>

275 Delta on entistä älykkäämpi Wille

Wille 275 uudistuu Delta sarjaan, ja mukana on teknisten parannusten ja muista Delta-sarjan koneista tuttujen älykkäiden ominaisuuksien lisäksi Wille Smart Link -kalustonseurantapalvelu vakiona. 

Wille-ympäristökonemalliston pienin jäsen, Wille 275, uudistuu Delta-sarjalaiseksi. Laite kokenut täydellisen muodon- ja tekniikanmuutoksen edeltävään versioon verrattuna. Runkorakenne on uusi ja mahdollistaa matalalle sekä ketterälle koneelle myös suurempien työlaitteiden käyttämisen. Painopiste on alhaalla, ja koneen luvataan käyttäytyvän vakaasti myös kaltevilla pinnoilla. Aiempaa 275-mallia hieman pidempi akseliväli tekee uudesta 275 Deltasta vakaamman siirtoajossa ja koneen siirtoajonopeus on edellistä mallia korkeampi. 

Moottori on 50-kilowattinen, tuoden huomattavan suorituskyvyn kokoluokkaan nähden. Hydrauliikan maksimituotto on 110 litraa, tarjoten paljon työlaitemahdollisuuksia, ja edeltäjäänsä nähden 275 Deltaan saa asennettua suurempia työlaitteita sekä koneen taakse että moottoritilan päälle. 

Optiona saatava hydraulismekaaninen PTO mahdollistaa myös mekaanista voiman ulosottoa vaativien työlaitteiden käytön koneen edessä, ja myös vanhoja PTO:n vaatimia työlaitteita voi käyttää uudessa Wille 275 Deltassa. 

Ohjaamo on täysin uusittu käyttäjäergonomiltaan, ja sitä luonnehditaan kokoluokassaan erittäin tilavaksi. Tarjolla ovat ilmaistuin, ilmastointi ja muut Willeistä tutut mukavuudet. Myös Wille 275 Deltan käyttöliittymä on uudistettu kokonaan. Näytön kautta tapahtuva koneen toimintojen seuraaminen ja ohjaus on toteutettu entistä sujuvammin. 

Mukaan uutuuteen kuuluvat deltasarjalaisille tutut ominaisuudet, kuten irrotettavat kateosat, Delta-sarjan älykkäät ominaisuudet ja isoimmista koneista tuttu käsinojan rullaohjain, jolla koneen käyttöliittymää sekä toimintoja hallitaan. Wille 275 Delta on mahdollista rekisteröidä muiden Deltojen tapaan myös traktoriksi.

Vakiona Wille 275 Deltassa on myös Will Smart Link -kalustonhallinta. Se mahdollistaa selainpohjaisen käyttöliittymän kautta koneen tilan tarkkailun sekä työskentelyn suunnittelun ja ennakoinnin. Smart Link voidaan yhdistää myös asiakkaan omaan tietojärjestelmään, jolloin asiakas saa koneesta enemmän dataa kuin jälkiasenteisilla seurantalaitteilla. Smart Link mahdollistaa myös puuttumisen koneen väärään tai haitalliseen käyttöön, ja järjestelmä tullaan asentamaan kaikkiin Willeihin vuoden 2024 alusta lähtien. 

Wille 275 Deltan toimitukset alkavat vuoden 2024 aikana.

Suomalainen S – Valtran suurin tulee nyt Suolahdesta

Valtran Suolahden tehtaalla valmistuneet sekä työn alla olevat merkittävät tehdasinvestoinnit ovat enteilleet positiivisia muutoksia, ja nyt sellaisia saatiinkin nähdä konkreettisesti: S-sarjan traktorien valmistus siirtyy Ranskasta Suomeen. Uusi S-sarja avaa samalla Valtran kirjaintraktorien kuudennen sukupolven, ja Koneurakointi-lehti kävikin katsomassa uuden sadon ensihedelmää syyskuun lopulla Suolahdessa.

The Boss -lempinimellä kulkeva Valtran uusi S-sarja on kieltämättä nimensä veroinen – onhan se valmistajansa suurin ja tehokkain traktori, tuoden mallista riippuen 280-420 hevosvoimaa raskaaseen käyttöön. Moottorina on pitkäiskuinen, 8,4-litrainen ja kuusisylinterinen AGCO Power 84 LXTN, joka tulee niin ikään Suomesta, Linnavuoren tehtaalta. Suurin teho eli 313 kW löytyy 1850 kierroksella, ja suurinta vääntöä, 1750 Nm, saadaan 1500 kierroksella minuutissa. Aiempaan, eli 4:n sukupolven S-Valtraan verrattuna moottorissa on nyt vain yksi turbo ja niin ikään EGR eli pakokaasujen takaisinkierrätys on poistettu. Prosenttien valossa tehoa on 5% aiempaa enemmän, vääntöä 9% enemmän ja nimelliskierrosluku on 8% pienempi. Lopputuloksena on 3% pienempi polttoaineenkulutus.

Vaihteistona on tarjolla ainoastaan portaatonta, eli konsernikirstuna on Fendt-lähtöinen, ja esimerkiksi Q-sarjassakin käytettävä AGCO ML 260 CVT -vaihteisto kahdella alueella. Kokonaisuutta on päivitetty tämän päivän ja rakennetta vahvistettu S-sarjan vaatimuksia vastaamaan. Huomionarvoista tähän vaihteistoon, ja toki Valtraan laajemminkin liittyen on se, että jatkossa tämäkin vaihteisto rakentuu Suolahdessa, kun uusi voimansiirtotehtaan kapasiteettilaajennus valmistuu. Lisäksi tehtaalla jo valmistuneisiin investointeihin kuuluu uusi maalaamo, joka on maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen. Sen kerrotaan parantavan merkittävästi maalauksen laatua ja huippumoderni hanke on ollut koko Suolahden traktoritehtaan historian monimutkaisin ja vaativin projekti.

Uuden S-sarjan muotoiluun on otettu inspiraatiota Valtran viidennen sukupolven traktoreiden muotoilusta, mutta muutamia merkittäviä muutoksiakin on tehty. Ja koska S-sarja hyppäsi nyt suoraan nelosesta kuudenteen sukupolveen, erot korostuvat. Valtran teollisen muotoilun ja käyttäjäkokemuksen päällikkö Kimmo Wihinen kertoikin kuudennen sukupolven S-sarjan yhdistävän muodon ja toiminnan moderniin ja aggressiiviseen muotokieleen, joka kuvastaa S-sarjan voimakkuutta.

Kaareva konepeitto antaa hyvän näkyvyyden eteen, ja S-sarjassa on alan ensimmäisenä täysin integroitu etuvaloyksikkö, joka sisältää LED-lähi-/kaukovalot, LED-päiväajovalot ja LED-lähityövalot edessä. Viimeksimainittu tarkoittaa sivuille, renkaiden eteen osoittavia pienikokoisia, mutta hyvin tehokkaita valoja. Lisäksi Suolahdessa näkemäämme esittelykoneeseen oli asennettu Valtra Unlimited Studion toimesta kaukosäätimellä toimivat, värilämpötilaltaan säädettävät älykkäät takatyövalot, jotka tulevat laajemminkin saataville. Unlimited-varustelu onkin uusi asia S-sarjan osalta, sillä aiemmin sitä ei ole ollut mahdollista toteuttaa, tulivathan koneet fyysisesti eri tehtaalta. Nyt valmistuksen siirryttyä Suolahteen myös S-asiakkaat pääsevät hyödyntämään tehdastasoisen jälkivarustelun etuja.

Kuudennen sukupolven S-sarja on myöskin ensimmäinen Valtra-traktorin maailmanlaajuinen lanseeraus – traktoria ei ole tarkoitettu pelkästään Eurooppaan tai muulle rajatulle markkinalle vaan kaikille Valtran markkina-alueille.
Sarjatuotantoa lisätään vuoden 2024 toisella neljänneksellä ja ensimmäisiä toimituksia voidaan odottaa Euroopassa kesän aikana. Toimituksia alueille, joissa on vähemmän säädellyt päästöstandardit, kuten Etelä-Amerikkaan, suunnitellaan alkavaksi vuoden 2024 toisella puoliskolla. Valtra esittelee S-sarjaa alan tapahtumissa ja asiakastapahtumissa maailmanlaajuisesti marraskuusta 2023 lähtien. Kuudennen sukupolven S-sarjan traktorin voi nähdä lähietäisyydeltä ensimmäisten joukossa Agritechnica-messuilla Saksan Hannoverissa.

Käsittelemme uutta Valtra S -sarjaa tarkemmin Koneurakointi-lehden numerossa 8/2023.

Ankkuriosuudella – Sandvik Leopard DI650i

Tuulivoimaloiden kallioankkuriperustusten teko vaatii paitsi suurta reikäkokoa, myös suorituksen tarkkuutta ja luotettavuutta. Yhtenä osana tuulipuiston rakentamisen toteutusketjua on ROWE Oy:n uusi Sandvik Leopard DI650i -uppoporauslaite, joka laajentaa samalla laitetyypin tavanomaista käyttöreviiriä kaivosteollisuudesta rakennusalalle. 

Uppovasaraporauslaite, tai kansainvälisemmällä termillään yleisemmin tunnettu DTH- eli down-the-hole-porauslaite, on tuttu näky suurilla louhoksilla ja avokaivoksilla. Nyt ei olla kuitenkaan kumpaakaan kohdetyyppiä edustavalla työmaalla vaan Karahkan tuulivoimapuistossa Oulaisissa. Tällaisella kohteella ei juurikaan ole totuttu näkemään uppoporauskalustoa. Asiasta tekee vielä huomattavamman se, että täällä työskentelee Sandvikin maanpäällisten DTH-porauslaitteiden suurin malli eli Leopard DI650i. Sen tehtävänä on porata tuulivoimaloiden ankkurointireikiä peruskallioon, ja koska tarvetta on halkaisijaltaan jopa 225-millimetriselle reikäkoolle, on järeämmän kokoluokan DTH-laite käytännössä optimaalisin ratkaisu tällaiselle kohteelle.

Uppovasaraporaus menetelmänä.

Miten DTH-poraus sitten eroaa perinteisemmästä päältäiskevästä porauksesta, joka voisi hyvinkin olla käytössä tällaisella kohteella, mikäli reikäkoko sallisi? Periaatteessahan toimintatapa on sikäli samanlainen, että sekä päältäiskevässä porauksessa että uppoporauksessa porakruunua pyöritetään ja samalla isketään kiveä vasten materiaalin irrottamiseksi. Päältäiskevässä menetelmässä porakone on asennettu poralaitteen syöttölaitteeseen ja energia välitetään iskemällä poratankoa tai -tankoja nimensä mukaisesti päältä. Tämä johtaa kuitenkin siihen, että mitä useampi tanko kiinnitetään peräkkäin, sitä enemmän iskuaallot vaimenevat. Päältäiskevässä porauksessa päästään suurimmillaan halkaisijaltaan 178 millimetrin reikäkokoihin.    

DTH- eli uppovasaraporauksessa porakone syötetään porareikään ja mäntä tekee iskun suoraan porakruunun päähän ilman välissä olevia tankoja. Porareiän syvyydellä ei ole tässä menetelmässä energian siirtymisen suhteen merkitystä, sillä tankojen aiheuttamaa energiahäviötä ei ole. Pyöritys tehdään yhä koneen syöttölaitteesta käsin kuten päältäiskevässä menetelmässäkin. Uppoporauksessa päästäänkin merkittävästi suurempiin reikäkokoihin käytetyn koneen kokoluokasta riippuen. Sandvikin Leopard DI650i -porauslaitteelle onkin sen mahdollistaman yli 200 millimetrin reikäkoon vuoksi tarjolla enenevästi töitä tuulivoimarakentamisessa.

Uppoporauksessa porakone eli vasara syötetään porareikään, jolloin iskuvoimaa ei välitetä tankoja pitkin. Näin myöskään energiahäviötä ei synny. Tässä porauslaitteessa käytetään Sandvik RH560 -vasaraa.

Tarpeen sanelema hankinta.

”Idea hankkia Sandvikin Leopard DI650i tuli tarpeesta”, kertoo uusiutuvan energiatalouden infrarakentamiseen erikoistuneen ROWE:n, virallisemmin Rock, Wind & Energy Oy:n, teknologiajohtaja Aki Rauhala. ”Isolle reikäkoolle on asiakkailla yhä enemmän tarvetta, joten meillä jo entuudestaan olevan toisenmerkkisen DTH-poravaunun rinnalle haluttiin tämä, ja Leopard on kyllä vastannut odotuksia”, Rauhala luonnehtii kesän alussa töihin tullutta porauslaitetta. ”Suorituskyky on erinomainen ja ergonomia on muita parempi. Laitteen hallinta on helppo ja nopea oppia”, Rauhala lisää, ja jatkaa: ”Myös porarit ovat tykänneet todella paljon Leopardista, ja tämä on tärkeä juttu nykyään. Hyvää henkilöstöä alkaa olla hankala löytää tänä päivänä, ja näin saadaan osaltaan pidettyä porarit tyytyväisenä. Ohjaamo on todella hiljainen, tärinätön ja ilmastoitu. Hyvä työpaikka”, Rauhala luonnehtii Leopard-porauslaitetta ja sen iCab-ohjaamoa.

Yhtenä plussana Aki Rauhala mainitsee myös hankintaprosessin sujuvuuden. Sopiva yksilö oli nopeasti saatavana kun sellainen päätettiin hankkia. Näin ollen tarpeeseen tullutta kalustoa ei tarvinnut odotella vaan se saatiin tuottavaan työhön aikataulun mukaisesti. Palataan vielä hetken päästä koneen ominaisuuksiin, mutta jututetaan välillä Karahkan tuulivoimapuiston rakentamista osaltaan toteuttavan NYAB Groupin projektijohtaja Jaakko Tyyviä

Tyyvi kertoo, että Karahkan tuulivoimapuistoon rakennetaan 25 tuulivoimalaa, joiden yhteenlaskettu teho on noin 150 megawattia. NYAB vastaa hankkeessa tuulivoimapuiston maanrakennus-, perustus – ja sisäverkkotöistä sekä sähköaseman, päämuuntajien ja johtopituudeltan 14-kilometrisen 110 kV:n voimalinjan rakennustöistä. ”Kyseessä on avaimet-käteen-toimitus, jonka jälkeen voimalatoimittaja voi puolestaan jatkaa suoraan tästä pystytystöillä”, Tyyvi kertoo.     

Perustus on näkymätön kannattelija.

Kun tuulivoimalat vuoden 2024 lopussa otetaan käyttöön, niiden perustukset tulevat olemaan varsin näkymätön osuus valmista kokonaisuutta. Niillä on kuitenkin oma äärimmäisen merkittävä roolinsa, joka konkretisoituu varmasti parhaiten laittamalla asioita mittasuhteisiin mielikuvatasolla. Karahkaan tuleva voimalamalli on saksalaisen Nordexin Delta4000-sarjaan kuuluva N163/5X maksimiteholtaan 5,9 megawattia. Voimalamallin roottorikehän halkaisija on 163 metriä ja napakorkeudeksi Karahkassa on ilmoitettu 168 metriä. Kun lasketaan painoarviota yhtä voimalaa kohden, saadaan tulokseksi jo kunnioitettava summa: ensin niputetaan torni, joka painaa noin 400 tonnia. Päälle nostetaan konehuone eli naselli. Sen paino on tyhjänä noin 73 tonnia. Kun se varustellaan käyttölaitteistolla, paino lisääntyy 81 tonnilla. Napa puolestaan painaa 56 tonnia. Kolme lapaa kiinni, jokainen 27 tonnia kappaleelta. Perustusten päällä on näin ollen noin 690 tonnia tavaraa, ja iso osa siitä sijaitsee – ja on toki myös liikkeessä – yli 150 metrin korkeudessa. Lisäksi kaatavaa momenttia mietittäessä täytyy muistaa, että mukana on myös se tuuli: eihän tuulipuistoa kannata perustaa tyynelle paikalle. Näin ollen koko paketin täytyy seistä varsin vankalla perustalla pysyäkseen pystyssä.  

Kalliotahan meiltä löytyy.

Suomessa maalle rakennettavien tuulivoimaloiden perustuksista puhuttaessa vallalla on kaksi eri vaihtoehtoa: joko maanvarainen, omalla painollaan seisova gravitaatioperustus tai kallioankkuriperustus, jossa betoninen perustusosa jännitetään kallioankkurein kiinni kallioon. Gravitaatioperusteinen perustus vaatii paljon maanrakennustöitä sekä huomattavan määrän betonia ja raudoitusta. Siksipä Suomessa, missä kallioperä on kovaa ja sitä on paljon, tuulivoimaloita suunnitellaan paljon kallioankkuriperusteisiksi. ”Tähän pyritään, jos kohteesta löytyy sopivaa kalliota järkevältä syvyydeltä”, kertoo Jaakko Tyyvi.
”Maanvaraisen gravitaatioperustuksen betonitarve voi olla esimerkiksi yli tuhat kuutiota. Kallioankkuriperustuksessa säästyy vähintään puolet tästä betonimäärästä”, hän tarkentaa. Toki betonia tässäkin menetelmässä käytetään peruslaatan valuun, mutta kuten sanottua, määrät ovat selvästi vähäisempiä laatan pienemmän laajuuden vuoksi. 

Tällä kohteella käytetään Peikko Oy:n toimittamia FatBar-kallioankkureita, joita asennetaan 12 kappaletta perustusta kohden. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jokaisen peruslaattaan ja sen alla olevaan kallioon porataan vastaava määrä asennusreikiä. Reiän syvyys vaihtelee noin 9-24 metriä tasausvalun yläpinnasta, riippuen siitä, kuinka syvällä kallion pinta missäkin kohtaa on. Itse kallioon reikä ulottuu yhdeksän metriä. Esijännitetyt ankkurit kiinnitetään paikalleen betonijuotoksin, jolloin ne välittävät voimalaan kohdistuvia voimia tehokkaasti kallioon.
”Vaikka kallioankkurointi onkin työvaiheiltaan hieman pidempi ajallisesti välivaiheineen, on materiaalikustannus pienempi ja siten menetelmä on kannattavampi”, Jaakko Tyyvi kiteyttää.

Monikäyttöisyys tuo mahdollisuuksia.

Karahka on ROWE:n Leopard-porauslaitteelle sen historian toinen työmaa, mutta tulevaisuuteen katsotaan jo hyvillä mielin. Uudella RH560-vasaralla ja voimakkaalla MRH6-pyörityspäällä varustettu laite on poraustoleranssiltaan tarkka, ja todettu tämän työmaan perusteella tehokkaaksi ja luotettavaksi ratkaisuksi. ”Käyttökustannuksia ei tässä vaiheessa vielä osaa pitkältä ajalta sanoa, mutta ainakin toistaiseksi ne ovat olleet tehokkuuteen nähden hyvässä suhteessa. Huollettavuus on myös erinomaista, sillä iso osa huolloista on tehtävissä maan tasalta turvallisesti ja helposti”, Aki Rauhala kertoo.
Kiitosta saa myös kuljetettavuus. ”Siirrämme kalustoa omalla lavetilla ja tämän saa todella matalana kyytiin”, Aki sanoo. Leopard DI650i:n kuljetuskorkeus on 3,5 metriä.    
Toistaiseksi porataan siis vielä täällä Oulaisissa, mutta seuraaviakin kohteita suunnitellaan jo. Sekin on nyt entistä helpompaa, sillä tätä laitetta ei ole kangistettu vain yhden työtavan äärelle. ”Laite on  monikäyttöinen. Tulevaisuuden kysynnän niin vaatiessa i-sarjan konetta voidaan muokata haluttuun suuntaan ja sillä on mahdollista porata myös porapaaluja, joille on näkymää esimerkiksi aurinkoenergian puolella.”, Aki Rauhala linjaa lopuksi.

TEKNISET TIEDOT
Sandvik Leopard DI650i
REIKÄKOKO: 115-203 mm vakiona, tässä 225 mm • PORATANGON/-PUTKEN HALK. 89, 102, 114, 127 ja 140 mm vakiona, tässä 159 mm • DTH-VASARA: Sandvik RH560 • PYÖRITYSPÄÄ: HTRH6 tai MRH6 • MOOTTORI: Cat C15, teho 403 kW/1800 rpm • HUUHTELUILMAN TUOTTO: 28,3 m³/min, 24 bar, työpaine jopa 30 bar • TUOTANTOKAPASITEETTI: 2,1 miljoonaa tonnia / vuosi, yhdessä vuorossa. • MITAT: Kuljetuspituus 12,4 metriä, kulj. korkeus 3,5 metriä, kulj. leveys 3,0 metriä, työkorkeus 4,2 metriä. • PAINO: alkaen 25,1 tonnia.

Ponssen Venäjän tytäryhtiö myyty

Ponsse on saattanut päätökseen Venäjän ja Valko-Venäjän Ponsse-palveluista vastanneen tytäryhtiönsä OOO Ponssen koko osakekannan myynnin.

Ponssen Venäjän liiketoiminta siirtyi venäläisyhtiö OOO Bisonin omistukseen, kun kaupan edellytykset täyttyivät ja kauppa sai paikallisten viranomaisten hyväksynnän.
Kaikki Ponssen tytäryhtiön, OOO Ponssen, toimitilat varaosavarastoineen ja huoltoautoineen ovat siirtyneet OOO Bisonin omistukseen ja henkilökunta OOO Bisonin palvelukseen. Ponssen kaikki Venäjän vienti- ja palvelutoiminnot ovat olleet keskeytyneitä 2.3.2022 alkaen. Ponsse tiedotti aikeistaan luopua Venäjän liiketoiminnoistaan 15.6.2022 ja ilmoitti allekirjoittaneensa kauppakirjan koko OOO Ponssen osakekannan myynnistä 28.6.2022. Kauppa saatettiin päätökseen lopullisesti 18.9.2023.

Loppukesän rankkasateet kurittivat maantieverkkoa

Poikkeuksellisen sateinen elokuu aiheutti monin paikoin vaurioita maanteillä. Rankkasateet, tulvat ja muut sään ääri-ilmiöt tulevat lisääntymään ilmastonmuutoksen edetessä, mikä haastaa teiden kunnossapitoa.

Ilmatieteen laitoksen mukaan esimerkiksi maan länsiosassa ja Lapissa satoi monin paikoin jopa kaksinkertainen määrä vettä tavanomaiseen elokuuhun nähden. Poikkeuksellisen sateinen loppukesä näkyikin myös maantieverkolla ympäri maan.

Vilkkaalla tieverkolla runsaiden sateiden ja suuren liikennemäärän yhdistelmä aiheutti paikoin muun muassa vaurioita päällysteissä oleviin paikkauksiin, minkä tienkäyttäjät ovat voineet havaita tien kuoppaisuutena.

”Runsaat sateet voivat vaurioittaa nopeasti päällysteitä ja tierakenteita, vaikka olemme tietoisesti panostaneet maanteiden kuivatukseen. Esimerkiksi paikkauksia pystytään korjaamaan pysyvästi vasta, kun tiet ovat täysin kuivia”, kertoo maanteiden hoidon johtava asiantuntija Otto Kärki Väylävirastosta.

Vähäliikenteisemmällä tieverkolla tulvavedet aiheuttivat osassa maata pahempiakin vaurioita: sortumia tai järveltä näyttäneitä kohtia tiellä oli ainakin Varsinais-Suomessa.

”Teitä jouduttiin sulkemaan tai niiden liikennettä rajoittamaan turvallisuussyistä, ja kunnossapidon urakoitsijat ahersivat väyliä takaisin ajokuntoon parhaansa mukaan. Onneksi pahemmilta henkilövahingoilta vältyttiin teiden sortumisten yhteydessä”, toteaa läntisen hankinta-alueen kunnossapitoyksikön päällikkö Katja Levola ELY-keskuksesta.

Väylävirastosta kerrotaan, että ilmastonmuutoksen etenemisen arvioidaan aiheuttavan tulevina vuosina yhä useammin elokuussa nähtyjä rankkasateita ja niiden seurauksena tulvia.

”Tienpitäjälle tilanne on haasteellinen, kun otetaan huomioon myös nykyinen korjausvelka ja kohonneet kustannukset. Ilmastonmuutokseen sopeutumista vahvistavaa työtä ja toimenpiteitä on Suomessa ja Väylävirastossa kuitenkin tehty jo pitkään”, sanoo maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta.

Valtion hallinnoimille päällystetyille maanteille on määritetty korjausluokka sen mukaan, millainen tien merkitys on. Väyläviraston mukaan turvallinen liikkuminen turvataan koko tieverkolla, mutta päällysteiden kunnostustöissä painopisteenä ovat vilkasliikenteiset päätiet. Vähäliikenteisempää tieverkkoa kunnostetaan mahdollisuuksien mukaan.

LH Lift Oy osaksi JOST-yhtymää

Laukaalaisen LH Lift Oy:n omistus siirtyy Viikin suvulta osaksi kansainvälistä JOST-yhtymää. Kansainvälisesti toimiva JOST valmistaa mm. raskaan kaluston vetolaitteita, akseleita ja etukuormaimia.

JOST-yhtymän tuotemerkkejä ovat JOST, Tridec, Rockinger ja Quicke. JOST hankki omistukseensa yhtä aikaa LH Liftin kanssa myös brasilialaisen Crenlo do Brasil -yhtiön, joka valmistaa mm. maatalouskoneiden ohjaamoita ja työkoneita.

”LH Lit Oy on kasvanut ja kansainvälistynyt viime vuosina. Uuden omistajan myötä saamme lisää resursseja kasvuun ja kansainvälistymiseen. LH Liftin työ- ja asiakassuhteet jatkuvat kuten ennenkin”, kertoo toimitusjohtaja Kari Piltonen.

LH Lift Oy:n perusti Paavo Viikki Laukaassa 1975. Aluksi Laukaan Hitsaustyö -nimellä toiminut yhtiö valmisti vetokoukkuja Valmet-traktoreihin. Vuosikymmenten myötä tuotevalikoima on laajentunut muihinkin traktorin kytkentälaitteisiin ja asiakkaita ovat Valtran lisäksi monet muutkin traktorinvalmistajat kuten John Deere ja Massey Ferguson. Asiakkaina on traktoritehtaita Euroopassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. LH Liftillä on Laukaan lisäksi tehdas myös Kiinan Ningbossa.

LH Lift Oy:n omistus on pysynyt Paavo Viikin kuoleman jälkeen hänen jälkeläistensä ja sukulaisten hallussa. Kaupan myötä omistus siirtyy Saksan Neu-Isenburgissa päämajaansa pitävälle JOST Werke SE:lle. JOST Werke SE:n liikevaihto oli vuonna 2022 yli 1,2 miljardia euroa ja sillä oli yli 3600 työntekijää eri puolilla maailmaa. LH Lift Oy:n liikevaihto oli vastaavana aikana noin 9 miljoonaa euroa ja työntekijöitä 41.

LH Liftin ja Crenlo do Brasilin avulla JOST laajentaa tuotevalikoimaansa ja maantieteellistä kattavuuttaan. LH Liftin ja Crenlo do Brasilin yhteinen liikevaihto vuodella 2023 on noin 100 miljoonaa euroa ja yrityskaupan hinta on yhteensä 56 miljoonaa euroa.

Pölkky ja Rauanheimo aloittavat yhteistyön Oulun satamassa

Pölkky ja Rauanheimo ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen sahatavaran satamaoperoinnista Oulussa. Pitkäkestoisella sopimuksella yhtiöt sopivat kehittävänsä toimintaa yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Sopimus pitää sisällään kaikki satamapalvelut Oulussa ja mahdollisia palveluita myös muissa Suomen satamissa. 

Pölkyn neljä sahaa sijaitsevat logistisesti Oulun sataman takamaalla, joilta tuotteet siirretään satamaan pääasiassa autokuljetuksilla. Kajaanin sahalla on käynnissä suuri uudistusinvestointi, jonka myötä yhtiön tuotantokapasiteetti kasvaa merkittävästi. Rauanheimon rooli pitkäaikaisena kumppanina tulee olemaan tärkeässä osassa Pölkyn tulevaisuuden logistista kokonaisuutta. 

”Rauanheimo on investoimassa merkittävästi Ouluun ja sopimus Pölkyn kanssa on erittäin tärkeä perusta toimintojemme kehittämiselle. Tulemme tämän sopimuksen ja jo aiemmin laadittujen sopimustemme myötä olemaan suurin sahatavaratoimija Oulussa heti ensi vuoden alusta”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kosonen ja toivottaa mukaan kaikki sahatavaran viejät Pohjois- ja Keski-Suomen alueelta. 

Rauanheimo käyttää uusinta teknologiaa palvelutuotannossaan. Satamassa pääasiallisena lastauskoneena tulee olemaan sähköllä toimiva hybridinosturi Mantsinen 200 DER. Hiilijalanjäljen pienentäminen ja ympäristön huomioonottaminen kaikessa toiminnassa tukee osaltaan myös asiakkaidemme vastuullisuustavoitteita. Oulun Satama on mukana tarjoamassa ympäristöystävällisiä ratkaisuja sähköistämällä sahatavaralaiturin. 

Rekrytoinnit ovat alkaneet Ouluun. Haemme motivoituneita henkilöitä niin esimiespuolelle kuin koneenkuljettajiksi. ”Uskomme löytävämme huippuammattilaisia kasvavaan ja hyvämaineiseen yritykseemme”, pohtii aluejohtaja Seppo Vehkaoja

Sandvik toimittaa autonomista maanpäällistä porausteknologiaa Bolidenin Kevitsan kaivokseen

Boliden on valinnut Sandvik Mining and Rock Solutionsin toimittamaan Sodankylässä sijaitsevaan Kevitsan monimetallikaivokseensa kaksi Leopard DI650i -uppoporauslaitetta sekä AutoMine Surface Drilling ‑järjestelmän, jotka luovat edellytykset autonomiseen pintaporaustoimintaan. 

Tilaus sisältää myös viisivuotisen varaosa- ja huoltopalvelusopimuksen sekä tuotantoprosessin optimointia tukevan My Sandvik Onsite -analytiikkaratkaisun. Kahden Leopard DI650i -porauslaitteen toimitus on aikataulutettu vuoden 2023 kolmannelle neljännekselle.

”Boliden Kevitsa kehittää järjestelmällisesti toimintansa kestävyyttä, tuottavuutta ja turvallisuutta investoimalla uusimpaan automaatioteknologiaan”, sanoo Sandvikin Pohjois-Euroopan myyntialueesta vastaava Christian Bjorne. ”Jatkamme mielellämme tätä teknologiayhteistyötä ja Kevitsan kaivoksen tukemista porausratkaisuillamme kohti entistä turvallisempaa ja tuottavampaa kaivostoimintaa.”

Kevitsan avolouhos lukeutuu louhintamäärältään Suomen suurimpiin kaivoksiin. Lämpötila voi talvisin laskea kaivoksessa alle –30 C°:n, mikä yhdessä ympärivuorokautisen toiminnan kanssa edellyttää kestävää ja koeteltua teknologiaa. Sandvik ja Boliden toteuttivat usean kuukauden mittaisen kenttätestauksen, jolla todennettiin Sandvikin automatisoidun porausteknologian toimivuus ja suorituskyky kaivoksella. Tekninen tuki kenttätestien aikana jopa ylitti kaivoksen odotukset.

Kahta Leopard DI650i -uppoporauslaitetta ja AutoMine-järjestelmää tullaan operoimaan Kevitsassa etäohjatusti joko porattavan kentän lähellä sijaitsevasta ohjauspisteestä tai kaivoksen valvomosta. Bolidenilla ja Sandvikilla on voimassa oleva sopimus, joka kattaa porakalustotoimitukset Kevitsaan, mukaan lukien porauslaitteiden uppovasarat, porakruunut, poraputket ja porakaluston huollot. Paikan päällä työskentelevä Sandvikin henkilökunta varmistaa jatkuvan tuen vuoden jokaisena päivänä ja auttaa maksimoimaan porauslaitteiden käyttöasteen, tuottavuuden ja luotettavuuden.

Leopard DI650i -porauslaitteet on varustettu iDrill-teknologialla, joka mahdollistaa skaalautuvan automaation aina täysin autonomiseen poraukseen saakka. iDrill automatisoi kaikki poraussyklin vaiheet porauslaitteen autonomisesta paikantamisesta puomin asemointiin sekä porauksen ja poraputkien käsittelyn kautta aina reiän viimeistelyyn, mikä takaa reikien tasaisen ja erinomaisen laadun. 

AutoMine Surface Drilling on automaatioratkaisu, joka on saatavissa kattavasti Sandvikin i-sarjan maanpäällisiin porauslaitteisiin. Sen etuja ovat parempi turvallisuus, kustannustehokkuus ja tuottavuuden kasvu. Järjestelmän avulla yksi operaattori pystyy ohjaamaan useita porauslaitteita mukavassa työskentely-ympäristössä ja turvallisesti joko näköyhteyden päästä tai kauempana sijaitsevasta valvomosta.

Uusi Trukkiverkkokauppa lupaa helppoutta siirtokalustohankintoihin

Rotator Oy:n lanseeraama uusi Trukkiverkkokauppa.com -sivusto haluaa tehdä logistiikan siirtokaluston hankinnasta helppoa. Tarjolla oleva kalustovalikoima on jo tällä hetkellä laaja, ja kasvua kerrotaan olevan tulossa.

Rotator Oy on avannut uuden Trukkiverkkokauppa.com -sivuston, jonka tarkoitus on tehdä trukin tai muun siirtokaluston hankinnasta mahdollisimman helppoa. ”Selaa tuotteita, valitse haluamasi varusteet ja lähetä tarjouspyyntö. Tämän helpommaksi ei trukin hankinta voi enää tulla”, Rotatorilta kuvaillaan hankintaprosessin askelmerkkejä.

Tällä hetkellä sivustolla on lähes 80 tuotetta yhdeksästä tuoteryhmästä. Valikoimaa kasvatetaan jatkuvasti, ja jo nyt kaupassa on tarjolla mm. pumppukärryjä ja lavansiirtovaunuja, pinoamisvaunuja, työntömastotrukkeja, polttoainekäyttöisiä trukkeja, sähkötrukkeja, litium-ioniakuilla varustettuja sähkötrukkeja, sekä maastotrukkeja. Logistiikan tuotteiden lisäksi kaupassa ovat edustettuina myös Bomag-tärylätkät maanrakennukseen.

Maxpo 2023 tarjoilee enemmän sähköä

Maxpo 2023 -messut järjestetään 31.8. – 2.9.2023 Hyvinkään lentokentällä, ja nyt yhä suuremmassa roolissa on myös sähkö voimanlähteenä. Tänä vuonna sisäänpääsy Maxpo-messuille on veloitukseton alan ammattilaisille ja myös alasta kiinnostuneille. 

Maxpo 2023:n osallistujalistalta löytyy noin 240 yritystä, ja käytössä on osastotilaa lähes seitsemän jalkapallokentän verran. Messualueella kiertää tapahtuman aikana messujen isäntänä toimiva Pekka Kaidesoja, joka haastattelee osastohenkilökuntaa uutuuksista. Messualueella pääsee koeajamaan Polaris- ja Segway-merkkisiä mönkijöitä ja tutustumaan veteraanikonenäyttelyyn. Tuttuun tapaan lentokentältä pääsee myös helikopteriajelulle. Opiskelijoille ja maarakennuskonealasta kiinnostuneille tarjolla on oma ohjelmakokonaisuus avajaispäivänä. Kattausta on laidasta laitaan, sillä esillä on nyt paitsi entistä enemmän sähköllä toimivia koneita, myös toisaalta esimerkiksi Lemmenjoelta poishaettu Åkerman. Operaatio Lemmenjoen Åkerman-kaivukoneesta on messuilla ITR Finlandin osastolla kertomassa Henri Haapamäki.


Maxpo-messujen suurimmat yli 1000 neliön osastot ovat varattuna Real Machinerylle, Volvo Construction Equipment Finlandille, Sandvik Mining and Construction Finlandille ja Tracwestille. Mukana ovat isosti myös AGCO Suomi, Avant Tecno, Kivisampo, Lännen Tractors, MN-Lifttek, J-Trading ja Talhu sekä Autotuojat ja -teollisuus yhteisosastollaan.

Maxpo-messuilla Volvo CE esittelee laajasti sähkökalustoaan. Esillä on uutuutena muun muassa 23-tonninen täyssähköinen kaivukone ja sen latausasema. Kyseinen kone on ensivierailulla Suomessa. Messuilla esitellään Real Machineryn osastolla uutuutena täyssähköinen Ammann-jyrä ja sähköiset tärylätkät. Tracwest esittelee sähköllä toimivan CASE-minikaivukoneen. Maxpossa nähdään myös Tanan uusi 440ET mobiili sähkörepijä sekä Marakonin osastolla Lekatech-sähkövasara. Sähköpisteitä esittelee messuilla YES-EU. 

Tapahtuma on avoinna torstaina ja perjantaina klo 9-17 ja lauantaina klo 9-16. Alan ammattilaiset ja alasta kiinnostuneet voivat rekisteröityä kävijöiksi veloituksetta osoitteessa www.maxpo.fi 

2,310tykkääjääTykkää