>

Epec avasi uuden sivun tulevaisuuteen Seinäjoella

Suomalainen teknologiateollisuuskenttä otti melkoisen harppauksen tulevaisuuteen torstaina 18.1. Seinäjoella, kun kotimainen, Ponsse-konserniin kuuluva teknologiayhtiö Epec avasi ESF1 eli Epec Smart Factory 1 -tehtaan. Älykäs ja ympäristöystävällinen tehdas valmistaa muun muassa ohjausyksiköitä, näyttöjä, sensoreita sekä tehonjakoyksikköjä ja telematiikkayksikköjä erilaisten liikkuvien työkoneiden ja hyötyajoneuvojen tarpeisiin

Suomalainen Ponsse-konserniin kuuluva teknologiayhtiö Epec avasi Seinäjoella uuden älykkään sekä ympäristöystävällisen Epec Smart Factory 1 (ESF1) -tehtaan. Tehtaassa valmistetaan muun muassa ohjausyksiköitä, näyttöjä, sensoreita sekä tehonjakoyksikköjä ja telematiikkayksikköjä erilaisten liikkuvien työkoneiden ja hyötyajoneuvojen tarpeisiin. Teknologiavalmistuksen lisäksi Epec myös suunnittelee ja kehittää järjestelmiä ja ohjelmistoja kansainvälisten koneenvalmistajien tarpeisiin. Tällä hetkellä Epecin asiakkaisiin lukeutuu jo yli 200 erilaista kone- ja hyötyajoneuvovalmistajaa ympäri maailman. Kaikkia nimiä ei luonnollisesti ole kumppanussopimusten nojalla julkistettu, mutta monille tuttuja nimiä ovat luonnollisesti Ponssen lisäksi esimerkiksi Sandvik, Tana, Liebherr, Multilift, Bednar, Husqvarna ja Metso.  

18.1.2024 avatun Epecin EFS1-tehtaan nauhanleikkausseremoniassa Seinäjoella tehtaan ottivat virallisesti käyttöön Ponsse Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Jarmo Vidgren, pääministeri Petteri Orpo, Epec Oy:n toimitusjohtaja Jyri Kylä-Kaila sekä Ponsse Oyj:n toimitusjohtaja Juho Nummela.


Huipputeknologinen tehdas on merkittävä investointi Epecille, ja vaikka summaa ei paljasteta, on helppo uskoa kyseessä olevan paitsi rahallisesti merkittävä, myös tulevaisuuden odotuksiin peilaten erittäin tärkeä päätös. Investoinnin mainitaan olevan linjassa yrityksen kasvutavoitteiden ja vastuullisuussitoumusten kanssa. Epecin toimitusjohtaja Jyri Kylä-Kaila toteaakin: ”Vastuullisuustavoitteet ohjaavat myös teknologiamurrosta työkone- ja hyötyajoneuvosektorilla. Murros lisää kiihtyvällä vauhdilla digitalisaatiota ja sähköistymistä työkoneissa ja ajoneuvoissa. Epecin tuotteet ovat keskeisessä roolissa mahdollistamassa vastuullisempien työkoneiden ja hyötyajoneuvojen kehittämistä. Ne tarjoavat ratkaisuja sähköisten järjestelmien ja ohjausjärjestelmien integroimiseen, optimoivat koneiden tehokkuutta ja edistävät tuottavuutta, samalla vähentäen päästöjä. Tuotteillamme mahdollistetaan tie kohti nollapäästöisiä työkoneita. Tehdas tarjoaa meille merkittävän kasvumahdollisuuden ja asiakkaidemme menestyksen jatkossakin.”

Epecin uusissa huippumoderneissa tuotantotiloissa kapasiteetin lisäys aiempaan nähden on huomattavaa. Myös tulevaisuuden laajentumismahdollisuudet on otettu hyvin huomioon.

Voidaankin luonnehtia Epecin ymmärtäneen hyvin varhaisessa vaiheessa sen, että tulevaisuudessa kysyntää erilaisille raskaan käytön järjestelmille ja huipputeknologian komponenteille on yhä enenevissä määrin. Kyseessä ei tietenkään ole pelkästään nollapäästöisyyteen pyrkiminen, vaikka se aihe usein julkisessa keskustelussa pinnalla onkin. Täytyy myös muistaa, että tällaisella teknologialla haetaan uusilta koneilta lisäksi kasvanutta tuottavuutta ja käytön sujuvoittamista esimerkiksi erilaisilla automaatiolla ja älykkäällä ohjaamisella.

Vaikka Epecillä on useita asiakkaita ympäri maailman, ei kotimaista metsäkonevalmistusta ja emoyhtiötä ole tietenkään unohdettu. Ponsse-komponenttien tuotanto ja uusien teknologioiden kehittäminen jatkossa tukee sekä Epecin että Ponssen kehitystä molemminpuolisesti.

”Olemme erittäin innostuneita Epecin uudesta tehtaasta. Teknologian nopea kehitys ja kasvavat vastuullisuusvaatimukset antavat Epecille oivan mahdollisuuden osaltaan mahdollistaa nollapäästöisyyteen tähtäävää teknologiaa. Ponssen visiona on olla vastuullisen metsätalouden halutuin yhteistyökumppani, ja tämä velvoittaa rohkeaan kehitystyöhön myös ympäristöä ajatellen. Ponsse pyrkii tuote- ja palvelukehityksessään kohti ilmasto- ja ympäristöystävällisempiä ratkaisuja. Seinäjoelle noussut tehdas on konkreettinen askel kohti tätä sekä tuotetarjoaman että päivittäisen toiminnan osalta. Epec tukee Ponssen teknologista kehitystä ja mahdollistaa osaltaan tulevaisuuden kasvuamme”, kertoo Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela.

Elektroniikkaa Suomesta kestävällä mallilla.

ESF1:n kerrotaan tavoittelevan käytönaikaista hiilineutraaliutta, ja se käyttää kestäviä valmistusprosesseja, kuten nykypäivänä pitää ollakin. Tehtaan pinta-ala on 8500 neliömetriä ja sen energiatehokkaisiin ratkaisuihin kuuluvat yli 600 aurinkopaneelin sähköntuotto (210 MWh / vuosi) sekä maalämpöjärjestelmä. Lämmön talteenotto on toteutettu tehokkailla neulalämmönvaihtimilla, ja jäähdytysenergian tarvetta vähentää merkittävästi toimistoseinässä oleva alumiinisäleikkö. Kaikki sähkö ja lämmitysenergia hankitaan uusiutuvista lähteistä.



Epecillä luonnehditaan hankkeen edenneen alusta loppuun suunnitellun aikataulun mukaisesti. Epec muutti pääkonttorinsa ja tuotantonsa uusiin tiloihin loppuvuodesta 2023. Laajentuneet ja modernit tuotantotilat mahdollistavat valmistusprosessien optimoinnin ja materiaalivirtojen hallinnan parantamisen. Tehtaan avajaisia vietettiin virallisesti 18. tammikuuta.
Vanha tehdas Seinäjoen Tiedekadulla tuotti vuonna 2023 yhteensä noin 100 000 erillistä tuotetta. Uuden tehtaan kapasiteetti on nyt noin nelinkertainen ja sille on varattu lisäksi runsaasti laajenemisvaraa niin nykyisen rakennuksen puitteissa kuin myös mahdollisen lisärakentamisen myötä.

”Digitalisaatio ja kestävyys ovat ESF 1:n ytimessä”, kertoo hanketta ohjannut Epecin toimitusketjun johtaja Eeva Koskela. ”Automaatio, datan hyödyntäminen ja huolellinen suunnittelu takaavat paitsi tuottavuuden myös työturvallisuuden ja -mukavuuden. Tehdas on suunniteltu ja varusteltu vastaamaan asiakastarpeisiin ja tiukkoihin laatuvaatimuksiin entistä paremmin. Kokonaisuudessaan testaus- ja tuotantoteknologia ovat huipputasoa. Muuttoprojekti eteni sujuvasti, ja tilat palvelevat Epecin tarpeita erinomaisesti.”

Ennen virallisia avajaisia medialle tarjoutui mahdollisuus käydä myös jälleen tutustumassa Ponsse EV1 -metsäkoneeseen savotalla. Sähköhybridimetsäkonetta on olemassa kaksi kappaletta, mutta valmistukseenottopäätöstä ei ole vielä tällä hetkellä Ponssen teknologia- ja tuotekehitysjohtaja Juha Ingbergin mukaan tehty.

Tractor Kingiin kolme uutta kokoa

Vaativiin metsä-, maansiirto- ja infrarakennustöihin suunniteltu Nokian Tyres Tractor King -rengasperhe laajenee kolmella uudella koolla, 600/65R28 etuakselille sekä 710/70R38 ja 800/70R38 taakse. 

Nokian Tyres Tractor King -rengasperheen runsain vetosärmin varustettu pintakuvio tarjoaa valmistajan mukaan erinomaista pitoa vahvistetun rungon ja erityisen metsätöihin tarkoitetun kumiseoksen lisätessä renkaan luotettavuutta. Kolmen uuden koon myötä Tractor Kingit tulevat yhä useamman traktorin ja traktorinkäyttäjän saataville.

“Oikean kokoinen rengas on elintärkeä traktorin optimaaliselle suorituskyvylle”, kertoo Teemu Vainionpää, Nokian Renkaiden Senior Product Manager. ”Laajasta kokovalikoimasta käyttäjät voivat valita kulloiseenkin käyttöön parhaiten sopivan, jolloin työn tehokkuus ja tuottavuus paranevat.”

Kasvavat koneet, raskaat kuormat ja tehokkaat työlaitteet kysyvät renkaalta kantavuutta. Suurin uusista takarengasvaihtoehdoista, 800/70R38, nostaa kantavuuden uudelle tasolle. 

“Uudella renkaalla on koko Tractor King -tuoteperheen korkein kantavuus kantavuusindeksin ollessa 183”, Teemu Vainionpää kertoo. ”Leveämmät takarenkaat tarjoavat enemmän vetokykyä ja kestävyyttä, mistä on erityistä hyötyä tehokkaissa vetotöissä maansiirtotyömailla.”

Kolme uutta Tractor King -kokoa – 600/65R28, 710/70R38 ja 800/70R38 – ovat tilattavissa 11. tammikuuta 2024 alkaen.

John Deere Forestry ostaa metsäkoneiden huoltoliiketoiminnan Nastolan Forest Huolto Oy:ltä 

Huoltoliiketoiminnan hankinta kuuluu sarjaan investointeja, joilla John Deere Forestry Oy vahvistaa asiakastukea päämarkkinoillaan. Hankinta kasvattaa omien asiakaspalvelukeskusten määrän seitsemään. 

John Deere perusti varaosamyymälän ja varaston Mikkeliin vuonna 2022. Nyt asiakastukea vahvistetaan huoltoliiketoiminnan hankinnan myötä John Deere Forestry Oy:n ja Nastolan Forest Huolto Oy:n välisessä kaupassa. Huollon resurssit kasvavat merkittävästi ja myös John Deere Forestry Oy:n Mikkelin toimipiste on jatkossa kokonaisvaltainen asiakaspalvelukeskus, jossa sijaitsee konemyynti, varaosat, huoltopalvelut sekä tekninen tuki. 

John Deere jatkaa toimintaa samoissa toimitiloissa Arinakatu 22:ssa. Toimitilojen huoltohallin varusteisiin investoidaan merkittävästi ja tämä tulee kasvattamaan yhdessä suuremman henkilöstöresurssin kanssa Mikkelin toimipisteen huoltokapasiteetin kaksinkertaiseksi. 

”Olemme johdonmukaisesti investoineet asiakastuen parantamiseen Suomessa. Uusi asiakaspalvelukeskus valmistui Rovaniemelle vuonna 2022 ja nyt investoimme Mikkeliin. Näemme Etelä-Savon erittäin merkittävänä alueena puunkorjuussa”, kertoo Suomen aluejohtaja Mika Hannonen

”Tämä investointi tulee lisäämään huoltokapasiteettia ja vahvistamaan jälkimarkkinapalveluita kokonaisuudessaan”, toteaa jälkimarkkinointipäällikkö Mikko Borgström. Investoinnin suunnittelussa on otettu huomioon alueen asiakkaiden toiveet. ”Työturvallisuus, -ergonomia ja viihtyvyyteen panostaminen ovat olleet tärkeitä tekijöitä investointia suunniteltaessa”, Borgström jatkaa. 

Pitkäaikainen yhteistyökumppanimme Nastolan Forest Huolto Oy jatkaa edelleen John Deeren sopimushuoltona Nastolan toimipisteellä. 

”Tämä muutos antaa meille hyvät lähtökohdat edelleen kehittää ja laajentaa John Deere -metsäkoneiden asiakaspalvelua Nastolan toimipisteellä”, kertoo Nastola Forest Huolto Oy:n toimitusjohtaja Ismo Koponen

Kalle Virtala Metsätyö Oy: aluemyyntipäälliköksi

Metstyö Oy on nimittänyt Kalle Virtalan metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi päätoimialueenaan keskinen Suomi.

Insinööri Kalle Virtala (43) on nimitetty 1.1.2024 alkaen Metsätyö Oy:n metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi, toimipaikkanaan yhtiön Jyväskylän toimipiste. Virtala, jonka päämyyntialueena on keskinen Suomi tuli Metsätyö Oy:hyn Suomen Rakennuskone Oy:n konemyyjän paikalta. Tätä aikaisemmin hän oli useita vuosia Ab Volvon kuorma-auto- sekä konemyynnissä.

Metsätyö Oy myy ja markkinoi pääasiassa oman konsernin, ruotsalaisen Olofsfors Ab:n ja Iggesund Ab:n valmistamia metsäkonevarusteita, teiden kunnossapidossa käytettäviä tieteriä sekä maanrakennuskoneiden kauha- ja kulutusteräksiä. Yhtiöllä on Suomessa palveluksessa 20 henkilöä ja Jyväskylän lisäksi toimipisteet Hämeenlinnassa sekä Rovaniemellä.

Jani Leppä Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi

Jani Leppä on nimitetty 01.01.2024 alkaen Nisula Forest Oy:n aluemyyntipäälliköksi vastuualueenaan Suomi.

Jämsän Hallissa toimiva metsäkone- ja lisälaitevalmistaja Nisula Forest Oy tiedottaa nimitysuutisesta. Jani Leppä on nimitetty tammikuun 2024 alusta lähtien aluemyyntipäälliköksi Suomen markkina-alueelle.

”Janilla on erittäin vahva käytännön osaaminen koneellisesta puunkorjuusta sekä pitkä työura Nisula Forest Oy:lla. Pitkän linjan metsäkoneenkuljettajana Jani ymmärtää hyvin asiakastarpeet ja on mitä parhain henkilö vastaamaan Nisula Forest tuotteiden myynnistä Suomessa”, kertoo Timo Savornin, Myynti ja Markkinointijohtaja Nisula Forest Oy:stä.

Keslan proC i -kärkiohjaus traktorikuormaimiin on valmis

Kesla esitteli vuoden 2022 FinnMETKO-messuilla esimakua KESLA proC i -kärkiohjauksesta traktorikuormaimiin. Ohjausjärjestelmä on käynyt läpi mittavat testaukset ja on nyt valmis myyntiin.

Myyntiin tuleva ohjausjärjestelmä on Keslan omaa käsialaa. Ohjausta myydään kärkiohjauksella ja päätyvaimennuksilla varustettuna. Se on saatavana KESLA 320-sarjan kuormaimiin eli 325T ja 326T-malleihin.

”Järjestelmä on kokonaan Keslan omaa työtä. Se mahdollistaa ominaisuuksien ketterämmän kehittämisen myös muuttuvien asiakastarpeiden mukaisesti”, kertoo liiketoimintajohtaja Markku Lappalainen Kesla Oyj:stä.

Kesla on yhdistänyt proC i -kärkiohjaukseen myös etähallinnan. Etähallinta tuo turvaa käyttäjälle, sillä se mahdollistaa suoran teknisen tuen tehtaalta käsin. Etäyhteyden avulla tehtaan tekninen tuki näkee saman näkymän kuin kuljettaja. Etäyhteydessä voidaan asiakasta tukea mm. ongelmanratkaisussa ja säädöissä.

Ohjaus on ollut laajassa testikäytössä

KESLA proC i -kärkiohjauksen kehitys aloitettiin jo kuutisen vuotta sitten. Hyvän pohjan ohjausjärjestelmän rakentamiselle kerrotaan antaneen asiakkaiden suosioon noussut KESLA proC -ohjaus. Uusi kärkiohjaus on nyt ollut asiakkaiden testattavana kolme vuotta. Testejä kuvaillaan tehdyn armotta eri olosuhteissa aina helteistä räntäsateisiin ja paukkupakkasiin. Käyttökohteet ovat olleet niin metsätöitä, urakointia kuin raskasta maatalouskäyttöä. ”Testiasiakkaiden palaute on ollut yksinomaan positiivista sekä ohjauksen että sen käytettävyyden osalta”, toteaa liiketoimintajohtaja Markku Lappalainen.

Kärkiohjauksessa ohjataan nimenomaan nosturin kärkeä, ei erikseen nosto- tai siirtopuomia tai jatketta. Tämä helpottaa ohjaustavan omaksumista ja näkyy myös tuottavuudessa. Metsätehon teettämässä tutkimuksessa kärkiohjauksen tuottavuus verrattuna sähköiseen kaksivipuohjaukseen oli yli 24 %.

Kärkiohjauksen mukana tulevan päätyvaimennuksen kerrotaan tekevän käytöstä jouhevaa ja pehmeää, kun ääriliikkeiden aiheuttamia tärähdyksiä ei ole. Sekä kärkiohjaus että päätyvaimennus on mahdollista kytkeä pois päältä, mikäli se on työn kannalta järkevämpää. Ohjausjärjestelmän käyttö tapahtuu reilun kokoiselta kosketusnäytöltä, jonka valikot ovat selkeät.

Keslan proC i -järjestelmään on mahdollista tallentaa kymmenen erilaista asetuskokonaisuutta. Tyypillisiä ovat esimerkiksi omat asetukset risujen käsittelyyn, puun käsittelyyn tai paalien käsittelyyn tai asetukset kylmillä öljyillä ja lämpimillä öljyillä ajettaessa. 

Ergonomisuutta on tuotu varusteluun esimerkiksi uudenmallisessa kyynärnojassa. Kyynärnojan kerrotaan olevan hyvin säädettävissä erikokoisille kuskeille sopivaksi. Joystickin pohja on valmistajan mukaan muotoiltu niin, että ote pysyy rentona. Ohjausjärjestelmässä toistuvasti käytettävät stand by- ja on/off-painikkeet on siirretty kyynärnojaan minimoiden käsien liikkeiden tarpeen.

”Erityistä kiitosta testiasiakkaat ovat antaneet siitä, että liikkeitä voi säätää livetilassa, nosturin käytön aikana, jolloin säädön vaikutus näkyy heti”, toteaa Lappalainen. 

Kesla on julkaissut myös materiaalia, jonka luvataan helpottavan uusiin ominaisuuksiin tutustumista myös itsenäisesti ajankohdasta riippumatta vaikkapa älypuhelimen kautta. Lisätietoa materiaalista kerrotaan saavan lähimmältä jälleenmyyjältä. ProC i -kärkiohjauksen virallinen myynti alkaa tammikuun 2024 alusta ja se on saatavana alkuun Keslan 325T ja 326T-kuormaimiin.

Rekisteröinnit 2023: Volvo ja Ford kärjessä

Vuoden 2023 rekisteröintitilastot on julkaistu, ja päättynyttä vuotta leimasi erityisesti edeltäneiden vuosien tilauskannan purkautuminen komponenttipulan hellitettyä. Kilvitettyjen kuorma-autojen määrä oli vuonna 2023 yhteensä 3949 kappaletta ja rekisteröintiykköseksi päätyi jälleen Volvo. Pakettiautoja rekisteröitiin 11023 kappaletta, ja kuninkuuden vei hiuksenhienosti Ford 2394 autolla.

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin päättyneen vuoden aikana yhteensä 3 949, mikä on 18,2 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Kuorma-autojen vahva vuosina 2021–2022 kertynyt tilauskanta purkautui pääosin kesän ja syksyn aikana. Joulukuussa kuorma-autojen rekisteröinnit (248) jäivät 13,0 prosenttia vuoden 2022 joulukuuta pienemmiksi. Kuorma-autojen rekisteröinneissä nähtiin elokuussa poikkeuksellinen kasvu, sillä EU-laajuinen ajopiirturivaatimus aikaisti rekisteröintejä elokuulle piirturien saatavuuspulan takia.

Raskaita vähintään 16 tonnin kuorma-autoja ensirekisteröitiin 2 892, mikä on 19,5 prosenttia edellisvuotta enemmän. Keskikokoisia 6–16 tonnin autoja meni kilpiin 195, mikä on 12,1 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja ensirekisteröitiin 862, mikä on 15,4 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.

Merkki1-12/2023Markkinaosuus (%)1-12/2022Markkinaosuus (%)Kumulatiivinen muutos (%)
1.Volvo1 20930,61 05731,614,4
2.Scania90923,075322,520,7
3.Mercedes-Benz78619,957217,137,4
4.Ford2466,21745,241,4
5.Iveco1333,41444,3-7,6
6.Daf1142,91083,25,6
7.Toyota Truck Masters1032,61053,1-1,9
8.Man942,4802,417,5
9.Renault751,91013,0-25,7
10.Sisu441,1230,791,3
 YHTEENSÄ3 71394,03 11793,319,1
 Muut2366,02246,75,4
 KAIKKI YHTEENSÄ3 949100,03 341100,018,2

Pakettiautojen rekisteröinnit jäivät vuoden 2022 lukemista

Pakettiautoja ensirekisteröitiin vuonna 2023 yhteensä 11 023, mikä on noin 1,5 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2022. Joulukuussa pakettiautoja ensirekisteröitiin 860, joka on 18,9 prosenttia vähemmän kuin joulukuussa 2022. Uusia pakettiautoja on viime vuosikymmenellä ensirekisteröity vuosittain keskimäärin 13 000.

Uudet pakettiautot ovat edelleen pääosin dieselkäyttöisiä, mutta vuonna 2023 myös sähköpakettiautojen osuus lähti ripeään kasvuun. Noin 83 prosenttia viime vuonna rekisteröidyistä pakettiautoista oli dieselkäyttöisiä ja noin 14 prosenttia sähkökäyttöisiä, kun sähkön osuus rekisteröinneistä jäi vielä vuonna 2022 noin 6 prosenttiin.

Merkki1-12/2023Markkinaosuus (%)1-12/2022Markkinaosuus (%)Kumulatiivinen muutos (%)
1.Ford2 39421,72 25220,16,3
2.Volkswagen2 29520,81 75915,730,5
3.Toyota1 56714,21 51113,53,7
4.Mercedes-Benz1 50713,71 93617,3-22,2
5.Citroen8707,97176,421,3
6.Renault8007,31 14010,2-29,8
7.Peugeot5024,64854,33,5
8.Opel3763,44083,6-7,8
9.Nissan2131,91050,9102,9
10.Fiat1331,22552,3-47,8
 YHTEENSÄ10 65796,710 56894,40,8
 Muut3663,36255,6-41,4
 KAIKKI YHTEENSÄ11 023100,011 193100,0-1,5

Neste luopuu raakaöljystä Porvoossa

Nesteen Porvoon öljynjalostamolla tullaan yhtiön mukaan asteittain luopumaan raakaöljystä ja laitos muutetaan sitä mukaa uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujen jalostamoksi.

Nesteen vuonna 2022 käynnistämä strateginen selvitys on valmistunut ja yhtiö aloittaa Porvoon öljynjalostamon asteittaisen muuttamisen johtavaksi uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujen jalostamoksi. Suunniteltu muutos etenee vaiheittain ja vaatii useita erillisiä investointipäätöksiä seuraavan vuosikymmenen aikana ennen muutosohjelman tavoitteena olevaa 2030-luvun puoliväliä. 

Yhtiö arvioi pitkän aikavälin kapasiteettipotentiaalin muutoksen jälkeen olevan noin 3 miljoonaa tonnia uusiutuvia ja kiertotaloustuotteita, kuten uusiutuvaa dieseliä, uusiutuvaa lentopolttoainetta sekä uusiutuvia että kierrätettyjä syöttöaineita polymeeri- ja kemian teollisuudelle. Muutosohjelman arvioitu kokonaisinvestointi on noin 2,5 miljardia euroa. 

“Fossiilisten polttoaineiden kysyntä on laskussa perinteisillä markkinoillamme uusiutuvien polttoaineiden ja sähköistymisen kasvavan osuuden vuoksi. Olen innoissani voidessani aloittaa muutossuunnitelman toteuttamisen, jonka avulla luomme Porvoon jalostamolle kestävän tulevaisuuden. Vuosikymmenien jalostuskokemuksemme, erityisosaamisemme haastavien raaka-aineiden jalostamisessa sekä ammattitaitoinen henkilöstömme mahdollistavat tämän muutoksen”, sanoo Markku Korvenranta, Öljytuotteet-liiketoimintayksikön johtaja.

Porvoon suunniteltu muutos edesauttaa Nesteen ilmastositoumusten toteutumista. Lopulliseen ajoitukseen raakaöljystä uusiutuviin ja kierrätettyihin raaka-aineisiin siirtymiselle vaikuttavat polttoainemarkkinoiden kysynnän kehittyminen, lainsäädännön kehitys ja muutosohjelman edistyminen.

Proace Max vie Toyotan uuteen luokkaan

Toyota on ilmoittanut tuovansa markkinoille uuden Proace Max -pakettiauton. Auto toki sinänsä on jo tuttu tuote yhteistyömerkkien osalta, mutta Toyotalle itselleen tämä kokoluokka on tuore aluevaltaus.

Proace Max tulee kookkaiden pakettiautojen luokkaan jakamaan markkinakakkua, jota sama auto osaltaan jakaa jo toisilla merkeillä varustettuna. Kyseessähän on nimittäin tuttu, joskin syksyllä 2023 uudistunut Stellantis-ratkaisu, josta on veistetty Citroën Jumper, Fiat Ducato, Opel Movano ja Peugeot Boxer. Nyt samaan pöytään asettuu myös siis Toyota. Suuria eroja ei Toyotakaan tähän autoon loihdi, mutta nyt valmistajalla on siis ensimmäisen kerran tilavaa tarjottavaa jopa 17 kuutioon saakka. Auto on saatavana myös esimerkiksi alustaversiona, joka mahdollistaa lavaratkaisujen toteuttamisen. Myös miehistöohjaamo kuuluu valikoimaan. Samalla kierroksella uudistetaan myös Toyotan pakutarjonnan tähänastinen kanta, eli Proace ja Proace City. Muutoksia tehdään lähinnä keulan ulkonäköön, varsinaisen perustekniikan ollessa edelleen niin ikään Stellantis-yhteistyön hedelmää.

Ja koska elämme jo vähintään toinen jalka tulevaisuudessa, pitää puhua tietenkin myös siitä sähköstä. Näitä mainittuja pakettiautoja tulee saamaan akkuvetoisena, mutta niin ikään Hiluxiin asennetaan sähkökulkua, tosin vain hybridinä: Hilux Hybrid 48V on yhdistelmä nelisylinteristä 2,8 litran dieseliä sekä ajoakun tukemaa 48 voltin sähkömoottoria. Näillä eväillä kerrotaan polttoaineenkulutusta sahattavan jopa 10% pienemmäksi. Kaikki mainitut tuotteet tulevat saataville vuoden 2024 aikana.  

Petter Sirkka aloitti ProSilva-myyjänä

Petter Sirkka on aloittanut 2.1.2024 ProSilva Oyj:n konemyyjänä.

ProSilva tiedottaa nimityksestä myynnin puolelta. Petter Sirkka on aloittanut konemyyjänä talossa tammikuun alussa. Petterillä on vankka kokemus metsäkonemyynnistä alan eri toimijoiden palveluksessa. Hänen varsinainen myyntialueensa sijoittuu Vaasa-Jyväskylä-Joensuu linja pohjoispuolelle, mutta Ruovedeltä vakuutetaan, että Petteriin voi olla yhteydessä mistä päin Suomea tahansa.

0tykkääjääTykkää