Volvo CE muistuttaa mielellään olevansa paitsi nykypäivänä tunnetun niveldumpperin keksijä, myös alan markkinajohtaja. Jo viime vuoden puolella uutisoimme, että Volvon niveldumpperimallisto uudistuu, ja vuoden 2025 alkupuolelle nähtiinkin peräti seitsemän uutta nivelveljestä. Kuusi dumppereista on tuttuja mallinumeroiltaan, mutta mukaan mahtuu myös uusi A50-malli.

Volvo CE esitteli virallisesti maailmanensi-illassaan tammikuun 2025 lopulla seitsemän uutta niveldumpperia, ja kyseessä olikin Volvon dumpperihistorian laajin uutuusjulkistus koskaan. Dumppereista A25, A30, A35, A40, A45 ja A60 ovat jo malleina tuttuja entuudestaan. Lisäksi valikoimaan lisättiin A50, joka tarjoaa 45 tonnin kapasiteetin. Perinteiseen tapaanhan Volvo-dumpperien mallinumeroinnit kertovat hieman mallista riippuen usein ns. short tonneissa eli jenkkitonneissa mitatun kapasiteetin, joten lavan kyljessä olevaa numeroa voidaan Euroopan oloissa pyöristää hieman alaspäin kaikissa paitsi A25-mallissa. Ainakin jos halutaan ajaa ohjekirjojen mukaisilla massoilla.

Niin sanotun J-sarjan eli Volvon uuden mallin mukaisesti ilman mallikirjainta esiteltävien seitsemän nivelveljeksen katras marssitetaan töihin portaittain tämän vuoden aikana.

Grus-Kallen perilliset.

Dumpperit tulevat Ruotsista, Volvon Braåsin tehtaalta, johon on viime aikoina tehty merkittäviä investointeja tuotannon tehostamiseksi. Tämä hyödynnetäänkin nyt saman tien, sillä tuotanto on valmiina aloittamaan valmistuksen tietyille malleille jo heti, kun taas muutama koneversio jätetään vielä odottelemaan porrastettua starttia. Kaikki mallit tulevat kuitenkin tämän vuoden aikana ulos linjalta. 

Grus-Kalle eli DR 631 ilmestyi vuonna 1966 ja toi täysin uuden lähestymistavan niveldumpperimarkkinoille. Kuva: Koneurakointi

Moottorit ja vaihteistot tulevat niin ikään kaikkiin malleihin edelleen Volvolta, kuten on ollut jo noin 60 vuoden ajan. Volvon ensimmäinen niveldumpperihan oli vuonna 1966 tuotantoon otettu BM-Volvo DR 631 eli Grus-Kalle, ja tietenkin ruotsalaiset osasivat esitellä malliston suomalaisen kalenterin mukaan Kallen päivänä eli 28.1.2025. Näistä ajoista perusidea on pysytellyt jokseenkin samana, sillä silloin kehitettiin uusi runkonivel ja laitettiin neliveto koneeseen, jolloin avautui täysin uusi markkina. Toki nykyään lähes joka kohta koneessa on kasvanut ja kehittynyt tuosta kymppitonnin kantaneesta koneesta, ja vetäviä pyöriäkin on ollut pitkään jo kuusi. Mutta ”Sora-Kallen” perintöä jatketaan edelleen.

A45 saa isoveljen.

Mitä muutoksia koneisiin sitten on tehty. Runkopuolella pysytään aika lailla edellisen malliston tuntumassa, eli mullistavia konsteja ei perusasioiden kohdalla nähdä. Sen verran uutta tulee mainitun A50-mallin muodossa, että se on leivottu A45:tä kantokykyisemmäksi jousituksen, akseleiden ja vaihteiston keinoin. Sille onkin luultavasti paikkansa suositun, yhä mallistossa olevan A45:n isompana veljenä, sillä se tarjoaa 10% enemmän tuottavuutta ja 8% pienemmän kulutuksen verrattuna edellisen mallisarjan A45:n. Kulutusjuhlaa on kursittu toki muissakin malleissa, ja esimerkiksi suurimman jötkäleen eli A60:n polttoainehimo on vähentynyt valmistajan mukaan 14% aiempaan malliin verraten.

Uutena mallina esitellää A50 joka tarjoille 45 tonnin kapasiteetin.

Vaihteistot tulevat kaikkiin malleihin edelleen Volvolta, ja varsinkin suuremman pään malleista on jo kuultu käyttäjien luonnehdintoja, joiden mukaan uusi aski on aiempaa jouhevampi, tarkempi ja kaikin puolin mukavampi. Kommenteissa kerrottiin selvästä erosta aiempaan, ehkä tuntumaltaan hieman kulmikkaampaan kirstuun verrattuna.   

Samoissa puheenvuoroissa kehuttiin hydraulijousitusta, joka mainittiin kuljettajien mielestä erittäin mukavaksi Jällivaaran louhosolosuhteissa ympäri vuoden. 

Nähdään töissä!

Näkyvimpiä uudistuksia ovat tietenkin ne, jotka näkyvät ulkoisesti. Koneen ilme on selvästi moderni, ja noudattelee Volvon kaivukoneissa jo esiteltyä aiempaa särmikkäämpää linjaa. Tällä kertaa modernisoinnin tulokset näkyvät konkreettisesti myös kuljettajalle, sillä ohjaamon ja konepeiton uusi versiointi tarjoilee entistä selvästi paremman näköalan monestakin syystä. Uusi matalammalle vedetty konepeitto tarjoaa eteen paremman tähystyskentän, jota tukee entistä laajempi tuulilasi, ja toki myös laajemmalta putsaava pyyhkijöstö. Myös sivunäkymät ovat parantuneet, ja kaikkea tätä näkymäiloa lisätään vielä kattavalla kamerajärjestelmällä eteen, taakse ja vasemmalle nivelen viereen. Jos koneeseen on joku pyrkimässä kuljettajan huomaamatta, kamerasta varomaton kulkija on helpompi bongata läksytettäväksi. Keulassa oleva kamera puolestaan näyttää sen alueen, mikä väistämättä jää nokan muodostamaan katveeseen.

Näkyvyyttä on parannettu paitsi konepeiton muotoilulla, isommalla lasipinta-alalla, myös valoilla ja kameroilla.

Valaistusta on parannettu moneen suuntaan ja huomionarvoista on se, miten konepeiton alla pimeydessä ähkeröivää muistetaan kerrankin kunnon LED-lyhdyin. Ruotsalainen on vienyt homman niin pitkälle, että jopa ureatäyttökorkin vieressä on pieni valolista. Valot aktivoituvat heti konepeiton avatessa.

Turvallisuus ja näkyvyys on viety myös konepeiton alle, jossa työvalaistus helpottaa ahertamista. Kaiteita on joka suunnassa Volvon tapaan.

Turvallisuutta Volvon tapaan.

Kaiteet on tunnollisesti joka kulkuväylällä, paitsi toki tuulilasin edessä olevalla tasolla. Turvallisuuden maksimointi esimerkiksi lasin pesun parissa onnistuu kuitenkin ohjaamon kulmissa olevilla putoamissuojainten ankkuripisteillä, eli valjaat ja tarrainköysi käyttöön tarvittaessa. Mainittu lasin edessä oleva kävelytaso on avautuva, ja sen alla ovat päivittäiset nesteiden tarkastuspisteet. 

Sisällä viihtyy.

Ohjaamo on muuttunut varsin erilaiseksi, tunnelma on jo hyvinkin hienostunut, ja jos työnantaja suo, kuljettajalle on tarjolla eri istuinvaihtoehtoja, kuten ISRI:n premium-penkki ilmajousituksineen, lämmityksen ja jäähdytyksen kera ja lukuisin säädöin. 

Ohjaamossa on myös Volvo Co-Pilot -näyttö, kookas kosketuspaneeli joka on varsin intuitiivinen käyttää. Sen ruudulle on integroitu paljon toimintoja, joita perinteisesti on käytetty mekaanisin katkaisimin, mutta toki koko joukko tärkeimpiä katkaisimia on edelleen konsolissa. Koneen tiedot, asetukset, kamerat, ilmastointi ja muu sellainen on kuitenkin ohjattavissa paneelin kautta. Suoraan edessä oleva mittaristo on niin ikään digitaalinen ja dynaaminen, eli siihen voi muokata haluamiaan tietonäkymiä.

Ohjaamo on uudistunut sisältä huomattavasti, ja näkymää hallitsee Co-Pilotin näyttö. Toki perinteisiä katkaisimia ja suunnanvaihdon ja kipin vivut ovat edelleen kouriintuntuvat.

Yhtenä älykkäänä ominaisuuten uusissa dumppereissa on Volvon Terrain Memory, joka tunnistaa ja muistaa liukkaat kohdat ajetussa reitissä, ja osaa reagoida seuraavalla kierroksella niihin automaattisesti. Samoin se nuuskii niiden muutoksia, eli jos aamunkähmässä liukkaaksi havaittu kohta muuttuu päivän lämepnemisen myötä, se myös päivittyy järjestelmään. Samaan kohtaan ei himmailla loppuviikkoa turhan päiten.  

Volvo CE kertoo koneiden olevan myös tulevaisuuden osalta turvattuja ominaisuuksien suhteen, sillä uusi toimintoja voidaan lisätä myöhemmin ohjelmistopäivitysten avulla.

Tuotteet ovat siis valmiita lähtöön, ja nyt ensimmäisessä vaiheessa eli melko heti tuotantoon otetaan mallit A35, A40, A45, A50. Kauaa ei tarvitse tosin kärvistellä muitakaan odotellessa, sillä A25, A30, A60 luvataan linjalle niin ikään myöhemmin tänä vuonna. 

Aiheesta lisää seuraavassa Koneurakoinnin numerossa!

A35A40A45A50
Hyötykuorma34 500 kg39 000 kg42 000 kg45 000 kg
Lavan tilavuus21,5 m334,0 m325,5 m327,8 m3
Työpaino29 900 kg31 400 kg32 300 kg33 600 kg
Kokonaismassa64 400 kg70 400 kg74 300 kg78 600 kg
MoottoriVolvo D13JVolvo D13JVolvo D16JVolvo D16J
Suurin bruttoteho336 kW350 kW365 kW385 kW
kierroksella / min.1900180019001900
Suurin bruttovääntö2407 Nm2525 Nm2600 Nm2750 Nm
kierroksella / min.1000-120010501000-13001100-1300
Huippunopeus57 km/h57 km/h57 km/h57 km/h
Edellinen artikkeliKoneurakointi 1/2025