>

Kymppikymppi kiertueelle

John Deere Forestry lähtee esittelykiertueelle 1010G-ajokoneen ja TimberMatic Kartat ja TimberManager-sovellusten tiimoilta.

Kiertueella esiteltävä 8-pyöräinen 1010G on varustettu pitkällä telillä, kääntyvällä ja vakaavalla ohjaamolla sekä kuormaajan kärkiohjauksella.

Kiertue alkaa perjantaina 18.1. Kiteeltä, jossa näytös järjestetään osoitteessa Kirtsinpurontie, ja tapahtumaa vietetään kello 9-16. John Deere Forestry järjestää näytöksen yhteistyössä UPM:n, Rajaforest Oy:n ja Velj. Mustonen Oy:n kanssa. Leimikolla hakkaa myös Velj. Mustonen Oy:n 1170G varustettuna H414-harvesteripäällä.

Kiertue jatkuu aina viikolle 15 saakka, ja kiertue suuntaa Kaakkois-Suomeen, Länsi-Suomeen, Pohjanmaalle, Keski-Suomeen, Ylivieskan Ryskypäiville 29.-30.3.2019, Kainuuseen ja Lappiin. Tarkemmat päivämäärät ilmoitetaan myöhemmin John Deere Forestryn tapahtumakalenterissa.

Logset-testiajorata valmistui

Logset Oy rakensi vuoden 2018 lopussa 500 metriä pitkän metsäkoneiden testiajoradan Koivulahteen yhtiön metsäkonetehtaan viereen. Radan olosuhteet on suunniteltu vastaamaan metsäolosuhteita. Jatkossa jokainen tehtaalta valmistuva metsäkone testataan uudella radalla. Testiajoradalla on myös erilaisia rataosuuksia, joilla koneille tehdään olosuhdetestejä.

Radalta löytyy kuusi erilaista osuutta: suoralla rataosuudella testataan kiihtyvyyttä, hidastuvuutta ja ajonopeutta, mäkiosuudella tarkastellaan vetovoimaa ja kuormituksen vaihtelua rinnemaastoissa, harvestereiden kalibrointi- ja sahausalueella kalibroidaan hakkuulaite syöttämällä ja sahaamalla puuta, kuormausalueella testataan nosturi ja tehdään mallikohtaiset säädöt ja pomppuradalla testataan ohjaamojousitus, ohjaamon vakausjärjestelmä ja koneen stabiliteetti.

Aikaisemmin Logset käytti lyhyempää testiajorataa, jonka jälkeen koneet oli vietävä metsään lopputestejä varten. Logsetin mukaan testiajorata paransi nyt merkittävästi koneiden testauksen laatua ja tehokkuutta.

”Testiajorata on aivan loistava ratkaisu. Meidän loppukatsastajat ja tuotekehitys ovat ottaneet radan innolla vastaan. Nyt saamme paremmin testattua ja säädettyä valmistuvat koneet ennen niiden luovutusta asiakkaille. Tämä tuntuu isolta harppaukselta eteenpäin”, kertoo tekninen johtaja Jukka Kivipelto. ”Voimme käyttää uutta testiajorataa myös asiakkaiden koulutukseen ja tuotteiden ominaisuuksien esittelyyn”, Kivipelto toteaa myös.

Päätös tuli – yhdistelmien enimmäispituus nousee 34,5 metriin

Valtioneuvosto linjasi 10.1. istunnossaan, että ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu pituus tieliikenteessä nousee 25,25 metristä 34,50 metriin. Suurin sallittu massa 76 tonnia säilyi kuitenkin ennallaan. Lisäksi tiellä saa käyttää uudentyyppisiä, nykyisistä poikkeavia ajoneuvoyhdistelmiä. 

Yhdistelmien ohella muiden ajoneuvojen kuin linja-autojen suurin tiellä sallittu pituus nousee 12 metristä 13 metriin, puoliperävaunun uusi vetopituus on 18 metriä ja varsinaisen perävaunun pituus 16 metriä. Kuorma-auton ja puoliperävaunun yhdistelmän suurin sallittu pituus kasvaa puolestaan 16,50 metristä 23 metriin. Auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmän suurin tiellä sallittu pituus on jatkossa 20,75 metriä nykyisen 18,75 metrin sijaan. Valtioneuvoston asetus astuu voimaan 21. tammikuuta.

Ennen asetusmuutosta nykyisistä poikkeavan mittaisia ja painoisia niin sanottuja HCT-yhdistelmiä on kokeiltu vuodesta 2013 lähtien. Suurimpien sallittujen massojen osalta nykyisen tieverkon alustava tarkastelu osoitti liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) mukaan, ettei nykyistä suurinta sallittua yhdistelmämassaa (76 tonnia) ole mahdollista korottaa kestävästi koko tieverkolla. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi kuitenkin jatkossakin myöntää yleisesti sallitut raja-arvot ylittäville ajoneuvoyhdistelmille määräaikaisia poikkeuslupia.

LVM tiedottaa, että asetusmuutoksella pitkiltä yhdistelmiltä vaadittavat kääntyvyys- ja vakausvaatimukset ovat tiukempia kuin mitä kokeiluissa on sallittu poikkeusluvalla. Lisäksi yhdistelmiltä vaaditaan ajoneuvon sivujen näkemiseksi kamerajärjestelmät, kehittynyt hätäjarrutus- ja kaistavahtijärjestelmä, elektroninen ajonvakautusjärjestelmä sekä sähköohjatut jarrut (EBS).

LVM nostaa esille, että kääntyvyysvaatimus saattaa vaikuttaa risteysalueiden suunnitteluun ja voi edellyttää nykyisissä risteyksissä rajoitusmerkkejä aivan kuten nykyäänkin. Pitkillä yhdistelmillä ei kuitenkaan ministeriön mukaan ”ole tarvetta mennä tai päästä kaikkialle, vaan niitä käytetään pääasiassa terminaalien, isompien kauppakeskusten ja tuotantolaitosten välisillä yhteyksillä ja usein yöllä tai muulloin kuin ruuhka-aikoina”. Logistiikkakeskusten ja tuotantolaitosten piha-alueiden tai raskaan liikenteen pysäköinti- ja levähdysalueiden soveltumisesta yleisesti ottaen pidemmille yhdistelmille ei LVM kuitenkaan esittänyt suoraan arvioita.

LVM:n perusteena mittamuutoksille on logistiikan tehokkuus. Se arvioi ajoneuvoyhdistelmien pituuksien muutoksilla saavutettavan merkittäviä hyötyjä erityisesti merikonttien kuljetuksessa, kappaletavaraliikenteessä ja elintarvikekuljetuksissa. Nämä kuljetustyypit edustavat ministeriön mukaan lähes puolta maanteiden tavaraliikenteestä.

Yhdistelmien pituussäännökset astuvat voimaan 21.1.2019 lähtien.

AGCO Powerin moottoritehtaalle yli 100 miljoonan investoinnit

AGCO toteuttaa laajan investointiohjelman AGCO Powerin moottoritehtaalla Linnavuoressa. Viidelle vuodelle ajoittuvien investointien avulla kehitetään täysin uusi moottoriperhe, hankitaan tuotantokoneita ja työkaluja, uudistetaan prosesseja sekä laajennetaan kokoonpanotehdasta. Yhdessä tuotekehitykseen jo tehtyjen investointien kanssa investointiohjelman kokonaissumma nousee huomattavasti yli 100 miljoonaan euroon.

Valmistukseen tulevat uudet moottorit ovat AGCO Powerin mukaan aiempaa polttoainetaloudellisempia, puhtaampia ja helpompia valmistaa. Ne täyttävät viimeisimmät päästömääräykset. Uusi moottoriperhe on myös monikäyttöisempi erilaisiin työkone- ja maantiekäyttöihin. Uuden moottoriperheen valmistus alkaa uudistetulla tehtaalla vuonna 2022. 

”Polttomoottori on raskaiden työkoneiden pääasiallinen voimanlähde nyt ja tulevaisuudessa. Moottorit muuttuvat yhä ympäristöystävällisemmiksi päästömääräysten ja uusiutuvien polttoaineiden myötä. Uudet moottorimme soveltuvat myös hybridi- ja sähkökäyttöön. Meillä Linnavuoren moottoritehtaalla tämä investointi nähdään suurena luottamuksen osoituksena ja se vahvistaa uskoamme tulevaisuuteen”, sanoo AGCO Powerin toimitusjohtaja Juha Tervala.

AGCO Power valmistaa moottoreita neljällä tehtaalla eli Nokian Linnavuoressa , Kiinan Changzhoussa, Brasilian Mogi das Cruzesissa ja Argentiinan General Rodriguezin tehtaalla. AGCO Powerin tehtaiden yhteiskapasiteetti on yli 100 000 moottoria vuodessa. AGCO Power -yhtiö juhlisti vuoden 2018 keväällä 75-vuotista historiaansa ja samaan aikaan valmistui myös miljoonas moottori.

Automatisoitua moottorien alkukokoonpanoa Linnavuoren tehtaalla.

Continentalin voikukkarenkaat etenevät

Rengasvalmistaja Continental on avannut Saksassa, Meckelnbur-Etu-Pommerin osavaltiossa, Anklamin kaupungissa sijaitsevan renkaiden tutkimus- ja kehityslaboratorion. Taraxagum Lab Anklam -nimellä kulkevan 30 000 neliömetrin laitoksen erikoisalaa on voikukasta saatavan raaka-aineen hyödyntäminen renkaiden valmistuksessa kumipuun sijaan. Tulokset ovat olleet siinä määrin lupaavia, että aikomus on saada voikukkaan perustuvat Taraxagum-renkaat tuotantoon kymmenen vuoden sisällä!

Continental kertoo tutkineensa voikukasta saatavan raaka-aineen molekyylisynteesiä jo pitkään, ja ensimmäinen henkilöauton prototyyppirengas esiteltiin vuonna 2014. Kuorma-auton rengas, joka sisälsi joitakin Taraxagum-komponentteja, esiteltiin puolestaan vuonna 2016. Samana vuonna kerrottiin myös suunnitelmista avata Anklamin laboratorio, ja sen rakennustyöt aloitettiin vuonna 2017.

Taraxagum-kehityshanke liittyy pyrkimyksiin korvata trooppisilla alueilla kasvava kumipuu hevea brasiliensis muilla materiaaleilla, mieluiten vielä viileämmissä ilmastoissa viihtyvillä. Ehkä tulevaisuudessa suomalaisillakin pelloilla viljellään voikukkaa rengasteollisuuden tarpeisiin – mene tiedä?

Jo 12000 harvesteripäätä Outokummun Metallilta

Outokummun Metalli Oy:n harvesteripäiden tuotannossa sinetöitiin komeat lukemat vuoden 2018 päätteeksi, kun yhtiön 12 000:s harvesteripään runko valmistui Outokummun tehtaalla 18.12.2018. 

Kyseisen rajapyykin ylittänyt harvesteripää on malliltaan H215E eli uuden sukupolven kuoriva harvesteripää eukalyptuspuiden käsittelyyn. Hakkuupää jatkoikin matkaansa valmistumista seuraavana päivänä Waratah OM Oy:lle Joensuuhun, josta se toimitetaan loppukokoonpanon jälkeen Waratah-myyntiorganisaation kautta Australiaan. 

Outokummun Metalli valmisti ensimmäisen harvesteripään vuonna 1984, eli 12 000 kappaleen tuotantomäärään on päästy 34 vuoden aikana. Tärkeässä roolissa harvesteripäätuotannon kehittämisessä on Outokummun Metallin mukaan ollut perheyrityksen pitkäjänteinen asenne, suomalaisen laadukkaan työn arvostus ja tiivis yhteistyö maailman suurimman metsäkonevalmistajan John Deeren kanssa. 

”Oli mukavaa saavuttaa uusi tuhatlukema harvesterituotannossa juuri ennen joulua. Pienen joulutauon jälkeen tuotanto on saatu hyvään vauhtiin, ja tämänhetkinen tilauskanta tuo positiivisen startin tähän vuoteen. Kehitämme tuotantoa totta kai jatkuvalla periaatteella, mutta vuoden 2019 aikana on luvassa tavallista isompia tuotannon kehitystoimia mm. konekannan uudistamisen kautta, joten odotettavissa on mielenkiintoinen ja työntäyteinen vuosi”, kertoo Outokummun Metallin toimitusjohtaja Jarmo Paakkunainen.

Valtra-uutuuksia vuodelle 2019

Vuosi 2019 tuo Valtra-traktorivalikoimaan joukon uudistuksia, jotka julkaistiin yleisölle 8.1.2019. 

Tarjontaan tutustuminen voidaan aloittaa A-sarjasta, jonka A104- ja A114-malleihin esitellään HiTech 4 -vaihteisto. 16+16-vaihteinen Powershift-laatikko tarjoaa neljä aluetta joista jokaisessa on neljä pykälää. Kaaviosta löytyy kuusi vaihdetta, jotka on tarkoitettu työntekoon pääasiallisesti 4-12 km/h -nopeusalueella. Lisäksi tarjolla on vielä 32+32-tyyppinen superryömintävaihteisto-optio, jonka avulla nopeus saadaan pudotettua 100 metriin tunnissa 1400 minuuttikierroksella.

HiTech 4 -vaihteisto mahdollistaa sujuvan ja vaivattoman toiminnan hyvin vähäisellä kytkimenkäytöllä. Vaihteistoa komennetaan ergonomisesti sijoitetulla keinukytkimellä. Kun vaihteisto hoitaa vaihtamisen, kuljettaja voi keskittyä varsinaiseen työtehtävään ja työlaitteiden käyttöön. Tässä auttaa myös uusi etukuormaajan sähköohjaus, johon kuuluu joysticikiin valittava 3. ja 4. lisätoiminto. Kuormaaja on myös SoftDrive-iskunvaimennettu ja varustettu hydraulisella työkalun lukituksella. Unlimited Studion kautta uudet A-sarjalaiset saa myös etuvoimanulosotolla ja etunostolaitteella.

Uusissa A-sarjan HiTech 4 -Valtroissa on nyt lisäksi mahdollisuus hankkia lisävarustelistalta mm. mekaaninen, säädettävä, kahteen Panhard-tankoon perustuva hyttijousitus. Hytin sisällä puolestaan päästään käsiksi uuteen kojelautaan, jonka näyttöpaneeli on hyvin luettavissa kirkkaassakin päivänpaisteessa. Paneeliin saa myös valittua haluamansa tiedot. 

Moottorina uusissa A-sarjalaisissa on nelisylinteriset AGCO Power AWFC -moottorit 100- ja 110-hevosvoimaisina. Päästötaso nelosesta huolehtii ainoastaan SCR-urearuiskutus, eli partikkelisuodatinta tai EGR:ää ei käytössä ole, eikä niihin liittyviä huoltokuluja.

N-sarjalainen puolestaan kokee siinä määrin uudistamista, että jatkossa se on mahdollista tilata ilmajousitteisella AIRES-etuakselilla. Tämä ratkaisu on tullut aiemmin tutuksi jo T-sarjasta, ja nyt tämä nopeamman jousitusvasteen ja paremman iskunvaimennuksen tarjoava varuste on saatavissa siis N-Valtraankin. Jousitus on itsetasaava ja perustuu yhteen ilmapalkeeseen sekä kahteen jämäkkään iskunvaimentimeen. Vaimennus tapahtuu paineistetun ilman avulla, joka toimii kylmässäkin. Lisäominaisuutena traktorin pneumatiikka mahdollistaa myös muun hyötykäytön, kuten perävaunun ilmajarrut tai paineilmalla tehtävät puhdistustoimenpiteet.

Tämä EU-säädökset täyttävä ilmajousitus tulee saataville päästötason 5 täyttäviin N-sarjalaisiin keväällä N174:n myötä ja myöhemmin syksyllä 2019 N134- ja N154-malleissa. Muissa valmistuksessa olevissa N-sarjalaisissa tarjotaan edelleen aiemman sukupolven hydraulis-pneumaattista jousitusta.

Ja nyt kun päästötasoista on puhuttu jo pariin otteeseen, voidaankin yhteenvetona mainita uudet viitostason päästömääräykset, joihin yli 130 kilowatin tehon tarjoavat Valtra N, T ja S -traktorit tullaan päivittämään vuoden 2019 aikana. Heti tammikuusta lähtien valmistettavat T- ja S-sarjalaiset tulevat olemaan 5-tason koneita. N-sarja puolestaan saa uusimman päästötasoluokituksen keväällä N174:n puitteissa ja N134- ja N154-sarjat seuraavat syksyllä. 

Moottoreina näissä traktoreissa tulevat olemaan AGCO Power LFTN-D5 -kiukaat. Valtralta kerrotaan, että uudet moottorit ovat paitsi aiempaa jouheampia käynnilttään, ne vaativat myös entistä vähemmän ylläpitoa. N- ja T-sarjojen moottorit säilyvät yhä EGR- ja DPF-vapaina ja S-sarjassa EGR-taso pidetään alle 15%:ssa. 

Vaikka ympäristöluokitus nouseekin, ei Valtran mukaan näkyvyys konepellin yli huonone, vaan pikemminkin paranee. S-sarjassa on lisäksi uudet portaat ja enemmän säilytystilaa työkaluille. Myös traktorien LED-takavalot on päivitetty.

Valtra-traktorit tulevat myös entistä fiksummiksi vuoden 2019 myötä. N-,T- ja S-sarjan SmartTouch-malleihin on saatava lisäterminaali, joka voidaan asentaa mihin kohtaan hyttiä hyvänsä. Sitä voidaan hyödyntää ISOBUS-laitteiden näyttönä, automaattiohjauksen hallinnassa ja siihen liittyvien lisätoimintojen kanssa tai ylimääräisenä kameranäyttönä. Terminaali on saatavana myös N- ja T-sarjan Active- ja HiTech-malleihin.

Lisäksi Valtra tarjoaa Connect, Care & Go -palvelua, joka tarjoaa lisäpalveluita traktoriin kiinteään hintaan. Valtra Connect -palvelun avulla asiakkaat pääsevät etänä käsiksi traktorin tietoihin, kuten polttoainemäärään, GPS-sijaintiin, can-väylän signaaleihin, koneen käyttöoppaisiin ja moneen muuhun toimintoon älypuhelimella tai tietokoneella. Omistaja voi myös jakaa tiedot huoltopalveluiden kanssa, jolloin huolto voi toimia joko ennaltaehkäisevästi tai vikatilanteessa reaaliaikaisen tiedon kanssa.Testijakson päätyttyä palvelu on nyt tarjolla N- ja T-sarjalaisiin ja myöhemmin vuoden 2019 aikana myös A- ja S-sarjalaisiin. Vuoden 2018 alusta kaikki N- ja T-sarjan SmartTouch-Valtrat onkin jo varustettu Valtra Connect -valmiudella, joka voidaan aktivoida jälleenmyyjän kautta. Palvelu kuuluu uusien traktorien hintaan ja on kolmen vuoden ajan käyttömaksuton. Valtra Connect voidaan myös jälkiasentaa vanhempiin malleihin.

John Deereltä uusia ominaisuuksia 5R-sarjan traktoreihin.

John Deere on julkistanut 5R-traktorimallistoon päivityksiä vuodelle 2019. 90-125-hevosvoimaiseen mallistoon kuuluvat 5090R, 5100R, 5115R ja 5125R, joihin tuodaan muutamia lisäominaisuuksia entistä monipuolisempaa käyttöä mahdollistamaan. Keväästä 2019 lähtien traktoreihin tulee mahdollisuus AutoTrac-automaattiohjaukseen ja ISObus-laiteohjausvalmiuteen, kuten myös JDLink-telematiikkaan.

Lisäksi 5R-sarjaan tulee saataville hydraulisesti pituussuunnassa siirrettävä vetokoukku sekä muuttuvalla ohjaussuhteella varustettu ns. VRS-ohjaus. Jälkimmäinen ominaisuus vaatii toimiakseen AutoTracin hankkimisen traktoriin, ja ohjaus voidaan kytkeä päälle ja pois B-pilarin painikkeesta.

Volkswagen yhä tiukasti pakukärjessä

Vuoden vaihduttua on tullut jälleen ajankohtaiseksi tutkiskella menneen vuoden pakettiautorekisteröintejä. Autoalan Tiedotuskeskuksen tuoreet tilastot toistavat edellistä vuotta pienin muutoksin.

Volkswagen säilytti pakettiautojen osalta rekisteröintiykkösen asemansa vuonna 2018. Merkki oli päättyneen vuoden kirjanpidossa markkinajohtaja 3 772 kappaleen rekisteröintimäärällä ja täten 24,3 % markkinaosuudella. Edelliseen vuoteen verrattuna VW koki kuitenkin 1,7 prosentin kumulatiivisen pudotuksen pakettiautokilvityksissä, sillä siinä missä vuonna 2018 Volkkari-pakuja vietiin kilpiin mainitut 3 772 kappaletta, oli määrä vuonna 2017 vastaavasti 3 838 autoa.

Vankasti kakkossijan säilyttänyt Ford puolestaan ei jäänyt taaskaan kovinkaan kauaksi tavoitellusta ykköskorokkeesta. Ero kapeni vuodesta 2017 siten, että vuonna 2018 merkkien välinen erotus oli ainoastaan 104 rekisteröintiä. Fordin kumulatiivinen muutos oli 2,1 prosenttia positiiviseen suuntaan, ja kokonaisrekisteröintimäärä 3668 autoa. Markkinaosuus oli täten 23,6 prosenttia.

Kolmanneksi itsensä myi Mercedes-Benz 1 925 autolla ja kamppailee aivan vanavedessä vaanivan Toyotan kanssa, joka vei rekisteriin päättyneenä vuonna 1 891 autoa.

Pakettiautojen rekisteröinnit vuonna 2018

1Volkswagen377224,3%
2Ford366823,6%
3Mercedes-Benz192512,4%
4Toyota189112,2%
5Renault9316,0%
6Opel8965,8%
7Nissan6314,1%
8Citroën5163,3%
9Peugeot3512,3%
10Fiat2461,6%
Top 10YHTEENSÄ1482795,6%
Muut6884,4%
KaikkiYHTEENSÄ15515100%

JCB 210X LC -video

Veljekset Korkala Oy:n JCB 210X LC on ensimmäinen Suomeen myyty X-sarjan JCB-kaivinkone. Aihetta käsiteltiin Koneurakointi-lehden numerossa 8/18 ja samalla reissulla tehty video on nyt koostettu nähtäväksi. Katso myös samalla muut Koneurakointi-videot!

2,310tykkääjääTykkää