>

Suomen ensimmäinen Volvo A60H -dumpperi

Suomen ensimmäinen ja samalla myös vuonna 2016 Baumassa ensimmäisen julkisen esiintymisensä saanut yksilö työskentelee Seepsula Oy:n kiviainestehtaalla Tuusulassa. Koneen omistaa Alf Lökström Oy, ja kävimme tekemässä siitä jutun Koneurakointi 2/19-numeroon. Tämän videon myötä päästään jo virittäytymään tunnelmaan kohti 14.2. ilmestyvän lehden pitkää artikkelia aiheesta.

14000. Ponsse valmistui Vieremällä

14000. Ponsse-metsäkone valmistui Vieremällä

Ponsse luovutti tänään asiakkaalle 14 000. Vieremällä valmistetun metsäkoneen. Tämä Uruguayhin lähtevä Ponsse Elephant King valmistui Vieremän tehtaan uudelta tuotantolinjalta, joka otettiin käyttöön viime syksynä. Tehdaslaajennuksen viimeinen vaihe valmistui vuoden alussa, kun tehtaalla otettiin käyttöön uusi nostureiden kokoonpanolinja.

Viime vuoden alussa tehtaalla valmistui puolestaan 13 000. metsäkone samalla kun tehdaslaajennuksella vietettiin harjannostajaisia. Mittava investointi kasvatti tehtaan pinta-alan neljään hehtaariin ja uudisti täydellisesti tehtaan kokoonpano- ja varastotoiminnot. Nyt muutos on saatettu loppuun ja Ponsselta kerrotaan tehtaan olevan erinomaisessa iskussa sekä turvallisuuden, tuottavuuden kuin joustavuudenkin osalta.

Savon pakkasista Uruguayn helteisiin.

14 000. metsäkone edustaa Ponssen kuormatraktorimalliston suurinta mallia. Elephant King on varustettu uudella, kaikkein vaativimpiin olosuhteisiin suunnitellulla PONSSE K121-nosturilla. Kone aloittaa matkansa Pohjois-Savon pakkasista Uruguayn kesähelteisiin tällä viikolla. Elephant King tulee korjaamaan puuta UPM Uruguayn istutusmetsissä paikallisen sellutuotannon tarpeisiin. UPM Uruguay on ollut Ponssen Full Service –asiakas vuodesta 2014 alkaen.

Ponsse aloitti toimintansa Uruguayssa vuonna 2007 ja uusi huoltopalvelukeskus avattiin vuonna 2017. Paikallisesta asiakastuesta vastaa Ponssen tytäryhtiö Ponsse Uruguay, jonka vetovastuussa toimii toimitusjohtaja Martin Toledo. Yhtiön palveluksessa on 96 ponsselaista. Uruguayssa puuta korjataan lähes yksinomaan nykyaikaisella ja ympäristöystävällisellä tavaralajimenetelmän puunkorjuukalustolla.

”Uruguayssa paikallisen henkilökuntamme toiminta asiakassuhteissa, sitoutumisessa ja yhtiön kehittämisessä on vertaansa vailla. Pitkäjänteisyyttä vaativalla alalla Ponsse Uruguay on luonut verraten lyhyessä ajassa korkealaatuisen palvelutason, johon asiakkaamme luottavat”, kertoi Ponsse Oyj:n myynti- ja markkinointijohtaja Jarmo Vidgrén.

Purkupiha avaa kierrätysaseman Vantaalla

Purkupiha Oy avaa maaliskuussa Vantaalle uuden kierrätysaseman. Asema tulee toimimaan vastaanotto- ja käsittelypaikkana ennen kaikkea rakennusjätteille, betonille ja puulle.

”Vantaan kierrätysaseman pääasiallisena roolina on tukea ydinliiketoimintaamme: pääkaupunkiseudun massiivi- ja haitta-ainepurkamista. Kierrätysasemalla on mahdollisuus vastaanottaa myös muiden toimijoiden rakennusjätettä”, kertoo Purkupiha Oy:n kierrätysyksikön johtaja ja Vantaan-toimintojen vastaava Kimmo Rinne.

Logistisesti uusi kierrätysasema sijoittuu alan toimintaan nähden keskeiselle paikalle. ”Pääkaupunkiseudulla syntyy betonijätettä eniten Suomessa. Nämä virrat on jo painonsa ja kuljetuslogistiikkansa takia tärkeää käsitellä lähellä”, Rinne tähdentää.

Purkupihalla on jo entuudestaan Lahdessa kierrätysasema rakennus-, energia-ja puujätteen käsittelyä varten.

Betonin kierrätyksen ja uusiokäytön edistämiseksi Purkupiha on investoinut uuden murskaimen, joka jauhaa raekooltaan 0/45 mm:stä ja 0/90 mm:stä CE-merkittyä Demorockia. Yhtiö on tuotteistanut betoni- ja tiilijätteestä valmistetun uusiokiviaineksen Demorock-tuotteiksi, jotka soveltuvat lukuisiin maanrakennuskohteisiin pengertäytteestä kantavaan kerrokseen asti korvaamaan neitseellistä kiviainesta.

”Tuotteistettuja ja CE-merkittyjä kierrätysbetoneja ei ole kovin monia Suomessa. Olemme tuotteestamme erittäin ylpeitä. Koko ala on tehnyt töitä sen eteen, että kierrätysbetoni saadaan vakiintuneeseen käyttöön infrastruktuurirakentamisessa”, kiittää Purkupihan markkinointi- ja kehittämispäällikkö Kati Tuominen.

Purkupiha on yksi Suomen suurimmista purkualan yrityksistä. Kasvua haetaan edelleen erityisesti ydinliiketoimintoja tukevista liiketoiminnoista. Nyt Purkupiha-konserniin kuuluvat teollisuuslaitosten ja rakennusten purkutöihin erikoistunut Purkupiha Oy sekä haitta-ainetöihin ja vaativiin saneerauspurkutöihin keskittynyt Dammega Oy. Lisäksi yrityksen toimintaan kuuluu purkutuotteiden kierrätysalusta Purkutori.fi joka on avoinna yrityksille ja yksityisille.

Infrakit käyttöön Virossa

Viron liikennevirasto Maanteeamet digitalisoi infrarakentamista suomalaisen Infrakit-pilvipalvelun avulla. Viron liikennevirasto kokeili syksyllä 2018 tieprojektissa suomalaista Infrakit-pilvipalvelua työmaiden hallinnoinnissa ja seurannassa. Pilottihankkeena toimi tieprojekti Tõrma-Levala -osuudella, joka tehtiin liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Tämän jälkeen kokeilua jatketaan vuonna 2019 kolmella muulla projektilla. Tarkoitus on tulevaisuudessa digitalisoida Maanteeametin infrarakentaminen pilvipalvelun avulla, mikä helpottaa työmaan seurantaa ja nopeuttaa hankkeen edistymistä.

Infrakit on suomalainen ohjelmistoyritys, joka toimii Suomessa, Norjassa ja Hollannissa. Infrakit-pilvialustan tarkoituksena on tuoda digitalisaation hyödyt infrarakennustyömaille. Järjestelmässä projektin tilaaja, suunnittelija ja urakoitsija sekä muu oleellinen henkilöstö näkevät hankkeen edistymisen reaaliaikaisesti karttanäkymässä. Näin pystytään varmistumaan työn laadusta sekä etenemisestä aikataulun ja budjetin mukaisesti, ja kaikki tieto on jatkuvasti jokaisen osapuolen käytössä.

Norjan sähkö-Cat työkäyttöön

Veidekken ensimmäinen Cat 323F Z-line
Kuva: Veidekke

Kerroimme jo aiemmin Norjan Caterpillar-edustaja Pon Equipmentin ja Skandinavian suurimman maanrakentajan Veidekken yhteistyöstä sähkökäyttöisen Cat 323F Z-Line -kaivinkoneen kehityshankkeesta. Ensimmäinen kone luovutettiin juuri Veidekkelle ja seitsemän kappaletta on parasta aikaa rakenteilla.

Veidekken tarkoitus on osallistua ilmastotalkoisiin mm. vähentämällä työkoneiden hiilidioksidipäästöjä. Yrityksen mukaan yksi tällainen sähkökone vähentää CO2-päästöjä 52 tonnilla per vuosi. Lisää koneita on myös tulossa ja yrityksellä on myös mm. noin 100 sähköautoa käytössään.

26 tonnia työpainoltaan oleva Cat 323F Z-Line on syntynyt Veidekken, Pon:in ja Caterpillarin suunnittelijoiden ja teknisen henkilökunnan yhteistyönä. Konetta on testattu prototyyppinä, ja nyt sen on todettu olevan valmis tuotantoon. Työaika täydellä latauksella on noin 5-7 tuntia työstä ja olosuhteista riippuen ja moottoritilasta dieselvehkeet poistamalla saatu lääni on täytetty 300 kilowattitunnin litiumakustolla sekä 122 kilowatin sähkömoottorilla.

Akusto on suunniteltu ja toteutettu toimimaan Norjan oloissa ja järjestelmä sisältää 400V-liitännällä varustetun pikalaturin, jonka tehoa voi säädellä 11 ja 150 kilowatin välillä. Latauksessa on nyrkkisääntönä se, että tunnin latausaika antaa tunnin työaikaa. Pikalatauskin on mahdollista, jolloin akut saadaan 1-2 tunnissa täyteen. Konetta on mahdollisuus käyttää myös suoraan verkkoliitänällä. Sähköisen voimalinjan huoltoväli on 30 000 tuntia.

Veidekkelle luovutettu kone on maailman ensimmäinen kookas sähkökäyttöinen kaivinkone, sillä aiemmat vehkeethän ovat olleet miniluokan edustajia. Koneen veroton hinta euroiksi muutettuna on noin 570 000,-

Kronos-nimitysuutisia

Mathias Lindholm, 43, (kuvassa vasemmalla) on nimitetty Kruunupyyssä sijaitsevan, Kronos-metsäkoneita valmistavan Wikar Oy Ab:n tehtaanjohtajaksi 1.1.2019 alkaen. Lindholm on aiemmin työskennellyt mm. Schur Flexibles Finland Oy:n tuotantopäällikkönä.

Per-Åke Furubacka, 55, on puolestaan nimitetty Wikar Oy Ab:n myyjäksi 1.1.2019 alkaen. Furubacka on aiemmin työskennellyt Goodyear Dunlop Tires Finland Oy:n myyntipäällikkönä.

UPM:n kumppanihaku käynnistyi

UPM Metsä:n puunhankinnan korjuu- ja kuljetuskumppaneiden valinta käynnistyi. Tähän kumppaniverkostoon kuuluu reilut 350 yritystä, jotka työllistävät noin 2 000 henkilöä. Yhdessä kumppaniyrittäjiensä kanssa UPM toimittaa yhtiön tehtaille 20 miljoonaa kuutiota kuitu- ja tukkipuuta vuodessa. Kumppaniyrittäjät valitaan vuosittain kilpailutuksella, ja sopimuskausi on 4–6 vuotta. Kumppaniyrittäjien valinta käynnistyi maanantaina 28. tammikuuta, ja se jatkuu 8.2.2019 saakka.

Palveluntarjoajien valintakriteerit ovat:

  • Palvelun laatu, täsmällisyys ja hinta
  • Tarjoajan sitoutuminen UPM:n turvallisuus-, vastuullisuus-, laatu- ja ympäristöohjeisiin
  • Tarjoajan taloudellinen tilanne
  • Tarjoajan kehityspotentiaali ja yhteistyökyky
  • Tarjoajan referenssit

Palveluja hankintaan seuraavissa palveluryhmissä:

  • Ainespuun autokuljetus
  • Ainespuun korjuu
  • Ainespuun rautatiekuljetus
  • Ainespuun vesitiekuljetus
  • Metsänhoito- ja metsänparannustyöt
  • Metsäenergian korjuu ja kuljetus
  • Tehtaiden puunkäsittely ja sivutuotekuljetukset

Sampo-Rosenlewin toimitusjohtaja vaihtuu

Insinööri, MBA Jussi Malmi, 49, aloittaa 1.2.2019 alkaen Sampo-Rosenlewin toimitusjohtajana. Hän siirtyy tehtävään Logsetin toimitusjohtajan paikalta.
Malmilla on vankka kokemus metsäkonealalta. Hän on työskennellyt Logsetin lisäksi muun muassa Fortacon, John Deeren ja Timberjackin palveluksessa.

Sampo-Rosenlewin nykyinen toimitusjohtaja Jali Prihti jatkaa yhtiön hallituksen puheenjohtajana.

Logset Oy hakee vastaavasti uutta toimitusjohtajaa Malmin seuraajaksi ja yhtiön hallitus uskoo valinnan olevan selvä lähiviikkojen aikana.

Ponsse Bison Active Frame

Ponsse Bison -video

Koneurakointi-lehden 14.2. ilmestyvässä 2/19-numerossa esitellään CVT-vaihtestolla varustettu Ponsse Bison Active Frame. Ennakkotunnelmiin pääsee jo nyt katsomalla videon, joka samalla reissulla kuvattiin.

Kone työskentelee Keski-Suomessa Metsä-Multia Oy:n riveissä ja kyseessä on ensimmäinen tuotantokappale uudesta Bisonista.

MAN-myynti jatkuu K Auto Oy:n toimesta

MAN-uutisia alkuvuodelle

K Auto Oy:n MAN-yksikkö on vastannut kuluvan vuoden alusta koko Suomen MAN-myynnistä oman suoramyyntiorganisaationsa voimin. K Auto tiedottaa, että jälleenmyyjäyhteistyö Suvanto Trucksin kanssa on päättynyt vuoden 2018 lopussa.

”Kiitämme Eetu Suvantoa ja hänen tiimiään helmikuussa 2015 alkaneesta jälleenmyyjäyhteistyöstä. Meille muutos on luonteva jatkumo syksyllä 2018 tehdylle K-Auton sisäiselle organisaatiouudistukselle, jossa MANin vähittäiskauppa- ja maahantuontitoiminnot yhdistettiin yhdeksi organisaatioksi”, kertoo Olli Ronkainen, K Auto Oy:n MAN-yksikön johtaja.

MAN-yksikössä henkilöstönimityksiä

Antti Heinonen aloitti 12.11.2018 kuorma-autojen tuotepäällikkönä. Antilla on vahva kokemus kuorma-autoalalta korjaamopäällikön ja myynti-insinöörin tehtävistä. Juha Kärkkäinen puolestaan aloitti 7.12.2018 varaosamyyjänä MAN Center Espoossa. Jarkko Saarela aloitti 2.1.2019 lähtien kehityspäällikkönä. Jarkon vastuualueena on vaihtoautokaupan ja vuokrausliiketoiminnan kehitys, ja hänellä on yli 10 vuoden kokemus autovuokraamoalalta yhdestä Suomen suurimpiin kuuluvasta autovuokraamoketjusta. Jirka Sottinen on aloittanut kuorma-automyyjänä vastuualueenaan Varsinais-Suomi ja asema-paikkanaan Raskone Turku. Jirkalla on pitkä kokemus myyntityöstä ajoneuvovarustelujen ja päällirakenteiden parista sekä vahva tekninen kokemus raskaskonealalta.

Mallivuosi 2019 pitää sisällään uudistuksia

Vuonna 2018 MANin kuorma-autojen rekisteröinnit kasvoivat yli 16 % ja malliston uuden tulokkaan, TGE-malliston, myötä merkin kokonaisrekisteröinnit kasvoivat 46 % aiemmasta vuodesta.

Vuosi 2019 tuo tullessaan uudistuksia autojen moottorivalikoimaan ja lisävarusteisiin. Täysin uusi 9-litrainen D15-moottoriperhe teholuokissa 330-400 hevosvoimaa täyttää Euro6d-päästönormin ilman pakokaasujen takaisinkierrätystä. MAN Comfort Steering on puolestaan sähköhydraulinen ohjauskonstruktio, jonka myötä uudet kuljettajaa avustavat järjestelmät, ruuhka-avustin ja kaistanpitoavustin, ovat tulleet valikoimaan. Vuodelle 2019 kerrotaan esiteltävän myös paljon muita kuljettajaa avustavia turvallisuus- ja mukavuusvarusteita sekä joitain rakenteellisia uudistuksia. Jälkimmäisiin kuuluu esimerkiksi uusi etuakselikonstruktio, joka mahdollistaa jopa 10 tonnin etuakselimassan.

0tykkääjääTykkää