Renault Trucks lanseeraa C- ja K-sarjoihin uusia ominaisuuksia, jotka edistävät maansiirtoautojen soveltumista kaupunki- ja työmaaympäristöihin. Jo saatavilla olevien turvallisuusjärjestelmien lisäksi markkinoille tuodaan viisi muiden tienkäyttäjien turvallisuutta parantavaa varustetta. Näillä ratkaisuilla halutaan Renault Trucksin toimesta parantaa etenkin kevyen liikenteen turvallisuutta kaupunkiympäristössä.
Uusia ominaisuuksia ovat:
• Seisontajarrun päällekytkentä (karkaamisenestotila) vähentää odottamattoman liikkeellelähdön riskiä, kun kuljettaja on poissa ohjaamosta. Jarrujärjestelmä kytketään automaattisesti päälle, kun auton ovi avataan, jolloin kuorma-auto ei lähde liikkeelle omia aikojaan.
• Matkustajan puolen erikoisovi, jossa on alaikkuna parantaa kuljettajan suoraa näkyvyyttä, sillä kuljettaja näkee mahdolliset muut tienkäyttäjät.
• Ajoneuvon ulkopuolelle sijoitetut kamerat parantavat kuljettajan epäsuoraa näkökenttää. Kuvaa tiestä välitetään Roadpad+ -näytölle.
• Ajoneuvon ulkopuolelle, kuljettajaan nähden vastakkaiselle puolelle, sijoitettavat tunnistimet parantavat kuljettajan valmiuksia havaita katveessa olevia tienkäyttäjiä. Kuljettaja saa varoituksen ohjaamossa sekä äänimerkillä että merkkivalolla.
• Ulkopuolelle sijoitettavat varoituskaiuttimet varoittavat kevyttä liikennettä, kun ajoneuvo valmistautuu kääntymään kuljettajan puoleen nähden vastakkaiseen suuntaan, kun ajoneuvo peruuttaa ja kun kuljettaja käyttää ajoneuvon päällirakennetta.
• Kaiutinta täydentää kaksi merkinantolaitetta, jotka on tarkoitettu kuulovammaisille tai kuulokkeita käyttäville tienkäyttäjille.
Näiden turvallisuusratkaisujen kerrotaan täydentävän Renault Trucksin kuorma-automalliston nykyisiä turvallisuusominaisuuksia, joita ovat esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (AEBS), etutörmäysvaroitin (FCW), kaistavahti (LDWS), tutkaohjattu ACC-vakionopeudensäädin, ajonvakautusjärjestelmä (ESC) ja sähkötoiminen seisontajarru (EPB), joka kytketään automaattisesti päälle moottorin sammuessa. Työmaa-ajon turvallisuuden parantamiseksi maansiirtoautomalliston kuorma-autoissa on maastoajotila ja maastovakionopeudensäädin vakiovarusteena.