>

Alliance-uutuksia ja pitkää takuuta

Alliance-rengasuutuuksia

Alliance Tire Group esittelee alkuvuoteen paitsi kolme uutta rengasta, myös aiempaa pidemmät takuukäytännöt maatalousrenkaille.

Ensimmäisenä uutuutena nähdään Alliance 551 Multiuse Professional, joka jatkaa Alliancen aiempaa Multiuse-monikäyttörengassarjaa. A550 Multiuseen perustuva 551 Professional on valmistajansa mukaan kehitelty jokasään renkaaksi, ja soveltuu niin tielle, soralle kuin myös pehmeälle maaperällekin. Uusi kumiseos sekä paranneltu kuviointi lisäävät ATG:n mukaan renkaan pito-ominaisuuksia huippuunsa lumella ja jäällä, säilyttäen hyvät toimintaominaisuudet alhaisissakin lämpötiloissa.

Tämän ”jokasään spesialistin” lisäksi esitellään Alliance 585, jonka kerrotaan olevan erityisesti koville pinnoille suunniteltu, mutta hyvin myös irtonaisella ja pehmeällä pinnalla pärjäävä kiekko. Varsinkin kurottaja- ja traktorikaivuri- ja pienkuormaajakäyttöön suunniteltu rengastyyppi on teräsvyörakenteinen, ja sen tiedotetaan tarjoavan maksimaalista monikäyttöisyyttä, vakuuttavaa pitoa, erinomaista kulutuksen- ja puhkeamisenkestävyyttä yhdistettynä korkeaan ajomukavuuteen.

Kantavien ns. flotaatiorenkaiden puolella Alliance tarjoaa uutena 389 VF -rengasta uudessa 800/60R32-kokoluokassa. Sen kerrotaan olevan suurin VF-rengas, ja se on kehitetty erityisesti raskaille peräkärryille, kuten lietevaunuille ja vastaaville, joiden pitää liikkua kuitenkin pelloilla maaperää säästäen ja sen pakkautumista estäen. Hyvin matalia täyttöpaineita kestävän A389 VF:n kerrotaan tarjoavan pientä pintapainetta suurillakin kuormilla.

Alliance tiedottaa myös pidentäneensä maatalousrenkaiden takuita. Teräsvyörakenteisten renkaiden takuu on jatkossa pyöreät kymmenen vuotta ja muiden maatalousrenkaiden takuu seitsemän vuotta.

Logsetilla historiallinen ennätysvuosi

Logset Oy tiedottaa vuoden 2018 olleen yrityksen historian paras taloudellisesti mitattuna. Liikevaihdon kasvu oli vuonna 2018 30% eli Logset Oy:n liikevaihto nousi ennätykselliseen 40,128 miljoonaan euroon (2017: 30,922 miljoonaa euroa) ja liikevoitto 1,671 miljoonaan euroon (2017: 0,935 miljoonaa euroa).

Logsetin tuotteiden kysyntä jatkui yrityksen tiedotteen mukaan vahvana Euroopassa läpi vuoden. Voimakkain kasvu saavutettiin kuitenkin Venäjän ja Etelä-Amerikan markkina-alueilla. Hakkuulaitteiden kysyntä ylitti kaikki odotukset ja kiinnostus hybridiharvesteria kohtaan kasvoi entisestään. Kuormatraktorit säilyivät myynnin kivijalkana. Kuluneen vuoden aikana yhtiö toi markkinoille myös ensimmäiset Logset-palvelutuotteet, jotka kasvattivat huoltopalveluiden liikevaihtoa. Yrityksen tilauskanta oli tilikauden lopussa ennätykselliset 19,8 miljoonaa euroa, kun se vertailuvuonna 2017 oli 7,3 miljoonaa euroa.

Vuonna 2018 Logset kertoo panostaneensa kasvun lisäksi myös operatiivisen toiminnan kehittämiseen. Hankintatoimia tehostamalla materiaalikustannusten osuus liikevaihdosta saatiin yrityksessä laskemaan edelliseen tilikauteen verrattuna. Materiaali-, varaosa- ja vaihtokonevarastojen kiertonopeus parani merkittävästi ja varastojen euromääräinen arvo laski edellisvuotta alemmaksi kasvusta huolimatta. Materiaalivarastoon tehtiin alaskirjaus ja vaihtokoneiden varastoarvot muutettiin vastaamaan paremmin käypää markkinahintaa uuden arvostuskäytännön mukaisesti.

Logsetilta lausutaan myös, että panostukset tuotannon laaduntuottokyvyn parantamiseen yhdessä tuotteisiin tehtyjen laatuparannusten kanssa laskivat takuu- ja kampanjakustannuksia merkittävästi. Suorien työvoimakustannusten osuus liikevaihdosta kehittyi epäsuotuisasti tilikauden aikana huolimatta sairaspoissaolojen ja työtapaturmien vähentymisestä. Metsäkonealaa vaivannut komponenttien saatavuusongelma vaikutti myös Logsetiin. Kasvusta ja komponenttien saatavuudesta huolimatta toimitusajat pystyttiin pitämään kohtuullisina.

Tuotekehityspanostukset kohdistuivat uusien Stage 5 -päästömääräykset täyttävien tuotteiden kehittämiseen, Smooth Ride -ohjaamojousitusjärjestelmään, laadun parantamiseen, sekä uusiin tuotteisiin, jotka lanseerataan vuoden 2019 aikana. Näiden uusien tuotteiden ja palveluratkaisujen odotetaan vahvistavan Logsetin asemaa entisestään.

Vuoden lopulla perustettiin tytäryhtiö Logset Inc. Kanadaan, jonka tehtävänä on tukea Pohjois- ja Etelä-Amerikan myyntiä ja asiakastukea.

Logset Oy:n luottoluokitus nousi luokkaan A vuoden 2018 aikana ja toimet tuloskunnon ja operatiivisen toiminnan parantamiseksi jatkuvat Logsetin tiedotteen mukaan vuonna 2019 yhdessä tehtaan kapasiteetin nostamisen rinnalla.

Rotarent Oy Eltel Networksin konetoimittajakumppaniksi

Rotator

Rotator Oy:n konevuokrauksesta vastaava tytäryhtiö Rotarent Oy tiedottaa 21.1.2019 valikoituneensa Eltel Networksin konetoimittajakumppaniksi. Sopimus kattaa laajan konevalikoiman koko Rotarentin kalustosta. Sopimuksen myötä Rotarentin asema merkittävänä vuokrakonetoimijana vahvistuu entisestään, Rotarent tiedottaa.

Isoissa maarakennuskoneissa Rotarent Oy kertoo olevansa tarjonnaltaan yksi Suomen laajimpia konevuokraamoita. Kalustosta löytyvät kaivinkoneet kokoluokissa 1-50 tonnia, pyöräkuormaajat kokoluokissa 5,5 – 30 tonnia ja maantiivistyskalustoa aina 13 tonnin Bomag Variocontrol -jyriin asti. Lisäksi valikoimasta löytyy Bell dumppereita ja Metson kompakteja murskaus- ja seulontalaitoksia. Tarjonnan laajuus olikin Rotarent Oy:n mukaan yksi valinnan tärkeimmistä kriteereistä.

Eltel Networks Oy on yksi Suomen suurimmista maanrakennusyhtiöistä ja se panostaa merkittävästi urakointiin myös vuonna 2019. Nyt tehty sopimus asettaa myös Rotarentin toiminnan kehittymisen uudelle tasolle ja se tukee kattavasti Elteliä Suomessa, Rotarentilta kerrotaan, ja linjataan asiakkaan kilpailukyvyn parantamisen olevan Rotarentille aina ykkösasia.

Kaikki sopimukseen kuuluvat Hitachi maarakennuskoneet tullaan varustelemaan asiakkaan tarpeet huomioiden ja Rotatorin maanlaajuinen huoltoverkosto pitää huolen, että koneet pysyvät kunnossa ja ovat asiakkaalla tehokkaassa käytössä, tiedote kertoo.

Kätevää valotehoa Milwaukeelta

Milwaukee lisää henkilökohtaisten valaisinten tuotevalikoimaan neljä uutta ratkaisua. Valikoimassa on kaksi uutta ladattavaa valaisinta: usb-ladattava taittuva valonheitin ja usb-ladattava taittuva työvalo. Lisäksi uudesta valikoimasta löytyvät valonheitin ja taskulamppu, jotka toimivat alkaliparistoilla. Ja näistä valaisimista uudessa valikoimassa on kyse:

Ladattava ja taittuva REDLITHIUM USB-valonheitin (L4 FFL-201)

Tämä akulla toimiva ladattava ja taittuva USB-valonheitin tuottaa valmistajansa mukaan 550 lumenin TRUEVIEW-teräväpiirtovalaisun. Valaisimessa on 210° kiertyvä pää ja laaja magneettialusta; sen voi asettaa maahan, kiinnittää magneettisesti metalliseinään tai ripustaa käytännössä mihin tahansa. Kokoon taittuva valaisin mahtuu mukavasti taskuun, ja kiinteällä vyöhaalla sen voi napsauttaa työkaluliiveihin tai hihnoihin, jolloin se kulkee vaivattomasti mukana. Valon kirkkautta ja toiminta-aikaa voi säädellä kolmella valaisutilalla: kirkas, keskitaso ja himmeä. Viimeksi mainitulla asetuksella valaisin toimii yhdellä latauksella jopa 11,5 tuntia. 

Akun voi ladata mikro-USB-liittimestä tai vaihtaa toiseen REDLITHIUM USB-akkuun, jolloin valaisin toimii lähes keskeytyksettä. Valon runko ja lasi kestävät iskuja ja kemikaaleja ja valaisimessa on IP54-luokan sää- ja pölysuojaus. Valoteho valittavissa 550 / 250 / 100 lumenin välillä. Suurin toiminta-aika L4 B2 akulla 2 / 4,5 / 11,5 tuntia. Tiiviysluokka: IP54. Paino akun kanssa: 0,2 kg. 

Ladattava ja kääntyvä REDLITHIUM USB-työvalo (L4 PWL-201)

Ladattava ja kääntyvä USB-työvalo yhdistää taskulampun ja valonheittimen helposti mukana kulkevaksi ja Milwaukeen mukaan erittäin kestäväksi ratkaisuksi. 500 lumenin TRUEVIEW-teräväpiirtovalaisimen 110° kääntyvä pää tuottaa 155 m kantaman kohdevalon ja poikkeuksellisen leveän valokeilan. 

Valaisimen magneettialusta vapauttaa kädet työntekoon. Valaisinta voi käyttää yhdellä latauksella jopa 10 tuntia. Valoasetus on helppo muuttaa kohdevaloksi tai valonheittimeksi. Tarjolla on kolme toimintatilaa: kirkas valokeila, himmeä valokeila ja kohdevalo. Taittuvan valonheittimen tavoin akun voi ladata mikro-USB-liittimestä tai vaihtaa toiseen REDLITHIUM USB-akkuun. Valaisin on suunniteltu kestämään jokapäiväistä siirtelyä kuljettamista ja vaikeita olosuhteita työmaalla: Sen runko ja lasi kestävät iskuja ja kemikaaleja. Valoteho kohdevalona on 500 lumenia ja valonheittimenä 400 / 100 lumenia. Suurin toiminta-aika L4 B2 akulla 3 / 10 / 3 tuntia ja paino akun kanssa 0,2 kg. 

Saatavana on myös kaksi ei-ladattavaa ratkaisua:

Paristokäyttöinen valonheitin (FL-LED)

Valonheitin on helppo kiinnittää magneetein eri asentoihin työkohteen valaisua varten. 300 lumenin TRUEVIEW-teräväpiirtovalaisulla voi valita kirkkaan tai himmeän valaisutilan sen mukaan, halutaanko mahdollisimman kirkas valo vai pitkä käyttöaika. Valaisin suunniteltiin valmistajan mukaan kestämään vaikeita olosuhteita työmaalla: Se kestää pudotuksia ja IP54-tiiviysluokka suojaa sitä säältä ja pölyltä. Suurin valaisuteho kirkas/keskiteho/himmeä/vilkkuvalo 300-100 lumenia, pisin käyttöaika 5 / 16 tuntia ja tiiviysluokka IP54. Paino kolmen AAA-pariston kanssa 0,1 kg.

Paristokäyttöinen taskulamppu (ML-LED)

Taskulamppu on suunniteltu kestämään toistuvia pudotuksia neljän metrin korkeudesta. Iskuja ja kemikaaleja kestäväksi rakennettu valaisin on lisäksi tiiviysluokitukseltaan IP67, joten se kestää upotuksen 1 metrin syvyyteen ja on pölysuojattu. 325 lumenin TRUEVIEW-teräväpiirtovalaisu ja portaaton säätö kohdevalosta valokeilaksi tuottaa pisimmillään 115 metrin päähän ulottuvan valon. Valossa on metallipidike, jolla se on helppo kiinnittää nopeasti rintaan tai taskuun. Suurin valaisuteho kirkas/keskiteho/himmeä/vilkkuvalo 325-25 lumenia. Pisin käyttöaika 5 tuntia, tiiviysluokka IP67 ja paino kolmen AAA-pariston kanssa 0,1 kg.

Avoimet ovet ja WinNova Cup 9.2.2019 Kullaalla

Kullaan metsäoppilaitoksen avointen ovien tapahtuma järjestetään 9.2.2019 kello 10.00-14.00

Tapahtuman tarkoitus on parantaa metsäalan ja maarakennuksen koulutuksen näkyvyyttä Satakunnassa yleisesti ja saada alaa esille varsinkin nuorison ja heidän lähipiirinsä keskuudessa juuri ennen yhteisvalintojen avautumista. Samalla Winnova tarjoaa metsä- ja maarakennusalan yrityksille mahdollisuuden esitellä omaa toimintaansa. Paikalle on myös kutsuttu useita konevalmistajia ja mukana on myös Satakunnan Koneyrittäjien edustus. Tänä vuonna uutena toimintana on tapahtumassa myös ajokonemestaruuden ratkominen WinNova Cup -kilpailun merkeissä, jossa alan ammattilaiset mittavat taitojaan kuormatraktorin käytössä

Aika ja paikka:

Avoimet ovet -tapahtuma järjestetään osoitteessa Sahalahdentie 57, 29340 Kullaa helmikuun toisena lauantaina 9.2.2018 klo 10.00 – 14.00.

Paikalle odotetaan runsaasti kävijöitä, ja mukaan on myös ilmoittautunut koko joukko konealan yrityksiä.

Ohjelmaa:

Metsäoppilaitoksen Ponsse Scorpioniin pääsee tutustumaan metsäoppilaitoksen päärakennuksen edessä, ja John Deere 810E:llä on mahdollisuus myös ajaa pieni kierros. Lisäksi vierailijat saavat kokeilla metsä- tai maarakennuskoneen ja puuauton simulaattoreita opiskelijoiden opastuksella, ja simulaattorirakennuksen takana on metsän mittausrasti, jossa vierailijoille tarjotaan tilaisuutta mitata puun pituutta ja läpimittaa. Paikalla on myös erikoispuunkaadon näytös, sekä moottori- ja raivaussahojen esittelyä, kuin myös hirsirakentamisnäytös.
Autopuolikin on hoidossa, sillä esillä on tukkirekkoja ja niiden osalta järjestetään myös kuormausta ja käsittelyharjoituksia.

Lisäksi vierailla on mahdollisuus tutustua uuden opiskelija-asuntolan ja muihin koulun tiloihin.

Ajokonemestaruus eli WinNova-cup

Sahakentällä klo 10.00 alkaen kamppaillaan WinNova-cup.

Kilpailussa pärjää kuljettaja, joka käsittelee kuormatraktoria ammattimaisesti, tuottavasti, tehokkaasti, laadukkaasti ja turvallisesti. Kolmelle ensiksi sijoittuneelle jaetaan rahapalkinnot. Suorituksen aikana eri puutavaralaatua olevia pöllejä kuormataan koneen kuormatilaan ja palautetaan tavaralaaduittain alustoille. Konetta siirretään puunkorjuun ajouraa muistuttavalla radalla eteenpäin ajaen ja myös peruuttaen. Suoritustapaa ei ole rajoitettu, kunhan kone ei poistu radalta ja suoritus ei vaaranna henkilöiden tai koneen turvallisuutta. Kilpailuun voi ilmoittautua tästä.

Konevalmistajien ja muiden yritysten edustuksia paikalla

Avoimiin oviin osallistuu myös hyvä kattaus erilaisia aloihin liittyviä yrityksiä, kuten Puulanssi, Logset, Rotarent, Maansiirto Mykrä, Metsä Group, Sampo Rosenlew, John Deere Forestry, Komatsu Forest, Roadmasters, Porin Konekeskus, Metsäkonehuolto Kähkönen, Ponsse, UPM, Porin PT-kone ja Kuljetus Saarivirta.

Ruokapuolella mennään perinteisin eväin, ja tarjolla luvataan olevan erinomaista hernekeittoa, samoin makkaranpaistoon on mahdollisuus ja kahvia ynnä muuta siihen liittyvää on totta kai myös saatavilla.  

Volvo CE teki sähköpäätöksen

Volvo CE siirtyy pienissä koneissa sähköön vuonna 2020
Volvo CE siirtyy pienissä koneissa sähköön vuonna 2020

Volvo Construction Equipment ilmoitti siirtyvänsä vuoden 2020 puolivälistä lähtien pienemmissä kaivinkoneissa ja kuormaajissa täysin sähkökäyttöön, pudottaen dieselmoottorien kehittelyn tässä kokoluokassa pois. Käytännössä tämä tarkoittaa kaivinkoneita EC15-EC27-sarjoissa ja kuormaajia L20-L28-sarjoissa.

Volvo CE kertoo päätöksen sitoutua pikkukonelinjoissa täysin sähkökäyttöön olevan ensimmäinen laatuaan alalla ja pohjautuvan erilaisten sähköisten konseptimallien saamaan hyvään vastaanottoon sekä tiiviiseen asiakasyhteistyöhön. Päätöksen kerrotaan myös olevan linjassa Volvo Groupin asettamien sähköiseen liikkumiseen johtavien tulevaisuudennäkymien kanssa.

Ensimmäiset konemallit näissä sarjoissa julkaistaan tämän kevään Baumassa ja ensi vuonna tuotteet siirtyvät valmistukseen ja myyntiin. Volvo CE:lta kuitenkin painotetaan, että suuremmat koneet tulevat toistaiseksi jatkamaan dieselmoottorien käyttöä pääasiallisena voimanlähteenä. Pienemmissä koneissa akku- ja sähkömoottoritekniikan kehityksen katsotaan kuitenkin jo olevan tarpeeksi pitkällä todellista hyötykäyttöä varten.

Sandvik julkisti hytittömiä Ranger DXR -poravaunuja

Sandvik laajentaa asiakkaiden pyynnöstä Ranger DX -poravaunumallistoaan kahdella hytittömällä DXR-versiolla. Rakennuspaikan valmisteluun, louhoksille ja avokaivoksille suunnatut hytittömät poravaunut perustuvat Ranger DX600 ja DX800 -malleihin, ja ne on nimetty vastaavasti DX600R- ja DX800R-malleiksi.

Hytittömät, kauko-ohjattavat poravaunut ovat suunniteltuja erityisesti työkohteisiin, jotka eivät miehitettyyn toimintaan sovellu, ja missä hytillisiä koneita ei voida käyttää. DXR-mallit tarjoavat samat ominaisuudet kuin perinteiseimpi DX-sarja, mutta kevyemmässä ja liikuteltavammassa paketissa.

DXR-sarjan esimerkkikäyttökohteiksi luetellaan mm. epätasaiset ja epästabiilit alustat ja jyrkät leikkaukset, joita usein tavataan mm. infrarakentamisessa. Osa kohteista on sellaisia, että niitä ei pystytä perinteisillä vaunuilla edes poraamaan turvallisuuden kärsimättä, mutta kauko-ohjauksen avulla kuljettaja voi työskennellä juuri sopivan etäisyyden päästä koneesta, olematta kuitenkaan koneen hytissä.

Ylävaunu on kääntyvä, mikä mahdollistaa poraamisen yksiltä telansijoilta mahdollisimman laajalle alueelle, ja innovatiivinen vastapainoratkaisu tekee poravaunusta tukevan haastavassakin maastossa, Sandvikilta kerrotaan. Kääntyvän ylävaunun kerrotaan myös lisäävän poraustehokkuutta jopa 60% pyörimättömään verrattuna.
Kauko-ohjain sisältää siirronhallintatoimintoja, jotka mahdollistavat nopeamman liikkumisen reiältä toiselle ja tarkan reiän paikantamisen.

Ranger DXR -sarjan poravaunut on suunniteltu 64-127 millimetrin reikäkoolle ja 38-51 millimetrin poratangoille. Peruskokoonpanoa voidaan varustella myös yli 30 erilaisella lisävarustemahdollisuudella, kuten laajemmalla ylävaunun kääntösäteellä, kehittyneemmillä mittausjärjestelmillä ja päivitetyllä pölynhallinnalla sekä vaikkapa melutasoa 10 desibeliä laskevalla Noise Guard -paketilla.

Volvo Trucks -nimityksiä

Volvo Trucks tiedottaa uusista nimityksistä.

Volvo Truck Center Tampereella uutena Volvo-kuorma-automyyjänä toimii Joonas Siekkinen. Hän aloitti Tampereen Volvo Truck Centerin uutena Volvo kuorma-automyyjänä 2.1.2019. Pitkän Volvo-uran tehnyt Volvo kuorma-automyyjä Juha Ahti siirtyy eläkkeelle kevään 2019 aikana, ja Joonas tulee jatkamaan Volvo kuorma-autojen ja Renault Master -pakettiautojen myyntiä Juhan jalanjäljissä.

Joonaksella on aiempaa työkokemusta myynnin parista, kuten myös kokemusta kuljetusalalta, sekä ratin takaa että kuljetusyrittäjänä toimimisesta.

Jani Kemppainen puolestaan aloitti Volvo Truck Center Lahden uutena huoltopäällikkönä myöskin 2.1.2019 alkaen. Kemppainen on vanha Volvolainen, sillä hän on aikaisemmin urallaan toiminut huoltopäällikkönä Volvo Truck Center Lahdessa, Jyväskylässä ja Turussa. Sen jälkeen hän on työskennellyt mm. VV-Autotalo Oy:lla korjaamopäällikkönä. Jani Kemppainen on koulutukseltaan autotekniikan insinööri ja opiskelee parhaillaan sähkö- ja automaatiotekniikan insinööriksi. Hän raportoi Volvo Truck Center Itäisen Suomen aluejohtaja Kalle Hakalalle.

Volvo Truck Center Lahden uudeksi huoltopäälliköksi on nimitetty Jani Kemppainen 2.1.2019 alkaen.
Volvo Truck Center Lahden uudeksi huoltopäälliköksi on nimitetty Jani Kemppainen 2.1.2019 alkaen.

Ford ja Volkswagen yhteistyöhön lava- ja pakettiautoissa

Fordswagen Rangerok? Transitporter? Tai jotain muuta? Se nähdään vuonna 2022, sillä Ford ja Volkswagen ovat tänään 15.1.2019 ilmoittaneet aloittavansa tulevaisuudessa maailmanlaajuisen yhteistyöallianssin autovalmistuksessa. Omistussuhteisiin ei tässä yhteenliittymässä puututa, mutta parempaa kilpailukykyä, yhteistuumin tehtyjä innovaatioita ja korkeampaa asiakastyytyväisyyttä tavoitellaan.

Ensimmäiset yhteistyön hedelmät tuodaan esiin vuonna 2022 keskikokoisessa pick-up-luokassa kautta maailman. Tämän jälkeen aikomuksena on tuoda myös yhteisiä pakettiautomalleja Euroopan markkinoille. Yhteistyön puitteissa on sitouduttu myös tutkimaan erilaisia sähköautovaihtoehtoja toteutettavaksi allianssimallilla.

Destia hakee kasvua kaupungeista ja pohjoisesta

Uuden, vuosille 2019-2023 suunnatun strategiansa mukaisesti Destia ryhtyy kasvattamaan itsestään vahvempaa kaupunkikehittäjää. Yhtiö tiedottaa kartoittavansa nyt uusia liiketoimintamahdollisuuksia Pohjois-Ruotsista ja Pohjois-Norjasta. Destian päämääränä on olla ’Pohjoisen elämän yhdistäjä’. Tämän strategian toteuttamiseksi Destia myös uudistaa organisaatiorakenteensa.

”Destia ja sen edeltäjät ovat vuosisatojen ajan rakentaneet infrastruktuuria, toimivan Suomen perustaa. Uudistetun strategiamme päämääränä on hyödyntää ydinosaamistamme yhdistämällä pohjoinen elämä kaupungeissa sekä niiden välillä. Yhteinen päämäärä ja sitä tukeva arvopohja ovat lähtökohtana kehittäessämme yrityskulttuuriamme”, linjaa Destian toimitusjohtaja Tero Kiviniemi.

Kasvua ja kilpailukykyä varmistamaan.

Destia suuntaa nyt yhä hanakammin muihin Pohjoismaihin, ja erityisesti niiden pohjoisille alueille, joilla markkinoiden odotetaan jatkavan kasvuaan. Destialla arvioidaan kuitenkin infrarakentamisen suhdanteen olevan Suomessa jatkossa muita Pohjoismaita haastavampi.

Destian tavoitteena on ottaa nykyistä laajempaa roolia toimialan arvoketjussa, yhtiöstä kerrotaan. Strategiana on varmistaa ydinliiketoiminnan kilpailukyky, kansainvälinen kasvu valituilla strategisilla alueilla sekä siirtyminen jalostuneempaan liiketoimintaan ja kaupunkikehitykseen yhdessä kumppaneiden kanssa.

”Kilpailuetumme rakennamme asiakaskeskeisyyden, infran tajun, älykkään tuotannon ja innostavan johtamisen varaan. Ensisijaisena tavoitteena on kannattavuuden parantaminen. Maantieteellisen laajentumisen kärkenä ovat uusiutuvan energian ratkaisut”, Kiviniemi kertoo.

Organisaatiorakenne palvelukohtaiseksi.

Tavoittelemansa yrityskulttuurin ja strategian toteuttamiseksi Destia kertoo uudistavansa organisaatiorakennettaan. Tämän koetaan mahdollistavan maantieteellisen laajentumisen ja uusien palvelujen sekä osaamisen kehittämisen, yhteistyön tiivistämisen ja kilpailukyvyn varmistamisen. Keskeisenä muutoksena on siirtyminen alueellisesta organisaatiosta palvelukohtaiseen organisaatioon.

Tämä tarkoittaa myös sitä, että yrityksessä käynnistetään yt-neuvottelut. Alustavan arvion mukaan organisaatiomuutoksesta aiheutuu noin 60 henkilötyövuoden vähennys Destian 1 600 henkilön kokonaishenkilöstä. Vähennystarpeen ei arvioida kohdistuvan tuotannossa työskenteleviin työmaahenkilöihin eikä työntekijöihin.

”Organisaatiouudistus vauhdittaa sekä yrityskulttuurimme uudistamista että strategiamme toteuttamista. Haluamme yhtiönä kehittyä ja vastata jatkossa entistäkin paremmin alan markkinoiden murrokseen ja muuttuviin olosuhteisiin”, toteaa Tero Kiviniemi.

0tykkääjääTykkää