>

40 000. Claas Jaguar valmistui

Kuvat: Claas

Claasin Harsewinkelin tehtaalta on vastikään valmistunut 40 000. Jaguar-ajosilppuri. Ensimmäinen Jaguar näki päivänvalon vuonna 1973 ja kehitys on kehittynyt tuosta vuosiluvusta melkoisia harppauksia. Ajosilppurin tarve lisääntyi 1960-luvun lopulla maailmalla, sillä maissin kasvatus oli hurjassa nosteessa, ja niinpä sen korjuuseenkin kaivattiin lisää tehoja.

Claasilla ymmärrettiin tämän segmentin mahdollisuudet ja niinpä ensimmäinen Jaguar-malli, 60 SF, valmistui kesäkuussa 1973. Vuonna 1976 valmistui kehittyneempi 80 SF, jossa oli jo tuohon aikaan mm. automaattinen sarkaohjausjärjestelmä. Ykkössukupolven mallistoon lisättiin vielä 70 SF, jonka jälkeen maailma olikin valmis ottamaan vastaan vuonna 1983 seuraavan Jaguar-sukupolven, johon kuuluivat 675, 680, 685 ja 690. Näiden koneiden myötä Claasista tuli ajosilppureiden markkinajohtaja Euroopassa.

Claas Jaguar 60 SF
Jaguar 690, 685, 680 ja 675 vuodelta 1983

Jaguar 800 -sarja nähtiin ensi kertaa vuonna 1993, ja jälleen oli kehitystä tapahtunut. Moottorit oli nyt asennettu käänteisesti taka-akselin taakse, jolloin saatiin aikaan yksinkertaisempi suoravetoinen voimansiirto, parempi jäähdytys ja helpompi huollettavuus. Tätä tapaa käytetään standardinomaisesti yhä edelleen.

Jaguar 880 vuodelta 1994

Ensimmäisiä hevosvoimarajapyykkejä rikottiin vuonna 2001, kun 900-sarjalaiseen Jaguariin asennettiin yli 600-hevosvoimainen (605 hp) moottori. Samalla myös ohjaamoa tuotiin kohti sitä nykypäivän huipputeknistä työympäristöä, joihin uusissa Jaguareissa on jo totuttu. Sittemmin Jaguarin uusia malleja on nähty esimerkiksi vuonna 2008 ja 2014, ja joka kerta peliin on tuotu yhä enemmän ominaisuuksia erityisesti helpomman, varmemman ja tehokkaamman käytön mahdollistamiseksi. Aivan viimeisimpiä innovaatioita on viime vuonna mallistoon tuotu tela-alustainen Terra Trac -vaihtoehto, jossa eturenkaat on korvattu telastoilla. Niinpä ei olekaan suuri ihme, että myös tämä 40 000. Jaguar on nimenomaan tällainen 960 Terra Trac.

Nordic Giant – pohjaa syvemmältä

Boskalis Terramaren Nordic Giant on ruoppauslauttojen mestaruusluokkaa, ja kyseinen Liebherr 995 -kaivinkoneeseen perustuva kolossi on kiertänyt maailman meriä ja rantoja mitä haastavimmissa projekteissa. Astuimme kannelle viime syksynä Kotkan Mussalossa, jossa ruoppaajan tehtävänä oli mm. satama-altaan syventäminen. Aiheesta kerrottiin lisää Koneurakointi-numerossa 1/19, ja nyt aiheesta on nähtävissä myös video.

Kiertotalous vie Tana Oy:tä kasvuun

Sitä mukaa, kun eri valtiot ympäri maailman ottavat uusia askelmerkkejä kiertotalouden ja mm. muovin käsittelyn saralla jopa lainsäädännön keinoin, myös suomalaisen Tana Oy:n jätteenkäsittelykaluston vientimahdollisuudet kasvavat vauhdilla, Tana Oy:ltä kerrotaan. Asiaan vaikuttaa positiivisesti esimerkiksi Kiinan muovijätteen tuontikielto sekä EU:n muovistrategia, mutta myös kehittyvien valtioiden herääminen jätetilanteen suitsimiseen.

Vaikka kiinnostus jätteen uusiokäyttöön kasvaa ympäri maailman, jatkojalostusta ei voida tehdä, mikäli jätettä ei käsitellä ensin sopivaan muotoon. Tämä vaatii erikoisosaamista ja oikeanlaista teknologiaa, joka puolestaan on Tana Oy:n alaa. Tanan tuotannosta merkittävä osa menee vientiin, mutta kotimaan markkinaan panostetaan enemmän esimerkiksi tuomalla tarjolle kalustovuokrausmahdollisuuksia. Näin kynnys uusien konemallien kokeiluun madaltuu, kun taloudellinen riski on pienempi. Kiertotalous tuoneekin lähivuosina lukuisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia paitsi kierrätyslaitteiden valmistajille, myös niitä hyödyntäville asiakkaille, joten tällä alalla kannattaakin seurata kentän muutosta erityisen tarkkaavaisesti.

Ponsselle 2018 oli vahva vuosi

Ponsse julkisti tänään 19.2.2019 tilinpäätöksensä vuodelle 2018. Perusluvut olivat seuraavanlaiset:

– Liikevaihto oli 612,4 (Q1-Q4/2017 576,6) miljoonaa euroa eli kasvua 6,2%

– Liiketulos oli 61,7 (Q1-Q4/2017 67,4) miljoonaa euroa ja liiketulosprosentti 10,1 (11,7).

– Tulos ennen veroja oli 56,3 (Q1-Q4/2017 57,8) miljoonaa euroa.

– Liiketoiminnan rahavirta oli 61,3 (56,5) miljoonaa euroa.

– Omavaraisuusaste oli 54,0 (51,9) prosenttia.

– Tilauskanta oli 294,9 (124,6) miljoonaa euroa.

– Konsernin euromääräisen liikevoiton odotetaan olevan vuonna 2019 hieman suurempi kuin 2018.

Toimitusjohtaja Juho Nummela luonnehtii päättynyttä vuotta kiivaaksi kovan kysynnän, mittavan tehdasinvestoinnin ja haastavan komponenttisaatavuuden johdosta. ”Ponsse pärjäsi erinomaisesti ja saavutimme erittäin haastavasta tilanteesta huolimatta yli 10 prosentin kannattavuuden ja erinomaisen 61 miljoonan euron rahavirran. Pystyimme jatkamaan kasvuamme, vaikka samalla Vieremän tehtaan ylösajo rajoitti kapasiteettimme käyttöä. Valmistimme lähes saman määrän PONSSE-metsäkoneita kuin ennätysvuonna 2017”, Nummela kertoo.

Ponssen tilausvirta vuonna 2018 oli ennätyksellinen, joka johti myös toimitusaikojen venymiseen erittäin pitkäksi. Suurin markkina-aluekasvu tapahtui Venäjällä, seuraavana tulivat Suomi ja Ruotsi. Ponsse tiedottaa markkinatilanteen olleen suurimmassa osassa markkina-alueita erinomainen.

Vuosi 2018 ei ollut Ponsselle pelkkää konevalmistusta, vaan samalla panostettiin kovalla sykkeellä myös kehitykseen niin tuotteiden kuin tuotannonkin osalta. ”Lanseerasimme vuoden 2018 aikana hengästyttävän määrän uusia tuotteita. Esittelimme FinnMETKO-messuilla kymmenen uutta tuotetta ja merkittävää tuoteominaisuutta. Tuotekehityksemme, myyntimme ja markkinointimme ovat onnistuneet ja uudet tuotteet on otettu markkinoilla hyvin vastaan”, Nummela linjaa, ja muistuttaa myös Vieremän tehtaan investoinnin onnistuneen yli odotusten. ”Tehtaamme on kovassa iskussa ja kiitos siitä kuuluu Ponssen Vieremän tehtaan henkilöstölle. Vuosi 2018 oli kaikilta ponsselaisilta ja jakeluverkostoltamme erinomainen suoritus”, toimitusjohtaja summaa.

Metsjöltä koukkukärry teloilla

Kuva: Metsjö Ab

Ruotsalainen Metsjö Ab ottaa pehmeiden maiden pinnalla pysymisen tosissaan. Uusin innovaatio kärrypajalta on Metsjö MetaFlex 50-65 -koukkulaitekärry teloilla. Vaunun kippaus- ja kuljetuskapasiteetti on 18 tonnia, leveys telan reunasta reunaan 2862 mm, raideleveys 2100 mm ja telan leveys 762 mm. Telapituutta löytyy 3450 mm ja päälle voidaan vetää 5-6,5 metriä pitkä vaihtolava. Kippauskulma on 52° ja huippunopeus kärrylle on 40 kilometria tunnissa.

Kaiken lisäksi tämä malli on vasta pienemmästä päästä: jos 18 tonnin nauhakärry on vielä liian ujo kampe, Metsjöltä löytyy suurempaakin vaunua, ja kuormakapasiteetti voidaan tuplata jopa 36 tonniin.

FMG tuo lisää järeyttä keskikokoiseen lanaan

Uusi TLN250-tielana kasvattaa FMG:n tielanamallistoa, ja tällä kertaa pienemmästä päästä. Suuremmat mallit TLN570, TLN430 ja TLN370 ovat olleet markkinoiden järeimpien tielanojen joukossa ja niitä käytetään urakoitsijakäytössä mm. sorateiden kunnostuksessa ja polanteenpoistossa.

”Halusimme säilyttää isompien lanojen hyvät ominaisuudet ja työnjäljen, mutta niin, että veturiksi riittäisi 120-hevosvoimainen ja 5 tonnin painoinen traktori. Tässä onnistuttiin ja nyt tarjolla on selvästi pienempi, ketterämpi ja edullisempi lana, joka tekee erittäin hyvää jälkeä. Ainoa mistä joutuu tinkimään isompiin lanoihin verrattuna on työleveys”, kertoo markkinointijohtaja Jarkko Hyyrönmäki.

TLN250-tielanassa on FMG:n perinteinen rengaspakkeri, joka tasoittaa ja tiivistää lanatun pinnan. FMG:ltä tiedotetaan, että TLN250:ssä on myös isommista lanoista tuttu aisaohjaus, jonka ansiosta muutenkin kompakti lana on erittäin ketterä.

”Käyttäjät ovat arvostaneet TLN-lanojen joystick-ohjausta. Ohjaus voidaan kytkeä traktorin omaan joystickiin, jos traktorissa on riittävästi hydrauliikan liitäntöjä. Jos tarvitaan erillinen joystick, niin joystick ja näyttö kytketään yleensä käsinojaan tai sivupaneeliin. Joystickin liikesuunnat ja herkkyys voidaan säätää käyttäjän toiveiden mukaan. Joystick ohjaa lanan etuosassa olevan prosessorin avulla lanan liikkeitä tarkasti ja pehmeästi”, kertoo Hyyrönmäki.

TLN250-tielanan kaltevuutta voidaan säätää tien profiilin korjaamiseksi. Myös lanan etu- ja takapään korkeutta voidaan säätää erikseen. Mieleiseksi säädetty työsyvyys säilyy ennallaan, vaikka lana välillä nostetaan ylös ja lasketaan taas alas.

TLN250:n tekniset tiedot:

TyöleveysLisäsiivelläPituusTeriäPaino
250 cm290 cm670 cm42700 kg


X-Mersu-överit.

Viime syksynä suunnittelutoimisto Carlex kohautti pickup-maailmaa tuomalla Mercedes-Benz X -mallista oman kuusipyöräisen ja -vetoisen vedoksensa esille. Kyseinen konsepti ei myöskään ollut tarkoitus jättää suunnittelupöydälle, vaan tarkoituksena on jopa valmistaa rajoitettu määrä kyseistä 6×6-mallia pieni määrä niille, joiden taskussa tuohi on tarpeeksi kuivaa.

Mutta vuoden vaihteessa lyötiin kierroksia vielä enemmän suunnittelumyllyyn, sillä nyt Carlexin uusi Pickup Design -osasto on esitellyt enemmänkin katualustalle soveltuvan version tästä X-Mersun 6×6-versiosta. Kyseinen kinneri on suunniteltu kilparatakäyttöön turva-autoksi, ja sen kori on suurimmalta osaltaan hiilikuiturakenteinen – siis sitten joskus, kun se valmistuu. Joka nurkalla kiehnäävät keraamiset jarrut ja sekä edessä että takaa päivystävät vinssit nurmikolle kierähtäneiden kisaajien kalastelemiseksi. Muuten tekniikasta ei ole juuri vielä annettu tietoja, mutta eiköhän konehuoneessakin mennä hinnat päättyen -kategorian valinnoilla, vaikkakin ehkä Mersun katalogista poimittuna. Jäädään odottelemaan, realisoituuko suunnitelma.

Tehovalvontaa tulevalla viikolla

Poliisi valvoo tehostetusti raskasta liikennettä koko maassa maanantaista sunnuntaihin 18.- 24.2.2019.

Valtakunnalliseen tehovalvontaan osallistuvat kaikki poliisilaitokset. Valvontajakso on samalla osa Euroopan liikennepoliisiverkoston (TISPOL) Euroopan laajuista valvontateemaa.

Raskaan liikenteen valvonta on yksi poliisille asetetuista liikenneturvallisuustyön painopistealueista vuonna 2019. Valvonnan tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen sekä harmaan talouden ja kuljetusrikollisuuden torjunta.

”Liikenneturvallisuuden näkökulmasta valvontaa kohdennetaan aiemmilla valvontajaksoilla havaittuihin selkeimpiin epäkohtiin kuten ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen, kuorman varmistamiseen sekä ajoneuvojen kuntoon”, poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta sanoo.

Lisäksi tämän valvontajakson erityisteemana on ammattikuljettajien ajon aikaisen tarkkaamattomuutta aiheuttavien tekijöiden valvonta. ”Valvonnassa puututaan muun muassa kuljettajien puhelimien, tablettien ja kannettavien tietokoneiden käyttöön ajon aikana sekä näkökentän esteisiin kuten kojelaudan päälle rakennettuihin ja asennettuihin tasoihin tai tuulilasin kiinnitettyihin koriste-esineisiin. Varsinkin sellaisiin esineisiin ja esteisiin, jotka haittaavat kuljettajan näkyvyyttä ajosuunnassa oikealle”, Onninen kertoo.

Vuoden 2018 vastaavalla valvontajaksolla tarkastettiin 1973 ajoneuvoa joista yli neljännekselle jouduttiin antamaan tiedoksi joko sakko tai rikesakko ilmenneiden rikkeiden johdosta.

Kari Onnisen mukaan tälläkin kertaa tavoitteena on noin 1 800 – 2 000 ajoneuvon tarkastaminen.

Hitachi ZX85USB-6 esitellään Baumassa

Hitachin normaaliperäisten tela-alustaisten kaivinkoneiden pienimpään malliin eli ZX85:n esitellään Baumassa uusi sukupolvi. Kasivitonen nousee Zaxis-5A-sukupolvesta Zaxis-6-mallisukupolveen. Koneessa on aiemman 34-kilowattisen moottorin sijasta uusi 41,8 kilowatin EU-tason V moottori pakokaasun takaisinkierrätyksellä ja partikkelisuodattimella. Sen kerrotaan olevan paitsi aiempaa ympäristöystävällisempi, myös polttoainetaloudellisempi, ja varustettu ECO-tilan lisäksi myös tyhjäkäyntiautomatiikalla lisäsäästöjen saavuttamiseksi.

Hytin ja työskentelyn mukavuuteen on panostettu uuden ZX85USB-6:n myötä. Penkki on vakiona ilmajousitettu, ja hallintalaitteet on sijoiteltu sen ympärille helposti tavoitettaviksi. Työvalaistus on hoidettu luonnollisesti nykyaikaisilla LED-valoilla vakiona. Lisälaitehydrauliikan propo-ohjaus on saatavana tehdaslisävarusteena.

Huollon ja ylläpidon helppouteen on myös kiinnitetty huomiota esimerkiksi reilusti avautuvilla luukuilla, sähköisellä tankkauspumpulla ja puhaltimen irrotettavalla verkolla. Alavaunun rakenteita on muotoiltu siten, että muta ja muut maa-ainekset poistuvat pinnoilta helposti.

Koneurakointi 2/19

Lehti ilmestyy 14.2.2019

KONEET JA URAKAT

6 Rautaa rajalla

Vaalimaan raja-aseman ja rekkaparkin lumityöt ovat omaa luokkaansa.

22 Välitöntä voimaa!

Ponsse Bison Active Frame on CVT-vaihteistolla varustettu ajokone.

28 Ratikkataituri

Raitiotieallianssi hankki Lännen 8800K:n runsailla erikoisvarusteilla.

34 Supersuorittaja

Suomeen saapui joulun alla Volvon suurin dumpperi eli A60H.

42 Uudella koneella, kuudella pyörällä

Nisula N5 on uudistunut ja sen saa nyt myös kuusipyöräisenä versiona.

48 Vahvemmin vähemmällä

Sisu Polar Hybrid siirtää maa-aineksia pääkaupunkiseudulla.

52 Nostoja ja nostojen odottelua

Vekaransalmen siltatyö on edennyt jo nostovaiheisiin.

56 Uudistuksia A:sta alkaen

Valtra esitteli traktoriuudistuksia vuodelle 2019.

58 Vermon varma Valtra

Vermon raviradalla löydettiin hyötyä Auto-Guide-ohjauksesta.

62 Vihreän kullan aarrekartta

John Deeren TimberMatic Kartat -sovellus esittelyssä.

68 Matalalentoa!

Airbusin viimeinen lento Tallinnasta Schwarzwaldiin kulki matalalla.

72 Etujoukkoihin

Uuden Mercedes-Benz Sprinter -perheen edustaja koeajossa.

78 Kenttä-Pantteri

Finavian uusi Rosenbauer Panther on huipputeknologian edustaja.

84 Lavian Landsverk on reipas renki

Tuttua Rautaa -sarjassa esitellään Kockum-Landsverk KL-121B.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

71 Konepiirros – Ponsse Bison

77 Konttorin puolelta

Koneurakointi 2/19 lehden ilmoitukset

0tykkääjääTykkää