Hyvää joulua!
Koneurakointi-lehti toivottaa kaikille lukijoilleen, yhteistyökumppaneilleen ja aivan jokaiselle hyvää ja rauhallista joulua 2018!
>
Koneurakointi-lehti toivottaa kaikille lukijoilleen, yhteistyökumppaneilleen ja aivan jokaiselle hyvää ja rauhallista joulua 2018!
Caterpillar ilmoitti hetki sitten tuovansa markkinoille uuden 12,5-litraisen Cat C13B -moottorin, jonka se kertoo vastaavan 15-litraisen moottorin tehoja 32% pienemmällä painolla. Moottori täyttää EU-taso V:n vaatimukset ilman EGR-takaisinkierrätysjärjestelmää ja kiuasta on tarjolla 456-hevosvoimaisesta (340 kW) versiosta 577-hevosvoimaiseen (430 kw) saakka. Huippuvääntö löytyy 2634 Nm:n pykälästä.
Moottorin jälkikäsittelyjärjestelmä koostuu DOC-katalysaattorista, partikkelisuodattimesta ja SCR-ureapelkistyksestä, mutta EGR-kierrätystä ei siis tarvita. Regenerointi ei vaadi käyttäjältä toimenpiteitä eikä keskeytyksiä työhön. Caterpillarilta kerrotaan, että jälleenkäsittelyjärjestelmä on vastaavan tason kilpailijoihin nähden 63% kevyempi ja 65% pienempi, ja että esimerkiksi integroitujen NOx-anturien myötä erilaisten ulkopuolisten liitäntöjen määrä on 50% vähäisempi.
Moottori on valmistajansa mukaan laajasti konfiguroitavissa eri käyttötarkoituksiin ja sen kestävyyteen sekä ylläpito- ja huoltokustannuksiin on pyritty saaman lisää hyötysuhdetta. Polttoainekulutus on jopa 6% aiempaa pienemmällä tasolla. Perushuoltovälit ovat 500 tunnissa normaaleissa olosuhteissa ja partikkelisuodattimen huoltovälit jopa 5000 tunnissa.
C13B on vielä hetken aikaa testeissä sekä koekäytössä, ja tulee täyteen tuotantovalmiuteen vuoden 2019 aikana.
Volvo Construction Equipment Finland Oy tiedottaa vastaavansa jatkossa itse huoltoliiketoiminnasta valtakunnallisesti ja laajentavansa huolto-organisaationsa myös Pohjois-Suomeen kevään 2019 aikana. Strategiana on, että asiakas saa jatkossa yhdeltä luukulta niin maansiirtokoneiden myynnin, huollon kuin varaosatkin.
Volvo-maansiirtokoneiden huollosta Pohjois-Suomen alueella on tähän asti vastannut Wetteri Power, ja yhteistyö jatkuu sopimuskauden loppuun 31.5.2019 asti.
Volvo CE Finland perustaa kiinteät huoltotoimipisteet Ouluun ja Rovaniemelle sekä huollon satelliittipisteet Kemiin ja Kajaaniin, joista käsin mekaanikot palvelevat asiakkaita kaikkialla Pohjois-Suomen alueella. Volvo CE tiedottaa lisäksi panostavansa jatkossa vahvasti myös mobiiliin kenttähuoltoon.
Volvon omaa huolto-organisaatiota rakennetaan Pohjois-Suomeen ja huoltovastuu siirtyy 1. kesäkuuta 2019. Alkuun rekrytoidaan noin parikymmentä henkilöä eri tehtäviin ja rekrytointi alkaa heti. Oulun toimipisteen vetäjä siirtyy Pohjois-Suomeen Volvon omasta organisaatiosta.
Volvo Construction Equipment Finland Oy:n Pohjois-Suomen huolto-organisaatio vastaa jatkossa myös Volvo Penta -teollisuusmoottoreiden huollosta ja varaosista. Wetteri Power toimii edelleen Volvo-perheessä kuorma-autojen jälleenmyyjänä Pohjois-Suomessa.
Liikennevirasto ja Kreate Oy ovat tänään allekirjoittaneet sopimuksen siirtymisestä Mt 132 Klaukkalan ohikulkutie-hankkeen toteutusvaiheeseen. Samalla päättyy noin kaksi kuukautta kestänyt kehitysvaihe. Rakennustyöt aloitetaan helmikuussa 2019 yhtä aikaa sekä tien länsi-, että itäpäästä. Ensimmäisenä työt tulevat näkymään Vanhan Hämeenlinnantien ja moottoritien välissä, jossa aloitetaan kallion louhinta. Mt 132 Klaukkalan ohikulkutie on uusi Klaukkalan keskustaajaman kiertävä yhteys, joka parantaa alueen liikenneolosuhteita ja mahdollistaa lähialueiden maankäytön kehittämisen
Klaukkalan ohikulkutien urakkamuoto on Suunnittele ja toteuta -malli (STk), joka sisältää kehitysvaiheen. STk-urakkamuodon etu on, että kehitysvaiheessa voidaan jakaa riskejä tilaajan ja palveluntuottajan kesken.
”Kehitysvaiheessa myös innovatiiviset ratkaisut, joiden avulla saavutettiin esimerkiksi kustannussäästöjä, olivat mahdollisia”, kertoo projektipäällikkö Antti Koski Liikennevirastosta.
STk-urakka jakautuu kehitysvaiheeseen ja sitä seuraavaan optiona olevaan toteutusvaiheeseen, joka nyt alkaa. Kehitysvaiheen lopuksi urakoitsija luovuttaa tilaajalle alustavan rakennussuunnitelman. Rakennussuunnitelma tarkentuu ja valmistuu rakentamisen edetessä aina työvaiheiden mukaan.
”Kreaten rakennussuunnitelmassa on optimoitu teknistaloudellisesti tierakenteiden elinkaari sekä urakan riskit. Kehitysvaiheessa kartoitettiin esimerkiksi aikatauluja eri työvaiheille. Myös hankkeen massataloutta parannettiin suunnitteluratkaisuilla, eli kartoittamalla muun muassa maa- ja kalliomassojen kokonaismäärää, käyttökelpoisuutta sekä vaihtoehtoisia rakenne- ja tuotantoratkaisuja”, Antti Koski jatkaa.
Vuosi 2018 meni suunnitelmia tehdessä ja valmistelevissa töissä
Vuoden 2018 yksi tärkeimmistä etapeista oli kehitysvaiheen urakoitsijan valinta. Urakoitsijaksi valikoitui kokonaistaloudellisesti edullisimman ratkaisun pohjalta Kreate Oy, joka lähtee nyt kehitysvaiheen päätyttyä toteuttamaan Klaukkalan ohikulkutietä rakennussuunnitelman mukaisesti.
Tielinjan haltuunotto tehtiin 29.8.2018 lukuunottamatta Kirkkotien kaavamuutosaluetta, jonka haltuunotto tapahtuu kaavamuutoksen tultua lainvoimaiseksi. Haltuunotetulla alueella käynnistyi puustonpoisto marraskuun viimeisellä viikolla. Metsäkylän ja Kirkkotien eritasoliittymien kohdalla tunnistettiin kaksi kohtaa, joissa aloitettiin PIMA-, eli pilaantuneen maan selvitykset. Selvityksen perusteella arvioidaan maaperän pilaantuneisuus ja puhdistustarve tapauskohtaisesti. Selvitys valmistuu näillä näkymin tammikuussa 2019.
Klaukkalan ohikulkutiehankkeen kustannusarvio on 34 miljoonaa euroa. Nurmijärven kunnan osuus tästä on noin kahdeksan miljoonaa euroa.
John Deere on esitellyt viime vuosina muutamiakin erilaisia prototyyppejä sähkötraktorien kehitystyön saralla. Akkuversioiden lisäksi nyt nähdään erilainen lähestymistapa, nimittäin John Deere GridCON. Kyseessä on kuljettajaton ja hytitön traktori, joka ottaa virtansa suoraan roikalla. John Deere, Baum Consult GmbH ja Kaiserslautenin teknillinen yliopisto ovat kehittäneet laitteen yhteistyössä.
Ideana on paitsi sähkön käyttö traktorin voimanlähteenä, myös tulevaisuudennäkymät siitä, miten maatilat tuottavat itse oman sähkönsä ja hyödyntävät näin omavaraista energiaa myös koneissa. Akkuvirralla ei tässä konseptissa kuitenkaan siis pötkitä, vaan käytössä on suora 6000 voltin yhteys, ja virta muunnetaan traktorin pellin alla 700 volttiin. Yksi suurimmista haasteista ei ollutkaan tällä kertaa sähkönsyötön järjestäminen, vaan kaapelin reititysautomatiikka. Traktorissa on nosturi, joka hallitsee kaapelin siirtelyä esimerkiksi käännöksissä automaattisesti. Luonnollisesti ihminen voi myös ottaa koneen ohjat haltuunsa kauko-ohjaimella, mutta suurilla pelloilla tehtävä suoraviivainen työ hoituu autonomisella ohjauksella varsin vaivattoman oloisesti.
Kyseessä on yhä siis prototyyppivaiheessa oleva laite, mutta GridCON-menetelmään perustuvia traktoreita saatetaan nähdä tulevaisuudessa myös laajemmassa käytössä.
Kävimme kesäkuussa katsomassa Vehmersalmen huikeissa olosuhteissa tuolloin vastikään käyttöön otettua maailman ensimmäistä täryvälpällä varustettua Metso Lokotrack ST2.8 -suorasyöttöseulaa. Aiheesta puhuttiin lisää Koneurakointi-lehden numerossa 6/2018 ja tätä tarinaa sivuava video on nähtävissä juuri ja nyt. Eli ota suunta kohti kesää ja seulomista tästä:
Puolitoista vuotta sitten lanseeratun Neste-äpin kautta tapahtuva mobiilimaksaminen on tammikuusta lähtien mahdollista myös Nesteen yritysasiakkaille. Tammikuussa lanseerattavat yritysasiakkaille suunnatut maksamispalvelut ovat täysin digitaalisia, jolloin tankkauksen lisäksi myös maksaminen, laskut ja raportointi on mahdollista tehdä täysin sähköisesti. Järjestelemä toimii reaaliaikaisesti eli mobiilimaksut ovat välittömästi asiakkaan käytössä. Järjestelmä on kehitetty yhdessä yritysasiakkaiden kanssa tosielämän käytössä.
Yritys pääsee hallinnoimaan maksuihin liittyviä toimintoja Oma Neste -palvelun kautta. Palvelussa yritysasiakkaat voivat esimerkiksi tilata ja sulkea yrityksen maksuvälineitä, asettaa saldorajoja ja näille tekstiviestimuistutuksia, saada maksuvälinekohtaisia raportointitietoja sekä nähdä laskut ja laskuarkiston. Oma Neste -palvelu mahdollistaa maksamisen lisäksi myös esimerkiksi suoratoimitusten tilaamisen sekä tilausten seurannan.
Kaikki Nesteen yritysasiakkaille suunnatut maksuvälinetoiminnot ovat saatavilla eri päätelaitteille tietokoneista tabletteihin ja älypuhelimiin.
Ramirent Finland Oy on allekirjoittanut tänään pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen SRV Yhtiöt Oyj:n kanssa. Osana järjestelyä Ramirent on ostanut SRV Kalusto Oy:n koko osakekannan. SRV Kaluston palveluksessa on tällä hetkellä 33 henkilöä ja yhtiön velaton kauppahinta on 21 miljoonaa euroa.
SRV Kalusto Oy on toiminut SRV-konsernin sisäisenä kalustonvuokrausyhtiönä kattaen noin neljäsosan SRV:n kalustonvuokrauksesta ja vuokraukseen liittyvistä työmaapalveluista. Ramirentin ja SRV Yhtiöt Oyj:n välinen sopimus kattaa merkittävän osan SRV:n vuosittaisesta kalustonvuokrauksesta. Vuonna 2017 SRV Kalusto Oy:n liikevaihto oli noin 8 miljoonaa euroa.
Kaupan yhteydessä SRV Kalusto Oy vaihtaa nimensä Rami Kalusto Oy:ksi.
”Haemme Ramirentin strategian mukaisesti kannattavaa kasvua ydinliiketoiminnassamme, konevuokrauksessa. Nyt solmittu yhteistyösopimus tukee erinomaisesti tavoitteitamme ja vahvistaa johtavaa asemaamme Suomen rakennuskonevuokrausmarkkinassa”, sanoo Mikael Kämpe, Ramirent Finland Oy:n toimitusjohtaja.
Muistanette Koneurakointi 8/18 -numerossa julkaistun jutun Elimäen hirmuliskosta eli Dinosaurus-kaivinkoneesta. Mielenkiintoisesta kamppeesta tehtiin myös video, ja vaikka varsinaisiin metsäojituksiin ei nyt lähdetty tällä kertaa, on koneen monipuolisessa akrobatiassa ihmeteltävää joka tapauksessa.
Kreate Oy urakoi Friitalan sillan rakentamisen, johon sisältyi työaikaisen kiertotiesillan rakentaminen, vanhan sillan purkaminen sekä uuden sillan rakentaminen. Urakka oli kokonaishintaperusteinen kokonaisurakka, lukuun ottamatta varasiltaa kiertoteineen sekä väliaikaista kiertoliittymää Mt2440/Vt11 -risteysalueelle, joiden urakan muotona oli suunnittele ja toteuta eli ST. Urakkasumma oli 5,5 M€. Työ valmistui aikataulun mukaisesti marraskuussa 2018.
Friitalan silta sijaitsee Ulvilan kaupungissa maantiellä 2442 (Siltatie) ylittäen Kokemäenjoen. Ajoneuvoliikenteen sillan molemmilla reunoilla on kevyenliikenteen väylät. Uusi silta on tyypiltään teräksinen jatkuva palkkisilta (betonikantinen, liittorakenteinen) ja sen kokonaispituus on noin 136 metriä ja hyötyleveys 15 metriä.
Urakan päätyövaiheita olivat mm työnaikaiset liikennejärjestelyt, työnaikaisen kiertoliittymän rakentaminen, kiertotien ja varasillan rakentaminen, nykyisen sillan purku, uuden sillan teräsrakenteiden konepajavalmistus, sillan maa- ja välitukien rakentaminen, paalulaattojen ja tulopenkereiden rakentaminen, tienrakennustyöt, uuden sillan teräsrakenteen asentaminen, teräsbetonisen kansilaatan rakentaminen, sillan pintarakenteet, varusteet ja laitteet sekä teräsrakenteiden pintakäsittely, kiertotien ja varasillan purku sekä siltapaikan viimeistely.
Kreaten työpäällikkönä toimi Jyrki Välimaa ja työmaapäällikkönä Tero Haaramäki.