>

Video Cat 320 Next Generation -kaivinkoneesta

Toisena Koneurakointi-lehden 1/19-numeron kansijuttuna oli Cat 320 Next Generation -kaivinkoneen työmaaesittely. Tämän jutun teon yhteydessä kuvattu video on juuri ladattu YouTube-kanavallemme ja se löytyy luonnollisesti myös tältä sivustolta. Kasettia nauhurinpesään vaan!

Vantaalla ajetaan biokaasulla

Vantaan kaupungin tilapalveluyksikkö Vantti on ottanut askeleen kohti hiilineutraalia päästötasoa valitsemalla käyttöönsä Ivecon valmistamia biokaasukäyttöisiä Daily-pakettiautoja. Gasumin tuottama kotimainen, vähäpäästöinen biokaasu virtaa aluksi neljän uuden Dailyn tankkiin, ja kalustolla hoidetaan Vantin logistiikkaa, joka liittyy ateria-, puhtaus-, kiinteistö-, kuljetus- sekä aula- ja turvapalvelujen piirissä mm. postien, kirjeiden ja pakettien noutoon sekä jakoon yli 200 toimipisteen jakelualueella.

”Vantaan kaupungin tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä ja haluamme olla edelläkävijöitä sekä suunnannäyttäjiä tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Kustannustehokkaat biokaasuautot auttavat hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjen vähentämisessä”, toteaa Vantin kuljetuspalveluiden palveluesimies Jari Mielonen.

”Kaasuajoneuvot soveltuvat hyvin kaupunkien ja kuntien käyttöön, sillä ne tukevat kaupunkien ympäristötavoitteita ja -strategioita. Ne ovat myös samassa hintaluokassa kuin bensiini- ja dieselkäyttöiset autot. Koska biokaasua tuotetaan myös kotitalouksien jätteistä, kaupungin autot voisivat periaatteessa ajaa kuntalaisten biojätteillä, mikä on kiertotaloutta parhaimmillaan. Esimerkiksi Länsi-Vantaan jätevesilietteistä tuotetaan Suomenojan biokaasulaitoksella biokaasua, jota Vantti käyttää kaasuautojensa polttoaineena”, kertoo Gasumin myyntipäällikkö Heidi Kuoppala.

Ivecon Raimo Haavikko toteaa, että autot ovat vuoden pakettiautoksikin tänä vuonna palkittuja Dailyjä, joissa on Hi-Matic automaattivaihteisto.

Litiumliekki vaatii oman sammuttimensa

Jauhe- ja vaahtosammuttimet eivät sovellu litiumakkujen sammuttamiseen, sillä akkujen energiamäärä on suuri ja kyseisten sammuttimien jäähdytysteho pieni. Presto LB6 on jäähdyttävä nestesammutin, joka pysäyttää litiumakkujen kennoissa tapahtuvan lämpökarkaamisilmiön. Pelkkä tukahduttaminen ei riitä, vaan jäähdyttämätön akku voi syttyä uudelleen. Siksi akun lisäksi myös sitä ympäröivä sekä sitä lähellä olevat materiaalit tulee sammuttaa ja jäähdyttää. Sammutin pitää myös tyhjentää kokonaan, vaikka palo olisi sammunut, jotta jäähdytysteho olisi maksimaalinen. LB6 soveltuu pienten, kuten kannettavien tietokoneiden litiumakkujen sammuttamiseen sekä A- ja B-luokan paloille.
LB6:n erikoissuuttimen ansiosta sammute purkautuu alhaisella paineella ja pieninä pisaroina, mikä tehostaa jäähdytystä. Lisäksi sammuttimen sammutusneste tunkeutuu alhaisen pintajännityksensä ansiosta palavan materiaalin sisään jäähdyttäen kohdetta tehokkaasti. Palossa syntyvä harmaanvalkoinen savu on myrkyllisiä

Mikä voi aiheuttaa akun syttymisen?

Useimmiten akun vikaantumien saa alkunsa ulkoisesta syystä. Näitä ovat esimerkiksi: putoaminen, ylilataaminen, lämpötilavaihtelut tai huono säilytys. Myös akun valmistusprosessin ja -komponenttien laadulla on vaikutus paloriskiin.

Standardi on tulossa

Litiumakkupaloihin käytettäville käsisammuttimille on aloitettu eurooppalaisen standardoinnin valmistelu, mutta tällä hetkellä omaa erityisesti näille paloille tarkoitettua eurooppalaista standardia ei ole olemassa.

Wacker Neuson avasi uuden tehtaan Kiinaan

Marraskuun lopulla vietettiin Wacker Neusonin uuden tutkimus- ja kehityskeskuksen sekä tehtaan avajaisia Kiinassa, Shanghain lähellä Pinghussa. Yhteensä 30 000 neliömetrin pinta-alainen tehdas tulee jatkossa ruokkimaan erityisesti minikaivinkoneiden kasvavaa kysyntää. Kiina on Wacker Neusonin suurimpia markkina-alueita ja tehtaan perustaminen sinne vahvistaa jalansijaa entisestään sekä lisää mahdollisuuksia kuunnella paikallisten asiakkaiden ääntä koneiden kehityksessä. Wacker Neuson on toiminut Kiinassa jo yli kahden vuosikymmenen ajan.

Tehtaan rakennuspinta-ala on 30 000 neliömetriä.

Tehtaan tuotanto avattiin 1,7 tonnin minikaivinkoneilla ja tuotantoa käynnistellään seuraavan vuoden aikana yhä useamman tuotteen ja kokoluokan myötä. Wacker Neuson ilmoitti myös jokin  aika sitten aloittaneensa yhteistyön John Deeren kanssa 1,7 – 7,5-tonnisten kaivinkoneiden valmistamisesta Pinghun tehtaalla. Nämä koneet myydään Deere-tuotemerkin alla Kiinassa, Australiassa ja Kaakkois-Aasian markkina-alueella.

Pekka Karppisesta Wetteri Power Oy:n vaihtoautopäällikkö

Pekka Karppinen on aloittanut 19.11.2018 Wetteri Power Oy:n vaihtoautopäällikkönä. Karppinen vastaa jatkossa Wetteri Powerin vaihtoautomyynnistä ja –toiminnasta.Pekka on koulutukseltaan insinööri, ja lisäksi hänellä on myynnin ammattitutkinto.

Pekka Karppinen siirtyy Wetteri Powerille Scania Suomen organisaatiosta.

Wetteri Power Oy rakentaa uuden vaihtoautokeskuksen Oulun toimipisteen yhteyteen ja keskus tullaan avaamaan vuoden 2019 alkupuolella.

Sampo Rosenlew FR48 -video!

Koneurakointi 1/19 kansijutussa esiintyvä uusi Sampo Rosenlew FR48 -ajokone pääsi artikkelin teon yhteydessä myös Koneurakointi-videon päärooliin Ulvilan sateisissa metsissä. Katsominen onnistuu kätevästi tässä, ja saa katsoa niin monta kertaa kuin huvittaa, ei meillä lasketa!

 

 

 

Koneurakointi 1/19

Sisältö

Seuraava askel 

Sampo Rosenlew FR48 on 12 tonnin kantavuudella varustettu ajokone vaativampiin olosuhteisiin. 

Roolimalli 

Uuden sukupolven Cat 320 antaa esimakua koneiden tulevaisuudesta Caterpillarin näkökulmasta. 

Risu-Case 

Sataurakointi Oy:n Case CX145D SR tuli täyttämään yrityksen lisääntynyttä konetarvetta. 

Lisää sähköä Cateille 

Caterpillar julkisti uusia vaihtovirtamoottorilla vetäviä kiviautoja suuriin kokoluokkiin. 

Taikamatto 

Logsetin uusi Smooth Ride -ohjaamojousitus on mukavuuden lisäksi selkeä tekniikaltaan. 

Ainetta vaivatta 

Fuelk-polttoainesäiliöt ovat tuttu näky metsässä, mutta soveltuvat myös maanrakentamisen tarkoituksiin. 

LiuGong 886H tarjoaa älyä ja etätyötä 

LiuGongin uutuuksista huomiota herättää erityisesti älykuormauksella ja etäohjauksella varustettu 886H. 

Pohjaa syvemmältä 

Vierailimme Mussalon sataman mittavalla laajennusurakalla, joka eteni tällä hetkellä ruoppauksen merkeissä. 

Katukirppu 

Pikaraportissa Kaivinkone ja Maansiirto Rikamat Oy:n pyöräalustainen Liebherr A 914 -kaivinkone. 

Hiivatin hieno Retro-Fiat 

Fiat Centenario -konsepti pohtii, miltä traktorilegenda voisi näyttää tänään. 

Supermalli sinikeltaisissa 

Tämän vuoden pienoismallinostoksi valikoitui Havatorin Tadano ATF400G-6. 

Kutsuttuna kohteeseen 

KL-Rengas Oy:n palveluauto tulee sinne, missä asiakas on. 

TAPAHTUMAT 

Onnistunut avaus 

MaatalousKonemessut 2018 oli onnistunut uutuustapahtuma. 

VAKIOPALSTAT 

Pääkirjoitus

Uutiskynnys 

Tuttua Rautaa – Michigan 

Konttorin Puolelta 

 

Ilmoitukset Koneurakointi 1/19 -numerossa:

Case CX145D SR energiapuusavotalla

Koneurakointi-lehden numerossa 1/19 kävimme radan varressa seuraamassa Sataurakointi Oy:n uutukaisen Case CX145D SR -kaivinkoneen ja Axer 650 HD -energiakouran yhteispeliä. Tästä syntyi myös studioidemme editointikammioissa oheinen video. Huom! Varoitus yliherkille! Saattaa sisältää junaa.

Näe Rottne uudessa valossa

Rottne ottaa askeleen kohti uudenlaista valaistustapaa kaikissa valmistamissaan uusissa metsäkoneissa. Uudet led-valot ovat paitsi aiempaa parempia, ne ovat myös himmennettävissä ja suunnattavissa tarpeen mukaan, jotta työskentely pimeässä olisi luontevampaa.

”Aiemmin keskityttiin lamppujen määrään. Nyt haluamme ne oikeille paikoilleen”, sanoo Rottne Industrilla sähkösuunnittelijana toimiva David Selstam.

Nykyaikaisessa metsäkoneessa on jopa parikymmentä työvaloa, ja niiden avulla aikaansaatava tasapainoinen ja mukava, mutta samalla tehokkaasti sekä lähelle ja kauas häikäisemättä valaiseva kuvio otettiin Rottnella kehityshaasteeksi.

”Kaikki puhuvat lamppujen määrän lisäämisestä, mutta niiden sijoittelu ei ole aina ollut niin tarkkaa. Väärät valot väärissä paikoissa aiheuttavat heijastumia, jotka häikäisevät sen sijaan että ne valaisisivat työalueen kunnolla”, sanoo Rottnen teknisessä tuessa työskentelevä Samuel Östling. Tämän ongelman on varmaan lähes jokainen pimeän aikaan työskennellyt huomannut, varsinkin tehokkailla led-valoilla. Nyt Rottne on ottanut käyttöön viisi erilaista korkealaatuiseksi kuvailemaansa lampputyyppiä. Led-teknologian kehityksen myötä uusimmat valot voidaan säätää jo hyvinkin paljon silmää miellyttäväksi, jolloin kuljettajan keskittymiskyky pysyy pidempään yllä, silmien rasitus ja väsyminen vähenee. Tällä on luonnollisesti vaikutusta myös työtehoon.

Työvalojen suoranaista paikkaa ei uudessa valaistusideassa ole lähdetty juurikaan muuttamaan, mutta niiden suuntausta on mietitty paremmin. Samoin esimerkiksi kuormaussuuntaan olevien ajokoneen työvalojen himmentäminen on mahdollista, jolloin ne eivät heijastu sermistä ja kuormassa olevista puiden päistä niin voimakkaasti. Valaisuratkaisua on kehitetty yhdessä Hellan kanssa. Tämä tarkoittaa mm. lukuisia erilaisia testejä ja käyttäjäarvioita siitä, minkä verran valoa ja mihin suuntaan missäkin työtilanteessa tarvitaan.

Uuden valojärjestelmän toimitukset alkavat kaikkiin uusiin led-valoilla tilattuihin koneisiin ja himmennettävä sermivalopatteri löytyy puolestaan lisävarustelistalta.

Liikennevirastosta tulee Väylävirasto

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala uudistuu 1.1.2019 lähtien. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Viestintävirasto sekä Liikenneviraston tietyt toiminnot yhdistetään uudeksi Liikenne- ja viestintävirastoksi  joka tunnetaan jatkossa myös kansainvälisemmin nimellä Traficom. Nykyinen Liikennevirasto jatkaa Väylävirastona.

Nykyisen Liikenneviraston tehtävistä siirretään Liikenne- ja viestintävirastoon ja liikenteenohjausyhtiö Traffic Management Finlandiin kaikki ne tehtävät, jotka eivät suoranaisesti liity väylänpitoon. Liikenneviraston nimi vaihtuu Väylävirastoksi, mutta virasto jatkaa keskeytyksettä toimintaansa.

Väylävirasto on tilaajaorganisaatio, joka keskittyy tie-, rata- ja meriliikenteen väyläverkon suunnitteluun, kehittämiseen ja kunnossapitoon sekä liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Virasto vastaa myös talvimerenkulusta.

Liikenne- ja viestintävirasto puolestaan toimii valtakunnallisena tietoyhteiskunnan ja liikennejärjestelmän kehittäjänä. Se valvoo ja edistää liikenteen ja viestinnän markkinoita ja -palveluja. Virasto on kansalaisia ja yrityksiä palveleva liikenteen ja viestinnän lupa-, rekisteröinti- ja hyväksyntä- sekä turvallisuusviranomainen. Se vastaa myös tarvittavien tutkintojen järjestämisestä.

Liikenneviraston nykyiset liikenteenohjaus- ja hallintapalvelut eli tie- ja meriliikenteen ohjaus sekä virastossa vielä hoidettava rautatieliikenteenohjaus siirretään perustettavaan valtion erityistehtäväyhtiöön, Traffic Management Finland Oy:hyn.

2,310tykkääjääTykkää