Volkswagen Hyötyautot tuo markkinoille täysin uuden, seitsemännen sukupolven Volkswagen Transporterin, joka on syntynyt yhteistyössä Fordin kanssa. Ensimmäiset kuvat Volkswagen Transporter T7:stä on julkaistu elokuun alussa ja auton myynti Suomessa alkaa keskiviikkona 21.8. Volkswagen Transporter T7:n maailmanensi-iltaa juhlitaan puolestaan 15.9.2024 Hannoverin IAA-näyttelyn yhteydessä järjestettävässä tapahtumassa. 

Volkswagen Transporter -mallisarjan seitsemäs sukupolvi lanseerataan useampana eri malliversiona. Niistä ensimmäisenä myyntiin tulee tavarankuljetukseen tarkoitettu Transporter-umpipakettiauto. Myöhemmin mallisto täydentyy henkilökuljetukseen tarkoitetuilla Kombi- ja Caravelle-malleilla. Lisäksi mallistoon tulevat jatko-ohjaamolla varustetut alustamallit. Kaikkien eri malliversioiden voimalinjat ovat samat. 

Volkswagen Hyötyautot laajentaa seitsemännessä sukupolvessa Transporter-mallisarjan moottorivalikoimaa. Turbodieselmoottoreita (TDI) tulee olemaan saatavilla kolmessa eri teholuokassa: 81 kW (110 hv), 110 kW (150 hv) ja 125 kW (170 hv). Lisäksi saataville tulee ladattava hybridi eHybrid 171 kW (232 hv) sekä kolme täyssähkövaihtoehtoa, joiden tehot ovat 100 kW (136 hv), 160 kW (218 hv) ja 210 kW (286 hv).

Transporter T7:n TDI- ja eHybrid-mallit ovat etuvetoisia. TDI-dieselmoottorilla varustetut mallit ovat teholuokasta 110 kW alkaen saatavissa myös Suomessa perinteisesti erittäin suosittuina 4MOTION-nelivetoina. Täyssähkömallit ovat takavetoisia, mutta myös 4MOTION-nelivetoversio on suunnitteilla. Tehokkaimman 125 kW-moottorin ja 4MOTION-nelivedon yhteydessä on aina automaattivaihteisto, samoin kuin ladattavissa hybridi- ja täyssähkömalleissa. Lisäksi automaattivaihteisto on saatavissa 110 kW-mallien yhteydessä.

Totuttuun tapaan Transporterista on tarjolla kaksi eri akseliväliä ja kaksi eri koripituutta, jotka ovat molemmat kasvaneet noin 15 senttimetrillä. Uuden normaaliakselivälisen T7:n pituus on 5 050 mm (+146 mm vs. Transporter T6.1) ja akseliväli 3 100 mm (+97 mm). Pitkäakselivälisessä autossa akseliväli on 400 mm pidempi ja auton kokonaispituus on 5 450 mm. Transporter T7:n ulkoleveys ilman peilejä on 2 032 mm (+128 mm). Suurin leveys pyöräkoteloiden välillä on 1 392 mm (+148 mm), mikä helpottaa eurolavan lastaamista ja kuljettamista. Tavaratilan sisäpituus on normaaliakselivälisessä T7:ssa 2 602 mm (+61 mm). Pitkäakselivälisessä mallissa tavaratilan pituus on yli kolme metriä (3 002 mm).   

Suuremman pituuden, leveyden ja akselivälin myötä myös Transporter T7:n kantavuus ja tilavuus ovat kasvaneet merkittävästi. Normaaliakselivälisen auton tavaratilan tilavuus on 5,8 kuutiometriä ja pitkäakselivälisen korkealla katolla varustetun auton suurin tilavuus on peräti 9,0 kuutiometriä. Suurin kantavuus on jopa 1,3 tonnia ja suurin vetomassa peräti 2,8 tonnia. Kuljetuskapasiteetistaan huolimatta uuden T7:n normaali korkeus on alle 2,0 metriä, minkä ansiosta se mahtuu hyvin tavallisiin autohalleihin. Lisäksi auton mainitaan olevan ketterä käsiteltävä ahtaammissakin tiloissa, sillä normaaliakselivälisen auton kääntöympyrä on vain 11,8 metriä. 

Ohjaamon puolella eletään tätä päivään, sillä istuimessa on vakiona säädöt kuuteen suuntaan, kyynärtuet, ristiseläntuen säätö ja neljään suuntaan säädettävä niskatuki. Auto käynnistyy virta-avaimen sijasta käynnistyspainikkeella ja siinä on vakiona 12 tuuman digitaalinen mittaristo ja 13 tuuman infotainment-näyttö sekä monitoimiohjauspyörä selkeästi järjestetyillä painikkeilla. Käsijarruvipu on korvattu kojelaudan keskellä sijaitsevalla seisontajarrun kytkimellä ja automaattivaihteistoa ohjataan ohjauspylväässä olevalla valintavivulla. Suuret mukitelineet keskikonsolissa sekä runsaat pientavaroiden säilytystilat ovat myös osana sisustusta.

T7:n vakiovarusteluun sisältyy mm. led-ajovalot, led-takavaloryhmät, lämmitettävä tuulilasi, polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastinkellolla ja kaukosäätimellä, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera, sähköinen seisontajarru Auto Hold -toiminnolla, 12 tuuman digitaalinen mittaristo, infotainment-järjestelmä (mukaan lukien DAB+, Apple CarPlay, Android Auto, verkkopalvelut ja 13 tuuman kosketusnäyttö), monitoimiohjauspyörä, avaimeton käynnistysjärjestelmä, sadetunnistin, Lane Assist, automaattinen hätäjarrutus ja dynaaminen liikennemerkkien tunnistus. 

Volkswagen Transporter T7:n ohjaamossa on sähkölaitteita varten runsaasti erilaisia liitäntöjä mukaan lukien USB-A, USB-C ja 12 V liitännät. Lisävarusteena on saatavissa myös 230 V pistoke. Myöhemmin lanseerattavaan täyssähköiseen Transporter T7:n tulee saataville 230 V pistoke, jonka kokonaisteho on jopa 2 300 wattia. Suuren tehonsa ansiosta tarjolla on tällöin sopiva virtalähde kaikille sähkölaitteille kannettavista tietokoneista vaikkapa pyörösahoihin. 

Suomessa Transporter T7:n myynti alkaa pitkäakselivälisillä automaattivaihteisilla malleilla, joita ovat 110 kW etuvetoautomaatti ja 110 kW nelivetoautomaatti sekä 125 kW etuvetoautomaatti ja 125 kW nelivetoautomaatti. Autoille tarjotaan 5 vuoden / 200 000 kilometrin takuu. Nyt myyntiin tulevien autojen osalta malliston autoverollinen alkaen hinta on 51 248,85 euroa (alv 24%). Autoja voi tilata heti ja niiden asiakastoimitukset alkavat kevään 2025 aikana.

Edellinen artikkeliSuomen ensimmäinen Komatsu 951XC
Seuraava artikkeliKoneurakointi 6/2024