>

Tana aloittaa jätteenkäsittelylaitteiden vuokraliiketoiminnan Suomessa

Suomen ainoa jätteenrepijöiden ja jäteseulojen valmistaja Tana tuo Suomen markkinoille konevuokrauspalvelun. Ulkomailla Tanan asiakasyritysten tarjoama vuokrausmahdollisuus on jo todettu suosituksi ja toimivaksi palveluksi. Nyt kotimaan markkinaan vahvasti panostava Tana kehittää itse Suomeen sopivan palvelukonseptin, jonka avulla asiakkaat voivat testata laitteiden sopivuutta omaan toimintaansa ilman suurta taloudellista riskiä, Tanalta tiedotetaan.

Tana aikoo käynnistää vuokraliiketoimintansa vuoden 2019 aikana. Alkuun vuokratarjonnassa on repijä, rumpuseula ja tuulierotin, joita voi vuokrata viikosta muutamaan kuukauteen. Vuokrauspalveluun sisältyy koneen toimitus, jonka yhteydessä Tanan asiantuntija avustaa laitteen käyttöönotossa. Myöhemmin asiakas saa käytön tukea etäpalveluna.

Vuokraliiketoimintaa kehittämään on palkattu asiakkuuspäällikkö Jaakko Kouhia, joka vastaa myös myynnistä ja asiakkuuksista kotimaassa. Kouhia on aikaisemmin työskennellyt Tanan asiakasyrityksen Deleten palveluksessa, joten hän tuo kehitystyöhön asiakkaan äänen mukaan.

Metso NW Rapid -valikoima laajenee

Metso julkisti uusia suuremman kapasiteetin pyöräalustaisia murskausyksiköitä Metso NW Rapid -sarjaan. Suuremman leukavaunun lisäksi tarjolla on nyt myös kookkaammilla kara- ja kartiomurskaimilla varustettuja NW Rapid -malleja, kuten ensimmäinen MX-murskainta hyödyntävä, helposti siirrettävä vaunumalli.

Suosittu NW Rapid on markkinoiden ensimmäinen pyöräalustainen murskauslaitos, joka voidaan kuljettaa tehtaalta vakiokonteissa ja sen jälkeen vakiokokoisissa perävaunuissa työmaalta toiselle. Liikuteltavuuden lisäksi NW Rapid -malliston etuja ovat nopea käyttöönotto ja luokkansa suurin tuotantokapasiteetti, Metsolta tiedotetaan. NW Rapid on suunniteltu siten, että sen pakkaaminen ja takaisin työkuntoon asentaminen voidaan tehdä 24 tunnissa. 11 valmista asemapiirrosta nopeuttavat murskausprosessin suun- nittelua merkittävästi. NW Rapid -ratkaisu koostuu moduuleista, joista voidaan luoda useita erilaisia yhdistelmiä tarpeen mukaan.

NW Rapid -sarjan mallit ovat sähkökäyttöisiä ja niissä on vakiovarusteena Metson IC Series -murskausautomaatio. Lisäksi sarjan laitteet on mahdollista liittää Metso Metrics -etävalvontapalveluun.

Metsolta kerrotaan, että NW Rapid -sarja soveltuu korkealaatuisten lopputuotteiden tuotantoon monivaiheisilla murskaus- ja seulontayksiköillä. NW120-leukavaunun lisäksi sarjaan tulivat seulalliset NW330GPS-karamalli (kuvassa) ja NW300HPS- kartiomalli. Uusin tulokas, NW4MXS, tuo vuonna 2017 lanseeratun MX4 Multi-Action-kartiomurskaimen ensimmäistä kertaa integroituun ratkaisuun. Täysimittaiseen sarjatuotantoon NW4MXS siirtyy vuoden 2019 toisella puoliskolla. Muiden mallien osalta tuotanto on käynnistynyt.

Kalle Rovanperä yhteistyöhön John Deere Forestryn kanssa

Ralliautoilija Kalle Rovanperä ja John Deere Forestry Oy ovat solmineet yhteistyösopimuksen. Kaudella 2018 peräti WRC2-pronssille noussut Rovanperä on yksi suomalaisista rallisensaatioista jo nyt ja kaudella 2019 Rovanperä jatkaa kartanlukijansa Jonne Halttusen kanssa Skoda Motorsports -tehdastallissa. Tavoitteeksi on asetettu tietenkin WRC2-luokan maailmanmestaruus.

Kalle Rovanperä on syntynyt vuonna 2000 ja hän on toisen polven rallitähti, seuraten isänsä Harri Rovanperän polkuja. Isä-Harri on ajanut WRC-autolla 111 MM-rallia aikavälillä 1993-2006 ja sijoittuen 17 kertaa palkintokorokkeelle.

”Sopimus Kallen kanssa tuo asiakkaillemme kiinnostavaa seurattavaa suomalaisille rakkaassa ralliurheilussa. Kallen tarina on ainutlaatuinen, hän on vakuuttanut huikeilla ajosuorituksillaan ja sopii henkilönä erinomaisesti John Deeren yhteistyökumppaniksi. Jatkamme yhteistyötä myös Suomen seuratuimman urheilijan ampumahiihtäjä Kaisa Mäkäräisen, jääkiekon SM-liigaseurojen Tapparan ja Ilveksen kanssa, sekä koripallossa Joensuun Katajan kanssa,” kertoo John Deere Forestryn myyntijohtaja Janne Märkälä.

AGCO Power sai Pirkanmaan vientipalkinnon

Tampereen kauppakamarilta ja Tampereen nuorkauppakamarilta tunnustusta suomalaiselle moottorivalmistukselle kun työkoneiden moottoreita ja voimansiirron hammaspyöriä valmistava AGCO Power sai vuoden 2018 Pirkanmaan vientipalkinnon merkittävästä kansainvälistymisestä, viennistä ja uusien markkinoiden avaamisesta. Palkinto jaettiin 19.11.2018. AGCO Powerilla näyttöä riittää vientipuolella, sillä 75% sen moottorituotannosta menee suoraan vientiin ja 95% tuotannosta päätyy Suomen ulkopuolelle viimeistään valmiiden työkoneiden mukana. Suurin vientimaa on tällä hetkellä Ranska ja sen jälkeen Saksa, USA, Iso-Britannia, Ruotsi, Italia ja Brasilia.

Yrityksen tutkimus ja tuotekehitys on keskitetty Nokian Linnavuoreen ja valmistusta on lisäksi Kiinassa ja Brasiliassa. Tällä hetkellä AGCO:n valmistamissa traktoreissa, puimureissa ja muissa koneissa on 75-prosenttisesti AGCO Powerin moottori ja tulevaisuudessa tavoitteena on päästä 90 prosenttiin tai ylikin. Seuraavan viisivuotiskauden tavoitteena on myös kaksinkertaistaa ulkopuolisille asiakkaille menevän viennin määrä.

Continentalilta uusi traktorirengas

Continental TractorMaster-renkaissa käytetään uutta D.fine-kosketuspintateknologiaa, N.flex-nailonrunkoa ja jalkaosan Single-Wire-Bead -teknologiaa. Rungon nailon tekee renkaasta valmistajansa mukaan äärimmäisen vankan ja iskunkestävän. Kosketuspintateknologia puolestaan tuo viisi prosenttia lisää pintaa vakiorenkaaseen nähden, lisäten ajokilometrejä. Renkaan erikoismuotoilun kerrotaan puolestaan takaavan loistavan ajettavuuden ja vähentävän maaperän tiivistymistä. Ensimmäiset 65-sarjan renkaat on saatu markkinoille lokakuussa ja 70- sekä 75-sarjat tämän jälkeen vuoden 2018 aikana. Renkaat valmistetaan Portugalissa.

Continental tiedottaa myös yhteistyöstä Valtran kanssa. Lokakuusta 2018 lähtien Valtran A-sajan ensiasennusrenkaaksi on saatavilla Tractor70- ja Tractor85-renkaita, jolloin ne ovat myös ensiasennushyväksyttyjä. Valtra onkin Continentalin ensimmäinen ensiasennusasiakas maatalousrenkaiden tuoteryhmässä.

Agretolta apua aikalaskentaan

Itävaltalainen Agreto on esitellyt erilaisia mittareita työkoneiden- ja laitteiden aikalaskentaan, joilla voidaan pitää lukua käyttötunneista esimerkiksi todellisten huoltovälien määrittämiseksi. AgriCounter aktivoituu aikalaskentaan liikkeestä tai tärinästä. Sen avulla voidaan määritellä tai erotella esimerkiksi varsinainen työaika kuljetukseen käytetystä ajasta. Käyttökohteita voivat olla mm. yhteiskäyttökoneet tai vuokrakoneet. Mittarin tekemä siirto- ja työajan erottelu onnistuu sellaisella työlaitteella, jossa on erillinen työ- ja kuljetusasento, jota vaihdetaan esimerkiksi nostamalla jokin osa laitteesta pystyyn kuljetuksen ajaksi. AgriCounterissa on LCD-näyttö ja se sinetöidään, joten sitä ei voi irrottaa tai nollata sinettiä rikomatta.

VibroCounter puolestaan aktivoituu tärinästä tai iskusta, joten se sopii koneisiin ja laitteisiin joiden toiminta niitä muodostaa. Tällaisia ovat esimerkiksi murskaimet, hakkurit ja silppurit. Se soveltuu myös vaikkapa edulliseksi ja helppoasenteiseksi korvaavaksi tuntimittariksi traktoriin tai muuhun koneeseen, jossa alkuperäinen mittari ei enää pyöri. Mittarin paristo kestää kymmenen vuotta eikä mittaria saa asentamisen jälkeen enää ehjänä irrotettua, joten se ajaa asiansa luotettavana tuntikellona pitkään, aina 99 999 tuntiin saakka.

RotoCounter aktivoituu koneen kierroksista, mutta se ei mittaa kierroksia vaan käyttötunteja. Magneetilla varustettu pyörimisanturi välittää tiedon vastakappaleelle ja siitä kaapelia pitkin mittarille. Se voidaan asentaa akselille tai pyörälle eikä tätäkään mittaria voi käytännössä peukaloida. Mittarit ovat itävaltalaista valmistusta, niillä on viiden vuoden takuu, hinnat 200-300 euron luokkaa.

Bridgestonen VX-Tractorissa on ripaa kerrakseen

Reilu vuosi sitten ensiesitelty Bridgestonen VX-Tractor -traktorirengas on saanut suurta suosiota maailmalla ja se on säilyttänyt myös asemansa eniten ripatilavuutta sisältävänä renkaana. Bridgestonelta kerrotaan, että viisi vuotta kehitellyssä VX-renkaassa on 20% enemmän ripaa kuin kilpailijoiden renkaissa ja leveästä ja korkeasta ripakuviosta johtuen se on myös pitkäikäisempi, sillä kulutuspintaa on näin ollen enemmän. Rungon kestävyyteen on panostettu kuusinkertaisella vyörakenteella ja alempi sivualue on erikoisvahvisteinen. Renkaan kerrotaan kestävän kovaakin kuormitusta jopa 3 baarin paineella ja patentoitu ripakuvio vähentää energiahävikkiä ja vetoluistoa tarjoamalla hyvän pidon. Viimeisin rengasmateriaaliresepti sisältää osittain kasviperäisiä öljyjä joilla korvataan perinteisempiä öljypohjaisia komponentteja ja tutkimusten mukaan näin on onnistuttu pidentämään renkaan kestoikää 20 prosentilla.

Volvo-autonomiaa louhoksille

Norjalainen Brønnøy Kalk AS ottaa ensimmäisenä kaupalliseen käyttöön Volvo Trucksin autonomisen kuljetusratkaisun. Sen avulla ajetaan kalkkikiveä avolouhokselta läheiseen satamaan kuudella itseohjaavalla Volvo FH -yhdistelmällä. Reitti kulkee ensin viiden kilometrin matkan osittain tunneleissa louhokselta satamaan, jossa kalkkikivi kipataan murskaimelle. Järjestelmää on jo testattu onnistuneesti ja testit jatkuvat siten, että järjestelmä on täydellisesti käytössä vuoden 2019 loppuun mennessä. Reitti kulkee vakioväyliä pitkin rajatulla alueella ja Brønnøy Kalk AS osti järjestelmän pakettina, joka sisältää koko palvelun, ei pelkästään kuorma-autoja. Kokonaisratkaisusta veloitetaan kuljetetun tonnimäärän perusteella. Ajoneuvojen hallinnasta esimerkiksi poikkeustilanteissa vastaavat louhoksella lastauskoneiden kuljettajat.

Ruotsissa kehitetään itseohjaavia metsäkoneita

Itseohjaavan kuormatraktorin kehittely on kiikarissa ruotsalaisen metsätalouden tutkimusinstituutti Skogforskin ja Ruotsin valtion teknologiarahoitusorganisaatio Vinnovan Auto2-yhteistyöhankkeessa. Hankkeeseen on panostettu 20 miljoonaa kruunua rahoitusta. Hankkeessa on tarkoitus selvittää ja kehitellä teknologiaa jonka myötä ajokone osaisi suunnitella omat reittinsä, pärjätä maastossa ja ylläpitää samalla turvasädettä ympärillään, jotta haavereita ei sattuisi mahdollisesti lähellä liikkuville ihmisille.

Kunhan tämä on saatu toteutettua, siirrytään yksi askel eteenpäin. Aikeissa on nimittäin kehittää etäohjaus, jonka avulla koneita voitaisiin ohjata toimistosta näytön ääreltä. Näin ollen hytti voitaisiin jättää kokonaan pois ja koneesta tulisi kevyempi ja tehokkaampi, sillä vapautuva tila voitaisiin käyttää kuormatilaksi. Kuljettajaakin kerrotaan ajatellun, sillä kuljettajaan kohdistuva tärinärasitus jäisi tällöin pois, Skogforskilta lausutaan. Lisäksi hankkeeseen kuuluu erillisenä tietomallin keruuprojekti, jonka avulla hankitaan korkeatasoista dataa metsistä mm. laserkeilauksella ja sateliittikuvilla. Tietoa voidaan sitten hyödyntää tässä mainitussa Auto2-konseptissa. Hankkeeseen ottavat osaa Skogforskin ja Vinnovan lisäksi Komatsu Forest, Unibap, BillerudKorsnäs, SCA, StoraEnso, Södra, Sveaskog, Holmen, BAE Systems, eXtractor, KTH, Uumajan yliopisto, Luulajan tekninen yliopisto ja Ruotsin metsäteknologiayhteenliittymä Skogstekniska Klustret.

Michelin-munkkeja maalle

Rengasvalmistaja Michelin esitteli tänä syksynä neljä uutta maatalousrengasta. EvoBib-traktorinregas tuo pelii 2-in-1-teknologian joka tarjoaa kaksi rengasta yhdessä rungossa. Tämä tarkoittaa sitä, että sen muoto ja profiili muokkautuvat käytettävän rengaspaineen myötä. Matalalla paineella estetään maan pakkautumista ja korkealla paineella saadaan puolestaan mukavuutta ja turvallisuutta esimerkiksi maantieajoon ja pienempää kulutusta. X-Tweel-rengas on liukuohjattujen kuormaajien ilmaton radiaalirengas, jonka suorituskyvyn kerrotaan olevan saman kuin ilmakumissa, mutta se ei puhkea tai hätkähdä juuri muistakaan vaurioista. AxioBib 2 on keski- ja suuritehoisille traktoreille tarkoitettu rengas, jonka kuormituskapasiteetin ilmoitetaan olevan segmenttinsä suurin ja renkaan maakosketusalan kerrotaan olevan 19% suurempi, jolloin moottoritehokin on paremmin hyödynnettävissä. Kyseisellä kiekolla voidaan ajaa jopa 0,6 baarin paineella, jolloin vähennetään maastovaurioita ja pakkaantumista. RoadBib on maantiekäyttöön tarkoitettu rengas yli 200-hevosvoimaisille traktoreille, ja se on suunniteltu erittäin kulutuskestäväksi karkeille tienpinnoille, mutta soveltuu kuulemma myös pellolle.

0tykkääjääTykkää