WinNova Cup kisattiin lauantaina!
Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan toimipiste Kullaalla järjesti 9.2. avointen ovien päivän ja osana mukavaa tapahtumaa oli metsäkoneen käytön mestaruuskilpailu joka myös WinNova Cupina tunnetaan.
Tämän aiemmista poikkeavan kilpailumuodon perusteella kerätyillä kokemuksella WinNovan väki aikookin kehittää lajia eteenpäin. Kisaajat olivatkin tyytyväisiä ensimmäisiin kokemuksiin kilpailusta, eikä kriittisiä parannusehdotuksia kuulunut. Seuraavaksi vastaavanlainen kilpailu saatetaankin järjestää jo elokuussa Länsirannikon Konepäivillä.
Kisa koski ajokoneen käyttöä ja käytiin näillä säännöillä:
- Kilpailija saa valita itse kilpailukoneen kilpailuun ilmoitetuista koneista, jotka olivat Puunkorjuu Juha Holm Oy:n Ponsse Buffalo ja John Deeren 1210G -demokone.
- Kilpailuradalla on maahan merkitty lähtö- ja maaliviiva, neljä erillistä varastopaikkaa, joissa kussakin on vain yhtä tavaralaatua, joka on merkitty samalla värimerkillä varastopaikkaan ja siihen tarkoitettuihin pölleihin sekä yksi ajoporttia ja yksi peruutustasku.
- Ennen suoritusta kilpailijalla on mahdollisuus tutustua kilpakoneeseen 10 minuutin ajan. Sen aikana kilpailija saa korjata varastopaikkojen pinoja niin halutessaan mutta kone on palautettava lähtöviivan taakse ennen ilmoitettua lähtöaikaa.
- Tutustumisajan kuluttua kilpailusuoritus ja ajanotto käynnistyvät tuomarin merkistä.
- Suorituksen ensimmäisessä osassa kaikki radan varastopaikoilla olevat pöllit kerätään koneen kuormatilaan.
- Kuormatulla koneella ajetaan radan päässä olevan portin läpi ja pöllit palautetaan varastopaikkojen aluspuiden päälle tavaralaaduittain siten, pöllin molemmat päät ovat aluspuiden päällä.
- Kun kuormatila on tyhjä, jatketaan suoritusta radan toiseen päähän, jossa kone käännetään peruuttamalla taskuun, josta palataan lähtöpisteeseen.
- Suoritus ja ajanotto päättyvät, kun kone pysähtyy paikkaan, josta kilpailusuoritus käynnistyi.
- Kilpailijoiden sijoituksen ratkaisee virhepisteillä korjattu kisa-aika.
- Suoritustapaa ei ole rajoitettu mutta koneen käsittelyn on oltava turvallinen. Kilpailun tuomari keskeyttää suorituksen näyttämällä kilpailijalle punaisen kortin, jos henkilöstön tai koneen turvallisuus vaarantuu. Punaisen kortin saatuaan on kilpailijan välittömästi pysäytettävä ja sammutettava kone. Keskeytettyä suoritusta ei saa jatkaa tai uusia.
Virhepisteitä tai pahimmassa tapauksessa hylky langetetaan seuraavissa tapauksissa:
Hylätyt pölkyt, sakko 10 s.
- Pölkky ei ole aluspuilla.
- Pölkky väärässä pinossa.
- Pölkky puuttuu pinosta.
Portin siirtyminen, sakko 20 s.
- Jokaisen porttipuun siirtyminen aiheuttaa yhden erillisen sakon.
Koura osuu kuormatilan ulkopuolelle, sakko 10 s.
- Koura saa koskea rakenteisiin kuormatilan sisäpuolella mutta ei ulkopuolella.
Hylkäävät virheet
- Puomi osuu koneen runkoon.
- Koura tai puu osuu koneen etuvaunuun.
- Kone vaurioituu (kuljettajasta johtuvista syistä).
- Kilpailuradan rakenteet vaurioituvat (kuljettajasta johtuvista syistä).
- Pölkky vaurioituu käyttökelvottomaksi (pölkky joudutaan vaihtamaan uuteen).
- Pölkyt eivät kulje kuormattuna osoitetun ajoportin läpi.
Virhepisteet vaikuttavat suoritukseen myös niin, että tasa-ajassa vähemmillä virheillä ajanut saa korkeamman sijoituksen.
Tulokset olivat seuraavanlaiset:
Sija | Kilpailija | Kokonaisaika | Suoritusaika | Sakkosekuntit |
1 | Honkalatva Teemu | 6,22 | 6,22 | 0 |
2 | Varjus Teemu | 6,44 | 6,44 | 0 |
3 | Anttila Veli-Matti | 6,54 | 6,34 | 20 |
4 | Ruohomaa Niko | 7,31 | 7,11 | 20 |
5 | Soranummi Sakari | 7,31 | 7,01 | 30 |
6 | Palomäki Juho | 7,36 | 7,06 | 30 |
7 | Salonen Aki | 7,40 | 6,40 | 60 |
8 | Aalto Antti | 7,57 | 7,17 | 40 |
9 | Saarivirta Jaakko | 7,58 | 7,48 | 10 |
10 | Määttä Ville-Veikko | 8,11 | 7,41 | 30 |
11 | Helminen Juho | 8,47 | 8,27 | 20 |