>

Nordic Giant – pohjaa syvemmältä

Boskalis Terramaren Nordic Giant on ruoppauslauttojen mestaruusluokkaa, ja kyseinen Liebherr 995 -kaivinkoneeseen perustuva kolossi on kiertänyt maailman meriä ja rantoja mitä haastavimmissa projekteissa. Astuimme kannelle viime syksynä Kotkan Mussalossa, jossa ruoppaajan tehtävänä oli mm. satama-altaan syventäminen. Aiheesta kerrottiin lisää Koneurakointi-numerossa 1/19, ja nyt aiheesta on nähtävissä myös video.

Kiertotalous vie Tana Oy:tä kasvuun

Sitä mukaa, kun eri valtiot ympäri maailman ottavat uusia askelmerkkejä kiertotalouden ja mm. muovin käsittelyn saralla jopa lainsäädännön keinoin, myös suomalaisen Tana Oy:n jätteenkäsittelykaluston vientimahdollisuudet kasvavat vauhdilla, Tana Oy:ltä kerrotaan. Asiaan vaikuttaa positiivisesti esimerkiksi Kiinan muovijätteen tuontikielto sekä EU:n muovistrategia, mutta myös kehittyvien valtioiden herääminen jätetilanteen suitsimiseen.

Vaikka kiinnostus jätteen uusiokäyttöön kasvaa ympäri maailman, jatkojalostusta ei voida tehdä, mikäli jätettä ei käsitellä ensin sopivaan muotoon. Tämä vaatii erikoisosaamista ja oikeanlaista teknologiaa, joka puolestaan on Tana Oy:n alaa. Tanan tuotannosta merkittävä osa menee vientiin, mutta kotimaan markkinaan panostetaan enemmän esimerkiksi tuomalla tarjolle kalustovuokrausmahdollisuuksia. Näin kynnys uusien konemallien kokeiluun madaltuu, kun taloudellinen riski on pienempi. Kiertotalous tuoneekin lähivuosina lukuisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia paitsi kierrätyslaitteiden valmistajille, myös niitä hyödyntäville asiakkaille, joten tällä alalla kannattaakin seurata kentän muutosta erityisen tarkkaavaisesti.

Ponsselle 2018 oli vahva vuosi

Ponsse julkisti tänään 19.2.2019 tilinpäätöksensä vuodelle 2018. Perusluvut olivat seuraavanlaiset:

– Liikevaihto oli 612,4 (Q1-Q4/2017 576,6) miljoonaa euroa eli kasvua 6,2%

– Liiketulos oli 61,7 (Q1-Q4/2017 67,4) miljoonaa euroa ja liiketulosprosentti 10,1 (11,7).

– Tulos ennen veroja oli 56,3 (Q1-Q4/2017 57,8) miljoonaa euroa.

– Liiketoiminnan rahavirta oli 61,3 (56,5) miljoonaa euroa.

– Omavaraisuusaste oli 54,0 (51,9) prosenttia.

– Tilauskanta oli 294,9 (124,6) miljoonaa euroa.

– Konsernin euromääräisen liikevoiton odotetaan olevan vuonna 2019 hieman suurempi kuin 2018.

Toimitusjohtaja Juho Nummela luonnehtii päättynyttä vuotta kiivaaksi kovan kysynnän, mittavan tehdasinvestoinnin ja haastavan komponenttisaatavuuden johdosta. ”Ponsse pärjäsi erinomaisesti ja saavutimme erittäin haastavasta tilanteesta huolimatta yli 10 prosentin kannattavuuden ja erinomaisen 61 miljoonan euron rahavirran. Pystyimme jatkamaan kasvuamme, vaikka samalla Vieremän tehtaan ylösajo rajoitti kapasiteettimme käyttöä. Valmistimme lähes saman määrän PONSSE-metsäkoneita kuin ennätysvuonna 2017”, Nummela kertoo.

Ponssen tilausvirta vuonna 2018 oli ennätyksellinen, joka johti myös toimitusaikojen venymiseen erittäin pitkäksi. Suurin markkina-aluekasvu tapahtui Venäjällä, seuraavana tulivat Suomi ja Ruotsi. Ponsse tiedottaa markkinatilanteen olleen suurimmassa osassa markkina-alueita erinomainen.

Vuosi 2018 ei ollut Ponsselle pelkkää konevalmistusta, vaan samalla panostettiin kovalla sykkeellä myös kehitykseen niin tuotteiden kuin tuotannonkin osalta. ”Lanseerasimme vuoden 2018 aikana hengästyttävän määrän uusia tuotteita. Esittelimme FinnMETKO-messuilla kymmenen uutta tuotetta ja merkittävää tuoteominaisuutta. Tuotekehityksemme, myyntimme ja markkinointimme ovat onnistuneet ja uudet tuotteet on otettu markkinoilla hyvin vastaan”, Nummela linjaa, ja muistuttaa myös Vieremän tehtaan investoinnin onnistuneen yli odotusten. ”Tehtaamme on kovassa iskussa ja kiitos siitä kuuluu Ponssen Vieremän tehtaan henkilöstölle. Vuosi 2018 oli kaikilta ponsselaisilta ja jakeluverkostoltamme erinomainen suoritus”, toimitusjohtaja summaa.

Metsjöltä koukkukärry teloilla

Kuva: Metsjö Ab

Ruotsalainen Metsjö Ab ottaa pehmeiden maiden pinnalla pysymisen tosissaan. Uusin innovaatio kärrypajalta on Metsjö MetaFlex 50-65 -koukkulaitekärry teloilla. Vaunun kippaus- ja kuljetuskapasiteetti on 18 tonnia, leveys telan reunasta reunaan 2862 mm, raideleveys 2100 mm ja telan leveys 762 mm. Telapituutta löytyy 3450 mm ja päälle voidaan vetää 5-6,5 metriä pitkä vaihtolava. Kippauskulma on 52° ja huippunopeus kärrylle on 40 kilometria tunnissa.

Kaiken lisäksi tämä malli on vasta pienemmästä päästä: jos 18 tonnin nauhakärry on vielä liian ujo kampe, Metsjöltä löytyy suurempaakin vaunua, ja kuormakapasiteetti voidaan tuplata jopa 36 tonniin.

FMG tuo lisää järeyttä keskikokoiseen lanaan

Uusi TLN250-tielana kasvattaa FMG:n tielanamallistoa, ja tällä kertaa pienemmästä päästä. Suuremmat mallit TLN570, TLN430 ja TLN370 ovat olleet markkinoiden järeimpien tielanojen joukossa ja niitä käytetään urakoitsijakäytössä mm. sorateiden kunnostuksessa ja polanteenpoistossa.

”Halusimme säilyttää isompien lanojen hyvät ominaisuudet ja työnjäljen, mutta niin, että veturiksi riittäisi 120-hevosvoimainen ja 5 tonnin painoinen traktori. Tässä onnistuttiin ja nyt tarjolla on selvästi pienempi, ketterämpi ja edullisempi lana, joka tekee erittäin hyvää jälkeä. Ainoa mistä joutuu tinkimään isompiin lanoihin verrattuna on työleveys”, kertoo markkinointijohtaja Jarkko Hyyrönmäki.

TLN250-tielanassa on FMG:n perinteinen rengaspakkeri, joka tasoittaa ja tiivistää lanatun pinnan. FMG:ltä tiedotetaan, että TLN250:ssä on myös isommista lanoista tuttu aisaohjaus, jonka ansiosta muutenkin kompakti lana on erittäin ketterä.

”Käyttäjät ovat arvostaneet TLN-lanojen joystick-ohjausta. Ohjaus voidaan kytkeä traktorin omaan joystickiin, jos traktorissa on riittävästi hydrauliikan liitäntöjä. Jos tarvitaan erillinen joystick, niin joystick ja näyttö kytketään yleensä käsinojaan tai sivupaneeliin. Joystickin liikesuunnat ja herkkyys voidaan säätää käyttäjän toiveiden mukaan. Joystick ohjaa lanan etuosassa olevan prosessorin avulla lanan liikkeitä tarkasti ja pehmeästi”, kertoo Hyyrönmäki.

TLN250-tielanan kaltevuutta voidaan säätää tien profiilin korjaamiseksi. Myös lanan etu- ja takapään korkeutta voidaan säätää erikseen. Mieleiseksi säädetty työsyvyys säilyy ennallaan, vaikka lana välillä nostetaan ylös ja lasketaan taas alas.

TLN250:n tekniset tiedot:

TyöleveysLisäsiivelläPituusTeriäPaino
250 cm290 cm670 cm42700 kg


X-Mersu-överit.

Viime syksynä suunnittelutoimisto Carlex kohautti pickup-maailmaa tuomalla Mercedes-Benz X -mallista oman kuusipyöräisen ja -vetoisen vedoksensa esille. Kyseinen konsepti ei myöskään ollut tarkoitus jättää suunnittelupöydälle, vaan tarkoituksena on jopa valmistaa rajoitettu määrä kyseistä 6×6-mallia pieni määrä niille, joiden taskussa tuohi on tarpeeksi kuivaa.

Mutta vuoden vaihteessa lyötiin kierroksia vielä enemmän suunnittelumyllyyn, sillä nyt Carlexin uusi Pickup Design -osasto on esitellyt enemmänkin katualustalle soveltuvan version tästä X-Mersun 6×6-versiosta. Kyseinen kinneri on suunniteltu kilparatakäyttöön turva-autoksi, ja sen kori on suurimmalta osaltaan hiilikuiturakenteinen – siis sitten joskus, kun se valmistuu. Joka nurkalla kiehnäävät keraamiset jarrut ja sekä edessä että takaa päivystävät vinssit nurmikolle kierähtäneiden kisaajien kalastelemiseksi. Muuten tekniikasta ei ole juuri vielä annettu tietoja, mutta eiköhän konehuoneessakin mennä hinnat päättyen -kategorian valinnoilla, vaikkakin ehkä Mersun katalogista poimittuna. Jäädään odottelemaan, realisoituuko suunnitelma.

Tehovalvontaa tulevalla viikolla

Poliisi valvoo tehostetusti raskasta liikennettä koko maassa maanantaista sunnuntaihin 18.- 24.2.2019.

Valtakunnalliseen tehovalvontaan osallistuvat kaikki poliisilaitokset. Valvontajakso on samalla osa Euroopan liikennepoliisiverkoston (TISPOL) Euroopan laajuista valvontateemaa.

Raskaan liikenteen valvonta on yksi poliisille asetetuista liikenneturvallisuustyön painopistealueista vuonna 2019. Valvonnan tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen sekä harmaan talouden ja kuljetusrikollisuuden torjunta.

”Liikenneturvallisuuden näkökulmasta valvontaa kohdennetaan aiemmilla valvontajaksoilla havaittuihin selkeimpiin epäkohtiin kuten ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen, kuorman varmistamiseen sekä ajoneuvojen kuntoon”, poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta sanoo.

Lisäksi tämän valvontajakson erityisteemana on ammattikuljettajien ajon aikaisen tarkkaamattomuutta aiheuttavien tekijöiden valvonta. ”Valvonnassa puututaan muun muassa kuljettajien puhelimien, tablettien ja kannettavien tietokoneiden käyttöön ajon aikana sekä näkökentän esteisiin kuten kojelaudan päälle rakennettuihin ja asennettuihin tasoihin tai tuulilasin kiinnitettyihin koriste-esineisiin. Varsinkin sellaisiin esineisiin ja esteisiin, jotka haittaavat kuljettajan näkyvyyttä ajosuunnassa oikealle”, Onninen kertoo.

Vuoden 2018 vastaavalla valvontajaksolla tarkastettiin 1973 ajoneuvoa joista yli neljännekselle jouduttiin antamaan tiedoksi joko sakko tai rikesakko ilmenneiden rikkeiden johdosta.

Kari Onnisen mukaan tälläkin kertaa tavoitteena on noin 1 800 – 2 000 ajoneuvon tarkastaminen.

Hitachi ZX85USB-6 esitellään Baumassa

Hitachin normaaliperäisten tela-alustaisten kaivinkoneiden pienimpään malliin eli ZX85:n esitellään Baumassa uusi sukupolvi. Kasivitonen nousee Zaxis-5A-sukupolvesta Zaxis-6-mallisukupolveen. Koneessa on aiemman 34-kilowattisen moottorin sijasta uusi 41,8 kilowatin EU-tason V moottori pakokaasun takaisinkierrätyksellä ja partikkelisuodattimella. Sen kerrotaan olevan paitsi aiempaa ympäristöystävällisempi, myös polttoainetaloudellisempi, ja varustettu ECO-tilan lisäksi myös tyhjäkäyntiautomatiikalla lisäsäästöjen saavuttamiseksi.

Hytin ja työskentelyn mukavuuteen on panostettu uuden ZX85USB-6:n myötä. Penkki on vakiona ilmajousitettu, ja hallintalaitteet on sijoiteltu sen ympärille helposti tavoitettaviksi. Työvalaistus on hoidettu luonnollisesti nykyaikaisilla LED-valoilla vakiona. Lisälaitehydrauliikan propo-ohjaus on saatavana tehdaslisävarusteena.

Huollon ja ylläpidon helppouteen on myös kiinnitetty huomiota esimerkiksi reilusti avautuvilla luukuilla, sähköisellä tankkauspumpulla ja puhaltimen irrotettavalla verkolla. Alavaunun rakenteita on muotoiltu siten, että muta ja muut maa-ainekset poistuvat pinnoilta helposti.

Koneurakointi 2/19

Lehti ilmestyy 14.2.2019

KONEET JA URAKAT

6 Rautaa rajalla

Vaalimaan raja-aseman ja rekkaparkin lumityöt ovat omaa luokkaansa.

22 Välitöntä voimaa!

Ponsse Bison Active Frame on CVT-vaihteistolla varustettu ajokone.

28 Ratikkataituri

Raitiotieallianssi hankki Lännen 8800K:n runsailla erikoisvarusteilla.

34 Supersuorittaja

Suomeen saapui joulun alla Volvon suurin dumpperi eli A60H.

42 Uudella koneella, kuudella pyörällä

Nisula N5 on uudistunut ja sen saa nyt myös kuusipyöräisenä versiona.

48 Vahvemmin vähemmällä

Sisu Polar Hybrid siirtää maa-aineksia pääkaupunkiseudulla.

52 Nostoja ja nostojen odottelua

Vekaransalmen siltatyö on edennyt jo nostovaiheisiin.

56 Uudistuksia A:sta alkaen

Valtra esitteli traktoriuudistuksia vuodelle 2019.

58 Vermon varma Valtra

Vermon raviradalla löydettiin hyötyä Auto-Guide-ohjauksesta.

62 Vihreän kullan aarrekartta

John Deeren TimberMatic Kartat -sovellus esittelyssä.

68 Matalalentoa!

Airbusin viimeinen lento Tallinnasta Schwarzwaldiin kulki matalalla.

72 Etujoukkoihin

Uuden Mercedes-Benz Sprinter -perheen edustaja koeajossa.

78 Kenttä-Pantteri

Finavian uusi Rosenbauer Panther on huipputeknologian edustaja.

84 Lavian Landsverk on reipas renki

Tuttua Rautaa -sarjassa esitellään Kockum-Landsverk KL-121B.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

71 Konepiirros – Ponsse Bison

77 Konttorin puolelta

Koneurakointi 2/19 lehden ilmoitukset

WinNova Cup kisattiin lauantaina!

Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan toimipiste Kullaalla järjesti 9.2. avointen ovien päivän ja osana mukavaa tapahtumaa oli metsäkoneen käytön mestaruuskilpailu joka myös WinNova Cupina tunnetaan.

Tämän aiemmista poikkeavan kilpailumuodon perusteella kerätyillä kokemuksella WinNovan väki aikookin kehittää lajia eteenpäin. Kisaajat olivatkin tyytyväisiä ensimmäisiin kokemuksiin kilpailusta, eikä kriittisiä parannusehdotuksia kuulunut. Seuraavaksi vastaavanlainen kilpailu saatetaankin järjestää jo elokuussa Länsirannikon Konepäivillä.

Tällä videolla nähdään esimerkki kilpailusta, radasta ja sen suorittamisesta. Kilpailijana Juho Palomäki ja koneena John Deere 1210G.

Kisa koski ajokoneen käyttöä ja käytiin näillä säännöillä:

  1. Kilpailija saa valita itse kilpailukoneen kilpailuun ilmoitetuista koneista, jotka olivat Puunkorjuu Juha Holm Oy:n Ponsse Buffalo ja John Deeren 1210G -demokone.
  2. Kilpailuradalla on maahan merkitty lähtö- ja maaliviiva, neljä erillistä varastopaikkaa, joissa kussakin on vain yhtä tavaralaatua, joka on merkitty samalla värimerkillä varastopaikkaan ja siihen tarkoitettuihin pölleihin sekä yksi ajoporttia ja yksi peruutustasku.
  3. Ennen suoritusta kilpailijalla on mahdollisuus tutustua kilpakoneeseen 10 minuutin ajan. Sen aikana kilpailija saa korjata varastopaikkojen pinoja niin halutessaan mutta kone on palautettava lähtöviivan taakse ennen ilmoitettua lähtöaikaa.
  4. Tutustumisajan kuluttua kilpailusuoritus ja ajanotto käynnistyvät tuomarin merkistä.
  5. Suorituksen ensimmäisessä osassa kaikki radan varastopaikoilla olevat pöllit kerätään koneen kuormatilaan.
  6. Kuormatulla koneella ajetaan radan päässä olevan portin läpi ja pöllit palautetaan varastopaikkojen aluspuiden päälle tavaralaaduittain siten, pöllin molemmat päät ovat aluspuiden päällä.
  7. Kun kuormatila on tyhjä, jatketaan suoritusta radan toiseen päähän, jossa kone käännetään peruuttamalla taskuun, josta palataan lähtöpisteeseen.
  8. Suoritus ja ajanotto päättyvät, kun kone pysähtyy paikkaan, josta kilpailusuoritus käynnistyi.
  9. Kilpailijoiden sijoituksen ratkaisee virhepisteillä korjattu kisa-aika.
  10. Suoritustapaa ei ole rajoitettu mutta koneen käsittelyn on oltava turvallinen. Kilpailun tuomari keskeyttää suorituksen näyttämällä kilpailijalle punaisen kortin, jos henkilöstön tai koneen turvallisuus vaarantuu. Punaisen kortin saatuaan on kilpailijan välittömästi pysäytettävä ja sammutettava kone. Keskeytettyä suoritusta ei saa jatkaa tai uusia.

Virhepisteitä tai pahimmassa tapauksessa hylky langetetaan seuraavissa tapauksissa:

Hylätyt pölkyt, sakko 10 s.

  • Pölkky ei ole aluspuilla.
  • Pölkky väärässä pinossa.
  • Pölkky puuttuu pinosta.

Portin siirtyminen, sakko 20 s.

  • Jokaisen porttipuun siirtyminen aiheuttaa yhden erillisen sakon.

Koura osuu kuormatilan ulkopuolelle, sakko 10 s.

  • Koura saa koskea rakenteisiin kuormatilan sisäpuolella mutta ei ulkopuolella.

Hylkäävät virheet

  • Puomi osuu koneen runkoon.
  • Koura tai puu osuu koneen etuvaunuun. 
  • Kone vaurioituu (kuljettajasta johtuvista syistä).
  • Kilpailuradan rakenteet vaurioituvat (kuljettajasta johtuvista syistä).
  • Pölkky vaurioituu käyttökelvottomaksi (pölkky joudutaan vaihtamaan uuteen).
  • Pölkyt eivät kulje kuormattuna osoitetun ajoportin läpi.

Virhepisteet vaikuttavat suoritukseen myös niin, että tasa-ajassa vähemmillä virheillä ajanut saa korkeamman sijoituksen.

Tulokset olivat seuraavanlaiset:

SijaKilpailijaKokonaisaikaSuoritusaikaSakkosekuntit
1Honkalatva Teemu6,226,220
2Varjus Teemu6,446,440
3Anttila Veli-Matti6,546,3420
4Ruohomaa Niko7,317,1120
5Soranummi Sakari7,317,0130
6Palomäki Juho7,367,0630
7Salonen Aki7,406,4060
8Aalto Antti7,577,1740
9Saarivirta Jaakko7,587,4810
10Määttä Ville-Veikko8,117,4130
11Helminen Juho8,478,2720


2,310tykkääjääTykkää