Huddig on julkistanut kaksi uutta konemallia, jotka tuovat paitsi uusia numeroita tiskiin, myös vaihtoehtoisen voimanlähteen. Dieselmoottorista ei siis ole luovuttu uudistuksenkaan myötä.
Huddig julkisti 23.2.2022 kaksi uutta konemallia. Huddig 1370 on HVO-yhteensopivalla dieselmoottorilla varustettu konemalli, ja Huddig 1370T puolestaan on samalle alustalle rakennettu täyshybridi.
”Astumme täysin uuteen aikakauteen. Tästedes asiakkaat tulevat valitsemaan diesel- ja hybridivoiman välillä kaikilla osa-alueilla. Meille on luonnollista kantaa vastuumme tässä siirtymässä. Kestävään kehitykseen keskittyminen tuo samalla koko alalle uusia mahdollisuuksia”, sanoo Huddigin toimitusjohtaja Lars Lindahl.
Uudet koneet ovat valmistajansa mukaan suunniteltu uudestaan lähes puhtaalta pöydältä. Useat avainkomponentit, kuten vaikkapa kaivulaite ja ohjaamo, ovat saaneet uudistuksia osakseen. Lisäksi koneet on mahdollista varustaa kolmannella kaksitoimisella hydrauliikan ulosotolla, joka toimii samanaikaisesti kahden muun kanssa.
Uusi kaivuuvarsi.
Kaivuvarren uusi geometria tuo voimakkaamman kaivulaitteen kumpaankin koneeseen, kun verrataan edeltäjämalli Huddig 1260E:hen. Suurimmat uudistukset ovat 10% pidempi ulottuvuus, 20% lisäys nostovoimaan ja 40% lisäys kääntövoimaan. Huddig 1370:n uusi toteutus niin geometrian kuin 245 baariin kasvaneen hydrauliikan työpaineen myötä tarkoittaa valmistajan mukaan lisää voimaa niin kaivulaitteelle kuin kuormaajallekin.
Hybridikone 1370T:ssä on sama työpaine kuin 1260E:ssä eli 233 baaria. Molemmat mallit tuottavat valinnaisella hydrauliikan lisäteholla 260 baarin työpaineen, tehden niistä Huddigin voimakkaimpia koneita koskaan.
”1370:n kasvanut nostokorkeus on optimoitu autojen lastaukseen. Yhdistettynä kasvaneeseen nostovoimaan tarjolla on hienoja mahdollisuuksia tuottavuuden kasvuun. Raakoina numeroina tämä tarkoittaa muun muassa 20% kasvanutta nostovoimaa ja 40% lisääntynyttä kääntövoimaa, mikä helpottaa kaivulaitteella tasoittamista”, projektipäällikkö Per-Olof Jonsson sanoo.
Kolmas kaksitoiminen hydrauliikan ulosotto.
Kolmas kaksitoiminen hydrauliikan ulosotto mahdollistaa kolmen eri hydraulitoiminnon samanaikaisen käytön. Tämä päivitys, yhdistettynä Huddigin kehittelemään rauta- ja ohjelmistotasolla toteutettuun FlexLever-ratkaisuun, mahdollistaa valittujen toimintojen hallinnan ohjainsauvojen painikkeilla.
”Tämä on täysin uusi tapa muokata hydrauliikan toimintoja kuljettajan mieltymysten mukaan. Jos samalla koneella on useampi kuljettaja, he voivat helposti säätää toimintoja näytöllä ja valita kuinka esimerkiksi pihtejä, pyöritystä ja kallistusta hallitaan. Nämä yksilökohtaiset asetukset tekevät työstä paljon tehokkaampaa”, sanoo ohjelmistokehittäjä Daniel Åkerström.
Huddg 1370 -koneiden kerrotaan saaneen myös mukavammat ohjaamot. Uudet ilmastointi- ja ilmanvaihtojärjestelmät tuovat työ- ja ajoympäristöön parannusta entisestään. Ilmanvaihtojärjestelmä kehitettiin aluksi jäähdyttämään 1370T:n akkua, mutta sitten sama paketti päätettiin asentaa myös 1370-malliin.
”Ohjaamossa on uusi, todella tehokas ilmanvaihtojärjestelmä, jonka lämpötilaa ohjataan moottorinäytöltä. Olemme kohdistaneet paljon huomiota kuljettajan mukavuuteen, kuten esimerkiksi uuteen mukavuusistuimeen, USB-liittimiin ja Bluetooth-yhdistettävyyteen. Mukana on myös RAM-telineliitin, joten kuljettaja voi pitää tabletin, puhelimen tai muita vastaavia työkaluja turvallisesti ja mukavasti mukana”, kertoo insinööri ja projektipäällikkö Fredrik Forsberg.
Valmiina IoT:n.
Huddig 1370T:ssä on IoT-liitettävyys (Internet of Things, asioiden internet) valmiina, ja 1370:ssa puolestaan on valmius siihen. Liitettävyys mahdollistaa niin asiakkaalle kuin huollolle keinot tarkkailla koneen kuntoa ja tilaa jatkuvasti. Reaaliaikaisella koneen tilan ja tarpeiden valvonnalla voidaan muun muassa optimoida huoltovälejä.
”Huddig-portaaliin liitetystä koneesta asiakkaat voivat kerätä tietoa ja tutkia sitä. Samalla viat voidaan paikallistaa ja hoitaa nopeammin”, sanoo insinööri Per Söderström.
Jälkimarkkinapuolelta kerrotaan, että optimaaliset huoltovälit ja koneiden kasvanut elinkaari ovat olleet tärkeitä asioita kehityksessä.
”Koneen tilan seuranta mahdollistaa huollolle paremman palvelun tarjoamisen jo ennaltaehkäisevästi. Tämä parantaa koneen kestävyyttä ja ikää, ehkäisten samalla yllättäviä seisokkeja”, jälkimarkkinointijohtaja Maria Thurin kertoo.
Tigon-teknologiaa.
Täyshybriditeknologia julkistettiin vuonna 2015, kun Huddig esitteli ensimmäisen Tigon-teknologiaan perustuvan konseptikoneen. Kaksi Tigonia on nyt täydessä toiminnassa asiakkailla Ruotsissa. Huddigilta kerrotaan, että koneet ovat keränneet kiitosta matalalla äänitasollaan ja kasvanut teho on vakuuttanut kuljettajat.
Ensimmäisten Tigonien värimaailma on ainutkertainen, eli sinistä ja valkoista yhdistelevä Tigon Ice.
”Olemme ottaneet kestävän kehityksen huomioon kaikessa. Tigonin värimaailmaa on inspiroinut meri, joka merkitsee meille puhtautta ja kestävää kehitystä”, sanoo markkinointi- ja myyntijohtaja Daniel Myrgren.
Huddigin mukaan selkeä trendi alalla on näkyvissä lisääntyvien ympäristövaatimusten muodossa niin asiakkailta kuin rakennusyrityksiltäkin, ja tämä ajaa hybridikoneiden kehitystä.
”Ympäristövaatimukset on asetettu niin kansallisella kuin maailmanlaajuisella tasolla. Tämä lisää asiakkaillemme vaatimuksia tuottaa kestävän kehityksen palveluita rakentamisen parissa. Tämä luo myös vahvan kysynnän tällaisille koneille, erityisesti Huddig 1370T:lle”, Daniel jatkaa.
Huddig kertookin, että 1370:n ja 1370T:n julkistamisen myötä yritys vastaa huutoon kasvaneella valinnanmahdollisuudella ja kestävällä kehityksellä rakennusalalla. Uusien mallien julkistaminen mahdollistaa nyt asiakkaille valinnan joko dieselmoottorin tai täyshybridin välillä. Huddig kokeekin olevansa koneiden sähköistämisen eturintamassa.
”Kahden eri voimanlähdevaihtoehdon, ja erityisesti 1370T:n, julkistaminen osuu oikeaan aikaan, kiristyvien vaatimusten kanssa. Olen erittäin ylpeä, että meillä on vahvaa teknistä kilpailukykyä ja kokemusta yrityksen sisällä, jotta voimme johtaa tällaista kestävän kehityksen siirtymää alalla,” Lars Lindahl sanoo lopuksi.