Veljekset Korkala Oy:n JCB 210X LC on ensimmäinen Suomeen myyty X-sarjan JCB-kaivinkone. Aihetta käsiteltiin Koneurakointi-lehden numerossa 8/18 ja samalla reissulla tehty video on nyt koostettu nähtäväksi. Katso myös samalla muut Koneurakointi-videot!
Markku Lappalainen on siirtynyt Rotator Oy:n maanrakennuskonemyynnin myyntijohtajaksi 1.1.2019 alkaen. Hän vastaa tehtävässään maanrakennuskonemyynnin toiminnoista kokonaisuudessaan sekä niiden kehittämisestä. Aiemmin Markku toimi Rotator Oy:n asiakkuusjohtajana.
Sami Laitila aloitti vastaavasti kyseisellä päivämäärällä kaivosliiketoiminnasta vastaavana johtajana. Hän vastaa jatkossa Rotator Oy:n kaivos-, louhos- ja murskausliiketoiminnasta ja sen kehittämisestä.
Molemmat vastaavat tehtävissään Rotator Oy:n toimitusjohtaja Jari Valtaselle.
Vuosi 2018 alkaa olla kansissa, joten otetaan suunta kohti vuotta 2019! Koneurakointi-lehti kiittää kaikkia lukijoitaan, yhteistyökumppaneitaan ja samalla kaikkia muitakin menestyksekkäästä vuodesta. Ensi vuodesta tehdään vielä parempi!
Case on maansiirtokoneiden suurimpia maailmanmerkkejä, mutta sen taivallus Suomessa on ollut ajoittain hieman polveilevaa. Nykyisin Case-maansiirtokonekauppaa tekee Honkajoella pääpaikkaansa pitävä Konevuokraamo Rentti, joka otti maahantuonnin ja jälkimarkkinoinnin hoitaakseen syksyllä 2017. Sataurakointi Oy:n uusi Case CX145D SR hankittiin nopealla aikataululla täyttämään yrityksen lisääntynyttä konetarvetta energiapuun korjuussa. Radanvarren raivausta suorittamaan komennettu kone paikantui Poriin, jossa kävimme ottamassa aiheesta tarkempaa selkoa. Huurteisessa maisemassa työskentelee tulenuusi Case CX145D SR varustettuna engcon EC219 -tilttirotaattorilla ja Ala-Kataran jämyllä Axer 650 HD K -energiakouralla.
Koko juttu on luettavissa Koneurakointi-lehden numerosta 1/19.
Kobelco laajentaa kaivinkonepohjaista purku- ja kierrätyskonevalikoimaansa aiemmin julkistettujen SK210D-10:n ja SK350DLC-10:n jälkeen pienempään suuntaan. Uusin tulokas on SK140SRD-5, joka on nyt siis Kobelcon pienin purku- ja kierrätyssektorille suunnattu kone.
Erityisesti kierrätysautojen purkuun ja romumetallin käsittelyyn suunnattu SK140SRD soveltuu toki varustelusta riippuen myös muunlaiseenkin purkutyöskentelyyn. Varsinaisesta leipätyöstä kertoo kuitenkin alavaunuun kiinnitetty hydraulipihtiyksikkö, joka pitää natusteltavan autonraadon paitsi otteessaan, myös mahdollistaa sen jäsentelyn käsiteltävämpään kuosiin.
Purkukoneiden puomisto on vahvistettu, sylinterien tehoa ja rakennetta väkevöitetty purkutyöhön ja suurille kuormille, ja sylintereissä on myös kannatusventtiilit. Hytin lasituksen iskunkestävyyteen on myös kiinnitetty huomiota, kuten myös etu- ja kattolasin mekaaniseen suojaukseen kalteriverkolla. Koneen vakautta on lisätty ylimääräisellä peräpainolla.
Moottorina SK140SRD-5:ssä on Isuzun 4-sylinterinen, 3-litrainen ja 78,5 kilowattia tuottava AR-4JJ1XASK-02. Hydrauliikan tuotto on 2×130 litraa minuutissa ja koneen työpaino 20 100 kiloa.
Ja sitten vähän erilaista aihetta: Finavia on tehnyt hankintoja lentokenttäpelastuskalustoonsa, ja itävaltalaisen Rosenbauer AG:n Panther-ajoneuvot jatkavat vuonna 2003 aloitettua yhteistyötä pääasiallisena kalustona. Ensimmäisenä viidestä uuden sukupolven Pantherista saapui Suomeen AR 1242 -tunnukselle liitetty yksikkö, jonka myötä juhlittiin samalla Rosenbauerin 1500. valmistunutta Pantheria. Ajoneuvo toimitettiin Finavialle Pirkkalan kentälle, jonne se siirtyi 17.12. Kyseinen yksikkö on ensimmäinen Panther Tampere-Pirkkalan kentällä.
Kolmeakselinen, jokapyörävetoinen Panther on varustettu 750-hevosvoimaisella Volvon D 16 -moottorilla ja vaihteistona on Twin Discin kahdeksanpykäläinen automaattiaski. Tällä voimalinjalla ajoneuvo piiskataan 80 kilometrin tuntinopeuteen alle 30 sekunnissa ja huippunopeudeksi kellotetaan 120 kilometriä tunnissa. Rengaskoko on 445/80R25 XGC. Ajoneuvon paino työkunnossa on 36 600 kiloa, joka sisältää 12 500 litraa vettä, 1 000 litraa vaahtotiivistettä ja 225 kiloa sammutusjauhetta.
Varustelu näissä neljännen sukupolven Panthereissa on myös kattavaa, pumppu siirtää vettä 8 000 litraa minuutissa 10 baarin paineella tai 9 000 litraa 12 baarin paineella. Kattotykki pystyy ruiskuttamaan kyseisen 9 000 litraa ja keulatykki 1 500 litraa suojasumua minuutissa. Vaikeissa olosuhteissa toimimista varten ajoneuvossa on mm. infrapunakamera ja täysimittainen ledvalovarustus. Ajoneuvon kaikki toiminnot ovat yhden pelastajan hallittavissa ohjaamosta ja esimerkiksi sammutusta voidaan suorittaa ajoneuvon liikkuessa.
Jämsän Konetyön Logset 6F GT on ensimmäinen myyty Smooth Ridellä varustettu Logset-ajokone. Kyseisestä laitteesta löytyy artikkeli Koneurakointi-numerosta 1/19. Samalla reissulla syntyi myös videomateriaalia.
Työ ja sen luonne ovat muutoksessa konealoillakin, joten valmistajat ovat reagoineet tähän tuomalla koneisiin yhä enemmän älyä ja kuljettajan olosuhteita huomioivia uudistuksia. Caterpillarin uusi konesukupolvi toimii juuri näin, sillä se tuo vakiona paljon sellaista, joka saattaa määrittää konealan tulevaisuutta seuraavina vuosikymmeninä. Työtehoa on jatkossa haettava kuljettajan tasolta, ei hevosvoimista tai vääntömomentista. Kävimme Helsingissä kerrostalotyömaan valmistelutöiden merkeissä tutustumassa loviisalaisen Maanrakennus T. Kronvall Oy:n Cat 320 -kaivinkoneeseen.
Artikkeli on luettavissa Koneurakointi-lehden numerossa 1/19. Tälle sivulle on koottu aiheeseen liittyvää lisämateriaalia.
Korealainen Hyundai Construction Equipment ja perinteikäs moottorivalmistaja Cummins ovat olleet pitkään yhteistyössä voimanlähdeasioissa, mutta aiemmin polttomoottorivetoisesti. Nyt seuraava yhteinen askel on kuitenkin otettu kohti sähköistämistä, sillä yhteistyökumppanit ovat julkistaneet 3,5-tonnisen minikaivinkoneen prototyypin, joka ottaa käyttövoimansa sähköstä.
Kaivinkoneprototyyppi on varustettu kahdeksalla Cummins BM4.4E -litiumioniakkumoduulilla, joista jokaisen kapasiteetti on 4,4 kilowattituntia ja sarjaan kytkettynä energiamäärää tarjoillaan 35,2 kWh:n verran. Näillä evästyksillä 3,5-tonninen tela-alustainen kone työskentelee Hyundain ja Cumminsin mukaan täyden kahdeksan tunnin tuurin ja latautuu vajaassa kolmessa tunnissa jälleen täyteen toimintatarmoon.
Protoyyppikone on nyt testauksessa ja testivaiheen aikana koneen tehoa, ominaisuuksia, rakennetta ja sopivuutta markkinoille tutkaillaan tarkoin. Lopputuloksena nähtäneen jossain vaiheessa myös kaupallisesti valmis malli tai useampia.
Koneurakointi 1/19 -numerossa käytiin pikaraportin teossa Jyväskylässä. Sieltä paikallistettiin Hokkasen Joni sekä Kaivinkone ja Maansiirto Rikamat Oy:n Liebherr A 914 Litronic. Pistettiin samalla kameran REC-hana pohjaan ja jotain tarttui narulle, joten tässäpä sitä näin joulun ratoksi.
Verkkosivusto käyttä evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.