>

WinNova Cup kisattiin lauantaina!

Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan toimipiste Kullaalla järjesti 9.2. avointen ovien päivän ja osana mukavaa tapahtumaa oli metsäkoneen käytön mestaruuskilpailu joka myös WinNova Cupina tunnetaan.

Tämän aiemmista poikkeavan kilpailumuodon perusteella kerätyillä kokemuksella WinNovan väki aikookin kehittää lajia eteenpäin. Kisaajat olivatkin tyytyväisiä ensimmäisiin kokemuksiin kilpailusta, eikä kriittisiä parannusehdotuksia kuulunut. Seuraavaksi vastaavanlainen kilpailu saatetaankin järjestää jo elokuussa Länsirannikon Konepäivillä.

Tällä videolla nähdään esimerkki kilpailusta, radasta ja sen suorittamisesta. Kilpailijana Juho Palomäki ja koneena John Deere 1210G.

Kisa koski ajokoneen käyttöä ja käytiin näillä säännöillä:

  1. Kilpailija saa valita itse kilpailukoneen kilpailuun ilmoitetuista koneista, jotka olivat Puunkorjuu Juha Holm Oy:n Ponsse Buffalo ja John Deeren 1210G -demokone.
  2. Kilpailuradalla on maahan merkitty lähtö- ja maaliviiva, neljä erillistä varastopaikkaa, joissa kussakin on vain yhtä tavaralaatua, joka on merkitty samalla värimerkillä varastopaikkaan ja siihen tarkoitettuihin pölleihin sekä yksi ajoporttia ja yksi peruutustasku.
  3. Ennen suoritusta kilpailijalla on mahdollisuus tutustua kilpakoneeseen 10 minuutin ajan. Sen aikana kilpailija saa korjata varastopaikkojen pinoja niin halutessaan mutta kone on palautettava lähtöviivan taakse ennen ilmoitettua lähtöaikaa.
  4. Tutustumisajan kuluttua kilpailusuoritus ja ajanotto käynnistyvät tuomarin merkistä.
  5. Suorituksen ensimmäisessä osassa kaikki radan varastopaikoilla olevat pöllit kerätään koneen kuormatilaan.
  6. Kuormatulla koneella ajetaan radan päässä olevan portin läpi ja pöllit palautetaan varastopaikkojen aluspuiden päälle tavaralaaduittain siten, pöllin molemmat päät ovat aluspuiden päällä.
  7. Kun kuormatila on tyhjä, jatketaan suoritusta radan toiseen päähän, jossa kone käännetään peruuttamalla taskuun, josta palataan lähtöpisteeseen.
  8. Suoritus ja ajanotto päättyvät, kun kone pysähtyy paikkaan, josta kilpailusuoritus käynnistyi.
  9. Kilpailijoiden sijoituksen ratkaisee virhepisteillä korjattu kisa-aika.
  10. Suoritustapaa ei ole rajoitettu mutta koneen käsittelyn on oltava turvallinen. Kilpailun tuomari keskeyttää suorituksen näyttämällä kilpailijalle punaisen kortin, jos henkilöstön tai koneen turvallisuus vaarantuu. Punaisen kortin saatuaan on kilpailijan välittömästi pysäytettävä ja sammutettava kone. Keskeytettyä suoritusta ei saa jatkaa tai uusia.

Virhepisteitä tai pahimmassa tapauksessa hylky langetetaan seuraavissa tapauksissa:

Hylätyt pölkyt, sakko 10 s.

  • Pölkky ei ole aluspuilla.
  • Pölkky väärässä pinossa.
  • Pölkky puuttuu pinosta.

Portin siirtyminen, sakko 20 s.

  • Jokaisen porttipuun siirtyminen aiheuttaa yhden erillisen sakon.

Koura osuu kuormatilan ulkopuolelle, sakko 10 s.

  • Koura saa koskea rakenteisiin kuormatilan sisäpuolella mutta ei ulkopuolella.

Hylkäävät virheet

  • Puomi osuu koneen runkoon.
  • Koura tai puu osuu koneen etuvaunuun. 
  • Kone vaurioituu (kuljettajasta johtuvista syistä).
  • Kilpailuradan rakenteet vaurioituvat (kuljettajasta johtuvista syistä).
  • Pölkky vaurioituu käyttökelvottomaksi (pölkky joudutaan vaihtamaan uuteen).
  • Pölkyt eivät kulje kuormattuna osoitetun ajoportin läpi.

Virhepisteet vaikuttavat suoritukseen myös niin, että tasa-ajassa vähemmillä virheillä ajanut saa korkeamman sijoituksen.

Tulokset olivat seuraavanlaiset:

SijaKilpailijaKokonaisaikaSuoritusaikaSakkosekuntit
1Honkalatva Teemu6,226,220
2Varjus Teemu6,446,440
3Anttila Veli-Matti6,546,3420
4Ruohomaa Niko7,317,1120
5Soranummi Sakari7,317,0130
6Palomäki Juho7,367,0630
7Salonen Aki7,406,4060
8Aalto Antti7,577,1740
9Saarivirta Jaakko7,587,4810
10Määttä Ville-Veikko8,117,4130
11Helminen Juho8,478,2720


Big Push! Viiden Catin voimannäyte.

Caterpillar järjesti uutuuksien esittelytilaisuuden helmikuun alussa koulutus- ja demokeskuksessaan. Osana tapahtumaa nähtiin myös legendaarinen Big Push -näytös, jossa viisi puskukonetta siirtää maata kylki kyljessä. Tästä suorituksesta taltioitiin myös videota ihmeteltäväksi. Olkaa hyvä!

Big Push!

Panther-video nähtävillä

Rosenbauer Pantherin uusimpaan sukupolveen päästään tutustumaan 14.2. ilmestyvän Koneurakointi-numeron myötä. 2/19-lehdessä esiteltävä Finavian Panther edustaa lentokenttäpaloautojen huippukärkeä tällä hetkellä. Tekemämme videon myötä pääset näkemään myös Pantherin liikkeessä kentällä, sillä aivan yleinen näky tämä ei muutoin ole.

Kuusipyöräinen Nisula N5 videolla

Syksyn viimeisinä päivinä pääsimme tutustumaan uuteen Nisula N5 -harvennushakkuukoneeseen ja sen kuusipyöräisen malliin. Juttu on luettavissa 14.2. ilmestyvässä Koneurakointi 2/19 -numerossa. Tällä videolla pääset tutustumaan jutun kuviin liikkuvassa muodossa!

2018 oli vahva tuotantovuosi metsätaloudessa

Metsäteollisuuden tuotantomäärät nousivat korkealle vuonna 2018. Metsäteollisuus ry:n keräämien tilastojen mukaan sellun tuotannossa rikottiin vuosiennätys ja ainoastaan vanerin tuotantovolyymi laski hieman edellisvuotisesta.

Sellua tuotettiin koko vuoden aikana 8,152 miljoonaa tonnia, kun aiempi ennätys oli 7,956 miljoonaa tonnia vuodelta 2006. Sellun tuotantomäärään kirjattiin koko vuodelta 5,8 prosentin kasvu vuotta aiemmasta, ja kasvu jatkui myös vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä loka-marraskuussa.

Rivakassa kasvussa oli viime vuonna myös kartongin tuotanto, joka nousi 3,8 miljoonaan tonniin. Paperinkin tuotantomäärä kasvoi yhä, tosin vain 1,1 prosenttia vuotta aiemmasta.

Sahoilla vuoden viimeisen vuosineljänneksen tuotantomäärät alenivat hieman vuotta aiemmasta. Vuositasolla sahatavaraa tuotanto kuitenkin kasvoi ja määrä nousi 11,8 miljoonaan kuutioon. Vanerin tuotanto taas laski vuotta aiemmasta 0,9 prosenttia.


20182017Muutos
Sahatavaramilj. m311,811,70,9%
Vanerimilj. m31,21,2-0,9%
Sellumilj. t8,27,75,8%
Paperimilj. t6,76,71,1%
Kartonkimilj. t3,83,65,4%

Pyöristyksistä johtuen joissakin luvuissa on prosentuaalista kasvua tai nousua, vaikka yhden desimaalin tarkkuudella ilmoitettu luku ei muutukaan.

Komatsu Forest Oy siirtää Komatsu-koneiden myynnin uuteen yritykseen Virossa

Komatsu-metsäkoneiden markkinointivastuu Baltian maissa siirtyi Komatsu Forest Oy:lle vuonna 2012. Jo silloin Komatsun myyntimäärät olivat hetken olleet alueella laskusuunnassa. Myyntilukujen parantamiseen tähdänneet muutokset aloitettiin Latviassa kaksi vuotta sitten. Asiassa vahvana suorittajana toimi kokenut ja kasvuhaluinen metsäkoneiden käytetyn kaupan ammattilainen, Sia Haitek Latvia. Yritys onkin nopeasti kääntänyt Komatsu-myynnin kasvu-uralle.
Samanlainen kehitys on tavoitteena nyt Virossa, missä ratkaisuna on uusi työnjako pitkäaikaisten yhteistyöyritysten välillä. Nykyinen myynti- ja huoltoyritys Zeigo Service OÜ luovuttaa myynnin MFO OÜ:lle ja panostaa tästä eteenpäin yksinomaan Komatsu-koneiden huolto- ja varaosatoimintoihin. MFO OÜ on käytettyjen metsäkoneiden johtava myyntiyritys Virossa. Se aloittaa huhtikuun alussa Komatsujen ja niiden laitteiden myynnin ja maahantuonnin. Jälleen­myyntisopimus allekirjoitettiin Tartossa 4. helmikuuta.

”Baltian alueella on todettu hyväksi konseptiksi se, että dealerilla on vahva asema käytettyjen metsäkoneiden markki­noinnissa. Markkina-alue on vakiintunut ja tasaisesti kasvava kysyntä käytetyille ja uusille metsäkoneille jatkuu. Vuosittainen metsien kasvu Viron, Latvian ja Liettuan alueella ylittää 30 milj. m3 vuodessa”, kertoo Komatsu Forest Oy:n toimitusjohtaja Jari Alahuhtala.

Engconilta automaattinen hydrauliliitäntä 40-tonnisiin.

Engcon EC-Oil 80

Engcon aloittaa tänä vuonna automaattisen EC-Oil 80 -hydrauliliitännän tuotannon. Se sopii käytettäväksi yhdessä Q-Safe 80 -työlaitekiinnikkeen kanssa ja on tarkoitettu enintään 40 tonnin kaivukoneisiin ja suurta virtausta edellyttäville työlaitteille.

Engcon ilmoitti viime vuonna aloittavansa EC-Oil 80:n prototyyppitestit, ja valmistuessaan EC-Oil 80 olisi Engconin suurin automaattinen hydrauliliitäntämalli. Tänä keväänä EC-Oil 80 on valmis täysimittaiseen tuotantoon. Näin kaivupuomin konekiinnikkeiden ja tilttirotaattorien välinen automaattinen hydrauliliitäntä tulee veloituksetta vakiovarusteeksi kokoluokassa QS45–QS80, kun asiakas ostaa samalla kertaa konekiinnikkeen, rototiltin ja DC2-ohjausjärjestelmän. 

Automaattinen hydrauliliitäntä tarkoittaa perusajatuksena sitä, että kuljettajan ei tarvitse poistua kaivinkoneen ohjaamosta kiinnittämään tai irrottamaan tilttiä tai muita hydraulisia työlaitteita manuaalisesti.

Q-Safe 80 on engconin tähän asti voimakkain automaattinen työlaitekiinnike, ja se varustetaan vakiona yhdellä EC-Oil 70 -lohkolla, jossa on kaksi ¾ tuuman liitintä, sähköliitin ja keskusvoiteluliitin. Vakiokokoonpanon lisäksi Q-Safe 80 -työlaitekiinnike voidaan varustaa myös EC-Oil 80 -lohkolla, jossa on kaksi 1 tuuman hydrauliliitintä, ½ tuuman hydrauliliitin ja kaksi sähköliitintä. Tämä mahdollistaa enintään 250 litran virtauksen Q-Safe 80 -työlaitekiinnikkeen kautta.

Jos tarvitaan vielä tätä suurempaa virtausta, EC-Oil 70 -lohkon tilalle on mahdollista vaihtaa toinen EC-Oil 80 -lohko. Näin saavutetaan jopa 300 litran virtaus.

Engcon ilmoittaa, että sen valmistamat hydrauliset työlaitteet, tärylevyt, lajittelukourat, puutavarakourat, harjalaitteet ja haarukkarungot ovat saatavana valmiiksi automaattisilla EC-Oil-hydrauliliitännöillä varustettuina ja lisäksi tarjotaan valmiita yläosia ja sovittimia, jotka voi hitsata tai ruuvata kiinni asiakkaan omiin, olemassa oleviin hydraulisiin työlaitteisiin.

IBC nyt myös 1470G-harvesteriin

Kuva: John Deere Forestry

John Deere’n kehittämä IBC-kärkiohjaus on nyt saatavana myös 1470G-hakkuukoneeseen. Kärkiohjaus tuli aluksi John Deere -ajokoneisiin vuonna 2013. Vuonna 2017 John Deere esitteli kärkiohjauksen ensimmäisenä 1270G-harvesteriin ja myöhemmin samana vuonna myös 1170G-harvesterimalliin. Nyt kärkiohjaus tulee odotetusti saatavaksi myös päätehakkuiden 1470G-harvesterin 11- ja 10-metrisiin CH9-puomeihin.

Kärkiohjauksen idea pähkinänkuoressa on se, että puomin liikeradat ja toiminta mukautuvat automaattisesti puulle vientiin ja kourassa olevaan kuormaan. Kuljettajan ei tarvitse liikutella puomiston osia erikseen. Puomi on näin ollen hyvin helppokäyttöinen ja tarkka kaikilla puomin pituuksilla.

Sähköisten päätyvaimennusten ansiosta puomi myös toimii pehmeästi. Ääriulottumille mentäessä iskumaiset kuormitukset jäävät pois, mikä tekee kuljettajan työstä miellyttävämpää. Samalla puomin rakenteisiin ja hydraulisylintereihin kohdistuva rasitus vähenee.

Rautaa rajalla! Lumitöissä Vaalimaalla.

Koneurakointi-numero 2/19 ilmestyy 14.2. Siinä kerrotaan mm. Suomen luultavasti tarkimmin ylläpidetystä parkkipaikasta, joka on 500-paikkainen rekkaparkki Vaalimaalla. Sen talvikunnossapidon luokitus on lähes sama kuin moottoriteillä, joskin muutamalla lisäpykälällä höystettynä. Vaalimaan rekkaparkin ja raja-aseman kunnossapidosta huolehtii YIT, jonka alihankkijana toimii haminalainen Maanrakennus Mikko Oy. Lumitöissä käytetään Hitachin pyöräkuormaajakalustoa ja mm. Starkin auroja ja hiekottimia. Aiheeseen pääsee tutustumaan oheisen videon myötä sekä tietysti seuraavan numeron kattavan jutun parissa!

Stihliltä maailman ensimmäinen moottorisaha elektronisella ruiskutuksella

Stihl MS 500i

Stihl esittelee maailman ensimmäisen ja toistaiseksi myös ainoan elektronista polttoaineen ruiskutusta käyttävän moottorisahan, MS 500i:n, jolla valmistaja kertoo myös olevan markkinoiden parhaan paino-teho-suhteen.

MS 500i -moottorisaha on Stihlin mukaan ainutlaatuinen innovatiivisen elektronisen polttoaineen ruiskutusjärjestelmänsä ansiosta. Kaasuttimen sijaan polttoaine ruiskutetaan suoraan kampikammioon venttiilillä. Polttoaineseoksen määrittelevät anturit, jotka mittaavat muun muassa painetta ja lämpötilaa. 

Tekniikan ansiosta moottorisahalla todetaan valmistajansa mukaan olevan erittäin suuri suorituskyky heti kylmäkäynnistyksestä alkaen. Ketju kiihtyy 0–100 km/h vain 0,25 sekunnissa. Käynnistys on myös yksinkertaista, ensin pumpataan polttoainepumppua ja sitten vedetään käynnistyskahvasta. 

Voimastaan huolimatta MS 500i on kevytrakenteinen ja ergonomisesti muotoiltu. Järjestelmän vähäpainoisen konseptin vahvistuksena MS 500i:ssä on kevyt ES-terälaippa. Ketjukotelon kiinteät mutterit yksinkertaistavat ketjun vaihtoa. MS 500i on moottorisaha, joka on kehitetty ja valmistettu ammattimaiseen metsätyöhön, ja uusien toimintojen ansiosta metsätöiden kerrotaan hoituvat tehokkaammin.

Innovatiivisen tekniikan ja huippumodernin muotoilun lisäksi MS 500i:llä on markkinoiden paras paino/teho-suhde, 1,24 kg/kW. Alhainen lukema on Stihlin mukaan ainutlaatuinen kaikissa moottorisahaluokissa.

STIHL MS 500i

Moottori: 2-MIX ruiskutuksella

Sylinteritilavuus: 79,2 cm2

Teho: 5,0 kW

Paino alk.: 6,2 kg

Äänenpainetaso: 107 [dB(A)]

Äänitehotaso: 119 [dB(A)]

Tärinä oikea/vasen: 4,5/3,8 m/s2

0tykkääjääTykkää