>

AGCO Power sai Pirkanmaan vientipalkinnon

Tampereen kauppakamarilta ja Tampereen nuorkauppakamarilta tunnustusta suomalaiselle moottorivalmistukselle kun työkoneiden moottoreita ja voimansiirron hammaspyöriä valmistava AGCO Power sai vuoden 2018 Pirkanmaan vientipalkinnon merkittävästä kansainvälistymisestä, viennistä ja uusien markkinoiden avaamisesta. Palkinto jaettiin 19.11.2018. AGCO Powerilla näyttöä riittää vientipuolella, sillä 75% sen moottorituotannosta menee suoraan vientiin ja 95% tuotannosta päätyy Suomen ulkopuolelle viimeistään valmiiden työkoneiden mukana. Suurin vientimaa on tällä hetkellä Ranska ja sen jälkeen Saksa, USA, Iso-Britannia, Ruotsi, Italia ja Brasilia.

Yrityksen tutkimus ja tuotekehitys on keskitetty Nokian Linnavuoreen ja valmistusta on lisäksi Kiinassa ja Brasiliassa. Tällä hetkellä AGCO:n valmistamissa traktoreissa, puimureissa ja muissa koneissa on 75-prosenttisesti AGCO Powerin moottori ja tulevaisuudessa tavoitteena on päästä 90 prosenttiin tai ylikin. Seuraavan viisivuotiskauden tavoitteena on myös kaksinkertaistaa ulkopuolisille asiakkaille menevän viennin määrä.

Continentalilta uusi traktorirengas

Continental TractorMaster-renkaissa käytetään uutta D.fine-kosketuspintateknologiaa, N.flex-nailonrunkoa ja jalkaosan Single-Wire-Bead -teknologiaa. Rungon nailon tekee renkaasta valmistajansa mukaan äärimmäisen vankan ja iskunkestävän. Kosketuspintateknologia puolestaan tuo viisi prosenttia lisää pintaa vakiorenkaaseen nähden, lisäten ajokilometrejä. Renkaan erikoismuotoilun kerrotaan puolestaan takaavan loistavan ajettavuuden ja vähentävän maaperän tiivistymistä. Ensimmäiset 65-sarjan renkaat on saatu markkinoille lokakuussa ja 70- sekä 75-sarjat tämän jälkeen vuoden 2018 aikana. Renkaat valmistetaan Portugalissa.

Continental tiedottaa myös yhteistyöstä Valtran kanssa. Lokakuusta 2018 lähtien Valtran A-sajan ensiasennusrenkaaksi on saatavilla Tractor70- ja Tractor85-renkaita, jolloin ne ovat myös ensiasennushyväksyttyjä. Valtra onkin Continentalin ensimmäinen ensiasennusasiakas maatalousrenkaiden tuoteryhmässä.

Agretolta apua aikalaskentaan

Itävaltalainen Agreto on esitellyt erilaisia mittareita työkoneiden- ja laitteiden aikalaskentaan, joilla voidaan pitää lukua käyttötunneista esimerkiksi todellisten huoltovälien määrittämiseksi. AgriCounter aktivoituu aikalaskentaan liikkeestä tai tärinästä. Sen avulla voidaan määritellä tai erotella esimerkiksi varsinainen työaika kuljetukseen käytetystä ajasta. Käyttökohteita voivat olla mm. yhteiskäyttökoneet tai vuokrakoneet. Mittarin tekemä siirto- ja työajan erottelu onnistuu sellaisella työlaitteella, jossa on erillinen työ- ja kuljetusasento, jota vaihdetaan esimerkiksi nostamalla jokin osa laitteesta pystyyn kuljetuksen ajaksi. AgriCounterissa on LCD-näyttö ja se sinetöidään, joten sitä ei voi irrottaa tai nollata sinettiä rikomatta.

VibroCounter puolestaan aktivoituu tärinästä tai iskusta, joten se sopii koneisiin ja laitteisiin joiden toiminta niitä muodostaa. Tällaisia ovat esimerkiksi murskaimet, hakkurit ja silppurit. Se soveltuu myös vaikkapa edulliseksi ja helppoasenteiseksi korvaavaksi tuntimittariksi traktoriin tai muuhun koneeseen, jossa alkuperäinen mittari ei enää pyöri. Mittarin paristo kestää kymmenen vuotta eikä mittaria saa asentamisen jälkeen enää ehjänä irrotettua, joten se ajaa asiansa luotettavana tuntikellona pitkään, aina 99 999 tuntiin saakka.

RotoCounter aktivoituu koneen kierroksista, mutta se ei mittaa kierroksia vaan käyttötunteja. Magneetilla varustettu pyörimisanturi välittää tiedon vastakappaleelle ja siitä kaapelia pitkin mittarille. Se voidaan asentaa akselille tai pyörälle eikä tätäkään mittaria voi käytännössä peukaloida. Mittarit ovat itävaltalaista valmistusta, niillä on viiden vuoden takuu, hinnat 200-300 euron luokkaa.

Bridgestonen VX-Tractorissa on ripaa kerrakseen

Reilu vuosi sitten ensiesitelty Bridgestonen VX-Tractor -traktorirengas on saanut suurta suosiota maailmalla ja se on säilyttänyt myös asemansa eniten ripatilavuutta sisältävänä renkaana. Bridgestonelta kerrotaan, että viisi vuotta kehitellyssä VX-renkaassa on 20% enemmän ripaa kuin kilpailijoiden renkaissa ja leveästä ja korkeasta ripakuviosta johtuen se on myös pitkäikäisempi, sillä kulutuspintaa on näin ollen enemmän. Rungon kestävyyteen on panostettu kuusinkertaisella vyörakenteella ja alempi sivualue on erikoisvahvisteinen. Renkaan kerrotaan kestävän kovaakin kuormitusta jopa 3 baarin paineella ja patentoitu ripakuvio vähentää energiahävikkiä ja vetoluistoa tarjoamalla hyvän pidon. Viimeisin rengasmateriaaliresepti sisältää osittain kasviperäisiä öljyjä joilla korvataan perinteisempiä öljypohjaisia komponentteja ja tutkimusten mukaan näin on onnistuttu pidentämään renkaan kestoikää 20 prosentilla.

Volvo-autonomiaa louhoksille

Norjalainen Brønnøy Kalk AS ottaa ensimmäisenä kaupalliseen käyttöön Volvo Trucksin autonomisen kuljetusratkaisun. Sen avulla ajetaan kalkkikiveä avolouhokselta läheiseen satamaan kuudella itseohjaavalla Volvo FH -yhdistelmällä. Reitti kulkee ensin viiden kilometrin matkan osittain tunneleissa louhokselta satamaan, jossa kalkkikivi kipataan murskaimelle. Järjestelmää on jo testattu onnistuneesti ja testit jatkuvat siten, että järjestelmä on täydellisesti käytössä vuoden 2019 loppuun mennessä. Reitti kulkee vakioväyliä pitkin rajatulla alueella ja Brønnøy Kalk AS osti järjestelmän pakettina, joka sisältää koko palvelun, ei pelkästään kuorma-autoja. Kokonaisratkaisusta veloitetaan kuljetetun tonnimäärän perusteella. Ajoneuvojen hallinnasta esimerkiksi poikkeustilanteissa vastaavat louhoksella lastauskoneiden kuljettajat.

Ruotsissa kehitetään itseohjaavia metsäkoneita

Itseohjaavan kuormatraktorin kehittely on kiikarissa ruotsalaisen metsätalouden tutkimusinstituutti Skogforskin ja Ruotsin valtion teknologiarahoitusorganisaatio Vinnovan Auto2-yhteistyöhankkeessa. Hankkeeseen on panostettu 20 miljoonaa kruunua rahoitusta. Hankkeessa on tarkoitus selvittää ja kehitellä teknologiaa jonka myötä ajokone osaisi suunnitella omat reittinsä, pärjätä maastossa ja ylläpitää samalla turvasädettä ympärillään, jotta haavereita ei sattuisi mahdollisesti lähellä liikkuville ihmisille.

Kunhan tämä on saatu toteutettua, siirrytään yksi askel eteenpäin. Aikeissa on nimittäin kehittää etäohjaus, jonka avulla koneita voitaisiin ohjata toimistosta näytön ääreltä. Näin ollen hytti voitaisiin jättää kokonaan pois ja koneesta tulisi kevyempi ja tehokkaampi, sillä vapautuva tila voitaisiin käyttää kuormatilaksi. Kuljettajaakin kerrotaan ajatellun, sillä kuljettajaan kohdistuva tärinärasitus jäisi tällöin pois, Skogforskilta lausutaan. Lisäksi hankkeeseen kuuluu erillisenä tietomallin keruuprojekti, jonka avulla hankitaan korkeatasoista dataa metsistä mm. laserkeilauksella ja sateliittikuvilla. Tietoa voidaan sitten hyödyntää tässä mainitussa Auto2-konseptissa. Hankkeeseen ottavat osaa Skogforskin ja Vinnovan lisäksi Komatsu Forest, Unibap, BillerudKorsnäs, SCA, StoraEnso, Södra, Sveaskog, Holmen, BAE Systems, eXtractor, KTH, Uumajan yliopisto, Luulajan tekninen yliopisto ja Ruotsin metsäteknologiayhteenliittymä Skogstekniska Klustret.

Michelin-munkkeja maalle

Rengasvalmistaja Michelin esitteli tänä syksynä neljä uutta maatalousrengasta. EvoBib-traktorinregas tuo pelii 2-in-1-teknologian joka tarjoaa kaksi rengasta yhdessä rungossa. Tämä tarkoittaa sitä, että sen muoto ja profiili muokkautuvat käytettävän rengaspaineen myötä. Matalalla paineella estetään maan pakkautumista ja korkealla paineella saadaan puolestaan mukavuutta ja turvallisuutta esimerkiksi maantieajoon ja pienempää kulutusta. X-Tweel-rengas on liukuohjattujen kuormaajien ilmaton radiaalirengas, jonka suorituskyvyn kerrotaan olevan saman kuin ilmakumissa, mutta se ei puhkea tai hätkähdä juuri muistakaan vaurioista. AxioBib 2 on keski- ja suuritehoisille traktoreille tarkoitettu rengas, jonka kuormituskapasiteetin ilmoitetaan olevan segmenttinsä suurin ja renkaan maakosketusalan kerrotaan olevan 19% suurempi, jolloin moottoritehokin on paremmin hyödynnettävissä. Kyseisellä kiekolla voidaan ajaa jopa 0,6 baarin paineella, jolloin vähennetään maastovaurioita ja pakkaantumista. RoadBib on maantiekäyttöön tarkoitettu rengas yli 200-hevosvoimaisille traktoreille, ja se on suunniteltu erittäin kulutuskestäväksi karkeille tienpinnoille, mutta soveltuu kuulemma myös pellolle.

Uusia kauhoja engconilta

Engcon julkisti uusia kauhoja marraskuussa, lisäten valikoimiinsa 1,5-33-tonnisiin kaivinkoneisiin soveltuvan seulakauhasarjan sekä 27-31-tonnisiin koneisiin tarkoitetun kaapeliojakauhan.

Uusi seulakauha on kehitetty erityisesti hollantilaisten asiakkaiden pyynnöstä ja se on perinteiseen seulakauhaan nähden erikoismuotoiltu. Kyljet ovat avoimemmat ja tämä mahdollistaa huulilevyn työntämisen helpommin kaivettavan materiaalin, kuten asfaltin alle. Seulakauhoja on saatavana kahdeksaa eri kokoa 70-litraisesta, 600 millimetriä leveästä aina 1550-litraiseen ja leveydeltään 1500 millimetriseen. Tarjolle jää myös yhä aiempi vuonna 2016 esitelty seulakauha joka noudattelee luiskakauhan muotoa, joten siihen mieltyneiden ei tarvitse hätääntyä.

Kaapeliojakauhan suhteen vastataan kasvavan konekoon huutoon, ja markkinoille tulee CB29-kauha. Näin ollen isommallakin koneella päästään tekemään pienemmän koneen töitä ainakin osittain, sillä vaikka kauha ei varmastikaan tule poistamaan 15-20-tonnisten koneiden etulyöntiasemaa kaapelikaivamisessa, se mahdollistaa isomman koneen käytön tietyissä tilanteissa, jolloin vältytään useamman koneen tuomisesta työmaalle.

Lisäksi engcon kertoo tuoneensa markkinoille Trimblen kanssa toiminnon, jonka avulla kauhan kallistus pysyy automaattisesti oikeana. Kuljettajan tarvitsee siis vain pitää oikea korkeus ja pyöritystaso.

Video Cat 320 Next Generation -kaivinkoneesta

Toisena Koneurakointi-lehden 1/19-numeron kansijuttuna oli Cat 320 Next Generation -kaivinkoneen työmaaesittely. Tämän jutun teon yhteydessä kuvattu video on juuri ladattu YouTube-kanavallemme ja se löytyy luonnollisesti myös tältä sivustolta. Kasettia nauhurinpesään vaan!

Vantaalla ajetaan biokaasulla

Vantaan kaupungin tilapalveluyksikkö Vantti on ottanut askeleen kohti hiilineutraalia päästötasoa valitsemalla käyttöönsä Ivecon valmistamia biokaasukäyttöisiä Daily-pakettiautoja. Gasumin tuottama kotimainen, vähäpäästöinen biokaasu virtaa aluksi neljän uuden Dailyn tankkiin, ja kalustolla hoidetaan Vantin logistiikkaa, joka liittyy ateria-, puhtaus-, kiinteistö-, kuljetus- sekä aula- ja turvapalvelujen piirissä mm. postien, kirjeiden ja pakettien noutoon sekä jakoon yli 200 toimipisteen jakelualueella.

”Vantaan kaupungin tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä ja haluamme olla edelläkävijöitä sekä suunnannäyttäjiä tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Kustannustehokkaat biokaasuautot auttavat hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjen vähentämisessä”, toteaa Vantin kuljetuspalveluiden palveluesimies Jari Mielonen.

”Kaasuajoneuvot soveltuvat hyvin kaupunkien ja kuntien käyttöön, sillä ne tukevat kaupunkien ympäristötavoitteita ja -strategioita. Ne ovat myös samassa hintaluokassa kuin bensiini- ja dieselkäyttöiset autot. Koska biokaasua tuotetaan myös kotitalouksien jätteistä, kaupungin autot voisivat periaatteessa ajaa kuntalaisten biojätteillä, mikä on kiertotaloutta parhaimmillaan. Esimerkiksi Länsi-Vantaan jätevesilietteistä tuotetaan Suomenojan biokaasulaitoksella biokaasua, jota Vantti käyttää kaasuautojensa polttoaineena”, kertoo Gasumin myyntipäällikkö Heidi Kuoppala.

Ivecon Raimo Haavikko toteaa, että autot ovat vuoden pakettiautoksikin tänä vuonna palkittuja Dailyjä, joissa on Hi-Matic automaattivaihteisto.

2,310tykkääjääTykkää