Tero Sihvo on tuttu nimi Matekon myyjäkaartissa. Vuonna 2004 yhtiön palkkalistoille liittynyt Sihvo on hoitanut Itä- ja Keski-Suomen konekauppaa osaltaan jo kaksikymmentä vuotta.
Tero Sihvo on tuttu myyjä monen JCB-kaupan takaa, kun asiaa katsotaan Itä- ja Keski-Suomen kohdalta karttaa. Sihvon ohjasi konemyynnin pariin aikanaan tausta, sillä maatalossa koneet olivat tuttua arkea jo pienenä poikana.
”Traktoria olen ajanut varmasti tuhansia tunteja. Pikkupoikana aloitin mopojen kanssa touhuamisen. Merkonomin koulutus puolestaan antoi suunnan myyntipuolelle”, Sihvo kertoo.
Sihvo on viettänyt lähes koko työuransa Matekolla ja liikkuvassa myyntityössä.
”Olen keskimäärin kolme päivää viikosta tien päällä. Kierrän omaa myyntialuettani ja tapaan asiakkaita. Minun on pysyttävä kartalla, mitä alueella tapahtuu ja mitä asiakkaille kuuluu. Toimistotyöt ja vaihtokoneiden myynnin hoidan Mikkelistä käsin.”
Sihvon mukaan konekaupan työn keskiössä ovat ihmiset, ei niinkään rauta. Tehokkaan myyjän mielestä kontaktointi on ensiarvoisen tärkeää.
”Aika moni kauppa syntyy loppujen lopuksi siitä, kun pärjää ihmisten kanssa. Vaikka paketin täytyy olla tuotteenkin suhteen kasassa, pitää ihmisten kanssa osata olla. Minulta on helppo ostaa ja kaupankäynti sujuu jouhevasti.”
Kaksikymmentä vuotta on pitkä siivu yhden työnantajan palveluksessa. Sihvo kertookin viihtyvänsä Matekolla.
”Tietysti aina on huonoja päiviäkin, mutta Matekolla on kaikki mennyt hyvin. Olen saanut tehdä töitä vapaasti hommia omalla tyylilläni. Se on minulle tärkeää. Saan olla tärkeimpien kumppanieni eli asiakkaitteni parissa”, Sihvo korostaa.
JCB on Terolle mieleinen tuotemerkki erityisesti monipuolisuutensa vuoksi.
”JCB:ltä löytyy koneita joka alalle. Monipuolisuuden ansiosta kausivaihtelut tasaantuvat.”
Entä mitä kokenut myyjä haluaa sanoa alalle pyrkivälle nuorelle?
”Ole avoimin mielin ja kuuntele ihmisiä. Omiakin ajatuksia on hyvä olla, mutta ihmisten arjessa on pystyttävä elämään mukana. Sovittujen asioiden on pidettävä kutinsa, joten lupaa vain se, mitä pystyt pitämään. Tarvittaessa pitää olla valmis venyttämään päivää – asiakkailla ei ole välttämättä aikaa odottaa”, Sihvo neuvoo.