttöinen, intuitiivisella käyttöliittymällä varustettu rakentamisympäristöihin suunniteltu koneohjausjärjestelmä”, sanoi Trimblen Civil Engineering and Construction -divisioonan pääjohtaja Scott Crozier. ”Toiminnassa voidaan edistyneiden navigointitoimintojen ansiosta saavuttaa senttimetritarkkuus, jolloin korjaustyön tarve ja koneen lähellä toiminnan yhteydessä vaadittavan henkilöstön määrä vähenee.”

Intuitiivinen käyttöliittymä

Värigrafiikka, luonnolliset interaktiiviset ominaisuudet ja eletoiminnot tekevät Trimble Groundworks -ohjelmistosta valmistajansa mukaan intuitiivisen ja helppokäyttöisen. Käyttöliittymä on suuren, helppolukuisen kosketusnäytön ansiosta muokattavissa yksilöllisten tarpeiden mukaan, Trimbleltä tiedotetaan. Ohjelmisto sopii yhteen muiden Trimble Civil Engineering and Construction -ratkaisujen kanssa, mikä nopeuttaa ja helpottaa yrityskohtaisia koulutustoimintoja.

Poraus

Trimble Groundworks Machine Control System for Drilling -koneohjausjärjestelmä nopeuttaa poraustoimintoja helpottamalla ja tarkentamalla niihin liittyvien paikka-, syvyys-, suunta- ja kallistusmuuttujien määritystä. Porausreikien etäisyyksien, kulmien ja koneen sijainnin optimointi tuottavat tasaisemman räjäytyskuvion sekä fragmentaation eli pienentävät kuljetuskustannuksia. Auto stop -toiminto pysäyttää porauksen tavoitesyvyyteen, mikä vähentää yliporausta, tuottaa tasaisempia penkereitä ja vähentää koneiden kulumista, auttaen näin saavuttamaan merkittäviä säästöjä.

Trimble Groundworks minimoi rakennusmittaustarpeen ja edistää työturvallisuutta vähentämällä koneen lähellä työskentelevien henkilöiden tarvetta porauksen yhteydessä. Ohjelmisto mahdollistaa lisäksi kieltoalueet, jotka auttavat henkilöstöä välttämään vaara-alueet. Trimble Groundworksin avulla koneet voidaan pitää toiminnassa 24/7-periaatteella lähes kaikissa olosuhteissa, mikä vähentää pimeyden tai huonon sään aiheuttamia viiveriskejä, Trimbleltä kerrotaan

Paalutus

Trimble Groundworks Machine Control System for Piling -koneohjausjärjestelmään tarkkuus lisää toiminnan tehokkuutta ja vähentää paalutukseen liittyviä mittauskustannuksia. Trimble Groundworksin tarkka paikannus varmistaa, että paalujen välinen navigointiaika lyhenee. Koneen siirtoihin kuluu vähemmän aikaa, jolloin sitä jää enemmän paaluttamiseen. 

Sisäänrakennettu automaattinen laadunvarmistus ja laaturaportointi sisältää tiedot alku- ja loppuasemasta, aika- ja korkeusmuuttujista sekä todellisesta upotussyvyydestä, iskuluvusta sekä kaltevuuden ja suunnan ohjauksesta. Järjestelmän ainutlaatuiset käyttäjähallintatoiminnot mahdollistavat lisäksi esimiehille käyttäjäraporttien suodatuksen tarpeen mukaan.

Integroitu ratkaisu

Trimble Groundworks kuuluu osana Trimble Connected Site -ratkaisupakettiin, jonka kerrotaan mahdollistavan työprosessien korkean tason integroinnin suunnitteluvaiheesta valmiiseen projektiin. Toimistossa käytettävän Trimble-ohjelmiston integrointi kenttäkäytössä olevaan Trimble Groundworksiin lisää poraus- ja paalutustoimien tehokkuutta ja tuottavuutta synkronoimalla tiedot langattomasti, minkä ansiosta käyntitarve paikan päällä vähenee ja kaikki tiedot ovat saatavissa yhdestä lähteestä.

Cernos Oy tähtää kasvuun ja laajentaa omistuspohjaansa

Cobra-seulakauhoista ja LaBounty-purku- ja jätteenkäsittelylaitteistaan tunnettu Cernos Oy on laajentanut omistuspohjaansa Perttu, Kauko ja Sirkka-Liisa Pylvään ostettua merkittävän osuuden yrityksen osakekannasta. Heillä on pitkä kokemus maankäsittelylaitteiden valmistuksesta ja erityisesti alan tuotteiden kansainvälisen kaupan kehittämisestä. 

Omistuspohjan muutos on suunnitelmallinen osa yrityksen liiketoiminnan jatkamista ja kehittämistä sen toisen perustajan äkillisen poismenon jälkeen. Uudella omistuspohjalla yhdistetään laaja alan osaaminen ja saavutetaan erinomaiset mahdollisuudet voimakkaalle kansainvälistymiselle. Omistuspohjan muutoksen myötä Cernos Oy:n toimitusjohtajana aloittaa 1.3.2019 Perttu Pylväs. Hallituksen puheenjohtajana toimii Kauko Pylväs 

Pia Hyrkäs jatkaa työskentelyä yrityksessä osakkaana ja hallituksen jäsenenä sekä operatiivisessa työssä varatoimitusjohtajana. ”Kasvaneiden resurssien myötä pystymme palvelemaan entistä laajempaa asiakaskuntaa ja jatkamaan räätälöityjen laiteratkaisujen kehittämistä”, toteaa Pia Hyrkäs. ”Olen erittäin iloinen voidessani toivottaa Pertun tervetulleeksi, hänen johdollaan hieno kasvutarinamme varmasti jatkuu”, hän jatkaa. 

”Olen seurannut Cernoksen toimintaa sen alusta lähtien ja arvostanut erityisesti yrityksen halua kuunnella herkällä korvalla asiakkaiden tarpeita sekä panostusta löytää paras mahdollinen ratkaisu juuri kyseiselle asiakkaalle”, mainitsee Perttu Pylväs syiksi mitkä innostivat häntä yhteistyöhön Cernoksen kanssa. ”Cernoksen tuotteet edustavat varmasti teknisesti oman alansa huippua sekä yrityksen toimintatavat vastaavat niitä arvoja, joihin minäkin haluan sitoutua. Läheisessä vuorovaikutuksessa asiakkaidemme kanssa ja kovalla työllä tulemme varmasti saamaan yhä lisääntyvässä määrin tyytyväisiä kotimaisia ja myös kansainvälisiä asiakkaita”, hän jatkaa. 

VR Group ostaa 60 uutta dieselveturia

Kuva: VR Group

VR Group on päättänyt ostaa 60 uutta dieselveturia Stadlerilta. Hankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa. Uudet veturit tulevat käyttöön pääosin tavaraliikenteeseen. Ne tehostavat ratapihoilla tehtävää vaihtotyötä sekä sähköistämättömien rataosien junaliikennettä. Lisäksi veturit ovat huomattavasti nykyistä dieselkalustoa ympäristöystävällisempiä ja varmatoimisempia. Veturimallin kerrotaan olevan räätälöity Suomen vaativiin sääolosuhteisiin.

Ensimmäiset uudet dieselveturit aloittavat liikenteessä vuonna 2022, ja koko kalustoerä toimitetaan Suomeen vuoteen 2025 mennessä. Näillä vetureilla korvataan vaiheittain 1960,-70 ja 80-luvuilla valmistetut dieselveturit. Hankintaan liittyy myös optio 100 veturin lisätilauksesta, sekä mahdollisuus ostaa myös vetureiden kunnossapito Stadlerilta. Veturit tulevat käyttöön ratapihojen vaihtotyöhön, tavarakuljetusten kuormaus- ja purkupaikoille sekä sähköistämättömien rataosien junaliikenteeseen.

”Uudet veturit ovat satsaus suomalaisen perusteollisuuden toimintaedellytyksiin, sillä ne tulevat käyttöön pääosin tavaraliikenteeseen. Uuden veturin myötä rautatiekuljetusten ympäristöystävällisyys paranee, sillä veturi päihittää käytössä olevat vanhat dieselveturit päästöominaisuuksiltaan ja energiatehokkuudeltaan selvästi. Hankinta on myös osoitus VR:n vahvasta pyrkimyksestä parantaa asiakaspalvelun laatua tavaraliikenteessä”, kertoo VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson.

”Strategiamme on kasvattaa energiatehokkaan sähkövedon osuutta rautateiden tavarakuljetuksissa. Kuitenkin ratapihat ja monet tavaraliikenteen kuormaus- ja purkuraiteistot ovat sähköistämättömiä, joten tarvitsemme myös dieselvetureita. Haluamme, että käyttämämme dieselveturit ovat uusia, tämän päivän huippuvetureita ja toiminnaltaan aiempaa tehokkaampia, turvallisempia ja luotettavampia. Asiakkaille tämä tarkoittaa entistä parempaa toimitusvarmuutta”, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen toteaa.

Dieselvetureita tarvitaan edelleen, koska valtaosa ratapihojen järjestelyraiteista sekä noin 45% Suomen rataverkosta ovat sähköistämättömiä. 

”Hankinnan perusmäärä on 60 veturia ja niillä on tarkoitus kattaa tulevaisuuden dieselveturitarve. Uskomme dieselveturitarpeen vähenevän nykyisestä lähes 200:sta ratojen sähköistysten sekä Sr3-veturimme apudiesel-ominaisuuden myötä. Hankinnassa on kuitenkin mukana vielä 100 veturin optio, jonka toteutuminen riippuu paljolti siitä, kuinka paljon ratoja päädytään tulevaisuudessa sähköistämään”, Jansson kommentoi.

Stadlerilla kokemusta vaativista sääolosuhteista

Lähtökohtana hankinnassa on saada Suomen olosuhteisiin sopiva veturi. Veturin rakenteissa otetaan VR Groupin mukaan huomioon lumen ja jään vaikutukset ja sen tulee toimia –40°C pakkasessa. Stadlerilla todetaan olevan kokemusta talviolosuhteiden vaatimuksista ja se on aikaisemminkin toimittanut kalustoa pohjoismaihin. Esimerkiksi HSL:n käytössä olevat Flirt-junat ovat saman konsernin valmistamia. 

”Toimittajan valinta tehtiin tarkan ja vaativan kilpailutuksen jälkeen. Stadler voitti tarjouskilpailun kaikilla osa-alueilla. Vetureiden hinta on hyvä ja linjassa markkinoiden hintatasoon nähden”, Jansson vahvistaa. 

VR Groupin ja Stadlerin sopimus viimeistellään huhtikuun aikana. Tämän jälkeen vuorossa on valmistuksen aloittaminen, perusteellinen testaus sekä käyttöönotto. 

Veturin ominaisuudet:

–      Kokonaisteho on 1,9 MW kahdella 0,95 MW EU Stage V päästönormin mukaisella dieselmoottorilla
–      Suurin sallittu nopeus 120 km/h
–      Paino 88 tn
–      Pituus 18 m
–      Maksimivetovoima 346 kN, pystyy vetämään 2000 tn junaa
–      Veturi on varustettu radio-ohjauslaitteistolla

Uusia kokoja Nokian Tractor Kingiin

Vuonna 2018 Nokian Renkaat toi markkinoille uudenlaisen traktorin renkaan, jossa maansiirtorenkaan lujuus ja uudentyyppinen ripakuvio yhdistyivät Nokian Tractor King -renkaaksi. Uutuus monipuolisti traktorityön mahdollisuuksia vaativissa metsä-, maansiirto- ja tienhoitotöissä. Nyt valikoimaan on lisätty kahdeksan uutta rengaskokoa.

Entistä raskaammat koneet, suuremmat moottoritehot ja nopeammat maantiesiirtymät luovat uudenlaisia vaatimuksia traktorinrenkaille. Uusia innovaatioita täynnä oleva Nokian Tractor King –rengas haastaa käyttäjänsä etsimään traktorityön uusia rajoja. Korkean 320 kPa:n kantavuuden ansiosta rengas mahdollistaa myös entistä raskaammat traktorin lisälaitteet, Nokian Renkailta kerrotaan.

“Metsätyöt, maansiirto ja tienrakennus ovat esimerkkejä töistä, jotka hyötyvät Nokian Tractor King -renkaasta”, sanoo Teemu Vainonpää, Nokian Renkaiden tuotepäällikkö. ”Työmaaolosuhteissa vaaditaan vankkaa runkoa ja aramidi-vahvisteisia sivupintoja, kun taas maantiesiirtymät työmaiden välillä sujuvat pehmeästi jopa 65 km/h nopeuksilla uuden, älykkään pintakuvion ansiosta.”

Rengasuutuus on jo laajassa kansainvälisessä käytössä. ”Käyttäjiin on tehnyt vaikutuksen kaksoisripakuvion tarjoama parempi pito”, Teemu kertoo. ”Oli alla sitten mutaa tai liukkaita kiviä, leveä kosketuspinta parantaa renkaan pitoa ja ajettavuutta.”

15 eri kokoa

Vuonna 2018 Nokian Tractor King –rengas lanseerattiin seitsemässä koossa:

540/65R28
540/70R30
600/65R34
600/70R34 
650/65R38 
650/75R38 
710/75R42

Nyt tarjolle tulee kahdeksan uutta rengaskokoa, joiden toimitukset alkavat heinäkuussa:

500/65R28 
600/60R28 
540/65R30 
600/70R30 
620/75R30 
600/65R38 
650/85R38 
710/70R42

Ympärivuotinen Nokian Hakkapeliitta Loader myös tiehöyliin

Nokian Hakkapeliitta Loader -renkaat tulivat markkinoille vuonna 2016 ja alun perin valikoimassa olivat rengaskoot 17.5R25, 20.5R25 ja 23.5R25, mutta maaliskuun alusta alkaen Nokian Hakkapeliitta Loader -renkaita on saatavilla myös koossa 14.00R24. Näin ollen tämä talvipitoa ja ympärivuotista käyttöä tarjoava rengas soveltuu myös tiehöyliin.

Nokian Hakkapeliitta Loader ei ole pelkästään talvikuukausien rengas. ”Yksi suunnittelun lähtökohdista oli, että renkaan tulee kestää myös kesäkäyttöä kestopäällysteellä”, tuotepäällikkö Eeva-Leena Varpe Nokian Renkailta linjaa. ”Nokian Hakkapeliitta Loader -renkaat toimivat ympäri vuoden. Pyöräkuormaajien lisäksi uusi koko tuo paremman talvipidon myös tiehöylille”, kertoo Varpe, ja jatkaa: ”Ankarissa talviolosuhteissa pitoa ei ole koskaan liikaa.”

Talvipidon ja kestävyyden yhdistämisessä salaisuutena on toisaalta aggressiivinen ja epäsymmetrinen avoin renkaan pintakuvio ja toisaalta tarkkaan harkittu kumiseos. ”Pinnassa on paljon kumia”, toteaa Eva-Leena Varpe. ”Sen loppuun kuluttamiseen tarvitaan todella paljon ajotunteja.”

Äärimmäisen liukkaissa olosuhteissa työskenneltäessä Nokian Hakkapeliitta Loader -renkaat voidaan myös nastoittaa. ”Renkaissa on valmiiksi merkityt paikat nastoille, joten asennus on helppoa”, Varpe lupaa. ”Mutta ilman nastojakin renkaan diagonaalinen lamellointi tarttuu lujasti tienpintaan.”

“Testikäyttäjämme Lapissa teki 12-tuntisia lumityövuoroja lähes päivittäin, kuusi kuukautta vuodesta”, kertoo Tuomas Färlin, Nokian Renkaiden Business Line Director. ”Hän piti Nokian Hakkapeliitta Loader -renkaiden pitoa uskomattoman hyvänä. Kun työnä on pitää tiet, pysäköintialueet ja ratapihat käyttökunnossa, tarjoaa paras saatavilla oleva teknologia mielenrauhaa.”

Nokian Renkailta muistutetaan myös, että pyöräkuormaajan tai tiehöylän renkaiden elinkaarta on mahdollista jatkaa Noktop Loader -renkaanpinnoitemateriaalilla. Sen pintaominaisuudet vastaavat Nokian Hakkapeliitta Loader -rengasta, ja modulaarisen rakenteen ansiosta pinta sopii eri levyisille renkaille.

Uusi Mantsinen 60 kompaktiin materiaalinkäsittelyyn

Materiaalinkäsittelykoneiden viimeaikaiset uutuudet ovat liittyneet yleensä konekoon kasvattamiseen. Mantsinen lähtee kuitenkin uutuustuotteellaan poikkeukselliseen suuntaan. Kaksi vuotta sitten Mantsinen lanseerasi maailman suurimman materiaalinkäsittelykoneen, Mantsinen 300:n, mutta nyt esiteltävä Mantsinen 60 sijoittuu kilpailtuun 60–70 tonnin kategoriaan. Mantsiselta kerrotaankin, että tavoitteena on nyt nostaa markkinoiden vaatimukset koneen kestävyydestä ja käyttötuntiodotteesta uudelle tasolle verrattuna totuttuun.

”Meillä on kattava tarjonta maailman suurimpia materiaalinkäsittelykoneita, mutta nyt haluamme tarjota asiakkaillemme täsmäratkaisun erityisesti puun ja romun käsittelyyn”, liiketoimintajohtaja Tapio Pirinen kertoo.

Mantsiselta tiedotetaan, että enemmän ei ole enää enemmän materiaalinkäsittelyssä, vaan nyt markkinoilla haetaan operaatiokohtaisten ominaisuuksien ja kestävyyden optimaalista yhdistelmää. Mantsinen 60:ssä kerrotaan tiivistyvän Mantsisen koneissa tunnetut tekniset ominaisuudet aiempaa kompaktimmassa paketissa. Pienen ja keskisuuren kapasiteetin materiaalinkäsittelyyn suunnitellussa Mantsinen 60:ssä yhdistyy ketteryys, äly ja voima, ja koneessa on Mantsinen Telematic Systems (MTS) -etävalvontajärjestelmä vakiona.

”Haluamme tarjota entistä kohdennetumpia ratkaisuja myös terminaaleissa ja tehdasalueilla operoiville asiakkaillemme”, Tapio Pirinen summaa.

Mantsiselta muistutetaan myös, että yrityksen kilpailuetu markkinoilla on vahva käytännön osaaminen ja omat kokemukset materiaalinkäsittelystä.

”Oikean urakointityön tuoma tietotaito logistiikkapalveluistamme tuo totta kai etua koneenrakennukseemme. Olemme käsitelleet vuosien saatossa Mantsisen logistiikkapalveluiden kautta yli 500 miljoonaa kuutiota puuta, joten se toki antaa uskottavuutta neuvoillemme. Tiedämme tarkalleen, mitä arkihaasteita asiakkaillamme on, ja osaamme tarjota vastaukset heidän haasteisiinsa”, Tapio Pirinen kertoo.

Uusi Mantsinen 60 lanseerataan Bauma 2019 -messuilla Münchenissä 8.–14. huhtikuuta.

0tykkääjääTykkää