Toyota on esitellyt täysin uudeksi kutsumansa Land Cruiser -mallin, joka on suora perillinen jo yli 70 vuoden takaa tutulle nimelle ja ominaisuuksille.
Legendaarisen Toyota Land Cruiserin kerrotaan uudistuneen täysin, ja kuten ajan henkeen kuuluu, on tämäkin auto saanut osansa teknologiavyörytyksestä, jonka kerrotaan tarjoavan hienostuneen ajoelämyksen niin maastossa kuin jokapäiväisessä arkiajossakin. Silti valmistaja muistuttaa, ettei Land Cruiserin mainetta ole unohdettu kestävän luotettavana ikiliikkujana, jolla pääsee haastavimpiinkin paikkoihin – ja sieltä pois.
Alkuperäinen Land Cruiser syntyi elokuun ensimmäisenä päivänä vuonna 1951 kantaen mallinimeä Toyota BJ. Pian esittelynsä jälkeen uutuus näytti kyntensä ja kykynsä ollen ensimmäinen auto, jolla pystyi ajamaan Fuji-vuoren huipulle johtavan reitin kuudennelle välietapille asti. Nousujohteinen ura siitä alkoikin, sillä maineensa siivittämänä Land Cruiser on yksi Toyotan suosituimpia malleja. Sitä on myyty yli 170 maassa yli 11,3 miljoonaa kappaletta.
Uusi Toyota Land Cruiser säilyttää mallille ominaisen, lujan erillisrunkorakenteen , käyttäen uutta GA-F-alustarakennetta. Uuden Land Cruiserin luonnehditaan olevan samanaikaisesti helppo käsiteltävä ja aiempaa mukavampi normaalissa maantieajossa. Runko on 50 % aiempaa jäykempi ja korin sekä rungon yhteenlaskettu jäykkyys on kasvanut 30 %. Nämä lukemat kääntyvät valmistajan mukaan suoraan ketterän täsmälliseen ajettavuuteen, käsiteltävyyteen ja matkustusmukavuuteen. Jousituksen toimintaan on kiinnitetty erityistä huomiota tarjoten erittäin laajan joustovaran jokaisessa kulmassa.
Uutuusmalli on ensimmäinen Land Cruiser, jossa käytetään sähköistä EPS-ohjaustehostinta. Sen edut ovat hyvin pitkälti samat kuin pienemmissäkin henkilöautoissa tarjoten tarkan ajettavuuden ja mahdollisuuden suodattaa ohjauspyörälle välittyviä, ei toivottuja värinöitä. Samoin EPS mahdollistaa uusimman sukupolven Toyota Safety Sense -järjestelmän täysimittaiset toiminnot kaistallapitoavustimineen.
Uuden Land Cruiserin maastoajo-ominaisuuksia parannetaan mm. uudella, irti kytkeytyvällä etukallistuksenvakaajalla. SDM-järjestelmä (Stabiliser with Disconnection Mechanism) on Toyotan ensimmäinen laatuaan ja mahdollistaa etukallistuksenvakaajan irti kytkemisen kojelaudassa olevan painikkeen avulla. Järjestelmä mahdollistaa etupään joustovarojen hyödyntämisen täysimääräisesti.
Multi-Terrain Monitor -maastokamerajärjestelmän ja Multi-Terrain Select -ajoalustavalitsimen uusimmat versiot antavat tarkkaa tietoa maastoajon avuksi. Korkearesoluutioiset kamerat tuottavat terävää kuvaa näytölle antaen selkeän kuvan ajoympäristöstä ja ajoalustavalitsimen avulla ohjataan nelivetojärjestelmään optimaalisella tavalla eri olosuhteissa. Autossa käytetään Toyota T-Mate-turvallisuus- ja ajoavustinjärjestelmien uusinta versiota.
Länsi-Euroopassa uusi Land Cruiser esitellään 2,8-litraisella dieselmoottorilla. Se tuottaa 204 hv / 150 kW maksimitehon. Moottorin jatkeena on uusi, kahdeksanportainen Direct Shift -automaattivaihteisto. Nämä mahdollistavat 3 500 kg vetomassan jarrullisille perävaunuille. Vuonna 2025 voimalinjavalikoima täydentyy 48 voltin teknologiaan perustuvalla kevythybridillä.
Perinteikkäitä muotoja on hiottu nykyaikaisilla piirteillä, ja näin on luotu ajaton muoto ilmentämään mallin legendaarista historiaa ja kykyä kohdata kaikki nykypäivän haasteet. Asiassa on toki käytännöllinen puolensakin: lyhyet ylitykset ja helposti arvioitavat kulmat helpottavat ajoa maastossa. Sisätilat tarjoavat tilaa ja mukavuuksia joko viidelle tai seitsemälle hengelle.
Profiilissa on säilytetty Land Cruiserin klassinen muoto voimakkailla vaakasuorilla linjoilla. Uutuuden pituus on 4 920 mm, leveys 1 980 mm, korkeus 1 870 mm ja akseliväli on 2 850 mm.
Land Cruiserin mallistoon kuuluu alkuvaiheessa myös First Edition -varustetaso, joka tulee saataville ennakkovarauksen tekeville asiakkaille. Ennakkovaraukset uutuusmallille käynnistyvät loppuvuodesta 2023. Ensimmäiset uudet Land Cruiserit saapuvat Eurooppaan ja Suomeen vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla.