Itseohjaavan kuormatraktorin kehittely on kiikarissa ruotsalaisen metsätalouden tutkimusinstituutti Skogforskin ja Ruotsin valtion teknologiarahoitusorganisaatio Vinnovan Auto2-yhteistyöhankkeessa. Hankkeeseen on panostettu 20 miljoonaa kruunua rahoitusta. Hankkeessa on tarkoitus selvittää ja kehitellä teknologiaa jonka myötä ajokone osaisi suunnitella omat reittinsä, pärjätä maastossa ja ylläpitää samalla turvasädettä ympärillään, jotta haavereita ei sattuisi mahdollisesti lähellä liikkuville ihmisille.
Kunhan tämä on saatu toteutettua, siirrytään yksi askel eteenpäin. Aikeissa on nimittäin kehittää etäohjaus, jonka avulla koneita voitaisiin ohjata toimistosta näytön ääreltä. Näin ollen hytti voitaisiin jättää kokonaan pois ja koneesta tulisi kevyempi ja tehokkaampi, sillä vapautuva tila voitaisiin käyttää kuormatilaksi. Kuljettajaakin kerrotaan ajatellun, sillä kuljettajaan kohdistuva tärinärasitus jäisi tällöin pois, Skogforskilta lausutaan. Lisäksi hankkeeseen kuuluu erillisenä tietomallin keruuprojekti, jonka avulla hankitaan korkeatasoista dataa metsistä mm. laserkeilauksella ja sateliittikuvilla. Tietoa voidaan sitten hyödyntää tässä mainitussa Auto2-konseptissa. Hankkeeseen ottavat osaa Skogforskin ja Vinnovan lisäksi Komatsu Forest, Unibap, BillerudKorsnäs, SCA, StoraEnso, Södra, Sveaskog, Holmen, BAE Systems, eXtractor, KTH, Uumajan yliopisto, Luulajan tekninen yliopisto ja Ruotsin metsäteknologiayhteenliittymä Skogstekniska Klustret.